• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vi som reser mot ljuset - och tillbaka

Status
Stängd för vidare inlägg.

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.574
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Googlade på astigatism och det sitter i linsen om jag fattat rätt, i så fall försvinner det problemet när dina medfödda linsen tagits bort. Åtminstone som jag fattar det men jag fattar inte allt så kolla med läkare hur det är med detta.
 
F

F.d. 22252

Guest
Har läst en del reklam om de dyra linserna och är det så att astigmatismen sitter i linsen så är det falsk marknadsföring. Men en annan fördel är ju att man helt slipper glasögon eftersom linsen är progressiv, fast jag tror det kan bli en del nackdelar som med glasögon att man måste hålla huvudet i en viss vinkel för att det ska fungera och att det blir ett smalt område för varje avstånd. Det kan bli besvärligt att läsa då med mina progressiva glasögon kan jag inte läsa mycket blir för jobbigt med ett smalt område.
Likaså blir jag lätt lite yr med de glasögonen när jag är ute och går och jag har ju problem ändå.
Nu när jag blivit en renlevnadsman tycker jag det verkar som om yrseln blivit en aning bättre kan ju bero på all motion också, Äter vitaminer som jag köpt här Activia yoghurt Mjölk! Ingen öl cocacola på restaurangen. Humöret bättre sover utan piller har knappt tagit någon medicin alls bara b12 vitamin eftersom jag hade låga nivåer vid provet på vårdcentralen tydligen vanligt när man är äldre.
I morgon blir det besök på marknaden som vanligt alltid hittar man något man inte behöver, men Hasses fynd att hitta en morgonrock var jättebra.
Skulle gärna hitta ett par mjukisbyxor köpte ett par spanska förra året och de var så bra att jag använde dom jättemycket kom jag på när jag kom hit, det var målarfärg på dom!
Låset till toalettdörren gick ju sönder hade varit dåligt länge, ikväll satt jag dit knoppar innanför och utanför monterade med stor möda ett par magneter jag hade i verktygslådan så det går att stänga och öppna men magneterna sitter bara fast av egen kraft eftersom epoxilimmet släppte men det fungerar!
Väntar på läsplattan som jag beställde kommer förmodligen på måndag, ska flytta över ett antal böcker från datorn då, Laddat ner från biblioteket brukar ta bort DRM skyddet eftersom jag inte vill stressa med läsningen men det är bara för min egen skull, kopierar inte böckerna.
En del läsplattor även såna som blivit bäst i test har en ganska begränsad möjlighet att lägga in böcker utan de ska laddas från nätet och betalas via konto blir ju ganska dyrt den platta jag beställt har ett öppet system så eftersom jag har lånekort kan använda det för ta hem böcker från biblioteket. Ska finnas ljud på den så jag kan lägga in ljudböcker, går ju att använda telefonen också men jag vill helst skilja på det eftersom telefonen har så mycket andra viktiga uppgifter och alltd ska vara laddad.
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Vi talade ju häromdagen om astigmatism, om det var fel i linsen eller om det var ögats form som orsakade det. Det var varken eller, det är tydligen i hornhinnan felet ligger och då måste det korrigeras med linsen man sätter i.
Så här står det på Wikipedia om astigmatism:
Astigmatism är också den medicinska benämningen på ett synfel som orsakas av att hornhinnans krökning ej är densamma i olika riktningar (plan). Den vanligaste orsaken till astigmatism är en rubbning i ögats tillväxt, men astigmatism kan också uppkomma efter skador eller operationer.
 

Anders W

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Vingåker
HBK-Nr
25924
Medlemskap
2024
Om du inte vill ha problem med läsning med de progressiva glasögonen ska du välja de dyraste glasen där läsfältet är betydligt bredare. Ju billigare glas desto smalare fält och desto mer måste du vrida på huvudet och sikta in rätt i glaset.
Jag har haft ett sådant par och det var väldigt jobbigt att vrida på huvudet hela tiden och dessutom
svårt att se i sidled när du går i trafiken t.ex. man har ingen splitvision. Men det var billigt att köpa dom och inte fick jag kännedom att det var så smalt innan köpet.
 
F

F.d. 22252

Guest
Jo jag testade billiga glasögon de går inte att använda, köpte sedan det bästa som finns enligt min optiker bättre än hans egna.
Men det vi egentligen talar om är linsen man sätter in i ögat vid en starroperation.
Jag har googlat samma som du Hasse astigmatism kan bero på linsen men också på hornhinnan, beror det på linsen blir det bra direkt med ett enkelt linsbyte är det hornhinnan så måste man för att bli fri från glasögon sätta in den dyra trifokala linsen. Hemma får man betala extrakostnaden för en sån lins avdraget operationen för en standardlins verkar det landa på 30000kr Men man slipper ju köpa nya glasögon om det blir lyckat. Jag fick ju astigmatism som ålders krämpa så förmodligen är det linsen, är det hornhinnan går det att göra kompletterande laserbehandling vilket tydligen kan ingå.
Ska man slippa stå i kö och göra hela jobbet hemma privat handlar det om 60000kr
Det jag undrar är om privatklinikerna här har ett annat pris, kanske de debiterar landstinget hemma rakt av så man bara åker på extrakostnaden utan kö. Jag vågar inte lägga ut hela kostnaden för att sen kräva tillbaka kostnaden hemma och kanske få nej.
De som vet är ju den svenska kliniken i Fuengriola ska försöka ringa och fråga, kan ju åka ner dit några dagar och ta in på en camping där, tydligen ska det gå att göra den stora synundersökningen ena dagen och op nästa. Fast de måste ju få fram en passande lins och det lär ta tid. Finns en tillverkare i spanien som det verkar som gör reklam för dessa linser, finns en spansk ögonklinik i alicante skulle ju vara ganska enkelt att åka dit fick tips på en av en optiker nere på stan.
Det verkar som om en lins i ögat fungerar annorlunda än progressiva glasögon man behöver inte vrida på huvudet utan hjärnan väljer ut den bild som det är mest focus på automatiskt efter viss tillvänjning. Lite konstigt eftersom originalet formförändras till rätt focus.
Misstänker att resurserna här kan vara bättre än i sverige.
Efter min operation på teneriffa där man tog bort blindtarmen så såg man ett antall gallstenar, när jag sen kom hem och fick besvär av dem skulle man naturligtvis göra om undersökningen och då blev man lite mörkrädd när man såg vilken gammal dålig utrustning de hade till ultraljudet en tjocktvskärm osv.
Doktorn satt där med en elev som skulle träna och jag kunde inte låta bli att ha synpunkter på den föråldrade utrustningen vilket han tog personligt och blev rent dum och hämnades direkt.
Hela sjukvården lider av att politiker försöker spara på vården idag kan man få bilen på verkstad snabbt men behöver man vård kan man hinna dö innan.
I bibeln står det att gud skapade människan till sin avbild, så vi har alltså att göra med en gud som är döv och halvblind blivit dement och haltar fram. Står också att han vilade på sjunde dagen efter att ha skapat allt, och han har tydligen inte kommit ur sängen än stackaren tala om att inse sina begränsningar innan man sätter igång med ett stort projekt.
 
F

F.d. 22252

Guest
Tack plastpelle har hittat den, lätt att gå till ögonkliniken, det är finnar som driver den men de brukar prata bra svenska och de har ju svenska på webben. Ska se vad det kan kosta blir det billigare än hemma så får jag ju vinst på resan. En annan ide är ju att åka in till alicante kan ju faktiskt ta taxi tillbaka efter ingreppet. Sitter och äter jordgubbar de översta var väldigt söta blev lite hungrig värmde lite pizza i micron men blev inget bra. Saknar Kebab här alla såna ställen är stängda över vintern. Tråkig dag idag men ska bli varmt och soligt i morgon och på måndag ska jag få min efterlängtade läsplatta och kopiera in en massa böcker.
Har sett en rolig sak de säljer en liten bit härifrån en sk hooverboard med ett handtag på får balansens skull tror jag 99Eu så bra pris 700w så effekten räcker till men frågan är om det finns något vettigt batteri det är ju det som kostar. Den måste ju klara 6km minst annars har man ingen nytta av den. Skulle kunna ha den hemma för att handla mat kan ju köra in i gallerian. Ska titta på den i alla fall. Sparkcykeln har varit ovärderlig har dragit hem tunga matkassar utan besvär.
 
F

F.d. 22252

Guest
Pratade med Rakel om ögonkliniken hon kände till den i Alicante och hon trodde att det var ungefär samma pris här som hemma.
Hon har säkert rätt men lär få bekräftelse på det när jag får svar från Sol Eyes. Riskerar ju ingenting om det inte medför att jag sparar pengar.
Om väntetiden är över 3 månader tror jag att jag kan få privatvård eftersom man överskrider vårdgarantiden, och kostnaden lär vara densamma, det är ju kostnaden för bra linser på 30000kr som jag i sånt fall får betala för men slipper jag köpa nya glasögon för ett antal tusen så har jag ju spart de pengarna. Kanske skulle se ut ett par tjusiga solglasögon här tror att sortimentet och priserna kan vara bättre, har ett gäng glasögon hemma som blev kvar men det är ju svartkopior på Rayban vilket är en stor skillnad på originalet.
Min far gjorde ju en operation för många år sedan och kan läsa utan glasögon vid 99års ålder samma med tv. Snäll och omtänksam som han är frågade han om jag behöver pengar men jag klarar mej.
Skulle verkligen vara skönt att slippa glasögon Har 4 olika det femte ramlade ena linsen ut från och den ligger någonstans men får riva ner hela sängen för att få ordning på det. Sen har jag solglasögon med styrka repiga som inte stämmer så bra nu.
 

J.Bergsten

HBK Medlem
Inlägg
504
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
23060
Medlemskap
2024
Pratade med Rakel om ögonkliniken hon kände till den i Alicante och hon trodde att det var ungefär samma pris här som hemma.
Hon har säkert rätt men lär få bekräftelse på det när jag får svar från Sol Eyes. Riskerar ju ingenting om det inte medför att jag sparar pengar.
Om väntetiden är över 3 månader tror jag att jag kan få privatvård eftersom man överskrider vårdgarantiden, och kostnaden lär vara densamma, det är ju kostnaden för bra linser på 30000kr som jag i sånt fall får betala för men slipper jag köpa nya glasögon för ett antal tusen så har jag ju spart de pengarna. Kanske skulle se ut ett par tjusiga solglasögon här tror att sortimentet och priserna kan vara bättre, har ett gäng glasögon hemma som blev kvar men det är ju svartkopior på Rayban vilket är en stor skillnad på originalet.
Min far gjorde ju en operation för många år sedan och kan läsa utan glasögon vid 99års ålder samma med tv. Snäll och omtänksam som han är frågade han om jag behöver pengar men jag klarar mej.
Skulle verkligen vara skönt att slippa glasögon Har 4 olika det femte ramlade ena linsen ut från och den ligger någonstans men får riva ner hela sängen för att få ordning på det. Sen har jag solglasögon med styrka repiga som inte stämmer så bra nu.
Har du sökt för din gråstarr hos ögonläkare hemma?
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.662
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Jag tycker du tar det i fel ordning. Sök först hemma i Östergötland innan du gör något i Spanien. Jo jag vet att ögon Östergötland går på knäna men de kanske kan ge remiss till annat ställe.
Sen tror jag att du har en övertro på att allt fixar sig med en starroperation. Efter ingreppet ska ju hornhinnan läka och det kan man nog inte helt förutspå hur det blir optiskt. Så glasögon kan det nog bli ändå. Om inte annat ändras ju ofta synen med åldern.
 
F

F.d. 22252

Guest
Jag hann ju inte med något läkar besök innan jag åkte och optikern skrev ju aldrig remiss han är pensionär som jobbar övertid med sin firma några dagar i veckan.
Jag har gått på vad man har skrivit på sina webbsidor för mej är synen otroligt viktig med glasögon har mina värden legat mellan 1,5 och 2.0 och det har hjälpt mej när jag tävlat i modellflyg.
Det här är ju sista resan hit ner och tänkte passa på allt annat är ju billigare här så varför inte en starroperation. Får se vad sol eyes svarar.
Har ju en del annat att stå i när jag kommer hem skulle varit bra om man kunnat fixa detta. Ofta så får man tider att passa som blockerar hela sommaren det är läkarbesök och annat utspritt med lämpliga tider så man kan inte göra något utan sommaren går med en massa måsten.
Som jag ser det kommer jag aldrig mer att besöka spanien.
Har inte sett mycket av Sverige egentligen Danmark var många år sedan jag besökte,Norge bara en gång.
Festerna i Moseldalen börjar ju i April kanske det blir väder under hemresan för att åka den vägen.
Säljer ju husbilen någon gång under våren, och måste ju köpa en bil innan för det går inte att klara sej utan bil på landet. Känner att det inte fungerar med bara en husbil eftersom det är jobbigt med parkeringar. Annars är det ju billigt utan skatt och billig försäkring kan inte köra billigare med en normalstor bil. Alternativet är att behålla den och köpa en liten billig bil. Får överväga det när jag kommer hem och får lite proportioner på tillvaron. Egentligen skulle det vara roligt med en skåpbil som man kunde använda till transporter och vid behov slänga in en madrass för en enstaka övernattning, men sen går det sällan att hitta något i min prisklass.
Saker har ju ändrat sej kom ner med ont i magen och mådde dåligt och här har jag mått bättre hela tiden kan sova utan medicin tar inte mina mediciner alls längre. Kände det som om jag var i livets slutskede hemma också. Nu skiner solen dags för en dusch och lite sen frukost, sen blir det att gå ut i sommaren ska byta luftfilter på bilen och titta på om det är lätt att byta sista motorfästet som jag har med mej. Får se om hasse behöver hjälp med att ta ner markisen Lite god söndagmiddag skulle jag vilja ha aptiten har kommit tillbaka igen.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Jag skulle nog rekommendera att du gör din ögonoperation hemma i Sverige "Gratis", behåller husbilen för kortare resor än att åka till Spanien, annars blir du ju av med en av dina stora hobbyintressen. Norge är ett av världens vackraste länder och du har bara varit där en gång så har du mycket kvar att se!;)

Ditt liv ditt beslut, vad du nu än väljer så blir det ju rätt för dig.
//Chippen
 

Likeahome

HBK Medlem
Inlägg
85
Kommun
Säter
HBK-Nr
14625
Medlemskap
2024
Hej Bengtic. Jag bor i Dalarna och opererade gråstarr för två år sedan. Fick besked att väntetiden var mer än tre månader. Kontaktade ”vårdlots Dalarna” och fick tid för operation på privat klinik i Sthlm. redan efter två månader. 300kr!
Är jättenöjd med resultatet och operationen var helt smärtfri. Gör hellre om den än går till tandläkaren
Ditt landsting har säkert motsvarande enhet.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Angående glasögon så har jag progressiva glas. Får en känsla av att när jag tar av dom så ser jag mycket klarare både ute och hemma på tv’n. Glasen är av plast så säger optikern att dom är belagda med nån typ av skydd för att inte repa dom så mycket?
Om jag köper riktiga i glas blir det bättre tro? Någon som har kunskap om detta?
Förr när jag var farten så slet jag tydligen mer på glasen än nu på ålderns höst.
Glas är väl betydligt dyrare
 
F

F.d. 22252

Guest
Spanska fastlandet har ju inte den där riktiga värmen som finns på kanarieöarna så det blir nog dit jag flyger men skulle vilja ha med en kompis då.
Progressiva ger ju stora områden där det blir suddigt seende och svårt att bedöma avstånd så det känns oftast som en lättnad att ta av dom men ofta har man ju inget val.
Jag är inte säker på om det idag finns riktiga glas att få.
Ja man har flera olika sorters behandlingar av glasen en ska minska oönskade reflexer tror det är 3 olika behandlingar och det kostar en del köpte läsglasögon utan behandling var inte bra får reflexer från ögat i glasen väldigt irriterande.
Idag fint och soligt väder Var och köpte ett åkdon härnere som laddas nu det är en sån där historia man står på med två hjul bredvid varandra, det är ett styre att hålla sig i och två pumpbara hjul 10" ska vara 36volt och 4,4 Ah en motor för varje hjul på 350w 15-20km räckvidd.
Nu är det väl som det brukar vara att de lagt på momsen på datan men kan jag glida ner till hamnen och restaurangerna kan det vara värt pengarna, går inte så fort max 10km, var rea 99EU .
Kan fungera hemma att ta mej ner till centrum och handla så slipper jag motionen.
Blir lite piggare för varje dag huvudet börjar fungera igen, och jag har en helt annan kondition nu jämfört med tidigare, ska klippa håret i morgon är ju så billigt här kommer en pensionerad hårfrisörska till min plats hon bor 100m härifrån hon klipper för 10eu tror jag förra året 9 eu. Hemma betalade jag 425kr en aning skillnad. Var 2 mån sen så det behövs det är ju sommar här just nu och ska bli varmare i veckan.
Kom på att jag nog ska gå till baren och ta en glass.
Fick min nya Läsplatta idag pocketbook touch hd 3 det finns blåtand ljud och wifi och ett löst minnes kort kan man sätta i. Tål vatten också och är ett öppet system så man lägga in egna ljudböcker man har från datorn.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen