• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Värmen med elen….Hobby 650 -08

Jocke56

HBK Medlem
Inlägg
31
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
38268
Medlemskap
2024
Hej på er. Har inte kommit överens med husbilen min om värmen funkar eller inte. Gasolen funkar…blåser lugnt varmt luft i dom nedersta kanalerna….men när jag slår över till ”sommardrift utan varmvatten ” så blåser det kraftigt på översta kanalerna och i temperaturen händer inget. Har jag gjort något fel eller är det fel på apparaturen tro? Bild på ”rattarna” som jag har i bilen….

Mvh:Jocke
 

Bilagor

  • IMG_9320.jpeg
    IMG_9320.jpeg
    2,4 MB · Visningar: 128

Jocke56

HBK Medlem
Inlägg
31
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
38268
Medlemskap
2024
Det är ju en Truma, den värmer ju inte om den inte går för fullt ;)

OBS!!!!!!! det var ironi, Truman är en alldeles utmärkt värmekälla
Ja...nu var jag tog 7-8 startförsök. Kom inte igång..... Innan jag startade står det 19.60V och 14.59V .....när starten pågick var det 19.42V och 14.23V i appen och bilden på ratten visar rött. Klickade 3-4 ggr innan den röda lampan kom.
 

Jocke56

HBK Medlem
Inlägg
31
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
38268
Medlemskap
2024
Grönt, då funkar den eller? Funkar den misstänker jag att gasoltuben är boven.
Nej den funkar inte......du ser ju den röda lampan är tänt i samma bild. Jag får fortsätta med detta till helgen för nu måste jag dra iväg. Ska byta flaskan sen nästa gång så får vi se sen..... Tack för tipsen så länge.
 

Jocke56

HBK Medlem
Inlägg
31
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
38268
Medlemskap
2024
Det är ju en Truma, den värmer ju inte om den inte går för fullt ;)

OBS!!!!!!! det var ironi, Truman är en alldeles utmärkt värmekälla
Ja...nu var jag tog 7-8 startförsök. Kom inte igång..... Innan jag startade står det 19.60V och 14.59V .....när starten pågick var det 19.42V och 14.23V i appen och bilden på ratten visar rött. Klickade 3-4 ggr innan den röda lampan kom.
Hur är det med kylen?funkar den på gasolen?
Ja…det var det jag kollade först och den tänder och går som den ska. Så gasen går dit…
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ja...nu var jag tog 7-8 startförsök. Kom inte igång..... Innan jag startade står det 19.60V och 14.59V .....när starten pågick var det 19.42V och 14.23V i appen och bilden på ratten visar rött. Klickade 3-4 ggr innan den röda lampan kom.

Ja…det var det jag kollade först och den tänder och går som den ska. Så gasen går dit…
Om du startar ett par lågor på spisen, funkar det?
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.275
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029

Jocke56

HBK Medlem
Inlägg
31
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
38268
Medlemskap
2024
Hej igen. Nu har jag testat att byta flaskan men det hjälpte inget. Såg en gammal tråd som jag tänkte kolla. Lossa överdelen till fläkten och testa den. Men får inte upp toppen på burken. Har lossat dom 4 muttrarna i toppen och den känns att den är lös men vågar inte ta i riktigt för att inte göra sönder något. Pillade lite med fingrarna på fläkten och den går runt ganska så lätt. På tråden står det att det kan samlas mycket damm runt axel/lager och då går det trög och då orkar den inte gå. Det finns en hel del damm utanför fläkten på golvet och slangarna. Nu när jag tänker tillbaka lite, innan den slocknade för sista gången, den blåste så varmt ut från hålet att jag kunde inte ha fingrarna där länge. Tror inte att det ska vara så utan att veta.... Några tips mottages tacksamt igen för att eventuellt lösa problemet.... Det blir inget mer att åka för våran del i år men fläkten behövs även till våren så.....
 

Jocke56

HBK Medlem
Inlägg
31
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
38268
Medlemskap
2024
Sen är ju den där med elen.....kommer det inget om man bara ställer ratten på typ läge 2 där det ska vara 1800 w...... ? Händer ju ingenting utan att man lägger den andra ratten till läge 1....el+ gas ihop utan varmvatten. Eller är ja ute och cyklar i dimman..??:msn_embarrassed:
 
Toppen