• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vi som reser mot ljuset - och tillbaka

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 22252

Guest
Tog en tur med cykeln utmed stranden riktigt trevligt att tuffa fram långsamt utmed havet.
Mycket är stängt blir nog full fart när spanjorerna har semester.
Tog ett par foton med telefonen det ena är cykeln med salthögarna i bakgrunden, det andra är medelhavet i bakgrunden.
stannade vid parken inne i santa pola finns en liten spansk restaurang där åt god tapas. Billigt.
Ska bli varmt på nätterna här 10-12 grader behövs knappt någon värme, varmt på dagarna utom nere vid havet där var det lite kyligt drar ju från havet idag.
IMG_20200130_141845.jpg IMG_20200130_141955.jpg
 

Perrovski

FD HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
232
Medlemskap
2022
Hej Bengt.
Köpte du den cykeln från Holand ?
Har den fungerat , tills du har lämnat till rep. i Spanien ?
Kan man satsa på den och köpa ? finns dem till salu.
Tack för svaret och lycka till med vistelse i Spanien .
 
F

F.d. 22252

Guest
Jag köpte den i Linköping hos en bilfirma, körde en del och handlade med den hemma men sen började den konstra tänkte jag fixar det här, men det blev så att jag lämnade in den på en verkstad för motorcyklar.
Den går bra men inte så fort 20-25km har ett skrammel från som jag tror backväxeln som kopplar in när man startar motorn det går att cykla med den.
Tänkte sälja den helst härnere strax innan jag kör hem till sverige i mitten av mars.
Har tre mopeder i källaren hemma så jag klarar mej. Ska / måste köpa en vanlig bil när jag kommer hem lite jobbigt att parkera när man ska till sjukhus annars kan jag parkera på stormarknader. Den är tillverkad i holland men motor och bakhjul kommer från Sachs.
Läste någonstans att de kostade 20000kr nya.
 
F

F.d. 22252

Guest
Någon backväxel har jag inte men det finns två sk frikransar tror jag det heter på cyklar den ena går från motorn till bakhjulet och kopplar in det när centrifugalkopplingen slagit till, när jag frirullar på tomgång är motorn helt frånkopplad drivningen.
Samma när jag trampar när jag trampar fortare än hjulet rullar så kopplas bakhjulet till pedalerna. Bromsarna sitter i handtaget generatorn går på däcket som en vanlig gammal cykel. Den kan inte gått så långt för det sitter originaldäck på. Bak är det kevlardäck.
Tänkte mej att få 3500kr för den orsaken är mina problem med kroppen där det värker ganska mycket och mer under och efter en tur, men roligt att tuffa iväg på upptäcksfärd.
Har badat idag runt 30 grader men blåste lite och de eländiga badbyxorna hade blivit blöta och jag är väldigt rädd för att bli kall i dom regionerna.
Men bra att kunna solbada och läsa en ebok på min nya läsplatta väldigt bra och bättre än min 3 år gamla Kobo som kastat in handuken.
Fast solbada kan jag göra utanför husbilen.
Jag har ju haft husbilen som endabil och klarar mej säkert ett tag till över sommaren och kan åka runt lite i sverige, jag får se när jag kommer hem, har hittat ett par ganska billiga bilar som jag kan köpa och ha bredvid risken för att dom är borta när jag kommer hem. Har ju haft samma tidigare och var nöjd passade mej bra. Den ena står på en bilfirma och går ju lätt att tinga.
Men det blir ju bättre prutmån om den är kvar när man kommer hem.
På något sätt vänjer man sig vid att bo i husbil det är ju halvtid tills man kör hem nu. Fast egentligen har jag ingen brådska är ju inte så dyrt när man står still här ca 3000kr /mån.
bad i uppvärmd pool ingår. I morgon är det marknad så jag rullar ner dit ska in och köpa alvedon har nästan gjort av med 40st på 3 veckor.
I kväll satt jag med lite kaffebröd och en kopp kaffe i baren och pratade med Klas från Göteborg vi hade väldigt trevligt sen kom asa och hasse och vi hade trevligt Åsa fick jobba hårt med en stor GT som Hasse omtänksamt köpt i baren.
Fanns folk som spelade musik och dansade i piscinan lugnt och trevligt som det brukar vara på hemmet.
Ännu en dag med fint sommarväder 17grader visade termometern vid niotiden och så varmt har det inte varit vid den tiden. Kommer ju bli lite svalare nästa vecka och då kanske det är lagom att byta motorfästet på plats här på campingen.
 
F

F.d. 22252

Guest
Åkte ner till apoteket och köpte alvedon idag köpte 80 st 1g så de räcker ända hem. Och näsdroppar har problem med det ibland.
Sen blev det marknaden, köpte en tröja med lite vindskydd fram och över axlarna blir skönt att ha på kvällarna, sen två boxershorts 1 eu st ska testa och se är dom bra köper jag ganska många hem. Köpte från coop som brukar ha bra kvalite 3 st 100kr ser väldigt lika ut men redan små hål i dom har många som behöver bytas ut.
Var inne hos en optiker och tittade på solglasögon glömde ta med ner men rayban var riktigt dyra, köpte ett par för 12 eu på marknaden behöver ha när jag kör med min cykel för det blåser i ögonen, fick in en insekt igår.
Som middag köpte jag en grillad kyckling och tog med hem, har en del kvar i kylen bara att lägga i micron och värma.. Det blir lätt dyrt att äta på restaurang och ibland har man inte lust att gå igenom hela proceduren med beställning vänta äta vänta betala osv.
Tittade en stund på Mello men det har gått från dåligt till sämre att kunna sjunga och ha sångröst behövs inte längre nu gäller det att kunna skrika högst på bruten amerikanska.
Tillbringade kvällen hos Åsa och hasse som bjöd på kaffe. Hade med mej en fotogenlampa tysk special furerhand som jag renoverat Kostar runt 1000kr på ebay eftersom den är ovanlig. Passade perfekt i deras förtält ger både mysigt ljus och värme på kvällen och den är väldigt säker att använda till skillnad från de kinesiska kopiorna.
Dagarna går fort och blir väldigt lika efter ett tag men så är det hemma också. men man känner inte samma stress här som jag brukar få hemma eftersom det är så mycket som ska göras.
Är väl bara motorfästet som ska bytas enda problemet är väl att få ett bra läge för dom kraften att hissa upp växellådan lite. och naturligtvis värken i kroppen så fort man ska göra något.
Letar efter en affär som har stolsdynor lite större för vilstolar den jag har med mej ligger under madrassen som sjunkit ihop och behöver förstärkning.
 
F

F.d. 22252

Guest
Igår tog jag ett dopp i poolen säkert över 30grader, hade tänkt sitta och läsa en stund i läsplattan men lite vind från havet gjorde att det kändes kallt.
Idag hade jag planerat en tripp till lidl 5km bort, stannade till hos hasse och sen gick motorn inte igång rann bensin på marken.
skräp från tanken passerar bränslefiltret och gjorde att flottören inte stängde.
Har spolat ren filtret. Tömt tanken, sen startade motorn på det som fanns i flottörhuset och gick några varv.
Fick kaffefilter från vänner här ska ta en colflaska och lägga i filtret sen fyller jag tanken, och sen tömmer jag tillbaka via filter och ser hur mycket skräp som finns. Får jag ordning på det ska jag se om jag kan köpa ett pappersfilter som tar bort allt skräp. Eventuellt får jag ta ut förgasaren och rengöra igen.
Tråkigt med såna problem på semestern annars är det väldigt bra att kunna köra runt här man kan stanna äta lite prata med folk som kan engelska.
I dag tänker jag försöka med lidl och ett dopp i poolen på em.
Tur jag tog med mej sparkcykeln den är suverän att handla med, köpte en för stor låda att sätta på pakethållaren på cykeln. En spärrnyckel till mina hylsor för att enkelt byta motorfästet, en skylt och en tuchpenna att skriva till försäljning på cykeln innan jag kör hem.
Sista dagarna har det varit fantastiskt fint väder. Har läst mycket på nya läsplattan och den fungerar mycket bättre än den förra från Kobo.
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.391
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Hej Bengtic, det är roligt att följa Dina anteckningar.
Kan Du beskriva vilken sparkcykel Du har som fungerar så suveränt? Väger den mycket? Förresten, hur blev det med doppet idag...
Hälsningar
 
F

F.d. 22252

Guest
Micro Black sparkcykel - Svart - Sparkcykel | XXL
Kommer nog följa med mej på nästa flygresa.
Var värmerekord idag och poolen ca 20x10m höll över 30gr enligt mej.
så det blev ett dopp, lite synd att det inte är saltvatten.
tog loss förgasaren och flottören inget synligt smuts men väldigt fina partiklar i botten som förmodligen satt sej så flottörventilen inte stängde.
Gjorde rent och silade bensinen genom kaffefilter eftersom det kan sätta igen munstycket. Sen åkte jag och handlade mat har satt en plastlåda av snygg spansk design på pakethållaren sitter fast med tre bunt band jag fått från Klas de går att öppna enkelt när jag ska fylla bensin.
Tyvärr skramlar det mer och mer från kraftöverföringen.
Sitter och äter en kombinerad ost och korvsmörgås, blir min kvällsmat.
Tjurfäktning visade de på tv förra året där en feg spanjor tog livet av en tjur. Jag gick därifrån nej någon spanjor blir jag aldrig förutom att vädret varit bra den sista tiden finns det inte mycket mer egentligen som gör att jag är här, den stora vinsten är ju de vänner jag har här hemma blir man ensam och ingen är ju ute så här års så man ser inte grannarna heller.

SAM_0883.JPG
SAM_0886.JPG
SAM_0887.JPG
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.391
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Tack Bengtic för det snabba svaret. Jag kollade via länken - cykeln väger 4,7 kg. Kanske kommer den på våran "att köpa - listan" om vi inte hittar vanliga cyklar som väger under 9 kg (helst under 7kg) och inte kostar så mycket...
 
F

F.d. 22252

Guest
Svårt eller nästan omöjligt att hitta så lätta cyklar, många har ju minicyklar med 20" hjul, de flesta som säljs är av dålig kina ickekvalite.
Man brukar kunna hitta gamla cresent och monark med små hjul som man enkelt delar ramen på och som har tvåväxlat nav de är både billiga och har bra kvalite, men man får ju räkna med att se över dom.
El scotrar har jag testat men ofta så dålig kvalite så elektroniken går sönder. och bortåt 14kg.
Fördelen med sparkcykeln är ju att jag ofta använder den på trottoarer och tar med den in i affärer och parkerar den utanför kassorna. Just min är ju av ett bra fabrikat som verkligen blivit hårdtestat.
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.391
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Det är inte lätt att hitta lätt cykel. Men det finns sådana. Här kommer spec på en sådan som väger under 6kg, men den kostar en hel del...
Specifikation Ultimate CF Evo Disc 2020
Ram: Canyon Ultimate CF EVO Disc
Gaffel: Canyon One One Four EVO Disc 1¼”
Växelgrupp: SRAM RED eTap AXS 2×12
Framklingor: 48/35T
Kassett: 10-28T
Bromsar: SRAM RED eTap AXS HRD
Hjul: DT Swiss PRC 1100 DICUT 25Y Edition
Däck: Continental Grand Prix TT 25 mm, kanttråd
Styre: Canyon CP20 Evocockpit
Sadel: Selle Italia C59
Sadelstolpe: Schmolke 1K Carbon
Vikt: Under 6,0 kg (Ramstorlek M, komplett utan pedaler)
Pris: 107 899 kronor.
Säljstart: 11 juli 2019
 
R

RobbeS

Guest
Finns hur många lätta cyklar som helst under 9 kg. Letar men efter cyklar med kolfiberramar så hamnar man oftast kring 8 kg men dom kostar därefter. Min nuvarande cykel, en Gravelbike i lättaluminium vägen 9,5 kg. Inte alltför dyr heller. Den cykel jag just beställt och som levereras till sommaren är också en gravel, som väger lite drygt 8 kg med karbonram. Men den kostar lite mer. Nu använder jag cykeln för träning och cyklar ca 15-20 mil i veckan året runt. På vintern på trainer i ett förråd i garaget och på sommaren på grusvägar och stigar i skogen. Båda cyklarna funkar både på grusvägar, stigar och asfalt och är perfekt att ha med sig i en husbil.
Å andra sidan tänker väl jag att om nu en cykel väger 8 eller 15 kg kg så vad spelar det för roll? Så tight med lastvikten kan man ju inte ha och 15 kg är ju inte så mycket vikt att lyfta upp på ett cykelställ heller. Viktjakten bland husbilsfok kan ibland gå lite till överdrift. En full toalettkassett väger ju en del liksom alla flak med öl som färdas i många husbilar. Detta orkar folk lyfta.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen