• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Veteran-MC

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Mot Billighetsvaruhuset i Sisjön.
Lite skryt:
Vad skall jag åka på/med?
Puch MS50 1958
Husqvarna Novolette 1956
Rex, Vicoped 1954
Cykel
Kymco EU-moped 2006
Volvo 2004
Fick bli EU-moppen.
IMG_3438.jpg
Där, 40kr, ok.
IMG_3440.jpg

Vilka småttiga lagningslappar, ok värt ett försök.
Fortsättning följer...
IMG_3441.jpg
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Rugga upp lagningsstället med sandpapper, på med solution, vänta en minut, på med lagningslappen
IMG_3442.jpg

Vattenprovet, håller tätt. :)
IMG_3443.jpg

Då var det problemet att få på däcket utan att klämma nya hål på slangen.
Trycker den på plats med full tyck på en koncentrerad yta. Mycket pust och stön.
Fortsättning följer...
IMG_3444.jpg
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
I väntan på att verkstadsförbudet skall upphöra 1 oktober så har jag parkerat Black Beauty i rätt miljö.
M, Men är du från vettet?
R Nej, ja ä frå Skôvde
M Men allvarligt, hur tänkte du här?
R Vadå tänkte, varför inte liva upp en tafflig taffel med ett konstverk.
IMG_3446.jpg
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Väntar fortfarande på att kolvbultslagret skall bli brotschat.
Sadeln, denna modell är inte gummi-varianten, blev riktigt bra efter en omgång av rubbing och polish.
IMG_3457.jpg

Undersidan och fjädrarna behöver behandlas.
Undrar om inte fjädrarna kommer från en Rödqvarna?
IMG_3458.jpg
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Jag saknar en "Kabelbygel" till frambromsen, markerad med röd pil på bilden som bengtic skickade.
Kabelbygel.png

Tänker inte köpa en ny sådan, hittar man en NOS (New Old Stock) sådan så är det "juvelerarpris" som gäller.
Nej, nu sätts kunskaperna från metallslöjden på prov, här skall tillverkas en kabelbygel.
Kollar i "bra-att-ha-lådan" om det finns något användbart. Det gäller att ha en bild i huvudet om hur en plåtbit kan passa som ämne till en kabelbygel.
IMG_3476.jpg

Kan denna plåtbit bli en kabelbygel?
Fortsättning följer...
IMG_3477.jpg
 
Senast ändrad:

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Bocka, borra, såga och fila.
En varm tanke till slöjdläraren Leo Hörnefält uppe i din slöjdlärarhimmel och ett stort tack för allt du lärde mig under 50-talets metallslöjdlektioner. Aldrig trodde jag då att jag skulle ha sådan nytta av den lärdomen.
Leo Hörnefält var en "uppfinnarjocke" som själv byggde flygplan, trehjulig bil, campingbuss, cementblandare och byggde SJÄLV ett stort hus i Skultorp söder om Skövde. Där fanns bl. a. egenkonstruerad diskmaskin, central-dammsugare och centralvärme med varmluft.
Detta finns beskrivet i boken "Folkhemmets farkoster" av Claes Johansson, Byggförlaget, Stockholm 2003.

Att det inte är en originaldel bekymrar mig inte, det är en originell del och funktionell.
Även en "Lundsholm"-skruv gick åt.
IMG_3479.jpgIMG_3480.jpg
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.663
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Av finmekanikerna på jobbet fick jag lära mig att hetta upp oljan när man lägger cykelkedjan i "blöt" och röra på länkarna så tränger oljan in bättre samt låta det hela kallna innan man hänger upp kedjan. Om det är nödvändigt vet jag inte men det ingår numera i mina rutiner!
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.882
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Av finmekanikerna på jobbet fick jag lära mig att hetta upp oljan när man lägger cykelkedjan i "blöt" och röra på länkarna så tränger oljan in bättre samt låta det hela kallna innan man hänger upp kedjan. Om det är nödvändigt vet jag inte men det ingår numera i mina rutiner!

Stämmer bra, innan O-ringskedjorna fanns kokade man kedjan i en olja som var i fast form kall, sen hängde man upp kedjan för avdropp/kylning ovanför oljeburken, men med dagens kedjor gör man i princip ingenting.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.756
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Stämmer bra, innan O-ringskedjorna fanns kokade man kedjan i en olja som var i fast form kall, sen hängde man upp kedjan för avdropp/kylning ovanför oljeburken, men med dagens kedjor gör man i princip ingenting.

Den var riktigt söligt att hantera, oljan/fettet var kolsvart den innehöll grafit, blev gärna svarta fläckar överallt. :twitcy:
 
Toppen