• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Värmen med elen….Hobby 650 -08

Jocke56

HBK Medlem
Inlägg
31
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
38268
Medlemskap
2024
Hej på er. Har inte kommit överens med husbilen min om värmen funkar eller inte. Gasolen funkar…blåser lugnt varmt luft i dom nedersta kanalerna….men när jag slår över till ”sommardrift utan varmvatten ” så blåser det kraftigt på översta kanalerna och i temperaturen händer inget. Har jag gjort något fel eller är det fel på apparaturen tro? Bild på ”rattarna” som jag har i bilen….

Mvh:Jocke
 

Bilagor

  • IMG_9320.jpeg
    IMG_9320.jpeg
    2,4 MB · Visningar: 128

L-G Hellsten

HBK Medlem
Inlägg
84
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
35348
Medlemskap
2024
HEJ.översta ratten är uppifrå el 2kw sen 1 kw nästa gasol 1brännare sedan 2 o 3. ratten under är bara varmvatten 60 grader resp 40 grader
0 är avstängd sedan endast värme nederst värme o varmvatten. sommardrift är varmvatten utan värme / L-G
 

Jocke56

HBK Medlem
Inlägg
31
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
38268
Medlemskap
2024
Hej. Så länge är jag med….men det kommer ingen värme…bara blåser nästan kallt….Ska jag fylla på vatten i varmvattenberedaren som man ska värma samtidigt för att få den blåsa varmluft sen? Eller har vi andra knep för att lösa detta tro?
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.776
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Hej på er. Har inte kommit överens med husbilen min om värmen funkar eller inte. Gasolen funkar…blåser lugnt varmt luft i dom nedersta kanalerna….men när jag slår över till ”sommardrift utan varmvatten ” så blåser det kraftigt på översta kanalerna och i temperaturen händer inget. Har jag gjort något fel eller är det fel på apparaturen tro? Bild på ”rattarna” som jag har i bilen….

Mvh:Jocke
Översta knappen. Läge uppifrån och ner: el 1800 W, el 900 W, av, enbart gas, gas + 900 W el, gas + 1800 W el.
Nedre knappen: mitten är rumstemperatur. Yttre vred: uppåt enbart varmvatten med två värmelägen, neråt värme, värme och varmvatten.
 

annette.bengt

HBK Medlem
Inlägg
233
Kommun
Svedala
HBK-Nr
8123
Medlemskap
2024
Det kommer inte att komma någon värme i utblåsen då en kombi panna enbart ger el värme till vattnet
du kan i bästa fall få ut runt 500 W värme io utblåsen med en svag luftström så vill du få värme i bilen
så blir det på gas
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Det kommer inte att komma någon värme i utblåsen då en kombi panna enbart ger el värme till vattnet
du kan i bästa fall få ut runt 500 W värme io utblåsen med en svag luftström så vill du få värme i bilen
så blir det på gas

Fel!

Det går visst att få enbart värme med enbart el på en Truma Combi (vilket bygger på egen erfarenhet (med reservation för att min panna är ett felaktigt exemplar)).

//Michael, medlem
 

Jocke56

HBK Medlem
Inlägg
31
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
38268
Medlemskap
2024
Fel!

Det går visst att få enbart värme med enbart el på en Truma Combi (vilket bygger på egen erfarenhet (med reservation för att min panna är ett felaktigt exemplar)).

//Michael, medlem
Hej. Kan du förklara detta lite bättre så alla förstår. Hur man gör och vilka knappar och i vilken ordning typ... Jag har försökt med alla sätt säkert utom din... verkar det som. Tack för att du svarade och väntar med spänning hur det fortsätter...
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Jag skall försöka förklara hur det funkar på vår Truma Combi 6E och utgår från din bild i första inlägget.

Det hela är lite komplicerat för att Truma valt att använda symboler men växlar innebörd på dem.

På den övre tavlan så finns det fem lägen för vredet som är för val av energikälla. Uppifrån och neråt är dessa
1. eldrift 1800W
2. eldrift 900W
3. gasdrift enbart
4. gas- och eldrift 900W
5. gas- och eldrift 1800W

På den nedre tavlan finns två rattar, en svart inuti den yttre grå. Den svarta är enbart för att ställa önskad innetemperatur. Det yttre grå vredet har fem lägen. Uppifrån och neråt är dessa
1. varmvatten 60 grader
2. varmvatten 40 grader
3. anläggningen avstängd
4. varmluft (och lite restvärme till vatten)
5. varmluft och varmvatten 60 grader

Det som kan förvirra och komplicera är att symbolen som ser ut som en ljuslåga betyder gas på den övre tavlan men varmluft på den nedre.

Ställer du nu vredet på den övre tavlan på det övre läget (1) och det grå vredet på den nedre tavlan på det näst nedersta läget (4) samt det svarta vredet på 9 så skall du få värme i bilen. Det skall då lysa gult på en punkt i det svarta vredet vilket indikerar eldrift. Blinkar det gult betyder det att elanslutning 230V saknas, exempelvis ingen kabel ansluten, trasig säkring eller utlöst jordfelsbrytare.

//Michael, medlem
 

Jocke56

HBK Medlem
Inlägg
31
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
38268
Medlemskap
2024
Jag skall försöka förklara hur det funkar på vår Truma Combi 6E och utgår från din bild i första inlägget.

Det hela är lite komplicerat för att Truma valt att använda symboler men växlar innebörd på dem.

På den övre tavlan så finns det fem lägen för vredet som är för val av energikälla. Uppifrån och neråt är dessa
1. eldrift 1800W
2. eldrift 900W
3. gasdrift enbart
4. gas- och eldrift 900W
5. gas- och eldrift 1800W

På den nedre tavlan finns två rattar, en svart inuti den yttre grå. Den svarta är enbart för att ställa önskad innetemperatur. Det yttre grå vredet har fem lägen. Uppifrån och neråt är dessa
1. varmvatten 60 grader
2. varmvatten 40 grader
3. anläggningen avstängd
4. varmluft (och lite restvärme till vatten)
5. varmluft och varmvatten 60 grader

Det som kan förvirra och komplicera är att symbolen som ser ut som en ljuslåga betyder gas på den övre tavlan men varmluft på den nedre.

Ställer du nu vredet på den övre tavlan på det övre läget (1) och det grå vredet på den nedre tavlan på det näst nedersta läget (4) samt det svarta vredet på 9 så skall du få värme i bilen. Det skall då lysa gult på en punkt i det svarta vredet vilket indikerar eldrift. Blinkar det gult betyder det att elanslutning 230V saknas, exempelvis ingen kabel ansluten, trasig säkring eller utlöst jordfelsbrytare.

//Michael, medlem
Det var klart och tydligt hur man ska göra…!!! Tackar för detta och ska göra så i husbilen imorgon så får vi se om det funkar. Annars är det fel någonstans tycker jag. Tack tack ..!!!
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.856
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Det var klart och tydligt hur man ska göra…!!! Tackar för detta och ska göra så i husbilen imorgon så får vi se om det funkar. Annars är det fel någonstans tycker jag. Tack tack ..!!!
Det här är är spännande. Väntar med stor förtjusning på ditt svar i morgon! :) Håller med om att de analoga Trumarattarna är mer än lovligt klyddiga innan man brutit ihop ett par gånger!
 

Jocke56

HBK Medlem
Inlägg
31
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
38268
Medlemskap
2024
Hej igen. Nu har jag kollat detta och följande händer när man kopplar på strömmen och sätter rattarna enl dom råd jag fått: börjar surra i pannan och det kommer sakta ljummet luft från nedersta kanalerna. Nu är det ju ganska så varmt ute men pannan fick upp värmen till 20 grader på en timme. Men sen då? Har en fjärrkontroll till apparaten där pannan sitter. Kontrolltavlan som lyser enl bilden med fjärrkontrollen. Sätter man på den så blåser det kraftigt från dom översta kanalerna och det är inte varmt luft som kommer där. Finns 5 olika lägen i fjärren och jag låste den på värmepumpen med önskan att få 20 grader i bodelen den vägen. Men det blåser bara kallt. Detta har jag testat med bara el. Eftersom jag inte har vatten i systemet just nu så vågar jag inte testa mer hur som helst. Frågan är nu då: ska jag fylla på vatten till varmvattenberedaren och köra el+gas samtidigt? Bifogar bilder på sidorna i i-boken och kontrollpanelen ihop med fjärren
 

Bilagor

  • IMG_9327.jpeg
    IMG_9327.jpeg
    1,5 MB · Visningar: 47
  • IMG_9328.jpeg
    IMG_9328.jpeg
    1,8 MB · Visningar: 47
  • IMG_9330.jpeg
    IMG_9330.jpeg
    1,8 MB · Visningar: 47

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Nu förstår jag inte hur det fungerar i din bil. Jag såg att du har en bil från 2008, precis som vår bil. Vi har en Truma Combi 6E med kontrollpanel lika de som du visade i inlägg ett. Men nu dyker det upp fjärrkontroller och värmepumpar så jag blir nyfiken på vad det är för panna du har i bilen. Den tycks ju kunna manövreras både med rattarna på panelerna som visas på bilderna i inlägg 1, men också via fjärrkontroller som du visar i ditt senaste inlägg. Sådana har jag aldrig sett tidigare så här kommer därför mina ringa kunskaper till korta. Vad är det för apparat som finns där pannan sitter? Kan det vara så att du har en klimatanläggning som är placerad vid pannan. Det kan ju vara förklaringen till dina utblås upptill, något som jag tyckt vara lite annorlunda om det bara är en vanlig panna för varmluft och varmvatten. Jag har dock ingen erfarenhet av Hobby husbilar.

//Michael, medlem
 

Jocke56

HBK Medlem
Inlägg
31
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
38268
Medlemskap
2024
Nu förstår jag inte hur det fungerar i din bil. Jag såg att du har en bil från 2008, precis som vår bil. Vi har en Truma Combi 6E med kontrollpanel lika de som du visade i inlägg ett. Men nu dyker det upp fjärrkontroller och värmepumpar så jag blir nyfiken på vad det är för panna du har i bilen. Den tycks ju kunna manövreras både med rattarna på panelerna som visas på bilderna i inlägg 1, men också via fjärrkontroller som du visar i ditt senaste inlägg. Sådana har jag aldrig sett tidigare så här kommer därför mina ringa kunskaper till korta. Vad är det för apparat som finns där pannan sitter? Kan det vara så att du har en klimatanläggning som är placerad vid pannan. Det kan ju vara förklaringen till dina utblås upptill, något som jag tyckt vara lite annorlunda om det bara är en vanlig panna för varmluft och varmvatten. Jag har dock ingen erfarenhet av Hobby husbilar.

//Michael, medlem
Hej igen. Ja det är en klimatanläggning säkert eftersom den har många funktioner. Avfuktning, avkylning men också värme om jag förstår det rätt. Den heter HB-2500. Kan det vara så att som ac:n måste man fylla/kontrollera vätskan i den för att den ska funka? Men jag får börja med att fylla på vatten i varmvattenberedaren och testa den första metoden och se om den funkar så som den ska. Återkommer sen med resultat….
 

Jocke56

HBK Medlem
Inlägg
31
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
38268
Medlemskap
2024
Gick och googlade på HB-2500 och hittade den som jag har. Enligt sidan så ska det producera även värme, men nu gör inte det, så något är fel. Måste hitta någon som kan kolla detta.... Tips någon?
 

Jocke56

HBK Medlem
Inlägg
31
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
38268
Medlemskap
2024
Nu har jag löst problemen..!!! Jag hade bara för bråttom för allt att få värme i bodelen. HB 2500 går allt och producerar värme men man måste höja innetempen till minst 23 för att det ska hända något. Har bara varit för varmt ute när jag testade detta. Och det tar tid innan den har startat riktigt ..!! Så när man kommer till en ställplats eller camping kopplar man till elen och startar den. Sen kan den stå och brumma 1 timme eller så och då har man runt 20 grader och sen stänger av HB2500 och går över till det "vanliga" driften med antingen gasol/eldrift. Så enkelt var det...
 

Adde09

HBK Medlem
Inlägg
133
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
3098
Medlemskap
2024
Hej igen. Nu har jag kollat detta och följande händer när man kopplar på strömmen och sätter rattarna enl dom råd jag fått: börjar surra i pannan och det kommer sakta ljummet luft från nedersta kanalerna. Nu är det ju ganska så varmt ute men pannan fick upp värmen till 20 grader på en timme. Men sen då? Har en fjärrkontroll till apparaten där pannan sitter. Kontrolltavlan som lyser enl bilden med fjärrkontrollen. Sätter man på den så blåser det kraftigt från dom översta kanalerna och det är inte varmt luft som kommer där. Finns 5 olika lägen i fjärren och jag låste den på värmepumpen med önskan att få 20 grader i bodelen den vägen. Men det blåser bara kallt. Detta har jag testat med bara el. Eftersom jag inte har vatten i systemet just nu så vågar jag inte testa mer hur som helst. Frågan är nu då: ska jag fylla på vatten till varmvattenberedaren och köra el+gas samtidigt? Bifogar bilder på sidorna i i-boken och kontrollpanelen ihop med fjärren
Dometic HB2500 är en klimanläggning som även kan alstra viss värme och Truman är bilens värmeanläggning. Det är två helt olika system som är helt oberoende av varandra.
Tro nog att varje system fungerar som dom ska var för sig. Bara att prova sig fram.
 

Jocke56

HBK Medlem
Inlägg
31
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
38268
Medlemskap
2024
Hej igen. Nu börjar jag förstå hur det funkar. Men nu dök det upp en annan problem med värmen. Vi var ute och campade i helgen och hade tillgång till elen hela tiden. Lämnade bilen med värmen på....som det ska vara....el+gas och gasolen på....den andra ratten på 60 grader med varmvatten....längst ner i skaran. Värmen kom på som det ska och var borta 3 timmar. Kom tillbaka och vi gick och la oss för att sova vid 22 tiden.. Vaknade sen vid 2 tiden på natten för det var rätt så kyligt inne. Då lyste det rött i det understa ratten. Stängde av all och gjorde säkert tio försök för att få igång det hela. Men icke...!!! Så vi frös resten av natten.... Sen när vi gick upp så stängde jag allt...inkl gasen och strömmen. Gjorde sen nya försök att få igång det igen. Öppnade upp till själva panna och knackade försiktigt runt om där när pannan gjorde försök att tända. Hörde när det klickade men den kom inte igång. Gjorde så ett par gånger och till slut small det igång. Då gick det hela tiden och hela dagen. Var ute på stan under tiden och när vi kom tillbaka var det varmt och gott i bilen. Gick och la oss sen vid 22 tiden igen. Men sen vid 07.30 slocknade det igen och sen dess har jag inte fått igång detta. Varken med el eller ensam med gasen. Den röda lampan i den ratten lyser efter ca 30 sekunder. Har försökt nu här hemma men den vägrar att starta. Gasolen fyllde jag på innan vi åkte. Är en kompositflaska då. P10 heter den väl. Vad kan felet vara då? Tacksam för alla tips som bara kan komma för att få ordning på detta.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hej igen. Nu börjar jag förstå hur det funkar. Men nu dök det upp en annan problem med värmen. Vi var ute och campade i helgen och hade tillgång till elen hela tiden. Lämnade bilen med värmen på....som det ska vara....el+gas och gasolen på....den andra ratten på 60 grader med varmvatten....längst ner i skaran. Värmen kom på som det ska och var borta 3 timmar. Kom tillbaka och vi gick och la oss för att sova vid 22 tiden.. Vaknade sen vid 2 tiden på natten för det var rätt så kyligt inne. Då lyste det rött i det understa ratten. Stängde av all och gjorde säkert tio försök för att få igång det hela. Men icke...!!! Så vi frös resten av natten.... Sen när vi gick upp så stängde jag allt...inkl gasen och strömmen. Gjorde sen nya försök att få igång det igen. Öppnade upp till själva panna och knackade försiktigt runt om där när pannan gjorde försök att tända. Hörde när det klickade men den kom inte igång. Gjorde så ett par gånger och till slut small det igång. Då gick det hela tiden och hela dagen. Var ute på stan under tiden och när vi kom tillbaka var det varmt och gott i bilen. Gick och la oss sen vid 22 tiden igen. Men sen vid 07.30 slocknade det igen och sen dess har jag inte fått igång detta. Varken med el eller ensam med gasen. Den röda lampan i den ratten lyser efter ca 30 sekunder. Har försökt nu här hemma men den vägrar att starta. Gasolen fyllde jag på innan vi åkte. Är en kompositflaska då. P10 heter den väl. Vad kan felet vara då? Tacksam för alla tips som bara kan komma för att få ordning på detta.

Kan bero på spänningsfall från bodelsbatteriet.
 

Jocke56

HBK Medlem
Inlägg
31
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
38268
Medlemskap
2024
Kan bero på spänningsfall från bodelsbatteriet.
Ok. Det kan det ju vara. Nu är ju dom batterierna under passaserarsätet och inte kan komma åt dom utan att lossa stolen. Lite mek med den och vädret är inte den bästa just nu....kallt och att det regnar på tvären så det får nog bli en annan dag...just nu iaf. Finns det nåt knep annars som man kan konstatera att så är fallet? Är inte så kunnig i det elektriska så mycket...
 
Toppen