• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Veteranmoped

jalu

HBK Medlem
Inlägg
35
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
15110
Medlemskap
2024
Jag börjar där.
Flyttar låsringen ett hack längre ner vilket lyfter trottelnålen ett steg.

Detta kanske kan vara lite till hjälp. Hittade det på nätet.

Fråga: Har aldrig fått ett riktigt svar på denna fråga utan "det bara är så" eller en förklaring som inte verkar direkt logisk vilket för mig betyder att man inte vetat så jag tänkte fråga här i stället. I vilket sammanhang har man anledning att ändra trottelnålens läge i en vanlig Puch förgasare till exempelvis en Dakota till något annat läge? Det borde ju finnas en anledning till att det finns mer än ett hack tänker jag.

Tack!


Mvh Henrik


Svar: En förgasare arbetar i olika så kallade register. De vanligaste är tomgångs-, lågfarts-, mellanfarts-, och högfartsregister. Tomgångsregistret styrs av trottelstoppskruven som styr tomgångsvarvtalet. På en så enkel förgasare som en mopedförgasare har man i princip slagit ihop låg- och mellanfartsregistret som då styrs av trottelnålens höjd och trottelns skärning, alltså vinkeln på den urfasning som finns i trottelns nederkant. Högfartsregistret styrs av huvudmunstycket.
Tanken med alla dessa register är att förgasaren ska kunna ge motorn rätt blandning av bränsle och luft under skilda varvtal och belastningar. I korthet kan man säga att det fungerar så här: på tomgång (gashandtaget släppt) är det tomgångsskruven som arbetar. Vid kvarts till drygt halv gas är det trottelnålens höjd och skärningen som arbetar, och upp till full gas är det huvudmunstycket som arbetar. Observera att det inte är några skarpa gränser mellan dessa register, utan de överlappar varandra något.
Anledningen till att man kan justera förgasarens olika register är att tillverkningstoleranser, slitage och yttre omständigheter som exempelvis luftfilter och motorns skick kan leda till att bränsleblandningen inte blir optimal vid ett visst varvtal eller viss belastning. Därför måste man ha justeringsmöjligheter på en förgasare. Om motorn skulle få för mager blandning i mellanregistret så kompenserar man detta genom att höja nålens läge i trotteln vilket leder till att det kommer mer bränsle i förhållande till luft. Går motorn istället för fett i mellanregistret så sänker man nålen så blir blandningen magrare. I Classic Motor nummer 6/2006 finns en artikel som visar hur en förgasare arbetar.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Blev förgasaren så fin med citronsyra och ultraljudstvätten?
Så här ser förgasaren ut efter ultraljudstvätt.
Blir lite matt och sträv i ytan.
IMG_2413.JPG

Nu har jag flyttat bricka ett hack ner = trottelnålen ett hack upp.
Test i morgon. Jag är visst inte ensam om att tycka detta är intressant. :)
IMG_2412.JPG
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.671
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ny test denna gång med belastning :msn_embarrassed:
Tomgång ok,
Mellanregistret ok.
Fullgas, varvar inte ut helt.
Fullgas är väl munstycket som styr. Nuvarande munstycke är märkt B52, skall jag gå upp i storlek och vilken märkning har den då, B54?

Låter nästan som att den fyrtaktar = för fet blandning, prova utan luftrenare? hur ser det ut i avgasrör och ljuddämparinsats, är de rena och inte igensotade.
 

Lars N

HBK Intresserad
Inlägg
127
Kommun
Skurup
Ny test denna gång med belastning :msn_embarrassed:
Tomgång ok,
Mellanregistret ok.
Fullgas, varvar inte ut helt.
Fullgas är väl munstycket som styr. Nuvarande munstycke är märkt B52, skall jag gå upp i storlek och vilken märkning har den då, B54?
När jag lyssnar så tycker jag att det hörs som om motorn fyrtaktar detta tyder i så fall på för fet blandning
Om så är fallet tillbaka med nålen i ursprungsläget och prova med belastning
 

jalu

HBK Medlem
Inlägg
35
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
15110
Medlemskap
2024
När jag lyssnar så tycker jag att det hörs som om motorn fyrtaktar detta tyder i så fall på för fet blandning
Om så är fallet tillbaka med nålen i ursprungsläget och prova med belastning

Här kommer ytterligare ett utklipp från nätet :)

Det kan bero på flera saker att den inte varvar ur. Avgassystemet kan vara igensotat, utväxlingen för hög, otäta kolvringar, med mera. Kolla kolvringsgapet. Stoppa ner en kolvring i cylindern och mät gapet mellan ringändarna med ett bladmått. På en mopedmotor med 38-40 mm cylinderdiameter är 0,15-0,30 mm rätt mått. Är det mer tappar man kompression och därmed styrkan. Sedan beror det på vad din "leksak" väger och hur lättrullad den är.
Om brytarfjädern har tappat spänsten kan motorn misstända på högre varv, men detta påverkar inte vridmomentet på lägre varv. Titta på tändstiftet. Om det är kritvitt kan det bero på sen tändning och/eller för mager bränsleblandning.
 

jalu

HBK Medlem
Inlägg
35
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
15110
Medlemskap
2024
Det är inte så att choken "hänger" kvar. Såg på din film att den rök rätt bra. Om jag inte misstar mig så skall choken gå tillbaks till neutralt läge när man gör gaspådrag på den Bing förgasaren.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Låter nästan som att den fyrtaktar = för fet blandning, prova utan luftrenare? hur ser det ut i avgasrör och ljuddämparinsats, är de rena och inte igensotade.
Avgasrör och ljuddämparen har jag skrapat rena så långt jag kommer åt.
När jag lyssnar så tycker jag att det hörs som om motorn fyrtaktar detta tyder i så fall på för fet blandning
Om så är fallet tillbaka med nålen i ursprungsläget och prova med belastning
Ok, provar igen.
Här kommer ytterligare ett utklipp från nätet
Har köpt nya kolvringar och mätt gapet när de placerades i cylindern, 0,15mm, måste vara godkänt.

Ingen skriver någonting om munstycket och dess inverkan på högvarv.

Tändstiftet ser ut så här efter dagens övning.
IMG_2418 (1).JPG
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.671
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Avgasrör och ljuddämparen har jag skrapat rena så långt jag kommer åt.

Ok, provar igen.

Har köpt nya kolvringar och mätt gapet när de placerades i cylindern, 0,15mm, måste vara godkänt.

Ingen skriver någonting om munstycket och dess inverkan på högvarv.

Tändstiftet ser ut så här efter dagens övning.
Visa bilaga 189377

Att ingen skriver något om munstycket beror på att den låter som att den fyrtaktar, alltså får för mycket bränsle eller för lite luft, möjligen att avgassystemet inte släpper igenom tillräckligt. Att plocka av luftfiltret är ett enkelt sätt att ge den mera luft, går den bättre då så får den för mycket bränsle, när du vet det kan du pröva med att flytta ned nålen, och i värsta fall skaffa ett mindre munstycke.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Testat utan luftfilter.
Mopeden går i max 25km/t och jag tycker inte att den varvar ur helt.
Rätt mycket rök ur avgasröret.
Det är mörkt i videon men lyssna på ljudet, fullgas.

Så här ser tändstiftet ut efter dagens övning.
IMG_2423.JPG
Skall jag skaffa ett mindre munstycke?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.671
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Testat utan luftfilter.
Mopeden går i max 25km/t och jag tycker inte att den varvar ur helt.
Rätt mycket rök ur avgasröret.
Det är mörkt i videon men lyssna på ljudet, fullgas.

Så här ser tändstiftet ut efter dagens övning.
Visa bilaga 189465
Skall jag skaffa ett mindre munstycke?

Den fyrtaktar fortfarande. Har du flyttat ned nålen? Det är ju nästa steg. Jag förmodar att det inte finns något löstagbart nålmunstycke i den förgasaren? Annars brukar det slitas och bli större, och då måste man byta. Som nödlösning får man flytta ned nålen, som ju också kan vara sliten.
Lösningen är egentligen en ny förgasare, men finns det att få tag på?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.671
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Den är dock dragvillig och klarar rätt kraftig backe på 2:an.

Det går ju på vridmomentet i mellanregistret, där gör inte bränsleöverskottet så stor skada utom att det ryker och sotar?! Men vill du att den skall varva ut måste du få ned bränsleblandningen i det övre registret, och det styrs ju av alla de övriga registren, tomgångsblandningsskruv (har den en sådan)? nål och nålmunstycket och slutligen huvudmunstycket, men jag misstänker att det är original, alltså får man söka i de övriga möjligheterna! Ett förslag är att dubbelkolla hur öppet avgassystemet är, speciellt främre kröken, den brukar sota igen när dom går fett.
Ett sätt att sota är att värma med värmepistol, gasolbrännare, eller gassvets (inte när det sitter på plats) och knacka/slå på det med trä- eller plast-klubba, så släpper sotet.
 
Senast ändrad:
Toppen