• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Totalvikt, B-kort, för/nackdelar

JooBoo

HBK Intresserad
Inlägg
35
Kommun
Kungsbacka
Hej!
Jag har precis börjat intressera mig för husbilar (plåtis) och tänkte kolla några saker med er insatta husbilsägare.

Jag har B-kort taget 95 (intakt) och funderar på om det inte vore bättre för mig att köpa en plåtis med en högre totalvikt än 3500 kg då jag är sugen på en rejäl plåtis på 6-7 meter och vill kunna ha med mig mycket prylar som tex 2-3 cyklar, vandringsutrustning och ev kajak förutom bra med mat och öl…

Är just nu ganska insnöad på en plåtis baserad på MB Sprinter (gärna 4x4) men med långbäddar. Helst ca 6,5 m.

När jag kollar på nya plåtisar så verkar de flesta ha totalvikt på 3,5.

Mina frågor är:

1. När man köper en ny eller lätt begagnad plåtis från firma är det enkelt att öka totalvikten då för respektive?
2. Hur mycket mer kostar det att öka totalvikten för en MB Sprinter..? Behövs normalt fysiska justeringar?
3. Är det 7,5 ton eller 4250 kg jag får köra med B-kort taget 95? 3800-4250 kg räcker nog för mig.
4. Hur stora blir egentligen nackdelarna (i praktiken) med en plåtis med högre totalvikt än 3,5? Mer skatt (hur mycket)? Bränsleförbrukning (känns marginellt)? Hanterbarhet? Vägskatter i olika länder ( märkbar skillnad?)? Sälja på begagnat marknaden (svårare då fler får köra upp till 3,5)? Framkomlighet?
5. Kort o gott, om ni vore mig, hade ni satsat på lite högre totalvikt än 3500 eller hade ni gått på 3500 ändå..?

Tacksam för alla svar
 

kullen

HBK Medlem
Inlägg
367
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
3656
Medlemskap
2024
Hej
Jag har haft en Plåtis men byggd på Fiat som jag beställde med 4000 kg totalvikt, det kostade bara några tusen extra men bilen måste vara byggd på ett s.k heavy chassi.
Vad beträffar totalvikten man får köra med körkort taget före -96 så finns det inget tak vad jag vet bara fordonet är reggat som personbil klass 2.
Nackdelar, nej jag upplevde inga nackdelar överhuvud taget, det är ju samma bil som motsvarande som är reggad för 3500 kg
Jag skulle inte tveka utan välja en högre totalvikt, men jag skulle ta en högre behörighet på körkortet för säkerhets skull, om kortet skulle bli återkallat av någon orsak.

Jag vägde min Plåtis vid besiktningen en gång och då vägde den ca. 3200 med 120 liter diesel ock 120 liter vatten. Om det hade varit en 3500 kg bil hade det inte varit mycket lastvikt kvar.
 

JooBoo

HBK Intresserad
Inlägg
35
Kommun
Kungsbacka
Hej
Jag har haft en Plåtis men byggd på Fiat som jag beställde med 4000 kg totalvikt, det kostade bara några tusen extra men bilen måste vara byggd på ett s.k heavy chassi.
Vad beträffar totalvikten man får köra med körkort taget före -96 så finns det inget tak vad jag vet bara fordonet är reggat som personbil klass 2.
Nackdelar, nej jag upplevde inga nackdelar överhuvud taget, det är ju samma bil som motsvarande som är reggad för 3500 kg
Jag skulle inte tveka utan välja en högre totalvikt, men jag skulle ta en högre behörighet på körkortet för säkerhets skull, om kortet skulle bli återkallat av någon orsak.

Jag vägde min Plåtis vid besiktningen en gång och då vägde den ca. 3200 med 120 liter diesel ock 120 liter vatten. Om det hade varit en 3500 kg bil hade det inte varit mycket lastvikt kvar.
Ok, då kan det troligtvis vara ganska lätt och inte så kostsamt att öka vikten om man beställer en ny bil och inte köper en lagerbil eller begagnad.
Tack för din input!
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Hej!
Jag har precis börjat intressera mig för husbilar (plåtis) och tänkte kolla några saker med er insatta husbilsägare.

Jag har B-kort taget 95 (intakt) och funderar på om det inte vore bättre för mig att köpa en plåtis med en högre totalvikt än 3500 kg då jag är sugen på en rejäl plåtis på 6-7 meter och vill kunna ha med mig mycket prylar som tex 2-3 cyklar, vandringsutrustning och ev kajak förutom bra med mat och öl…

Är just nu ganska insnöad på en plåtis baserad på MB Sprinter (gärna 4x4) men med långbäddar. Helst ca 6,5 m.

När jag kollar på nya plåtisar så verkar de flesta ha totalvikt på 3,5.

Mina frågor är:

1. När man köper en ny eller lätt begagnad plåtis från firma är det enkelt att öka totalvikten då för respektive?
2. Hur mycket mer kostar det att öka totalvikten för en MB Sprinter..? Behövs normalt fysiska justeringar?
3. Är det 7,5 ton eller 4250 kg jag får köra med B-kort taget 95? 3800-4250 kg räcker nog för mig.
4. Hur stora blir egentligen nackdelarna (i praktiken) med en plåtis med högre totalvikt än 3,5? Mer skatt (hur mycket)? Bränsleförbrukning (känns marginellt)? Hanterbarhet? Vägskatter i olika länder ( märkbar skillnad?)? Sälja på begagnat marknaden (svårare då fler får köra upp till 3,5)? Framkomlighet?
5. Kort o gott, om ni vore mig, hade ni satsat på lite högre totalvikt än 3500 eller hade ni gått på 3500 ändå..?

Tacksam för alla svar

Just MB Sprinter finns i ett flertal chassivikter, men går däremot inte att väga upp speciellt mycket, brukar röra sig om ca. 300 kg, bättre är då att välja ett tyngre chassi på en gång.
Jag sneglar också åt 4x4 ifall det blir ett byte i framtiden, men jag tittar även på rena husbilar och inte bara plåtisar, vill gärna ha en som även klarar svinkyla, och då går plåtisar bort för mej.

Du får köra hur tung PB2 som helst max 60ton.
 

UltraRapido

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
31576
Medlemskap
2024
Hej!
Jag har precis börjat intressera mig för husbilar (plåtis) och tänkte kolla några saker med er insatta husbilsägare.

Jag har B-kort taget 95 (intakt) och funderar på om det inte vore bättre för mig att köpa en plåtis med en högre totalvikt än 3500 kg då jag är sugen på en rejäl plåtis på 6-7 meter och vill kunna ha med mig mycket prylar som tex 2-3 cyklar, vandringsutrustning och ev kajak förutom bra med mat och öl…

Är just nu ganska insnöad på en plåtis baserad på MB Sprinter (gärna 4x4) men med långbäddar. Helst ca 6,5 m.

När jag kollar på nya plåtisar så verkar de flesta ha totalvikt på 3,5.

Mina frågor är:

1. När man köper en ny eller lätt begagnad plåtis från firma är det enkelt att öka totalvikten då för respektive?
2. Hur mycket mer kostar det att öka totalvikten för en MB Sprinter..? Behövs normalt fysiska justeringar?
3. Är det 7,5 ton eller 4250 kg jag får köra med B-kort taget 95? 3800-4250 kg räcker nog för mig.
4. Hur stora blir egentligen nackdelarna (i praktiken) med en plåtis med högre totalvikt än 3,5? Mer skatt (hur mycket)? Bränsleförbrukning (känns marginellt)? Hanterbarhet? Vägskatter i olika länder ( märkbar skillnad?)? Sälja på begagnat marknaden (svårare då fler får köra upp till 3,5)? Framkomlighet?
5. Kort o gott, om ni vore mig, hade ni satsat på lite högre totalvikt än 3500 eller hade ni gått på 3500 ändå..?

Tacksam för alla svar
Hej JooBoo
1. Nej det är vanligtvis inte enkelt att öka totalvikten på en HB, det bestäms av tillverkaren. Har själv råkat ut för det på en ny Fiat plåtis med lightchassie och det blev nobben direkt. Bilen på min profilbild. Men den lämnade jag tillbaka efter 14dagar, men det är av en helt annan historia och anledning :-( eller som tur var, för då kunde jag beställa en plåtis med Heavychassie.
2. Har jag dålig koll på, men troligtvis (killgissning) skall du se till att du beställer ett chassi med önskad totalvikt tex. 4250kg vid köpet det gjorde jag, men får den först i november i år.
3. Du får köra mycket tunga fordon, bara den är klassad PB2 på ett B-kort enligt sk. Fafarsregeln.
4. Jag ser inga nackdelar alls med en högre totalvikt, för det väger upp fördelarna med att jag kommer, enligt mitt val få nästan 1000kg lastvikt på min plåtis med Heavychassie (4250kg). En nackdel, tja du måste ha de där fåniga Anglemorts skyltarna i Frankrike, och får köra max 100km/h på Autobahn... om man ska vara laglydig.
5. Det är ingen tvekan om att jag skulle råda dig att välja ett Heavychassie alla dagar i veckan. Lastvikt på ca.300kg är för lite enligt mig.

Lycka till i dina val :cool:
 

JooBoo

HBK Intresserad
Inlägg
35
Kommun
Kungsbacka
Tack för alla svar! Jag är nu övertygad om att bilen (om det blir någon) bör ha större totalvikt.
Synd bara att det verkar vara få på begagnatmarknaden som är >3,5.
Hade önskat en lätt begagnad plåtis för att kunna hålla den nere en bra bit under 1,5 milj…
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Tack för alla svar! Jag är nu övertygad om att bilen (om det blir någon) bör ha större totalvikt.
Synd bara att det verkar vara få på begagnatmarknaden som är >3,5.
Hade önskat en lätt begagnad plåtis för att kunna hålla den nere en bra bit under 1,5 milj…
På en tung husbil får du betalat vägavgifter i vissa länder ,andra länder kräver C1 kort tex.Schweiz,bilen måste också besiktigas varje år.trots detta anser jag att lastvikten avgör till fördel,väljer du tung bil slipper problem med vikten, samt en bil som är anpassad för högre vikt.
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Husbil är frihet.
Friheten ökar ytterligare med större lastförmåga.
Det tror jag inte ,massor med broar och städer där det står 3,5 ton för att inte tala om vägavgifterna i söder ,där många åker land och rike runt bara för att slippa dom dyra vägarna ,med 3,5 ton klarar man sig överallt så någon större frihet tror jag inte på
 

JooBoo

HBK Intresserad
Inlägg
35
Kommun
Kungsbacka
Det tror jag inte ,massor med broar och städer där det står 3,5 ton för att inte tala om vägavgifterna i söder ,där många åker land och rike runt bara för att slippa dom dyra vägarna ,med 3,5 ton klarar man sig överallt så någon större frihet tror jag inte på
Det var lite detta jag också funderade på…
Men om jag hade en hyfsat liten plåtis med totalvikt på låt säga 4000 kg så hade jag förmodligen kört (försiktigt) över 3,5t broar ändå och frågan är om vägtullarna kommer uppfatta en sån bil som tyngre än 3,5…
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
En del länder kräver dosa eller vignette i bilrutan för att få köra på vissa vägar med tyngre bil. Chansar du och kör ändå så lär det bli ganska dyrt. Andra avgifter eller biljetter betalas efter vad som står i regbeviset så där blir det svårt att slinka igenom.

//Michael, medlem
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Det var lite detta jag också funderade på…
Men om jag hade en hyfsat liten plåtis med totalvikt på låt säga 4000 kg så hade jag förmodligen kört (försiktigt) över 3,5t broar ändå och frågan är om vägtullarna kommer uppfatta en sån bil som tyngre än 3,5…
Tja,kanske inte men varför chansa ,du klarar dig säkert här i landet men utomlands är det svårare,samma med miljöplaketen man kanske klarar sig men blir man stoppad och polisen stoppar då blir det böter och ingen vidare färd utan omlastning .Tysk och Österrikisk polis är inget mehe..mehe ..
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.179
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Tysk och Österrikisk polis är inget mehe..mehe ..
Exakt, dom väger och utfärdar höga böter om lastvikten inte är i ordning.


En annan sak.
Detta med besiktningsintervall av husbilar under och över 3,5 ton.
Om bilen är fem år eller äldre besiktas en bil under 3,5 ton minst var 14e månad.
Om bilen är nyare, sker första besiktning vid tre år ålder, den andra besiktningen vid fem år ålder.

För bilar över 3,5 ton gäller besiktning var 12e månad oavsett ålder.

Detta innebär att för bilar som är äldre än fem å är det ingen paraktisk skillnad i besikningsintervall.
 

lennart44

HBK Medlem
Inlägg
113
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
15308
Medlemskap
2024
Nackdelar med tung bil är främst utomlands. Tänker på vägtullar, transponder, max hastighet mm.
En variant kan vara att när behovet är stort med mycket prylar o tung last att koppla på en liten släpkärra om bilen har ett drag. Utomlands får man oftast köra fortare än 80 med lätt släp.
 

JooBoo

HBK Intresserad
Inlägg
35
Kommun
Kungsbacka
Nackdelar med tung bil är främst utomlands. Tänker på vägtullar, transponder, max hastighet mm.
En variant kan vara att när behovet är stort med mycket prylar o tung last att koppla på en liten släpkärra om bilen har ett drag. Utomlands får man oftast köra fortare än 80 med lätt släp.
Jag förstår. Är det i princip alltid 3,5t som är gränsen i de flesta europeiska länderna..?

Hur är det med ”farfarsrätten” för övriga Europa?
Bara för att jag får köra >3,5t i Sverige kanske jag inte får det i andra länder?

Kanske blir för bökigt att ha mer än 3,5t i totalvikt… :s
Om jag o frun skaffar husbil så är det ju för att kunna kuska runt i större delen av Europa.
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Jag förstår. Är det i princip alltid 3,5t som är gränsen i de flesta europeiska länderna..?

Hur är det med ”farfarsrätten” för övriga Europa?
Bara för att jag får köra >3,5t i Sverige kanske jag inte får det i andra länder?

Kanske blir för bökigt att ha mer än 3,5t i totalvikt… :s
Om jag o frun skaffar husbil så är det ju för att kunna kuska runt i större delen av Europa.
Det är 3,5 t som gäller men visst det verkar gå bra med våra regler i dom flesta länder men kanske svårt att övertyga nån polis i byarna om våra regler, du får skaffa dig översättning till alla språk men enklast är det med 3,5toch vägavgifter är dyra nere i Europa, enklare och billigare med bara vignjeter
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Det var lite detta jag också funderade på…
Men om jag hade en hyfsat liten plåtis med totalvikt på låt säga 4000 kg så hade jag förmodligen kört (försiktigt) över 3,5t broar ändå och frågan är om vägtullarna kommer uppfatta en sån bil som tyngre än 3,5…
Vägtullar går på totalvikt i registreringsbeviset ,jag har kört i stora delar av EU ser inte detta som ett problem, i dom flesta länder betalar du inte något extra för tung bil, i dom länder tex. Österrike som har vägtull går det att köra gratisvägar som alternativ.
Broar är det aktuell vikt som gäller, så det är upp till dig att avgöra vad bilen väger, inte heller detta ser jag som någon större begränsning.
Farfarsrätten gäller inte i länder utanför EU tex. Schweiz, Monaco,San marino,Lichtenstein och troligen inte heller UK efter brexit.
Jag har aldrig upplevt problem med tung bil i EU,däremot är överlast ett konstant problem med många 3.5t bilar.
Som jag skrev tidigare det är ett FÅTAL länder som kräver vägavgift för tung bil.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag förstår. Är det i princip alltid 3,5t som är gränsen i de flesta europeiska länderna..?

Hur är det med ”farfarsrätten” för övriga Europa?
Bara för att jag får köra >3,5t i Sverige kanske jag inte får det i andra länder?

Kanske blir för bökigt att ha mer än 3,5t i totalvikt… :s
Om jag o frun skaffar husbil så är det ju för att kunna kuska runt i större delen av Europa.

Farfarsrätten gäller bara säkert i EU-Länder, t.ex. Schweiz godtar den inte. Hur bra det numera fungerar i Storbritannien vet jag inte.
 
Toppen