• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Veteran-MC

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Det saknas några detaljer på Svartqvarnan, t.ex. ett av de 4 stagen till strålkastaren, en fjädrande plåt som utöver en returfjäder håller kvar parkeringsstödet i uppfällt läge.
Börjat titta i bra-att-ha-lådan om det finns något som kan passa.

Började med lampstaget, en bit av en markisstång i aluminium.
Längst ner originalet.
I mitten, lackad med matt svart färg, den får duga.
IMG_3243.jpg
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Den här fjädrande plåtprofilen sitter på insidan av bakskärmens främre del och håller parkeringsstödet uppe.
Finns att köpa men kostar 495 kr så det blir att försöka tillverka en sådan.
IMG_3245.jpg

Detta är vad som är kvar av den gamla hållaren.
Nu vet jag bredd och tjocklek på detaljen.
IMG_3246.jpg
 
F

F.d. 22252

Guest
Det är svårt att tro att något kan sitta fast så mycket som en blandning av sand och olja. hade man en balja och kastustiksoda skulle det vara löst enkelt men är ramen lödd så kan det lätt gå sönder och all färg försvinner.
Det skvätter ju överallt med en diskborste.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Avbländningskopplare M 22032 för växling mellan hel- och halvljus saknas.
Har du en sådan på hyllan så är jag intresserad.
1627980969183.png
 
F

F.d. 22252

Guest
Ja det krävs ju lite verktyg för att få till det eftersom man måste brotcha in kolvbulten och då ska bussningen sitta på plats. Bra med en svarv med indikatorklocka så man kan se hur mycket obalans det är i vevpartiet jag höll på länge med ett veparti till en 118 kubiks huskvarna och det blev bättre men inte bra det ser ju ut som grovsmide. Men de är ju ganska lågvarviga. Har man en svarv går det ju ganska lätt att svarva en bussning om man inte kan hitta någon.
 
F

F.d. 22252

Guest
Ser ut som om kolvbulten kan ha roterat i kolven också så den behöver också bytas. Det var nog den värsta kolvbulten jag sett undrar hur det är med vevpartiet det blir ju hammarslag när motorn går. Borde ju finnas vändkanter i
cylindern också. En ny motor vore inte helt fel. Fast sånt man hittar kan ju vara i lika dåligt skick.
Köpte en motorcykel i delar en gång där någon filat i lilländan på vevstaken så kolven satt helt löst. Problemet var att det fanns ingen bussning utan det skulle gå järn mot järn.
Gjorde en jigg som jag skruvade fast där cylindern satt och borrade upp hålet till kolvbulten brotchade med en ställbar brotch. Fick svarva en mycket tunn bussning i lagermetall pressa i och brotcha till passning i kolvbulten mycket jobb men det blev väldigt bra. Har man maskiner kan man klara det mesta. På den tiden hade jag tillgång till en stor verkstad en bilverkstad en svetsverkstad och en bygg avd.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
I min ungdom var jeg med på å kjøpe en stor dreiebenk (svarv) for skrapjernsverdi :D Det gikk med noen timer på rengjøring og oppussing, men med arbeidsdiameter på en halv meter og virkeslengde på opp til 2 meter gjorde at vi kunne fikse det meste. Største problemet varå få beistet på plass, vekt omlag et tonn. Savner leksaken! Har sett litt på kinesiske hobbysvarver med rundt 18 cm diameter og 35 cm lengde til under 5000 kr - men jeg aner ikke presisjonen.
 
F

F.d. 22252

Guest
I min ungdom var jeg med på å kjøpe en stor dreiebenk (svarv) for skrapjernsverdi :D Det gikk med noen timer på rengjøring og oppussing, men med arbeidsdiameter på en halv meter og virkeslengde på opp til 2 meter gjorde at vi kunne fikse det meste. Største problemet varå få beistet på plass, vekt omlag et tonn. Savner leksaken! Har sett litt på kinesiske hobbysvarver med rundt 18 cm diameter og 35 cm lengde til under 5000 kr - men jeg aner ikke presisjonen.
En svarv utan en bra precision är totalt värdelös och utan att veta misstänker jag att kina har nog inte kvalite och precision för att göra ett bra jobb. På skolan där jag jobbade så kontrollmätte jag hur svarvarna fungerade eftersom eleverna kunde köra rakt in i chucken med matning och jag ville att man skulle kunna lite på att axlarna gick som de skulle och att chucken inte kastade. Man fick köra en bit och kontrollmäta och använda indikatorklocka. Sen fick man leta upp en svarv som var välvårdad. Svarvade sachscylindrar som var slut invändigt till en passande kolv. En cylinder var arborrad av en amatör och det var bara sista skäret som den gick hela vägen. Så cylinderloppet var snett i förhållande till kolven och vevstaken. De svåraste felen är ofta de som lagat hellre än bra och ofta såna fel som normalt inte kan uppstå.
Misstänker att vår generation är den sista som kan använda ickeautomatiska verktyg, vet att man tidigare på stal hade en duktig svarvare som kunde göra reservdelar till äldre fartyg enligt gamla ritningar. Men alla andra andra svarvar var NC. De fick order från andra sidan jorden på reservdelar som gick med väldigt dyra fraktkostnader eftersom stora fartyg kostade enorma summor när de låg vid kaj. Och ja jag kände kundmottagaren väl och har varit på plats i fabriken och sett allt.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Nu blev det väldigt komplicerat.
Jag tänker inte köpa en svarv, varken från Kina eller något annat land.
Jag försöker som nästa steg få tag på en kolvbult och en bussning som jag skrev i inlägg #652.
Sedan behöver förmodligen bussningen prepareras och då har jag mina kompisar i MC-Veteranerna Kungsbacka som hjälper mig.
Ett steg i taget.
 

Mossberg

HBK Medlem
Inlägg
417
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
28748
Medlemskap
2024
Nu blev det väldigt komplicerat.
Jag tänker inte köpa en svarv, varken från Kina eller något annat land.
Jag försöker som nästa steg få tag på en kolvbult och en bussning som jag skrev i inlägg #652.
Sedan behöver förmodligen bussningen prepareras och då har jag mina kompisar i MC-Veteranerna Kungsbacka som hjälper mig.
Ett steg i taget.
Håller Janne i Lindome på än? Han var fruktansvärt bra att få hjälp av.
 
Toppen