JooBoo
HBK Intresserad
- Inlägg
- 47
- Kommun
- Kungsbacka
Hej!
Jag har precis börjat intressera mig för husbilar (plåtis) och tänkte kolla några saker med er insatta husbilsägare.
Jag har B-kort taget 95 (intakt) och funderar på om det inte vore bättre för mig att köpa en plåtis med en högre totalvikt än 3500 kg då jag är sugen på en rejäl plåtis på 6-7 meter och vill kunna ha med mig mycket prylar som tex 2-3 cyklar, vandringsutrustning och ev kajak förutom bra med mat och öl…
Är just nu ganska insnöad på en plåtis baserad på MB Sprinter (gärna 4x4) men med långbäddar. Helst ca 6,5 m.
När jag kollar på nya plåtisar så verkar de flesta ha totalvikt på 3,5.
Mina frågor är:
1. När man köper en ny eller lätt begagnad plåtis från firma är det enkelt att öka totalvikten då för respektive?
2. Hur mycket mer kostar det att öka totalvikten för en MB Sprinter..? Behövs normalt fysiska justeringar?
3. Är det 7,5 ton eller 4250 kg jag får köra med B-kort taget 95? 3800-4250 kg räcker nog för mig.
4. Hur stora blir egentligen nackdelarna (i praktiken) med en plåtis med högre totalvikt än 3,5? Mer skatt (hur mycket)? Bränsleförbrukning (känns marginellt)? Hanterbarhet? Vägskatter i olika länder ( märkbar skillnad?)? Sälja på begagnat marknaden (svårare då fler får köra upp till 3,5)? Framkomlighet?
5. Kort o gott, om ni vore mig, hade ni satsat på lite högre totalvikt än 3500 eller hade ni gått på 3500 ändå..?
Tacksam för alla svar
Jag har precis börjat intressera mig för husbilar (plåtis) och tänkte kolla några saker med er insatta husbilsägare.
Jag har B-kort taget 95 (intakt) och funderar på om det inte vore bättre för mig att köpa en plåtis med en högre totalvikt än 3500 kg då jag är sugen på en rejäl plåtis på 6-7 meter och vill kunna ha med mig mycket prylar som tex 2-3 cyklar, vandringsutrustning och ev kajak förutom bra med mat och öl…
Är just nu ganska insnöad på en plåtis baserad på MB Sprinter (gärna 4x4) men med långbäddar. Helst ca 6,5 m.
När jag kollar på nya plåtisar så verkar de flesta ha totalvikt på 3,5.
Mina frågor är:
1. När man köper en ny eller lätt begagnad plåtis från firma är det enkelt att öka totalvikten då för respektive?
2. Hur mycket mer kostar det att öka totalvikten för en MB Sprinter..? Behövs normalt fysiska justeringar?
3. Är det 7,5 ton eller 4250 kg jag får köra med B-kort taget 95? 3800-4250 kg räcker nog för mig.
4. Hur stora blir egentligen nackdelarna (i praktiken) med en plåtis med högre totalvikt än 3,5? Mer skatt (hur mycket)? Bränsleförbrukning (känns marginellt)? Hanterbarhet? Vägskatter i olika länder ( märkbar skillnad?)? Sälja på begagnat marknaden (svårare då fler får köra upp till 3,5)? Framkomlighet?
5. Kort o gott, om ni vore mig, hade ni satsat på lite högre totalvikt än 3500 eller hade ni gått på 3500 ändå..?
Tacksam för alla svar