• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Totalvikt, B-kort, för/nackdelar

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.058
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Vi har kört med vår 3.3 ton (5.995m) i 10 år utan att närma oss maxvikt förrän vi hänger på plattform med EU moped på cirka 75 kg då vi måste bestämma oss för om vi skall ha full vattentank eller full bensintank. På väg hem efter Moseldalen får vi snåla på bådadera. Förare och passagerare totalt 150 kg.
Men allt beror på vad man vill ha med sig. Erfarenheten är att man kan plocka bort mycket efter de första resorna. Väger oss alltid på E4/6 i Helsingborg på vägen ut.
 

JooBoo

HBK Intresserad
Inlägg
35
Kommun
Kungsbacka
Kollade för skojs skull ett par plåtisar på Blocket:

Denna har totalvikt på 4100 kg och en lastvikt på ca 410 kg

Eller den här som är 3,5t och lastvikt på ca 550 kg

Skulle dessa bli svåra att hålla totalviken på?
Räknat på:
2 pers 150 kg
1 hund 20 kg
3 cyklar mm 45kg + ställ 10kg?
Vandringsutrustning 15 kg
Kajak mm 30 kg + ställ
+ full bränsletank
+ full vattentank
+ max gas
+ rejält med mat o dryck
+ kläder för olika aktiviteter (varmt, kallt, snyggt, träning)
+ annat jox som lap tops mm 10 kg?
+ verktyg och annat bra att ha

Känns som 550 kg skulle ev kunna funka men 410 kg blir i minsta laget…?
 

JooBoo

HBK Intresserad
Inlägg
35
Kommun
Kungsbacka
Vi har kört med vår 3.3 ton (5.995m) i 10 år utan att närma oss maxvikt förrän vi hänger på plattform med EU moped på cirka 75 kg då vi måste bestämma oss för om vi skall ha full vattentank eller full bensintank. På väg hem efter Moseldalen får vi snåla på bådadera. Förare och passagerare totalt 150 kg.
Men allt beror på vad man vill ha med sig. Erfarenheten är att man kan plocka bort mycket efter de första resorna. Väger oss alltid på E4/6 i Helsingborg på vägen ut.
Vad är vitsen med att ha totalvikt på 3,3 ton?
Jo man lär sig nog med tiden att skala ner…
 

kullen

HBK Medlem
Inlägg
371
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
3656
Medlemskap
2024
Förlita dej inte på den lastvikt som står i reg.pappren, utan väg husbilen som du är intresserad av, först då får du en uppfattning av hur mycket du kan lasta. Tänk på att länsman kan stå ock lurpassa när du har fullt med alla vätskor som hör till.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.391
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
I den angivna tjänstevikten ingår ca 20liter vatten. Fyller du då fullt (normalt ca 120) så har du redan tullat 100kg på lastvikten.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Tjänstevikten stämmer ofta inte på svensksålda bilar, det är importören som skriver i siffrorna som tillverkaren uppgett.

Har en Fiat plåtis av största modellen med en tjänstevikt på 3210kg och totalvikt 3500kg. Har bantat bort en del utrustning som reservhjul, verktyg, blybatteri och annat. Med de nya överlastreglerna i Sverige är det inga problem och utomlands så anpassar vi diesel och vattenmängden. Mitt råd är att försöka hålla dig till 3500kg då det oftast går att klara gränsen.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Kollade för skojs skull ett par plåtisar på Blocket:

Denna har totalvikt på 4100 kg och en lastvikt på ca 410 kg

Eller den här som är 3,5t och lastvikt på ca 550 kg

Skulle dessa bli svåra att hålla totalviken på?
Räknat på:
2 pers 150 kg
1 hund 20 kg
3 cyklar mm 45kg + ställ 10kg?
Vandringsutrustning 15 kg
Kajak mm 30 kg + ställ
+ full bränsletank
+ full vattentank
+ max gas
+ rejält med mat o dryck
+ kläder för olika aktiviteter (varmt, kallt, snyggt, träning)
+ annat jox som lap tops mm 10 kg?
+ verktyg och annat bra att ha

Känns som 550 kg skulle ev kunna funka men 410 kg blir i minsta laget…?

Tänk på att Sprinter med tvärställda sängar, har korta sådana, så om någon av er är lång (över ca 180cm) fungerar det inte.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Kollade för skojs skull ett par plåtisar på Blocket:

Denna har totalvikt på 4100 kg och en lastvikt på ca 410 kg

Eller den här som är 3,5t och lastvikt på ca 550 kg

Skulle dessa bli svåra att hålla totalviken på?
Räknat på:
2 pers 150 kg
1 hund 20 kg
3 cyklar mm 45kg + ställ 10kg?
Vandringsutrustning 15 kg
Kajak mm 30 kg + ställ
+ full bränsletank
+ full vattentank
+ max gas
+ rejält med mat o dryck
+ kläder för olika aktiviteter (varmt, kallt, snyggt, träning)
+ annat jox som lap tops mm 10 kg?
+ verktyg och annat bra att ha

Känns som 550 kg skulle ev kunna funka men 410 kg blir i minsta laget…?

En möjlighet är ju att köpa en "riktig" husbil " istället, om du väljer rätt bil är den inte mycket större än en plåtis, men lättare, rymligare med riktig våtdel, garage och bättre isolerad. Om man utrustar den med förstånd klarar man lätt 3500Kg.
 
Senast ändrad:

UltraRapido

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
31576
Medlemskap
2024
Det tror jag inte ,massor med broar och städer där det står 3,5 ton för att inte tala om vägavgifterna i söder ,där många åker land och rike runt bara för att slippa dom dyra vägarna ,med 3,5 ton klarar man sig överallt så någon större frihet tror jag inte på
Många 3,5t HB åker omkring med samma vikt, dvs med överlast i deras fall, som den plåtis som är reggad till 4,25t, med då med lastvikt på ytterligare 750kg. Väg en fullt lastad 3,5t HB så tror jag att många, om man får tro Polisen, skulle bli förvånade. Jag vill hellre ha lastkapacitet och marginal än vara orolig för överlast.
 

JooBoo

HBK Intresserad
Inlägg
35
Kommun
Kungsbacka
Tjänstevikten stämmer ofta inte på svensksålda bilar, det är importören som skriver i siffrorna som tillverkaren uppgett.

Har en Fiat plåtis av största modellen med en tjänstevikt på 3210kg och totalvikt 3500kg. Har bantat bort en del utrustning som reservhjul, verktyg, blybatteri och annat. Med de nya överlastreglerna i Sverige är det inga problem och utomlands så anpassar vi diesel och vattenmängden. Mitt råd är att försöka hålla dig till 3500kg då det oftast går att klara gränsen.
Galet om tjänstevikten inte stämmer…
 

JooBoo

HBK Intresserad
Inlägg
35
Kommun
Kungsbacka
En möjlighet är ju att köpa en "riktig husbil" istället, om du väljer rätt bil är den inte mycket större än en plåtis, men lättare, rymligare med riktig våtdel, garage och bättre isolerad. Om man utrustar den med förstånd klarar man lätt 3500Kg.
Ja det kanske är en idé att ivf undersöka alternativen…
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.391
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Vår bil har lastvikt på drygt 900kg vilket låter enormt mycket på pappret.
Vägde bilen när vi köpte den och redan då var lastvikten nere i 700kg (vilket vi tyckte ändå räckte).
På semestrarna har vi ändå oftast 30-50kg överlast men det beror nog snarare på att med vetskapen att man har tilltagen lastvikt så packar man in en massa extra prylar.
 

JooBoo

HBK Intresserad
Inlägg
35
Kommun
Kungsbacka
Vår bil har lastvikt på drygt 900kg vilket låter enormt mycket på pappret.
Vägde bilen när vi köpte den och redan då var lastvikten nere i 700kg (vilket vi tyckte ändå räckte).
På semestrarna har vi ändå oftast 30-50kg överlast men det beror nog snarare på att med vetskapen att man har tilltagen lastvikt så packar man in en massa extra prylar.
Hur mycket vikt för personerna har ni då?
 

steven.p

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
25204
Medlemskap
2024
Exakt, dom väger och utfärdar höga böter om lastvikten inte är i ordning.


En annan sak.
Detta med besiktningsintervall av husbilar under och över 3,5 ton.
Om bilen är fem år eller äldre besiktas en bil under 3,5 ton minst var 14e månad.
Om bilen är nyare, sker första besiktning vid tre år ålder, den andra besiktningen vid fem år ålder.

För bilar över 3,5 ton gäller besiktning var 12e månad oavsett ålder.

Detta innebär att för bilar som är äldre än fem å är det ingen paraktisk skillnad i besikningsintervall.
Besiktningskostnaden är högre för en bil över 3.5 ton, samt det är inte alla stationer som har behörighet att bes. Tunga bilar, därför har jag vägt ner min bil. Det är också olika hastighet oviss länder ex Danmark
 

Burstner T610

HBK Medlem
Inlägg
161
Kommun
Surahammar
HBK-Nr
23281
Medlemskap
2024
Besiktningskostnaden är högre för en bil över 3.5 ton, samt det är inte alla stationer som har behörighet att bes. Tunga bilar, därför har jag vägt ner min bil. Det är också olika hastighet oviss länder ex Danmark
I Danmark kan man skaffa Tempo 100 till HB över 3,5 t. Kostnad ca: 500 svenska kronor..
 
Toppen