• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Värmen med elen….Hobby 650 -08

Jocke56

HBK Medlem
Inlägg
31
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
38268
Medlemskap
2024
Hej på er. Har inte kommit överens med husbilen min om värmen funkar eller inte. Gasolen funkar…blåser lugnt varmt luft i dom nedersta kanalerna….men när jag slår över till ”sommardrift utan varmvatten ” så blåser det kraftigt på översta kanalerna och i temperaturen händer inget. Har jag gjort något fel eller är det fel på apparaturen tro? Bild på ”rattarna” som jag har i bilen….

Mvh:Jocke
 

Bilagor

  • IMG_9320.jpeg
    IMG_9320.jpeg
    2,4 MB · Visningar: 128

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ok. Det kan det ju vara. Nu är ju dom batterierna under passaserarsätet och inte kan komma åt dom utan att lossa stolen. Lite mek med den och vädret är inte den bästa just nu....kallt och att det regnar på tvären så det får nog bli en annan dag...just nu iaf. Finns det nåt knep annars som man kan konstatera att så är fallet? Är inte så kunnig i det elektriska så mycket...

Förmodligen kan du komma åt att mäta spänningen på bodelsbatterierna även när stolen är på plats. är de fulla skall du få 12,7-12,8V.
Om du inte har det kan du pröva att ladda ett dygn, gärna med en separat laddare och sedan mäta igen, tänk på att när du har laddat
koppla bort laddningen vänta en stund typ 1/2 timme sedan skall du före mätning slå på lite förbrukare t.ex. innerbelysning en stund,
sedan slå av dessa och mät spänningen. F.ö. vilken typ av belysning har du i bilen, halogen eller led? Halogen drar väldigt mycket ström
så i sådant fall bör du byta till Led.
 

Jocke56

HBK Medlem
Inlägg
31
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
38268
Medlemskap
2024
Förmodligen kan du komma åt att mäta spänningen på bodelsbatterierna även när stolen är på plats. är de fulla skall du få 12,7-12,8V.
Om du inte har det kan du pröva att ladda ett dygn, gärna med en separat laddare och sedan mäta igen, tänk på att när du har laddat
koppla bort laddningen vänta en stund typ 1/2 timme sedan skall du före mätning slå på lite förbrukare t.ex. innerbelysning en stund,
sedan slå av dessa och mät spänningen. F.ö. vilken typ av belysning har du i bilen, halogen eller led? Halogen drar väldigt mycket ström
så i sådant fall bör du byta till Led.
Ok. Man ser inte batterierna under stolen överhuvudtaget. Har bara kollat lite snabbt för det är så trångt överallt runtomkring med.... Men vad jag kan se så är det nog LED på alla lampor i bodelen. Har en solcell på taket och app till det som visar så enl bilden. Men elen är påkopplat och verkar som den laddar med batterierna. Eller har jag fel tro? Just nu kan jag inte göra så mycket för det regnar och blåser på tvären.... Ska testa sen och byta gasolflaskan när vädret tillåter det om det hjälper..IMG_9569.PNG
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ok. Man ser inte batterierna under stolen överhuvudtaget. Har bara kollat lite snabbt för det är så trångt överallt runtomkring med.... Men vad jag kan se så är det nog LED på alla lampor i bodelen. Har en solcell på taket och app till det som visar så enl bilden. Men elen är påkopplat och verkar som den laddar med batterierna. Eller har jag fel tro? Just nu kan jag inte göra så mycket för det regnar och blåser på tvären.... Ska testa sen och byta gasolflaskan när vädret tillåter det om det hjälper..Visa bilaga 231207
Solcellerna kan du nästan glömma vid den här årstiden, men skall du göra mätningar som säger något om batteriernas tillstånd måste du koppla bort den/dem.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.272
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Jag vet inte.... är ju en riktigt skitväder... så om jag hade hund så hade jag inte släppt ut ens den....;) kollar detta senare. Men förhållandet är ju nästan lika som då när den inte startade så.....
Njae inte riktigt, nu har ju gasolen hunnit bli "varm", den behöver bli riktigt avkyld och det blir den bara när gasolen används.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.272
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Det är väl lite osannolikt om det är propan i flaskorna, men naturligtvis om det är butan/propanblandning i dom.
Njae, har gasolen på truman gått för fullt så blir den kallare och kallare tills den inte kan ge med. Kompositmaterialet är en väldigt bra isolator så den håller "värmen" ute ganska bra.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag vet inte om det är bilen på hans avatar det gäller, om så är så är den ju ganska stor så värmaren kan nog få arbeta ganska hårt. Det var ju ganska kyligt i Uddevallatrakten i helgen.

Runt 0:an som värst skulle jag tro, från mina egna erfarenheter, efter att bilen är uppvärmd och att den är anpassad för vinteranvändning (täcke)
max läge 3 av 10?
 
Toppen