• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Veteran-MC

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Kul att följa dina renoveringar , här är mitt vinterpyssel en NV 36 1954 250cc. Mototn renoverad och går som en klocka så nu skall allt demonteras och blästras och lackas mm mm . Har renoverat ett flertal mc under åren och en mer inspirerande hobby är svårfunnen
 

Bilagor

  • 20210801_205824.jpg
    20210801_205824.jpg
    1,6 MB · Visningar: 28
  • 20210801_205814.jpg
    20210801_205814.jpg
    1,6 MB · Visningar: 28

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
NV väcker gamla minnen till liv. Körde bl.a. NV38 på MC-plutonen på S1 i Uppsala 1961-62.
Köpte sedan en NV 36 som jag renoverade Veteran-MC
Det finns två "skolor" när det gäller renoveringar.
Den ena är den när objektet renoveras till nyskick, t.o.m. bättre skick än när objektet stod i skyltfönstret hos säljaren.
Den andra, den som jag tillhör, är när objektet rengörs, teknik- och trafiksäkras. Patinan finns tydligt kvar.
För mig är inte patina ingrodd smuts utan patina är årens slitage, det tycker jag är charmen med ett gammalt objekt.
Men det är olika tycke och smak som i allt annat.
Lycka till med ditt projekt och hoppas du får tag på delar som ev. saknas eller är skadade.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Ramen är befriad från lera-sand-olja, tvättad och vaxad, d.v.s. den lack som finns kvar efter 75 år är vaxad.

IMG_3256.jpg

Det nytillverkade parkeringsstödet är nu behandlad med rostskyddsfärg och spraymålad med matt svart färg.
Luktar sprayfärg i bottenvåningen, inga klagomål ännu och inget brandlarm denna gång.

IMG_3258.jpg
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Min kompis i MC-Veteranerna Kba kom förbi och levererade en returfjäder och ett fjäderbleck till parkeringsstället, en bussning till vevstaken.
Värmde vevstaken med en värmepistol och pressade kulvbultsbussningen på plats.
Har borrat tre hål i bussningen för smörjningen.
Nu skall jag bara få tag på en ny kolvbult och sedan kan brotschning utföras.
IMG_3268.jpg
 
F

F.d. 22252

Guest
Kan ju vara så att kolvbulten kan sitta i flera olika motorer. Jag vet att det finns lite olika åsikter om den ska lagras flytande i kolven eller enbart lagras i bussningen som jag förespråkar. Det handlar ju om tusendelar i passning och har väl ingen betydelse i en motor som förmodligen inte kommer köras så mycket.
De moderna tvåtaktsoljorna ger ju en mångdubbel livslängd jämfört med det som fanns när man tillverkade motorn.
Hade en likadan där ramen var renoverad ock lackad till nyskick men motorn kom i delar med extra vevparti. Gjorde i ordning motorn och monterade men blev aldrig klar med vajrar och kedja. Fick fram ursprungpappren på den så den var nästan klar då jag sålde den. Frånvaron av egen verkstad skapade problem.
Hittar man en kolv också gäller det att se till att kolvringarna passar portarna. Monterade en puchkolv i en lambretta 50cc för det var det enda som passade förutom att ändarna på kolvringarna gick in i portarna så det blev till att ändra inte helt lätt men det gick.
 
F

F.d. 22252

Guest
Du har många bra kompisar trodde det skulle vara svårt att hitta delarna. Gjorde misstaget en gång att brotcha in delarna till rätt dimension så det blev problem att kolvbulten värmenöp. Blir roligt att se en gammal motorcykel åka på vägarna igen nu när allt är el och stannar bakom hörnet med urladdat batteri.
 
F

F.d. 22252

Guest
Ja har man tur kan den övermålade färgen vara en tinner baserad som går att torka av svårt att inte skada färgen under med färglösningsmedel eller kaustiksoda. Bromsarmen går nog få lös med en blåslampa man vill ju inte banka och slå.
 

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Börjat demontera bakhjulet.
Luktar pyton av gammalt fett, bromsarmen sitter stenhårt fast, fälgen är handmålad i en grå färg.
Hoppas originalfärgen finns under.
Här finns en del att jobba med.

Visa bilaga 214442
Hej
Trotsar du verkstadsförbudet,eller har du och din fru olika kalendrar?
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Hej
Trotsar du verkstadsförbudet,eller har du och din fru olika kalendrar?
Det är nog, "jag skall bara se vad som fattas för att veta vad jag skall leta efter" och så blev det lite mera.

Det gick att demontera bakbromsen men både bromsaxeln och backarna satt hårt fast.
Nu provar jag med färgborttagningsmedel så får jag se hur resultatet blir.

IMG_3283.jpg
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Däck och slang verkar vara original från 1946, inte i bra kondition, pyspunka, torksprickor, separering på däcksidan och väldigt slitet mönster.
Lite udda dimension 2,50 X 21" men hittade en webbutik som hade både däck, slang och jag kompletterade med nya kolvringar.

Visa bilaga 213759
Var hittade du denna butik?
 
Toppen