• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Totalvikt, B-kort, för/nackdelar

Peter & Lorella

HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Denna text ska vara ett svar från en Schweizisk myndighet , har inga säkra referenser då jag hittat det på annan plats.
Men läser man igenom denna text, så skriver de att ”farfarsregel” ska var ok och att man bör ha med sig en översättning på regelverket.

/ Peter
 

Bilagor

  • 11A46027-8761-42DD-B542-C71C20C9E7AD.jpeg
    11A46027-8761-42DD-B542-C71C20C9E7AD.jpeg
    113,9 KB · Visningar: 32

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Denna text ska vara ett svar från en Schweizisk myndighet , har inga säkra referenser då jag hittat det på annan plats.
Men läser man igenom denna text, så skriver de att ”farfarsregel” ska var ok och att man bör ha med sig en översättning på regelverket.

/ Peter
Jag får göra en rättning till mitt tidigare inlägg,det verkar som det skulle vara tillåtet att köra tung bil på B-kort i Schweiz nu,har skickat en fråga till ambassaden får se om det kommer svar,hittade denna text från Motormännen daterad 10 Okt-22, jag vill gärna ha detta på officiell skrift innan jag reser in.
Även Storbritannien finns på listan.
Redan tidigare har EES länder ingått detta avtal: Norge,Lichtenstein,Island,detta enligt tidigare information.


Har du tagit ditt svenska B-körkort före 1 juli 1996 och inte förlorat det vid något tillfälle därefter gäller en övergångsregel som möjliggör att du kan köra även tyngre personbil klass 2-fordon. Denna övergångsregel, även kallad ”farfarsregeln”, gäller i EU:s medlemsländer, Norge, Schweiz, Storbritannien och Lichtenstein. Reser du utanför dessa länder är det inte lika självklart att övergångsregeln gäller. Du behöver därför i förväg kontrollera med aktuellt land/stat om de accepterar övergångsregeln. Risken finns att du väl på plats inte får hämta ut din hyrda husbil.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.137
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Jag får göra en rättning till mitt tidigare inlägg,det verkar som det skulle vara tillåtet att köra tung bil på B-kort i Schweiz nu,har skickat en fråga till ambassaden får se om det kommer svar,hittade denna text från Motormännen daterad 10 Okt-22, jag vill gärna ha detta på officiell skrift innan jag reser in.
Även Storbritannien finns på listan.
Redan tidigare har EES länder ingått detta avtal: Norge,Lichtenstein,Island,detta enligt tidigare information.


.....
Även jag har sett att M Sverige (Motormännen) har angett att "farfarsregeln" gäller i både Schweiz och Storbritannien.
Jag bad dem om en länk eller dyl. som styrker detta.

Betr. Schweiz hänvisade de till ekvivalenstabellen som finns på Transportstyrelsen sida (länk nedan).
Men eftersom Schweiz inte är medlem i vare sig EU eller EES så har det dokumentet sannolikt inte giltighet i detta fall.


Betr. Storbritannien fick jag en denna länk. Den har jag inte studerat texten ännu.

Här har jag hittat en text betr Schweiz som verkar gälla detta ämne:

Det ska bli intressant att se svaret du förhoppningsvis får från Schweiz ambassad
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Även jag har sett att M Sverige (Motormännen) har angett att "farfarsregeln" gäller i både Schweiz och Storbritannien.
Jag bad dem om en länk eller dyl. som styrker detta.

Betr. Schweiz hänvisade de till ekvivalenstabellen som finns på Transportstyrelsen sida (länk nedan).
Men eftersom Schweiz inte är medlem i vare sig EU eller EES så har det dokumentet sannolikt inte giltighet i detta fall.


Betr. Storbritannien fick jag en denna länk. Den har jag inte studerat texten ännu.

Här har jag hittat en text betr Schweiz som verkar gälla detta ämne:

Det ska bli intressant att se svaret du förhoppningsvis får från Schweiz ambassad
Det verkar fortfarande inte klarlagt om det är tillåtet med B-kort tung bil i Schweiz eller Storbritannien,länkarna ger ingen förklaring alls, snarare tvärt om.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.818
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Jag körde genom Schweiz för några år sedan och var inne vid gränsen och betalade för husbil över 3.5 ton. Jag visade svenskt regbevis och körkort och frågade om jag fick köra med mitt svenska B kort. De frågade då om det var min husbil och när jag svarade ja så sa de att då går det bra.
Att något land skulle hindra mig från att köra min egen bil som turist i landet skulle förvåna mig.
Däremot är det troligen så att många länder hindrar mig från att köra tyngre fordon än 3.5ton om bilen inte är en svensk PB2.
Man får därför vara uppmärksam på hur man ställer frågan för att kunna tolka svaret rätt.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag körde genom Schweiz för några år sedan och var inne vid gränsen och betalade för husbil över 3.5 ton. Jag visade svenskt regbevis och körkort och frågade om jag fick köra med mitt svenska B kort. De frågade då om det var min husbil och när jag svarade ja så sa de att då går det bra.
Att något land skulle hindra mig från att köra min egen bil som turist i landet skulle förvåna mig.
Däremot är det troligen så att många länder hindrar mig från att köra tyngre fordon än 3.5ton om bilen inte är en svensk PB2.
Man får därför vara uppmärksam på hur man ställer frågan för att kunna tolka svaret rätt.
Problemet du kan råka ut för en trafikolycka, och man fingranskar ditt körkort och kommer fram till att du kört olagligt med ditt B-kort,samt att ditt försäkringsbolag är av samma åsikt,det kan bli mycket kostsamt.
Svensk klassning av din bil spelar nog ingen roll,dom har aldrig hört talas om en personbil klass2.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.137
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Det verkar fortfarande inte klarlagt om det är tillåtet med B-kort tung bil i Schweiz eller Storbritannien,länkarna ger ingen förklaring alls, snarare tvärt om.
Jag håller med. Jag vill gärna ha ett tydligt svar så att det inte blir någon diskussion med en lokal polis i någon Schweizisk kontroll...
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Problemet du kan råka ut för en trafikolycka, och man fingranskar ditt körkort och kommer fram till att du kört olagligt med ditt B-kort,samt att ditt försäkringsbolag är av samma åsikt,det kan bli mycket kostsamt.
Svensk klassning av din bil spelar nog ingen roll,dom har aldrig hört talas om en personbil klass2.
Detta är ju bara ett fiktivt tänkande.. Kom med fakta istället
.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Problemet du kan råka ut för en trafikolycka, och man fingranskar ditt körkort och kommer fram till att du kört olagligt med ditt B-kort,samt att ditt försäkringsbolag är av samma åsikt,det kan bli mycket kostsamt.
Svensk klassning av din bil spelar nog ingen roll,dom har aldrig hört talas om en personbil klass2.
Jo.... Men som jag ser det.. Så har jag ett kk som svenska myndigheter har godkänt även om fordonet väget 5 eller 25 ton, så är det godkänt av den svenska myndigheten....
Så om ett land utanför EU och EES godkänner det svenska körkortet, då har de ju också godkänt att du får köra din svenskregistrersd fordon som väger över 3,5ton......
Däremot kan man inte komma i dessa länder med sitt b-kk som du tog före 1 jun 1996 om du vill hyra ett fordon som väger över 3,5 ton, för då gäller inte grandfahter reglen i länder utanför EU och EES....
Men kör man sitt svensk registrerad fordon med sitt b-kk före 1 jun 1996 då har jag ju ett godkännande från svensk myndighet att jag har lov att köra mitt fordon även om det väger över 3,5 ton...
Frågan är ju också kan ett land utanför EU och EES förbjuda dig att framföra ditt fordon i landet..? ...
Att jag tex inte kan hyra och framföra ett fordon som väger över 3,5 ton med mitt svenska körkort i dessa länder är ju säkert helt rätt....
Men vad säger de internationella lagar när man kommer med ett fordon över 3,5t från EU och kör på grandfahter reglen ut ur EU....
 
Senast ändrad:

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Så här svarar Motormännen på frågan om B- kort tung husbil.

Hej Olof

Din svenska körkortsbehörighet gäller också i Schweiz. Så om du hör till dem som får köra enligt övergångsregeln (gäller dem som tagit B-kort före 1/7 1996) är det fritt fram. Är ditt körkort av senare datum behöver du komplettera ditt körkort.

Den svenska övergångsregeln beskrivs i en ekvivalenstabell som man hittar på Transportstyrelsen Köra med svenskt körkort i andra länder inom EES - Transportstyrelsen Det är ett dokument på över 30 sidor med alla länders regler på olika språk. M Sverige har sammanställt förklaringen av den svenska regel på olika språk i ett blad som vi skickar ut till medlemmar.

Ekvivalenstabell hänvisar till den överenskommelse medlemsländerna har kommit överens om för att främja en fri rörlighet över gränserna. Även om Schweiz inte är medlem i EU/EES så är de medlemmar i Schengen som är en av hörnstenarna för fri rörlighet över gränserna.

Schweiz accepterar det nationella svenska körkortet Driving in Switzerland on a foreign licence



Återkom med ditt medlemsnummer så kan jag skicka dig vår blad med beskrivningen av denna övergångsregel. Bladet kan underlätta er kommunikation i det fall du blir stannad i en poliskontroll. Du kan dock inte förvänta dig att en enskild polisman i Schweiz känner till denna svenska övergångsregeln eller accepterar dokumentet. Det kan sluta med att du får fortsätta diskussionen på polisstationen där polischefen ska känna till dessa regler. Så i slutändan kommer du få rätt men det kan ta både tid och kraft. Vill du vara helt säker på att inte bli ifrågasatt uppdaterar du din körkortsbehörighet till C1 eller C beroende på hur tung din husbil är.
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
592
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Om ni istället för att "gissa" fram och tillbaka skaffat ett körkort för det ändamål det gäller så hade ni nog haft det i handen redan nu :yes:
 

Jan K

HBK Medlem
Inlägg
1.625
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2024
Så här svarar Motormännen på frågan om B- kort tung husbil.

Hej Olof

Din svenska körkortsbehörighet gäller också i Schweiz. Så om du hör till dem som får köra enligt övergångsregeln (gäller dem som tagit B-kort före 1/7 1996) är det fritt fram. Är ditt körkort av senare datum behöver du komplettera ditt körkort.

Den svenska övergångsregeln beskrivs i en ekvivalenstabell som man hittar på Transportstyrelsen Köra med svenskt körkort i andra länder inom EES - Transportstyrelsen Det är ett dokument på över 30 sidor med alla länders regler på olika språk. M Sverige har sammanställt förklaringen av den svenska regel på olika språk i ett blad som vi skickar ut till medlemmar.

Ekvivalenstabell hänvisar till den överenskommelse medlemsländerna har kommit överens om för att främja en fri rörlighet över gränserna. Även om Schweiz inte är medlem i EU/EES så är de medlemmar i Schengen som är en av hörnstenarna för fri rörlighet över gränserna.

Schweiz accepterar det nationella svenska körkortet Driving in Switzerland on a foreign licence



Återkom med ditt medlemsnummer så kan jag skicka dig vår blad med beskrivningen av denna övergångsregel. Bladet kan underlätta er kommunikation i det fall du blir stannad i en poliskontroll. Du kan dock inte förvänta dig att en enskild polisman i Schweiz känner till denna svenska övergångsregeln eller accepterar dokumentet. Det kan sluta med att du får fortsätta diskussionen på polisstationen där polischefen ska känna till dessa regler. Så i slutändan kommer du få rätt men det kan ta både tid och kraft. Vill du vara helt säker på att inte bli ifrågasatt uppdaterar du din körkortsbehörighet till C1 eller C beroende på hur tung din husbil är.
Precis samma svar har jag också fått från M Sverige (som "Motormännens Riksförbund" heter numera). Jag har funderat på, men ännu inte kommit till skott, att fråga om förbundsjuristerna ställer upp och ger gratis hjälp vid domstolsförhandlingar etc., om en medlem råkar illa ut på grund av detta svar från förbundet.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Precis samma svar har jag också fått från M Sverige (som "Motormännens Riksförbund" heter numera). Jag har funderat på, men ännu inte kommit till skott, att fråga om förbundsjuristerna ställer upp och ger gratis hjälp vid domstolsförhandlingar etc., om en medlem råkar illa ut på grund av detta svar från förbundet.
Att en motororganisation i Sverige kommit fram till denna tolkning innebär inte att myndighetern/polisen i andra länder kommer fram till samma sak.
Jag har ställt frågor direkt till Schweiz,hittils bara svar att detta är inte vårt ansvar,samt nya emailadresser,ambassaden har inte svarat.
Samma sak från UK.
 

Jan K

HBK Medlem
Inlägg
1.625
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2024
Att en motororganisation i Sverige kommit fram till denna tolkning innebär inte att myndighetern/polisen i andra länder kommer fram till samma sak.
Jag har ställt frågor direkt till Schweiz,hittils bara svar att detta är inte vårt ansvar,samt nya emailadresser,ambassaden har inte svarat.
Samma sak från UK.
Just därför vore det intressant att höra om M Sverige är berätt att stå för all juridisk hjälp vid en eventuell tvist. Är det någon, som tror att M är så säker på sin sak, så att organisationen ställer upp på det? :D
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.137
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
M Sverige (och även Husbil & Husvagn) dementerar nu uppgiften att "farfarsregeln" gäller i Schweiz .

H & H verkar dock tro att Schweiz tillhör EES.... håhåjaja
 

Bilagor

  • Screenshot_20221018_150603.jpg
    Screenshot_20221018_150603.jpg
    244,8 KB · Visningar: 28
  • Screenshot_20221018_150939.jpg
    Screenshot_20221018_150939.jpg
    284,6 KB · Visningar: 27

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.818
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Jag tycker frågan är fel ställd. Länder behöver inte acceptera vårt farfarsundantag bara för att de tillåter en turist att köra sin egen bil i landet. Det finns en Wien konvention om att acceptera hemlandets körkortsbehörigheter under en begränsad tid som många länder anslutit sig till.
Vi får se när/om jag får svar på denna fråga från Schweiz. Vad gäller försäkring så gäller min försäkring i alla gröna kort länder och undantaget för olovlig körning kan ju inte tillämpas eftersom bilens registrering eller körkortet inte ändras bara för att jag passerar en landgräns.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag tycker frågan är fel ställd. Länder behöver inte acceptera vårt farfarsundantag bara för att de tillåter en turist att köra sin egen bil i landet. Det finns en Wien konvention om att acceptera hemlandets körkortsbehörigheter under en begränsad tid som många länder anslutit sig till.
Vi får se när/om jag får svar på denna fråga från Schweiz. Vad gäller försäkring så gäller min försäkring i alla gröna kort länder och undantaget för olovlig körning kan ju inte tillämpas eftersom bilens registrering eller körkortet inte ändras bara för att jag passerar en landgräns.
Jag har fått följande svar från ambassaden.

Dear Sir,



I refer to your email and inform you as follows:



A C/C1 or D/D1 driving license is required to drive a vehicle over 3.5 tons in Switzerland.



For further information please contact the Federal Roads Office FEDRO directly.



Best regards,



Pascal Wenger

Head of Regional consular center
 
Toppen