• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Veteran-MC

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Planslipning av korklamellen, en cirkulär rörelse mot 80-sandpapper.
IMG_3545.jpg

Från ett korkat jobb till ett ett kletigt.
Tvätt av kåpa
IMG_3546.jpg

Autosol på aluminium brukar ge bra resultat.
IMG_3548.jpg

Det får duga. Den svarta skuggan är min svarta tröja som speglar sig i glansen, jo så är det.
IMG_3549.jpg
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Svartqvarnan har ett nytt reg.nr vilket innebär att den inte behöver registreringsbesiktigas utan bara kontrollbesiktigas för att väcka liv i den igen.
Det innebär att man slipper forska om ursprunget vilket jag fick göra när en Rödqvarna, som inte fanns i fordonsregistret och saknade gammalt reg.nr, skulle in i fordonsregistret igen. Den beskrivningen finns i denna tråd här och några sidor framåt:

Jag vill gärna ha historiken för Svartqvarnan och då mer än att den är av 1946 års modell.
Man ansöker om en kopia av det gamla registreringsbeviset på något av Landsarkiven.
I detta fallet med länsbokstaven L som i Kristianstads Län, numera Skåne Län, finns uppgifterna på Landsarkivet i Lund.
Man uppger det gamla registreringsnumret som ett sökbegrepp.
Vissa av Landsarkiven har digitaliserat innehållet i registren vilket underlättar genom att det då går att söka på ramnummer om de gamla registreringsplåtarna saknas. I de register som ännu inte är digitaliserade är sökbegreppet det gamla registreringsnumret och registerkorten är lagrade i registreringsnummerordning.
Skall bli spännande och se om jag får svar på min förfrågan och vilken historia denna motorcykel har.
Ett exempel på registreringsbevis, här gällande för den förra Svartqvarnan som jag restaurerade. Identifieringarna är överstrukna.
Texten "Icke lämplig för krbr." betyder Icke lämplig för krigsbruk, aktuellt 1946.
Restaureringen av den motorcykeln finns i denna tråd med start här:

1633940514286.png
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Måste få ut ett lager i vardera motorblocken.
Har ingen passande avdragare och lagren sitter där det inte finns ett genomgående hål.
Värmer med en värmepistol, vill inte använda gasollåga då det bränner kvarvarande olja och då går brandlarmet, inte en gång till.

IMG_3550.jpg

När blocket i närheten av lagret är ordentligt varmt slår man blocket i arbetsbänken.
Hoppar lagret inte ut, värm igen och sedan, visa vem som bestämmer, inga fjuttdunkningar i bänken.
Lagret har hoppat ut.
Nu kan blockhalvan rengöras.

IMG_3551.jpg
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Jag har fått svar från Landsarkivet i Lund. Historik finns från tillverkningsdatum framtill 1972-09-27 och avställningsdatum 1989-06-10.
32 år som avställd men vem ägde den då?
Jag förmodar att det är i närheten av år 1972 som de nya registreringsnumren infördes.
Har sökt på hitta.se, ratsit.se och google.se på tidigare ägare men får upp en dödsannons, i övrigt ingen träff på annan person än den jag köpte den av.
Har skrivit till Transportstyrelsen med en fråga om tidigare ägare.
Inväntar svar från Transportstyrelsen innan jag lägger ut registreringsbeviset.
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
3C2FBC38-5E4F-469C-8C7E-4874209A0EF7.jpegPlockade fram den här ur ett dammigt uthus igår.
Behöver en del kärlek, men tyvärr tveksamt om jag har varken tid eller lust till det. Just nu är det snarare uthuset som behöver det!
Funkade sista gången jag hade den påställd i början av -90 talet. Har faktiskt ägt den sen jag brukade denna lättviktare i början av -70 talet dvs i runda slängar 50år. 52 års modell, som 16 åring tyckte kompisarna att den var ”antik” då dom hade sånna där japanska ”bålgetingar”!
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Plockade fram den här ur ett dammigt uthus igår.
Behöver en del kärlek, men tyvärr tveksamt om jag har varken tid eller lust till det. Just nu är det snarare uthuset som behöver det!
Funkade sista gången jag hade den påställd i början av -90 talet. Har faktiskt ägt den sen jag brukade denna lättviktare i början av -70 talet dvs i runda slängar 50år. 52 års modell, som 16 åring tyckte kompisarna att den var ”antik” då dom hade sånna där japanska ”bålgetingar”!
Lite nördsnack.
Den verkar väl lovande även om den fått sig lite extra färg på däcken, dubbla signalhorn, modernt styre, senare tids ljusomkopplare, hål i ljuddämparen(?), omålat kedjeskydd.
Den har en registreringsskylt som visar att den finns i fordonsregistret.
Var rädd om besiktningsetiketten som sitter bakom lampan, "1975".
Ta det som ett vinterjobb att få den körduglig.
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Lite nördsnack.
Den verkar väl lovande även om den fått sig lite extra färg på däcken, dubbla signalhorn, modernt styre, senare tids ljusomkopplare, hål i ljuddämparen(?), omålat kedjeskydd.
Den har en registreringsskylt som visar att den finns i fordonsregistret.
Var rädd om besiktningsetiketten som sitter bakom lampan, "1975".
Ta det som ett vinterjobb att få den körduglig.
Den är tvättad nu, så när är leran på däcken borta! Inte färg mao.
Kedjeskyddet har varit kromat, vilket fått stryk. Men det som satt från början var målat. Hade en gång en försäkringsskada där verkstan som gjorde jobbet fick tag i det kromade någonstans.
Nej det är inte hål på ljuddämparen! Ser bara skabbig ut.
Fortsättningen får bli en senare fråga, men nu har den fått en uppgraderad förvaringsplats för undvika ytterligare förfall i alla fall!
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Robert, du som mekar så pass mycket med äldre MC/mopeder, du har i te funderat på att skaffa en ultraljudstvätt?
Nej, min kompis som bor 500m från mig har en ultraljudstvätt och det är ytterligare en anledning till att besöka honom.
Han var här igår kväll och hjälpte mig att kolla öppningen på kolvringarna. Vi byter grejer och har lite trivsamt tjôt över en kopp fika. Det är anledningen till att jag inte har en ultraljudstvätt eftersom han har en. Han lånar grejer av mig och jag av honom. Trevlig samvaro och hobby vi har.
 

Växjö Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
398
Kommun
Växjö
HBK-Nr
25247
Medlemskap
2021
Nej, min kompis som bor 500m från mig har en ultraljudstvätt och det är ytterligare en anledning till att besöka honom.
Han var här igår kväll och hjälpte mig att kolla öppningen på kolvringarna. Vi byter grejer och har lite trivsamt tjôt över en kopp fika. Det är anledningen till att jag inte har en ultraljudstvätt eftersom han har en. Han lånar grejer av mig och jag av honom. Trevlig samvaro och hobby vi har.
KVALITETS LIV kallas detta ;)
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
En plastpåse kvar sedan renoveringen av en Puch 1958
Jag har alla delar till Rödqvarnamotorn så nästa steg är att montera motorn.

Det dröjer med information från Transportstyrelsen men jag har registreringsbeviset från Landsarkivet i Lund.
Vad kan man utläsa av detta dokument?
Motorcykeln är en Husqvarna modell 24 av 1946 års modell.
Motorn, modell 24-16863, en Svartqvarna-motor som under resans gång bytts ut mot en Rödqvarna-motor.
Den rapporterades av Husqvarna Vapenfabriks Aktiebolag till registrerande myndighet 1949-02-09, förmodligen är den tillverkad då.
"Icke lämplig för krbr" (krigsbruk).
1949-03-14 registrerades den på den första köparen, en jordbruksarbetare i Östra Vemmerlöv.
Lättviktare dvs max 98cc och Svart- och Rödqvarnor, 118cc resp 120cc var överkomliga i pris och möjliggjorde att en person kunde bo på en ort men arbeta på en ort som låg på avstånd från bostadsorten vilket innebar en helt annan möjlighet till sysselsättning.
Jag har sökt på hissa.se, ratsit.se och via Google på de namn som anges på registreringsbeviset.
För någon har jag hittat en dödsannons men för övriga ingenting.
Den senaste ägaren som finns inskriven i detta dokument är från 1972-09-27,en person född 1926 och finns han i livet är han 95 år.
Det jag fått reda på är att motorcykeln avställdes 1989-09-10 och därefter inte varit påställd dock kvar i Transportstyrelsens register.
Runt 1972 infördes de nya registreringsnumren och denna motorcykel har ett nytt registreringsnummer, alltså har den varit i bruk fram till 1989 men därefter inte varit i bruk på 32 år.

Att begära en kopia av registreringsbeviset då man har uppgift om det gamla registreringsbeviset kostar 4kr/sida så jag har betalat 8kr för detta dokument.

1634153141613.png
1634153213490.png
 
Toppen