• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Veteran-MC

Nu till allvarligare händelser.
Jag får ingen gnista på stiftet, ändå var jag noga med fastställandet av förtändning, brytarnas öppningstillfälle och brytarnas öppning.
Ringde min motoriske överläkare, kompisen i MC Veteranerna Kbs.

"Du gör fel, du skall börja med att kontrollera abriss, rätt abriss ger stark gnista".

För den som inte vet vad abriss är kommer en förklaring här, nördarna kan hoppa över några meningar.
I svänghjulet sitter 6 magneter, på bilden markerade med grönt.
IMG_3570.jpg

Tändspolen ser ut så här, (en gammal avdankad på bilden).
IMG_3577.jpg

Tändspolen har två ankare som tillsammans med magneterna alstrar en elektrisk ström när svänghjulet snurrar, rotationsriktning som pilen visar.

Magnetfältet är som störst när svänghjulsmagneten har lämnat tändspolens ankare + ca 7 mm, det kallas för abriss och i detta läge skall brytarna börja öppnas.
Det aktuella tändspoleankaret som skymtar i den övre öppningen i svänghjulet är markerat med ett blått streck.
Avståndet mellan tändspolens ankare och den magnet som just lämnat ankaret är 7 mm.

Nu provkör jag genom att koppla en handborrmaskin som får svänghjulet att snurra.
IMG_3574.jpg
Ingen gnista på stiftet men det gnistrar om brytarspetsarna.
Är felet en dålig kondensator, vad säger de sakkunniga?
 
Ja dålig kondensator ger gnistbildning mellan brytarna och svag eller ingen gnista. Kondensatorns uppgift är att laddas upp när brytarna är slutna. När brytarna öppnar laddas kondensatorn ur genom tändspolen och ger då "ytterligare" ström genom tändspolen. Den förstärker alltså gnistan som genereras av magneterna och tändspolens ankare.
 
Ja dålig kondensator ger gnistbildning mellan brytarna och svag eller ingen gnista. Kondensatorns uppgift är att laddas upp när brytarna är slutna. När brytarna öppnar laddas kondensatorn ur genom tändspolen och ger då "ytterligare" ström genom tändspolen. Den förstärker alltså gnistan som genereras av magneterna och tändspolens ankare.
Tack, jag byter kondensator och försöker igen.
Fortsättning följer...
 
Trevlig sida med det mesta lösningar på ingen gnista på stiftet
 
Jag har kört fast.
IMG_3578.jpg
Jag har testat med 3 olika kondensatorer och 2 olika tändspolar.
Resultatet blir detsamma, det gnistrar runt brytarna.
Min kompis har lånat mig två hinkar med tändplattor där jag kunnat plocka lämpliga delar men inget löser problemet.
IMG_3579.jpg

Det jag skall testa nu är om det kan finnas något överslag i bakelitproppen vid genomföringen i godset.
Nästa steg blir att försöka få låna ett annat svänghjul om det är så att magneterna i nuvarande svänghjul är för svaga, de klarar 6 volt via belysningsspolarna men kanske inte är tillräckliga för tändningen.
(Svänghjulet i den vita hinken är till en annan motor)

Nägra tips?
 
Jag har kört fast.
Visa bilaga 217276
Jag har testat med 3 olika kondensatorer och 2 olika tändspolar.
Resultatet blir detsamma, det gnistrar runt brytarna.
Min kompis har lånat mig två hinkar med tändplattor där jag kunnat plocka lämpliga delar men inget löser problemet.
Visa bilaga 217277

Det jag skall testa nu är om det kan finnas något överslag i bakelitproppen vid genomföringen i godset.
Nästa steg blir att försöka få låna ett annat svänghjul om det är så att magneterna i nuvarande svänghjul är för svaga, de klarar 6 volt via belysningsspolarna men kanske inte är tillräckliga för tändningen.
(Svänghjulet i den vita hinken är till en annan motor)

Nägra tips?

Har du provat med andra brytare?
 
En gissning. Kan vara helt fel. Det var länge sen jag hade en moped.
Stängde man inte av motorn genom att trycka på en knapp på styret.
Kan det vara fel i den kontakten. Inlägg 826 i länken. Där nämns elkontakten.
Kan det vara knappen som sitter på styret. Som jag tolkar det när man trycker i knappen kommer tändningen i kontakt med jord och motorn stannar.
Det kan vara värt att kolla upp funktionen med knappen även om den inte är monterad ännu. Det kan vara överslag i den kretsen någonstans i på tändplattan.
Som sagt en grov gissning.
 
Säg den lycka som varar.
Det som fungerade igår fungerar inte idag.
Konstaterat att det är glappkontakt i den tredje tändspolen, den som fungerade igår.
Blecket som är anslutningen till tändkabeln är glapp.
Nu har jag testat med tre olika tändspolar där den tredje fungerade ett tag.
IMG_3589.jpg

Ok, dessa tändspolar är förmodligen från den tiden motorcykeln tillverkades och är därmed drygt 70 år, dags för pensionering.
Så kan jag inte ha det så jag har beställt en ny tändspole och passade på att beställa en ny kondensator samtidigt.
Leverans sker någon gång i kommande vecka.
Är det för att prova tålamodet, vilket är en bristvara, som tingen bråkar just nu?
 
Säg den lycka som varar.
Det som fungerade igår fungerar inte idag.
Konstaterat att det är glappkontakt i den tredje tändspolen, den som fungerade igår.
Blecket som är anslutningen till tändkabeln är glapp.
Nu har jag testat med tre olika tändspolar där den tredje fungerade ett tag.
Visa bilaga 217313

Ok, dessa tändspolar är förmodligen från den tiden motorcykeln tillverkades och är därmed drygt 70 år, dags för pensionering.
Så kan jag inte ha det så jag har beställt en ny tändspole och passade på att beställa en ny kondensator samtidigt.
Leverans sker någon gång i kommande vecka.
Är det för att prova tålamodet, vilket är en bristvara, som tingen bråkar just nu?
Det är ju när man får löst sådana där småproblem som tillfredställelsen blir som störst! :)
 
Du har inte tillgång till ett oscilloskop? Mångvarviga spolar kan man testa genom att mata en fyrkantspänning (eller svepspänningen som finns tillgänglig på en del äldre scop) via en kondensator. Spole och kondensator bildar då en svängningskrets och man set en dämpad svängning på scopet, kopplat över spolen. Man kan då jämföra med en spole som man vet är ok. Och/eller lägga en bit kopplingingstråd runt spolen och kortsluta och öppna om vartannat och se hur det påverkar den dämpade svängningen. Ingen större påverkan= det finns redan kortslutna varv i spolen och stor påverkan (dämpning)= spolen ok!
Jag har inte provat på tändspolar men däremot på högspänningstrafos till tv. Fungerar klockrent.
 
Tillbaka
Toppen