• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Veteranmoped

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
De som en gång i tiden jobbade med asbest 8h om dagen i sverige, tog det ca.10år för att utveckla asbestos,
så det blir många slipningar av gamla bromsbackar.
Men Sjöbergs förslag var riktigt bra.:)

Det luriga med asbest är att man kan ha hanterat det i åratal utan skador men att man kan få det första gången som man är i kontakt med det.
 
F

F.d. 22252

Guest
Verkar som den gått många mil kanske någon som pendlat till jobbet i många år.
Var ju sämre olja förr idag håller en tvåtaktare mycket längre och det blir knappt några koksavlagringar längre, men de bidrog ju till kompressionen och en sotning och modern olja kan nog göra att den känns klenare. Säkrast om det går att få tag i kolv och ringar och sen får man mäta så den inte blivit borrad till överdimension.
Lösa ringar kan vara vanskligt att få rätt som passar en gammal kolv.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Dags för förgasartvätt.
IMG_2375.JPG

En promenad över till grannområdet och Veteran-MC kompisen som har en ultraljudstvätt.
IMG_2376.JPG

Medan tvättmaskinen gör sitt så fikar vi och berättar om pågående projekts status. Han renoverar en silverpil till nyskick.
IMG_2378.JPG

Hemma igen och torkar delarna med M:s hårfön, säg ingenting till M.;)
IMG_2379.JPG

Monterad och på plats.
IMG_2380.JPG

Har beställt en packningssats och kolvringar.
Provade med att sätta snurr på svänghjulet, yes, gnista på stiftet.
En bra början.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Mopeden placerad i en jigg för kontroll av tändning mm.
IMG_2389.JPG

Tändningsläget kontrollerat med stroboskoplampa.
IMG_2390.JPG

En flödande förgasare åtgärdad.
Återstår första uppstart men det får bli utomhus om inte mina aktier skall nå bottenläge.
"Man kör inte med moped inne i huset", ok, men det gör väl inget. "Absolut inte!!!"
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.913
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Ute för första gången efter renoveringen.
Visa bilaga 189011

Första uppstart.
Kul att följa din renovering. Har själv en gammal ”Monarped” som jag tänkte sätta fart på. Min tanke är att göra så lite som möjligt för att få den i körklart skick. Har du tips på inköpsställen för reservdelar? Är helt obevandrad i mopperenovering så alla tips tas emot med tacksamhet. Min senaste moppe var en Monark från 1963 som jag köpte dagen efter att jag fyllt 15. Vet inte riktigt åldern på monarpeden men jag tror att den är från mitten av 50-talet.

D5054EB3-0081-4818-BED7-219ACD13C755.jpeg

Kjell
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Jag har lite svårt att bestämma årsmodell på din moped.
Jag har köpt delar här:

Det finns kanske tre olika skolor vad gäller renoveringar.
  1. Ser bara till rishögen går att åka på. Ett regnväder ses som ett hot då regnet kan tvätta bort vad de kallar patina.
  2. Rengör varje detalj och återmonterar alla delar. funktionssäkrar och trafiksäkrar mopeden. Byter delar som är slitna och som kan innebära driftstopp.
  3. Renoverar till nyskick. Objektet är i bättre skick än det var när den stod i affärens utställningslokal.
Jag kör efter alternativ 2.
Du väljer alternativ men alternativ 3 blir väldigt kostsamt och enligt mitt tycke helt charmlöst men det är vad jag tycker.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.913
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Jag har lite svårt att bestämma årsmodell på din moped.
Jag har köpt delar här:

Det finns kanske tre olika skolor vad gäller renoveringar.
  1. Ser bara till rishögen går att åka på. Ett regnväder ses som ett hot då regnet kan tvätta bort vad de kallar patina.
  2. Rengör varje detalj och återmonterar alla delar. funktionssäkrar och trafiksäkrar mopeden. Byter delar som är slitna och som kan innebära driftstopp.
  3. Renoverar till nyskick. Objektet är i bättre skick än det var när den stod i affärens utställningslokal.
Jag kör efter alternativ 2.
Du väljer alternativ men alternativ 3 blir väldigt kostsamt och enligt mitt tycke helt charmlöst men det är vad jag tycker.
Tack för svar. I mina ögon är ju du en ”proffsrenoverare” som gör renoveringen mycket noga. Min första ambition är väl att lägga mig mellan steg 1 och 2. Men det slutar säkert som det brukar göra dvs att mopeden är nedplockad i molekyler innan den sätts samman igen. Men jag skall verkligen anstränga mig för att hålla en lagom ambitionsnivå.
Kjell
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
I mina ögon är ju du en ”proffsrenoverare” som gör renoveringen mycket noga.
Långt ifrån men det är en kul hobby med mycket nostalgi.
Detta är en husbilsklubb men det finns många moppestollar här som verkar tycka det är kul att följa med i ett projekt under den mörka årstiden.
Vill du ha en dialog med fråga/svar kan du starta ett Meddelande med mig eller om du vill skriva i denna tråden som är öppen för alla moppestollar. Kul att ni följer med i verksamheten. :)
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Vid teststarten i eftermiddags så tog jag en liten repa här utanför. Gick bra på lågt gaspådrag men med full gas blev det BÖÖööö.
Några tips?
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Inte kul när det inte funkar. Man tycker man kan principen och där är inte mycket grejor inblandade. Men jisses vad det kan jävlas med en. Innan du rev den fungerade den då i alla hastigheter? Om du kör med fullgas nu kan du komma åt att hålla för halva luftintaget då? Om inte tejpa för och provkör. Ända tipset jag har är att byta huvudmunstycke till nästa med större hål i.
 
Toppen