• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vindkraftens helvete

F

F.d. 3088

Guest
Vad trött man blir när man ser det här 18 st :swoon: hela naturen förstörs, fastigheter sjunker i värde och går inte att sälja, Människor som får dom inpå sig blir förtvivlade nerv vrak, djurlivet påverkas, skog avverkas för nya breda vägar till snurrorna, breda kraftgator anläggs mm. det går ju fint att sitta och besluta om tillstånd när man inte bor i närheten och kanske även är delägare (kamoflerat) Fy ----. Varför inte bygga dom i norra Sverige som håller på att avfolkas, några arbetstillfällen borde det ju ge. Ödeshög har tydligen stoppat samtliga byggen har jag hört.

Jönköping | Jnytt.se | Näringsliv | Näringsliv | Ett steg närmre 18 nya vindkraftverk

Gurra den miljövänlige
 
F

F.d. 29841

Guest
Sv: Vindkraftens helvete

Hej Gurra
Vaför inte uppe på KLEVALIDEN, där blåser det väl bra.Eller mitt ute i VÄTTERN.
Det skulle försköna hela landskapet.
/Vidhem
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Vindkraftens helvete

Hoppas ingen nappar på det förslaget :swoon:

Gurra
 
F

F.d. 53498

Guest
Sv: Vindkraftens helvete

Visst ser det ibland eländigt ut, men vi vill gärna bara trycka på knappen för att få ljus, värme, ljud, tv bild mm. mm.

Kort sagt vi vill ha elen men inte tillverka den. Eller i vart fall att de skall tillverkas någon annanstans. Det gäller att välja här i livet. Alla val är inte enkla.
 
F

F.d. 4927

Guest
Sv: Vindkraftens helvete

Vad trött man blir när man ser det här 18 st :swoon: hela naturen förstörs, fastigheter sjunker i värde och går inte att sälja, Människor som får dom inpå sig blir förtvivlade nerv vrak, djurlivet påverkas, skog avverkas för nya breda vägar till snurrorna, breda kraftgator anläggs mm. det går ju fint att sitta och besluta om tillstånd när man inte bor i närheten och kanske även är delägare (kamoflerat) Fy ----. Varför inte bygga dom i norra Sverige som håller på att avfolkas, några arbetstillfällen borde det ju ge. Ödeshög har tydligen stoppat samtliga byggen har jag hört.

Jönköping | Jnytt.se | Näringsliv | Näringsliv | Ett steg närmre 18 nya vindkraftverk

Gurra den miljövänlige
Njaaaaa.... Kan naturligtvis inte ha någon tvärsäker åsikt i just det här fallet. Men är det inte så att många av oss kan tänka sig vindkraft, bara inte där jag bor?????:confused:
 
F

F.d. 10329

Guest
Sv: Vindkraftens helvete

Om våra fordon skall drivas av el i framtiden så behövs många nya energikällor. Då behövs vindkraft, kärnkraft eller kolkraft. Miljömässigt vinner man inget med det senare alternativet.
 
Senast redigerad av en moderator:

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: Vindkraftens helvete

El bilar var framtiden sa dom på TV i går. Fast dom går ju på batteri.:confused:
bosse b

Du var snabbare en jag berra 41
 
Senast ändrad:

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Vindkraftens helvete

De 18 vindkraftverken kommer du knappt att märka av Gurra.
Jag kommer att se ngr ifrån oss men de flesta kommer kommer att vara längre in i skogen.
Ragge kan meddela sedan hur det var på mötet som skall vara ikväll./susanne
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Vindkraftens helvete

Gurra. Vad kan du tänka dig istället. en stor solcell över vättern?:D
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Vindkraftens helvete

Njaaaaa.... Kan naturligtvis inte ha någon tvärsäker åsikt i just det här fallet. Men är det inte så att många av oss kan tänka sig vindkraft, bara inte där jag bor?????:confused:

Jo visst är det så. När jag bodde på Södra Öland och det skulle byggas vindkraft blev det ett j---a liv, ja jag var väl inte helt med heller, men särskilt sommargästerna var ordentligt på hugget. Det blev såsmåningom byggt en vindkraftpark och känslorna lugnade ner sig.
 

Max&Kerstin

HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Umeå
HBK-Nr
160
Medlemskap
2024
Sv: Vindkraftens helvete

Nu får ni väl ändå ge er!!

Gurras förslag låter nästan som om det kom från Stockholm.
Det borde lagstiftas om att all vindkraft ska förbrukas där den produceras. Det är ju rena vansinnet att vi ska producera vindkraft här uppe som sedan ska transporteras till södra Sverige. Hur stora energiförluster blir det? Vi har redan tillräckligt många fula snurror här uppe i norrland och det planeras för mer än 1000 till!!
Med den nya tolkningen av skattereglerna för vindkraft kan man ju bara hoppas att dom lugnar ner sig.

Nää - kära smålänningar behåll era vindkraftverk i småland eller hitta på något bättre, mindre förfulande sätt att göra ström på.

Ve fer vittömkring när ve jer ut å fer, men ve flytt int!
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Vindkraftens helvete

Jo jag trodde väll att inläggen skulle se ut så här lite skämtsamt å så. Men vad man inte tänker på är att det inte bara är fulheten utan allt det andra. Ljudet är outhärdligt, vingarna bryter solljuset med ett evigt flimmrande som följd, flygfyren på toppen inte kul om din fastighet ligger 500 meter från verket. Det måste byggas breda gator in dit verket skall stå skogen åker då ner, sedan skall det hugga ut en kratfgata. 40 decibell lär vara max vad det får låta,ett par utanför Ödeshög har 68 decibell inne, då står där bara ett verk tänk, en annan jag pratat med vaknar av vingarnas ljud på nätterna. 18st där lär nog låta när vinden ligger på:swoon:
Sedan vad det anbelangar att jag vill ha el men att den inte skall produceras där jag bor är väll givet vem vill det, inte ens du Kalle skulle jag tro, den skall ju produceras där den stör minst (ödebyggd) En solcell över Vättern kanske skulle dra ännu mera turister till turiststaden Gränna.

Filmen som finns under länken vore bra om man såg hela Vissa av er ser den kanske som propaganda men inte jag

www.vindkraftverkigånghester.se/

Länken funkar inte kolla inlägget längre ner

Gurra
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55337

Guest
Sv: Vindkraftens helvete

Där vi bor på Ljusterö har man byggt 1 vindkraftverk, det ligger nära stora vägen så man ser det varje gång man ska åka någonstans på ön. Vi tycker att det är väl ok med 1 vindkraftverk och ett till är på gång men sedan kom man med planerna på att man vill bygga ytterligare 23 st till på Ljusterö och då tycker vi inte att det är ok längre. Ön är inte så stor att den kan svälja så många vindkraftverk utan att det blir stor miljöpåverkan. Det har också blivit stora protester så man kan ju hoppas att dom kommer på andra tankar.

/Anders och Birgitta
 

Eva o Sven-Uno

HBK Medlem
Inlägg
585
Kommun
Hagfors
HBK-Nr
67
Medlemskap
2024
Sv: Vindkraftens helvete

En liten fråga?
Kanske utanför tråden men en sak som kanske skulle skapa bättre acceptans i
de "drabbade" områdena.
Hur skulle det vara om "elföretagen" betalade skatt där elen produceras. Det skulle hjälpa
många landsbygdskommuner med inkomster till sina "medborgares" levnadsvillkor.
Varför är det inte så?
Tänker nu inte bara på vindkraften utan även vattenkraften.

Nu snart vänder det!
 
Senast ändrad:
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Vindkraftens helvete

Nu får ni väl ändå ge er!!

Gurras förslag låter nästan som om det kom från Stockholm.
Det borde lagstiftas om att all vindkraft ska förbrukas där den produceras. Det är ju rena vansinnet att vi ska producera vindkraft här uppe som sedan ska transporteras till södra Sverige. Hur stora energiförluster blir det? Vi har redan tillräckligt många fula snurror här uppe i norrland och det planeras för mer än 1000 till!!
Med den nya tolkningen av skattereglerna för vindkraft kan man ju bara hoppas att dom lugnar ner sig.

Nää - kära smålänningar behåll era vindkraftverk i småland eller hitta på något bättre, mindre förfulande sätt att göra ström på.

Ve fer vittömkring när ve jer ut å fer, men ve flytt int!

Nu var du hård Macke, vad jag menar med Norra delen är där det är Ödemark. Eftersom snurrorna till varje pris måste sättas upp någonstans väljer jag ett redan avfolkat område då drabbar det ingen bofast. Många av snurrorna är privatägda med enorm vinst som följd, snurran är betald på ca 6år vad jag hört. Sedan är det ju lite utanför ämnet men skall ni enligt din mening även förbruka elen från vattenkraften som kommer från älvarna själva däruppe ?
Många av ägarna till snurrorna som står i "Småland" är inte mantalsskrivna här. Sedan tycker jag att du har en latjo inställning till vi o ni , Allt nedanför stockholm:confused:Redigerar: menar allt ovanför Stockholm å neråt :D


Gurra
 
Senast redigerad av en moderator:

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Vindkraftens helvete

Nu sticker jag nog ut hakan lite, och det kanske är meningen...men...men...varför hålla på och förfula Sverige med en massa vindkraftverk (ja andra länder också för den delen, titta bara på Danmark) när vi inte utnyttjar den kärnkraft fullt ut som vi redan har.
//Tommy
 

California

HBK Medlem
Inlägg
297
Kommun
Gotland
HBK-Nr
1215
Medlemskap
2024
Sv: Vindkraftens helvete

På Gotland, Näsudden, får de som arrenderar ut mark till vindkraftverken riktigt bra betalt. Ingen klagar eftersom ljudet som alstras betyder PENGAR.
Alltså: störning eller inte beror på vilken inställning man har.
Det är som med dyngan på åkern.
 

Jeepkungen

HBK Medlem
Inlägg
636
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
4441
Medlemskap
2025
Sv: Vindkraftens helvete

Har 4 stora vindkraftverk nära,tycker dom ser snygga ut där dom ståtar på höjden.
Markägarna fick riktigt bra betalt och den gamla grusvägen upp på åsen fick sig en välbehövlig upprustning,det har dessutom blivit rena utflyktsmålet för folk att åka och titta på.
Har själv varit dit många ggr bara för att titta på dom majestätiska vingarna som snurrar,låter gör det inte speciellt mycket heller.
Ett svagt sus är allt man hör,en passerande bil låter mycket mer.
För min del får dom gärna bygga fler,jag har inget obehag av dom.
 
F

F.d. 4927

Guest
Sv: Vindkraftens helvete

Ibland får man kanske acceptera att vindkraften inte är det vackraste man kan se på, men ingen kan förneka att den är utsläppsfri - undantaget tillverkningsprocessen och frakt till byggplats, men det gäller ju för alla typer av kraftverk.
Och det blir en hel del el av det också. Danmark t ex får en femtedel av sin el från vindkraft och Tyskland har i dag vindkraft motsvarande all kärnkraft i Sverige.:wink::wink:
 
Toppen