• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Totalvikt, B-kort, för/nackdelar

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
I Danmark kan man skaffa Tempo 100 till HB över 3,5 t. Kostnad ca: 500 svenska kronor..
Verkar vara den mest onödiga utgift jag sett här på HBK, inklusive dyra ställplatser.

Vad skulle nyttan vara med att stressa i 100 med husbil i ett genomfartsland.
Är det inte frågan om genomfart är nyttan ännu mindre, temp 100 gäller ju bara motorväg.
§ 2. Campingbiler, der opfylder betingelserne i denne bekendtgørelse, må køre med op til 100 km i timen på motorvej og op til 80 km i timen på andre veje end motorveje.
 

Burstner T610

HBK Medlem
Inlägg
161
Kommun
Surahammar
HBK-Nr
23281
Medlemskap
2024
Verkar vara den mest onödiga utgift jag sett här på HBK, inklusive dyra ställplatser.

Vad skulle nyttan vara med att stressa i 100 med husbil i ett genomfartsland.
Är det inte frågan om genomfart är nyttan ännu mindre, temp 100 gäller ju bara motorväg.

Låt bli då..
 

Jack & Eva

HBK Medlem
Inlägg
674
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
15760
Medlemskap
2024
Jag förstår. Är det i princip alltid 3,5t som är gränsen i de flesta europeiska länderna..?

Hur är det med ”farfarsrätten” för övriga Europa?
Bara för att jag får köra >3,5t i Sverige kanske jag inte får det i andra länder?

Kanske blir för bökigt att ha mer än 3,5t i totalvikt… :s
Om jag o frun skaffar husbil så är det ju för att kunna kuska runt i större delen av Europa.
Hej JooBoo!!
Om du vill så kan jag maila två Mappar som jag gjort. Den ena heter B-KortAllaSpråk och den andra heter FarfarsKlaus.
De är för stora för att lägga in i "Bifogade filer"
Själv har jag lagt dessa mappar i min GPS, så kan man visa upp vid kontroller.

M.V.H. Jack43
 

JooBoo

HBK Intresserad
Inlägg
35
Kommun
Kungsbacka
Hej JooBoo!!
Om du vill så kan jag maila två Mappar som jag gjort. Den ena heter B-KortAllaSpråk och den andra heter FarfarsKlaus.
De är för stora för att lägga in i "Bifogade filer"
Själv har jag lagt dessa mappar i min GPS, så kan man visa upp vid kontroller.

M.V.H. Jack43
Grymt ju! Jag återkommer om det blir någon HB >3,5t :)
 

Peter Hellstrand

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Haninge
HBK-Nr
25934
Medlemskap
2024
I en artikel i Husbil & Husvagn, publicerad 2022-10-11, "Resa utomlands: Har du koll på körkortet?" påstår man att farfarsregeln godtas även i Schweiz. Det skulle vara intressant att få saken utredd en gång för alla, med stöd av officiella källor. Finns det någon som med 100% säkerhet kan tala om vad som gäller?
 

PösslRyder

HBK Medlem
Inlägg
138
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
36050
Medlemskap
2024
För alla som överväger att ta sig utomlands med en husbil tyngre än 3,5t : glöm inte att det inte är bara höghastigheten som skiljer sig mellan länderna. Det finns andra regler med som ibland gäller, eller inte gäller.

Till exempel Tyskland: med HB över 3,5t gäller alla skyltar som visar en lastbil. På tyska motorvägar finns det många avsnitt där det gäller en omkörningsförbud - verkar vara bara för lastbilar men det gäller alla fordon tyngre än 3,5t (utanför personbilar, men HB räknas INTE som personbil i Tyskland). Detsamma för förbud mot att köra igenom eller särskilda höghastigheter för lastbilar --> gäller HB med.

Helt annorlunda i Österrike däremot, där såna skyltar verkligen gäller endast lastbilar och inget annat.

Då är det trevligt att lägga lite tid på en rejäl förberedelse.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.118
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
För alla som överväger att ta sig utomlands med en husbil tyngre än 3,5t : glöm inte att det inte är bara höghastigheten som skiljer sig mellan länderna. Det finns andra regler med som ibland gäller, eller inte gäller.

Till exempel Tyskland: med HB över 3,5t gäller alla skyltar som visar en lastbil. På tyska motorvägar finns det många avsnitt där det gäller en omkörningsförbud - verkar vara bara för lastbilar men det gäller alla fordon tyngre än 3,5t (utanför personbilar, men HB räknas INTE som personbil i Tyskland). Detsamma för förbud mot att köra igenom eller särskilda höghastigheter för lastbilar --> gäller HB med.

Helt annorlunda i Österrike däremot, där såna skyltar verkligen gäller endast lastbilar och inget annat.

Då är det trevligt att lägga lite tid på en rejäl förberedelse.
Lite intressant det du skriver....
För om inget har ändrats, så finns det en internationell lag (som gäller i alla länder).... Och i den står bla.... Att den registreringen som ett fordon har fått i sitt ursprungs landet, skall även gälla i andra länder...

Alltså har man ett fordon som är registrerad som personbil i ursprungs landet så skall den registrering och gälla i det land man tillfälligt besöker med sitt fordon...
Och det är ju tur att den lagen finns.... För skulle varje land ha sina egna regler så hade vi kanske aldrig kunnat köra runt i världen som vi gör nu...
 

PösslRyder

HBK Medlem
Inlägg
138
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
36050
Medlemskap
2024
Det fanns rättegångar i Tyskland på frågan om en husbil räknas som personbil, eftersom många trodde "äsch, jag har en personbil". Och domarna var alltid "nej" - det är bara det jag får berätta. Lagstiftning och trafikreglerna är en nationell angelägenhet. Vore säkert enklare om alla trafikskyltar hade samma tillämpningsområdet, men verkligheten är lite annorlunda.

Jag erkänner dock att det är ett teoretiskt problem. Böterna i Tyskland är låga jämfört med nästan alla andra länderna, men annorstädes kan det bli betydligt dyrare och då skulle man ta reda på vilka regler det finns. Och sen överväga hur man hanterar dem :)
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.118
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Det fanns rättegångar i Tyskland på frågan om en husbil räknas som personbil, eftersom många trodde "äsch, jag har en personbil". Och domarna var alltid "nej" - det är bara det jag får berätta. Lagstiftning och trafikreglerna är en nationell angelägenhet. Vore säkert enklare om alla trafikskyltar hade samma tillämpningsområdet, men verkligheten är lite annorlunda.

Jag erkänner dock att det är ett teoretiskt problem. Böterna i Tyskland är låga jämfört med nästan alla andra länderna, men annorstädes kan det bli betydligt dyrare och då skulle man ta reda på vilka regler det finns. Och sen överväga hur man hanterar dem :)
Egentligen är det mycket märkligt att ett annat land kan fatta ett beslut om vilken typ av fordonsbenämning ett utländsk fordon skall ha...
Däremot kanske det är ok om vad som skall gälla när man bryter mot en trafikregler typ lastbil förbud över 3.5t att det skall gälla alla fordon över 3,5t.

Men att vi skall få en annan benämning på typ av våra fordon i andra länder känns ju konstigt...
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Det är helt klart att en Tysk husbil räknas som lastbil i Sverige.
Detta för att den är registrerad som lastbil i Tyskland.

Rättegångarna i Tyskland "äsch jag har en personbil" gäller troligen Tyska husbilar, som verkligen ÄR registrerade som lastbilar. (Fel.)
Har verkligen en Svenskreggad husbil klass två, i rättegång i Tyskland klassats som lastbil?
 
Senast ändrad:

PösslRyder

HBK Medlem
Inlägg
138
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
36050
Medlemskap
2024
Nej, tyvärr. Husbilar registreras i Tyskland som husbilar, eller lite mer precis "fordon i syfte att befordrar personer - husbil" (Fahrzeug zur Personenbeförderung - Wohnmobil).

Inte som lastbilar (strunt), inte heller som rena personbilar. Mitt svenskt reg. bevis säger "Fordon avsett för fler Ändamål SA campingbil" i rutan D6 (Pössl plåtis med 4250 kg i totalvikt), dvs. samma sak.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Nej, tyvärr. Husbilar registreras i Tyskland som husbilar, eller lite mer precis "fordon i syfte att befordrar personer - husbil" (Fahrzeug zur Personenbeförderung - Wohnmobil).

Inte som lastbilar (strunt), inte heller som rena personbilar. Mitt svenskt reg. bevis säger "Fordon avsett för fler Ändamål SA campingbil" i rutan D6 (Pössl plåtis med 4250 kg i totalvikt), dvs. samma sak.

Det är ju typ under KAROSS.
Det blir samma typ där med en husbil som tung LB, eller tung PB2.

Skillnaden ligger under FORDONSSLAG: LB eller PB,
hur det ser ut i ett tyskt reg.papper vet jag inte.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.118
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Nej, tyvärr. Husbilar registreras i Tyskland som husbilar, eller lite mer precis "fordon i syfte att befordrar personer - husbil" (Fahrzeug zur Personenbeförderung - Wohnmobil).

Inte som lastbilar (strunt), inte heller som rena personbilar. Mitt svenskt reg. bevis säger "Fordon avsett för fler Ändamål SA campingbil" i rutan D6 (Pössl plåtis med 4250 kg i totalvikt), dvs. samma sak.
Under D6.... Står det inte vilken fordonskategori din HB är registrerad som.... Utan bara vilken karosseri ditt fordon har...
Vill du veta vilken fordonskategori din HB är registrerad som så skall du titta under.. J.... På reg beviset

IMG_20221014_150735.jpg
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Nej, tyvärr. Husbilar registreras i Tyskland som husbilar, eller lite mer precis "fordon i syfte att befordrar personer - husbil" (Fahrzeug zur Personenbeförderung - Wohnmobil).

Inte som lastbilar (strunt), inte heller som rena personbilar. Mitt svenskt reg. bevis säger "Fordon avsett för fler Ändamål SA campingbil" i rutan D6 (Pössl plåtis med 4250 kg i totalvikt), dvs. samma sak.
Man lär sig hela tiden.


Då är det alltså ingen skillnad på registreringen i Sverige och Tyskland. I bägge fallen är det personbilar.
Klasse M: Für die Personenbeförderung ausgelegte und gebaute Kraftfahrzeuge mit mindestens vier Rädern.
Klasse M1: Für die Personenbeförderung ausgelegte und gebaute Kraftfahrzeuge mit höchstens acht Sitzplätzen außer dem Fahrersitz.
Klasse M2: Für die Personenbeförderung ausgelegte und gebaute Kraftfahrzeuge mit mehr als acht Sitzplätzen außer dem Fahrersitz und einer zulässigen Gesamtmasse bis zu 5 Tonnen.
Klasse M3: Für die Personenbeförderung ausgelegte und gebaute Kraftfahrzeuge mit mehr als acht Sitzplätzen außer dem Fahrersitz und einer zulässigen Gesamtmasse von mehr als 5 Tonnen.
Och definitionen, samma som här.
Wohnmobil: Fahrzeug der Klasse M mit besonderer Zweckbestimmung, das so konstruiert ist, dass es die Unterbringung von Personen erlaubt und mindestens die folgende Ausrüstung umfasst: a) Tisch und Sitzgelegenheiten,
b) Schlafgelegenheiten, die u. U. tagsüber als Sitze dienen können,
c) Kochgelegenheit und
d) Einrichtungen zur Unterbringung von Gepäck und sonstigen Gegenständen.
Diese Ausrüstungsgegenstände sind im Wohnbereich fest anzubringen, mit Ausnahme des Tischs, der leicht entfernbar sein kann.
Och i Sverige.
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.009
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Nej, tyvärr. Husbilar registreras i Tyskland som husbilar, eller lite mer precis "fordon i syfte att befordrar personer - husbil" (Fahrzeug zur Personenbeförderung - Wohnmobil).

Inte som lastbilar (strunt), inte heller som rena personbilar. Mitt svenskt reg. bevis säger "Fordon avsett för fler Ändamål SA campingbil" i rutan D6 (Pössl plåtis med 4250 kg i totalvikt), dvs. samma sak.
Hej
Om pb2 är reggade M1 så gäller alltså inte lastbilsrestriksionerna i Tyskland, t ex omkörningsförbud eller hast.begränsningar.
Har jag fattat rätt eller fel?

Hejs
Claes 105
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
I en artikel i Husbil & Husvagn, publicerad 2022-10-11, "Resa utomlands: Har du koll på körkortet?" påstår man att farfarsregeln godtas även i Schweiz. Det skulle vara intressant att få saken utredd en gång för alla, med stöd av officiella källor. Finns det någon som med 100% säkerhet kan tala om vad som gäller?
Denna fråga har varit upp många gånger,hittar inte inlägget på forum nu,men det finns medlemmar här som har frågat myndigheterna och fått klart NEJ ingen tung bil på B-kort i Schweiz.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Hej
Om pb2 är reggade M1 så gäller alltså inte lastbilsrestriksionerna i Tyskland, t ex omkörningsförbud eller hast.begränsningar.
Har jag fattat rätt eller fel?

Hejs
Claes 105
Inte tung husbil

Skyltade omkörningsförbud för tung lastbil gäller också husbilar över 3,5 t. Husbilen måste byta till körfältet längst till höger och sänka hastigheten till 80 eller därunder. När förbudet upphör får hastigheten 100 återupptas.
 
Toppen