• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vindkraftens helvete

F

F.d. 3088

Guest
Sv: Vindkraftens helvete

Ja det gör det :D Kol och kärnkraft har inget med vad och hur man sätter upp snurror. Dom bägge förstör ju på sitt sätt men det går ju inte att välja mellan "pest o kolera". Jag startade tråden för jag inte ville se en drös med snurror i skogarna på landet runt städerna. Människorna kan ju fortsättningsvis inte vistas där med tanke på säkerheten, som han sa i filmen allemansrätten försvinner. Ett exempel bara, dom 18 st som skall upp ovanför landsjön utanför Huskvarna hur stort område blir det som blir stängt för allmänheten. Givetvis innan snurror sätts upp så är det en del möten där snurrorna skönmålas av markägare och finansiärer, (här vankas ju flis till plånboken) men när snurrorna står där då står dom där:mad: Sedan är ju kol o kärnkraft ett annat hett ämne att diskutera.
Ingen som reflekterade på leedlampor:confused:

Gurra
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Vindkraftens helvete

Öj Öj Har svårt att släppa ämnet, varje snurra tar 900 kvadrat i anspråk markägaren får för varje snurra mellan 100.000- 250.000 kr per år. vilken markägare pratar illa om snurrona då :cool: 10 Snurror tar då upp 9000 kvadrat där allemansrätten inte kan utnyttjas av oss, vill vi passera får vi gå runt snurrparken om jag fattat rätt. Rätta mig om jag har fel. Läste oxå att det skall upp 6000 snurror till i Sverige:swoon::mad:

Gurra som gillar att trava runt i skogen
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vindkraftens helvete

900 kvadratmeter per snurra slulle ju kunna vara "bara" 30 x 30 meter. Jag har hört talas om säkerhetsavstånd på 400 m/snurra. Jag tycker att något här inte stämmer riktigt. Det kanske är 900 x 900 meter per snurra.

Jappe
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vindkraftens helvete

Javisst Håkan o Britt! Jag har inget emot Tjörn. Har ni något bra förslag på bostad där?

Jappe
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: Vindkraftens helvete

hej gurra såg filmen vet ej vad jag skall säga jag tycker det vore bättre att sätta dom till havs där dom inte hörs det kan bli en fredlig plats för fisk fortplantning fiske förbud vid mullorna men nu får jag säkert på skallen av kustborna ps jag är öbo håkan
 
Senast ändrad:
F

F.d. 11293

Guest
Sv: Vindkraftens helvete

om det inte blåser då står vindkraftsverken stilla och då hörs inget :yes:
om det blåser, ja då är det ju ett oväsen utav blåsten o då hörs ju inte vindkraftsverken
:D
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: Vindkraftens helvete

hej jappe dom skall bygga i höviksnäs men mitt på tjörn billigare hus du är välkommen vilket som håkan
 
F

F.d. 29908

Guest
Sv: Vindkraftens helvete

Ja det gör det :D Kol och kärnkraft har inget med vad och hur man sätter upp snurror. Dom bägge förstör ju på sitt sätt men det går ju inte att välja mellan "pest o kolera". Jag startade tråden för jag inte ville se en drös med snurror i skogarna på landet runt städerna. Människorna kan ju fortsättningsvis inte vistas där med tanke på säkerheten, som han sa i filmen allemansrätten försvinner. Ett exempel bara, dom 18 st som skall upp ovanför landsjön utanför Huskvarna hur stort område blir det som blir stängt för allmänheten. Givetvis innan snurror sätts upp så är det en del möten där snurrorna skönmålas av markägare och finansiärer, (här vankas ju flis till plånboken) men när snurrorna står där då står dom där:mad: Sedan är ju kol o kärnkraft ett annat hett ämne att diskutera.
Ingen som reflekterade på leedlampor:confused:

Gurra

Har du varit upptill Jokkmokk och kollat hur det ser ut i Luleälv??, spåren efter vattenkraften och de sår som finns kommer aldrig någonsin att kunna tas bort. Men snurrorna river man bort när dom har gjort sitt efter 20-25 år, och att förhoppningsvis har man funnit ngn bättre energikälla. Har inte en ny energikälla hittats så bygger man nya med betydligt bättre verkningsgrad och effekt, för utvecklingen går fort när det gäller vindkraft.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Vindkraftens helvete

Har du varit upptill Jokkmokk och kollat hur det ser ut i Luleälv??, spåren efter vattenkraften och de sår som finns kommer aldrig någonsin att kunna tas bort. Men snurrorna river man bort när dom har gjort sitt efter 20-25 år, och att förhoppningsvis har man funnit ngn bättre energikälla. Har inte en ny energikälla hittats så bygger man nya med betydligt bättre verkningsgrad och effekt, för utvecklingen går fort när det gäller vindkraft.

Förklara hur det ser ut i Jokkmokk efter vattenkraftsutbyggnaden. Det har ju försvunnit en del renbetesland till samernas stora förtret för ett antal stora dammar. Och hur det såg ut före älvens utbyggnad om man bortser från bl.a den gigantiska Messauredammen -där förresten platsen fanns där min fru föddes och nu ligger under vatten.
Naturligtvis lämnas en massa spår som är för evigt men om man ser tiden an så ser det inte så illa ut trots allt. Om man beaktar den stora fördel som elen från norrlandsälvarna tillfört vårt land o välstånd.
Vattenkraften är tyst och säker och finns för all framtid. Såvitt vi vet nu i alla fall. Ser rent för j-vligt ut med alla vindkraftverk och vindkraftsbyar utöver allt ljud mm.
 
F

F.d. 4927

Guest
Sv: Vindkraftens helvete

Öj Öj Har svårt att släppa ämnet, varje snurra tar 900 kvadrat i anspråk markägaren får för varje snurra mellan 100.000- 250.000 kr per år. vilken markägare pratar illa om snurrona då :cool: 10 Snurror tar då upp 9000 kvadrat där allemansrätten inte kan utnyttjas av oss, vill vi passera får vi gå runt snurrparken om jag fattat rätt. Rätta mig om jag har fel. Läste oxå att det skall upp 6000 snurror till i Sverige:swoon::mad:

Gurra som gillar att trava runt i skogen
OK! Vindkraft fordrar mark och deras säkerhetszoner inkräktar på allemansrätten. Kolkraftverk kräver också en bit mark där allmänheten inte har tillträde, dessutom försurar de luft och mark och bidrar till utsläppen av växthusgaser. Vattenkraften är ren och klimatneutral, men kräver stora arealer och inkräktar därmed på allemansrätten.
Kärnkraftverk anses av många som ren, men fråga de som bor i byarna i Ryssland där uranet bryts. Jag skall aldrig mer klaga på dammtorkning, när jag vet vilket slags damm de har att brottas med i stugorna. Är Tjernobylkatastrofens offer beredda att intyga kärnkraftens ofarlighet och renhet, månntro?:confused::confused: Och, handen på hjärtat, hur ansvarsfullt är det att överlämna allt ansvar för avfallshanteringen på de nästkommande 100 000 årens generationer?:confused::confused: Och vilken allemansrätt har vi intill kärnkraftverken?:confused::confused:
Vi svenskar är lyckligt lottade, som lever i ett till ytan stort land i förhållande till invånarantalet.:):) Varje dag avstyckas det tomter för villabebyggelse, som inskränker på allemansrätten och vem anför det som ett argument emot villabebyggelse?:confused:
Industrier byggs, som kräver tomter, vilka inkräktar på allemansrätten. Vem åberopar den för att stoppa ett industribygge??:confused: Varför är just vindkraften ett så stort hot mot allemansrätten?:confused: För trots vindkraft, villabebyggelse, vägbyggen, industribyggen osv kommer vi ändå att ha enorma arealer för friluftsliv.

Jag tror vi kan vara överens om - trots energibesparingar och lågenergilampor - att
energibehovet inte kommer att minska i framtiden. Är det inte då bättre att satsa på så ren energi som möjligt?? För trots allt är det väl bättre att ha en frisk natur att vandra i än en pga försurning allt artfattigare. Och visst är det väl bättre med sjöar, som inte behöver kalkas med jämna mellanrum för att de inte ska dö.

Jag får väl erkänna att vindkraftsnurror inte är det vackraste man kan se.:mad: Men vad är klokast att föredra, det som är rent och säkert men fult eller det som kanske ser en aning bättre ut men försurar och lämnar livsfarligt avfall efter sig?

//Lasse, som också gillar natur och friluftsliv och har vindsnurror inom kommunens hankar och störar
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Vindkraftens helvete

Jag tror vi kan vara överens om - trots energibesparingar och lågenergilampor - att energibehovet inte kommer att minska i framtiden. Är det inte då bättre att satsa på så ren energi som möjligt?? För trots allt är det väl bättre att ha en frisk natur att vandra i än en pga försurning allt artfattigare. Och visst är det väl bättre med sjöar, som inte behöver kalkas med jämna mellanrum för att de inte ska dö.

Om vi i framtiden skall köra våra fordon med el, s.k. pluginteknik, måste vi bygga ut våra energikällor med både vind- och kärnkraft. Det skulle inte förvåna om det gäller även importerad kolkraft även om det inte blir i Vattenfalls regi.

Det är inte bara en fråga om kraftigt ökad elförbrukning för den enskilde utan dessutom stora investeringar i förstärkning av elnäten vilket också innebär ökade fasta kostnader för oss konsumenter.
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Vindkraftens helvete

900 kvadratmeter per snurra slulle ju kunna vara "bara" 30 x 30 meter. Jag har hört talas om säkerhetsavstånd på 400 m/snurra. Jag tycker att något här inte stämmer riktigt. Det kanske är 900 x 900 meter per snurra.

Jappe

Hmm 400 meter är skyddsavståndet vad jag förstår:cool: matte är min sämsta sida:D
Hörde att det finns snurror som är 350 meter höga :swoon:

Gurra
 
F

F.d. 11293

Guest
Sv: Vindkraftens helvete

........
Hörde att det finns snurror som är 350 meter höga :swoon:

Gurra


de är ju bra, fördå syns dom ju inte :D

:)

ja mena att då är dom så högt upp i luften så att de inte syns.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Vindkraftens helvete

OK! Vindkraft fordrar mark och deras säkerhetszoner inkräktar på allemansrätten. Kolkraftverk kräver också en bit mark där allmänheten inte har tillträde, dessutom försurar de luft och mark och bidrar till utsläppen av växthusgaser. Vattenkraften är ren och klimatneutral, men kräver stora arealer och inkräktar därmed på allemansrätten.
Kärnkraftverk anses av många som ren, men fråga de som bor i byarna i Ryssland där uranet bryts. Jag skall aldrig mer klaga på dammtorkning, när jag vet vilket slags damm de har att brottas med i stugorna. Är Tjernobylkatastrofens offer beredda att intyga kärnkraftens ofarlighet och renhet, månntro?:confused::confused: Och, handen på hjärtat, hur ansvarsfullt är det att överlämna allt ansvar för avfallshanteringen på de nästkommande 100 000 årens generationer?:confused::confused: Och vilken allemansrätt har vi intill kärnkraftverken?:confused::confused:
Vi svenskar är lyckligt lottade, som lever i ett till ytan stort land i förhållande till invånarantalet.:):) Varje dag avstyckas det tomter för villabebyggelse, som inskränker på allemansrätten och vem anför det som ett argument emot villabebyggelse?:confused:
Industrier byggs, som kräver tomter, vilka inkräktar på allemansrätten. Vem åberopar den för att stoppa ett industribygge??:confused: Varför är just vindkraften ett så stort hot mot allemansrätten?:confused: För trots vindkraft, villabebyggelse, vägbyggen, industribyggen osv kommer vi ändå att ha enorma arealer för friluftsliv.

Jag tror vi kan vara överens om - trots energibesparingar och lågenergilampor - att
energibehovet inte kommer att minska i framtiden. Är det inte då bättre att satsa på så ren energi som möjligt?? För trots allt är det väl bättre att ha en frisk natur att vandra i än en pga försurning allt artfattigare. Och visst är det väl bättre med sjöar, som inte behöver kalkas med jämna mellanrum för att de inte ska dö.

Jag får väl erkänna att vindkraftsnurror inte är det vackraste man kan se.:mad: Men vad är klokast att föredra, det som är rent och säkert men fult eller det som kanske ser en aning bättre ut men försurar och lämnar livsfarligt avfall efter sig?

//Lasse, som också gillar natur och friluftsliv och har vindsnurror inom kommunens hankar och störar

Jo det är väll så här ju mera folk vi blir på denna överbefolkade planet så behövs det ju bostäder och industrier, vilka koncentreras till städer. Men snurror sätts upp långt utanför dessa koncentrationer, dom måste ju stå där det blåser mest men passar in minst. Vad anbelanger kol o kärnkraft finns den ju redan på plats, förhoppningsvis försvinner den i framtiden Sedan var det ju el från vattenkraft GLASIÄRER SMÄLTER! vilket innebär vad jag förstår att älvar, floder, bäckar och den energien försvinner . Då blir det väll kärnkraft som ligger närmst till hand då. Människan experimenterar och utvecklar ju hela tiden om och med allt. Förmodligen så experimenterar vi ihjäl oss i slutändan. Då står snurrorna där :swoon:


Gurra
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Vindkraftens helvete

Nu är jag här igen :cool:

Subventioner på över 300 miljarder kronor kommer att bekosta industrialiseringen av kulturlandskapet. Skattepengar)

Gurra
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 4927

Guest
Sv: Vindkraftens helvete

Nu är jag här igen :cool:

Subventioner på över 300 miljarder kronor kommer att bekosta industrialiseringen av kulturlandskapet. Skattepengar)

Gurra
Hej Gurra!

Det där låter ju en aning oroväckande, så det få du gärna utveckla? Varifrån har du t ex fått den uppgiften? Eftersom vi är inne på tråden "vindkraftens helvete", kan man kanske misstänka att det är vindkraften du menar. Är det så eller menar du industrialiseringen generellt? 300 miljarder är ju jäkligt mycket, så en intressant följdfråga blir under hur lång tid man tänker satsa de pengarna.
Mvh Lasse
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Vindkraftens helvete

Öj Öj Har svårt att släppa ämnet, varje snurra tar 900 kvadrat i anspråk markägaren får för varje snurra mellan 100.000- 250.000 kr per år. vilken markägare pratar illa om snurrona då :cool: 10 Snurror tar då upp 9000 kvadrat där allemansrätten inte kan utnyttjas av oss, vill vi passera får vi gå runt snurrparken om jag fattat rätt. Rätta mig om jag har fel. Läste oxå att det skall upp 6000 snurror till i Sverige:swoon::mad:

Gurra som gillar att trava runt i skogen


Jag har bara sett vindsnurror på öppna fält , det är ingen som passerat på autobahn utanför Berlin ? Där ser man 54 stycken vindsnurror från bilen ( frugan räknade) .

Förbrukar man el så får man ju försöka lösa detta på något sätt och vindsnurror är ju ett miljövänligt sätt och ett annat är ju vågenergi , sen spelar det nog ingen roll vilken typ av energi man försöker utvinna så finns det alltid någon som tycker att det är skit å piss med allt som andra försöker komma på , vad har du själv gjort för att försöka minska på din elförbrukning ??

Jag hade gladeligen tagit bort alla tegelpannor och ersatt dom med solceller om man nu inte hade blivit ruinerad på en sådan investering men jag har däremot monterat vaccumsolfångare och bytt pelletspanna och på så sätt mer än halverar mina uppvärmningskostnader .
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Vindkraftens helvete

bengt Åke

Kolla här ett urklipp :
Är det inte fantastiskt!!

Ett statsägt företag från Norge, där det blåser mer än i Sverige, bygger vindkraft och förstör miljön i Sverige. Varför?? Jo, de fantastiska subventionerna som vi svenskar ger till vindkraften. Detta sker EJ i Norge. Så nu skall vi subventionera "oljefolket"!!

Skär Stad,
2009-11-23 13:03

Där ryker din subvention till solfångarna :cool: Vad jag själv har gjort, leedlampor eller lågenerskilampor monterade där det går, stänger av alla elgrejor typ tv, dator mm när dom inte används (inte sparläge), släcker där jag inte befinner mig, kokar potatis mm på eftervärmen, frånluften i vårt hus värmer tilluften. sedan har jag ju inte klätt in hela huset med ljusslingor, blinkande tomtar mm nu till jul

Gurra
 
Toppen