• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Veteran-MC

F

F.d. 22252

Guest
Man får ta brotchningen lite lugnt en gång gjorde jag det lite tajt och när motorn gått varmt så nöp det. Med påföljd att den gick bra när den kallnat. Ännu värre om den börjat snurra i vevstaken.
Rev isär och putsade av lite sen gick den utan problem.
Svårt när man inte har alla instrument som egentligen behövs.
Beträffande färgborttagningen finns det effektivare saker men man vill ju ha kvar originalet och då är det bara tålamod det handlar om sen finns det ju kunskap om hur det såg ut som nytt men då passar det ju inte ihop.
Inte går man och tittar efter hur saker såg ut som nya utan hur de ser ut efter 70 år och beundrar kunskapen som fanns på den tiden.
 
F

F.d. 22252

Guest
Kan det vara blymönja i färgen det kan skapa en väldigt blank yta av bearbetning. Finns en devis det "perfekta är det godas fiende". Att få till fälgarna med originalrandning kan bli svårt, fanns en speciell apparat för det och det var väl cellulosalack på den tiden som måste poleras för att bli blank. Går väl att fuska med en tunn pinstripe.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Kan det vara blymönja i färgen det kan skapa en väldigt blank yta av bearbetning. Finns en devis det "perfekta är det godas fiende". Att få till fälgarna med originalrandning kan bli svårt, fanns en speciell apparat för det och det var väl cellulosalack på den tiden som måste poleras för att bli blank. Går väl att fuska med en tunn pinstripe.
Nä-hä de randades för hand. Jag lärde mig det när jag jobbade några månader på målarverkstan på Huskvarna direkt efter grundskolan. Men man behöver specialpenslar.
 
F

F.d. 22252

Guest
Jag känner en som berättade att det fanns en apparat som man använde för att randa hjul med, borde vara nästan omöjligt att få en rak rand på frihand annat än om man renoverar och lägger tid på det.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
På skärmarna och på tanken finns randningen kvar även om den är lite sliten här och var.
Det underliga är att det inte finns ett spår av randning på fälgarna. Det borde ju finnas något spår efter dem men inte så.
Original skall det finnas randning även på fälgarna, en bred och en smal om jag har rätt.
Nu kommer jag att lägga på en rostskyddsfärg och sedan en något matt svart lack.
Möjligt att det finns stripes att köpa, att försöka få till randningen själv, nej det blir bara kladdigt.
 
F

F.d. 22252

Guest
Inte säkert att det är originalfälgar var väl ganska lika fälgar på flera motorcyklar från den tiden. Vad jag lärt mej från marknader av en man som visste kunde han peka ut en massa detaljer som inte var original de flesta var ett hopplock från olika årsmodeller eller t.o.m. olika märken. Han visste vilken färg det var på olika årsmodeller och sånt oväsentligt vetande. Det man tänker på är ju drevet bak om det är rätt antal tänder och om kedjan stämmer i bägge ändar. Skulle inte förvåna mej om han hade papper på motorcykeln men han vill inte träffa någon numera tror det är coronan.
 
F

F.d. 22252

Guest
Helt otroligt! Jag vet ju att det inte ska gå att göra utan tillgång till en robotarm eller någon sorts schablonsystem.
Du får bjuda hem wizard att visa sina kunskaper. Min far som var målare målade tanken på sin Java 250kubik men det blev ju sisådär. Själv har jag byggt ett otal modellflygplan och då har det alltid blivit pinstriping så man kunde flytta när det blev fel.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Vi hadde en billakkerer på Hamar på 1960 tallet og endel år etter det som stripet biler på frihånd og fikk de symmetrisk. Det var kult å se han med pensel i hånd dra striper på biler. De siste årene før alderspensjon jobbet han for min far :D

Pensler i rett bredde og en stø hånd er det viktigste sammen med en god lakk med rett viskositet. Lett å trekke uten at lakken siger.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.739
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Vi hadde en billakkerer på Hamar på 1960 tallet og endel år etter det som stripet biler på frihånd og fikk de symmetrisk. Det var kult å se han med pensel i hånd dra striper på biler. De siste årene før alderspensjon jobbet han for min far :D

Pensler i rett bredde og en stø hånd er det viktigste sammen med en god lakk med rett viskositet. Lett å trekke uten at lakken siger.

På BMW MC var det länge ett par damer som gjorde all pinstriping för hand, misstänker att det finns någon film eller bilder på detta
på nätet.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Onsdagar under den ljusa årstiden brukar vara spontanträff för veteranfordon i Göteborg.
Tidigare har platsen varit Packhusplatsen vid Operan sedan flyttade träffen till Färjenäs på Hisingen men där byggs nu bostäder varför träffen varit hemlös under en tid.
Nu börjar folket samlas på Nya Varvet, så skedde idag.
Ett antal bilar, frågan är om bilder på dessa passar i denna tråd, tre motorcyklar, inga mopeder.
Fick det stora förtroendet att köra kompisen i MC Veteranerna Kungsbacka och en av hans rariteter, en Guldpil.
Själv körde han en av sina Silverpilar.
Snacka om proveniens.
Han köpte som 16-åring en hårt nedkörd Silverpil, reparerade den, körde några år för att sedan byta den mot något annat fordon.
För ett antal år sedan fick han av en tillfällighet se en annons om en Silverpil, visserligen hårt använd men ändå en Silverpil.
Vid närmre kontroll visade det sig att det var hans ungdoms Silverpil. Det är den som står till vänster på bilden.

IMG_3383.jpg
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Det tvivlas tydligen på sanningshalten i mina inlägg. Fälgarna sattes lackerade i en rigg så de kunde rotera. Sedan använde man silver eller guldfärg och en pensel som kallas svärdssläpare.
Penseln mellan tumme och pekfinger, långfinger och ringfinger låsta mot fälgkanten. Sedan roterade man fälgen.
Efter detta lackades den med klarlack och ugntorkades.
Svärdssläparna finns i olika bredder beroende på om man vill ha bred eller smal rand.
 
F

F.d. 22252

Guest
Ber om ursäkt Wizard naturligtvis går det att göra även om jag själv nog aldrig skulle klarat det har ju lyckats klanta till det på mina modellflygplan. Har försökt lite på hjul också men det kastar så mycket att det blir omöjligt utan en särskild rigg. När jag var i mopedåldern var den tiden borta och omodern.
 
Toppen