• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Svenska Rallyt 12-15 februari 2015

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Svenska Rallyt 12-15 februari 2015

www.youtube.com/watch?v=t03saJVFkv4

Ja så exemplariska som ni var på 60 talet blir nog inte lätt att leva upp till, hur gjorde ni när ni varnade djuren?

Lars

Erik Karlsson och Karl-Magnus Skoog såg till att det varnades på flera kilometers avstånd med sina tvåtaktsmotorer på fullt varv. Fåglarna kom inte tillbaka i brådrasket.
 

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: Svenska Rallyt 12-15 februari 2015

När vi körde "Dödsrundan" i Hindås så tutade vi ganska mycket! Men det var på 50-talet. På 60-talet hade vi annat för oss. Intresset för rök, buller och avgaser hade gått över då och någon idoldyrkan var det absolut inte tal om!

Jappe

Rök och avgaser är det inte det som är din grej just för tillfället? :twitcy:

Lars
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Svenska Rallyt 12-15 februari 2015

Bilen kvar på verkstan och färjan går från Göteborg 18:45 i morgon! Mer än 3 veckor på verkstad. Det måste vara världsrekord!

Jag ringde Stena och frågade om jag kunde nyttja returbiljetten enbart utan krångel och det gick bra, sa dom. Jag tror verkstadsägaren är köpt av livsmedels- och läkemedelsindustrin! :cool:

Jappe
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.680
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Svenska Rallyt 12-15 februari 2015

Bilen kvar på verkstan och färjan går från Göteborg 18:45 i morgon! Mer än 3 veckor på verkstad. Det måste vara världsrekord!

Jag ringde Stena och frågade om jag kunde nyttja returbiljetten enbart utan krångel och det gick bra, sa dom. Jag tror verkstadsägaren är köpt av livsmedels- och läkemedelsindustrin! :cool:

Jappe

3 veckor på verkstad låter dyyyrt.
HaDe Hasse:mcride:

Ursäkta urspårningen tänkte inte på under vilken tråd Jappe skrivit under.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Svenska Rallyt 12-15 februari 2015

Förresten, Erik Karlsson har jag aldrig hört talas om i rallysammanhang men däremot en annan Carlsson som senare gifte sig med Pat Moss. För övrigt så var nog Tom Trana den som bäst representerade både Värmland och Volvo på den tiden det begav sig.

Tyvärr så omkom Tranas kartläsare Gunnar Thermelius under Akropolisrallyt i Grekland som gjorde att Volvo drog sig ur rallyverksamheten.

(nu kör man bara på vatten, Volvo Ocean Race)

Erik Carlsson var noga med hur namnet stavades
 
Senast redigerad av en moderator:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Svenska Rallyt 12-15 februari 2015

Tänk att en så trevlig tråd om Svenska Rallyt kunde bli så förstörd !

Miljötänk är i högsta grad förknippat med motorsport och i synnerhet när man använder allmänna vägar. Miljön debatteras under många trådar, trådar som man som intresserad sedan 2007 inte kommer åt.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Svenska Rallyt 12-15 februari 2015

Om miljöfrågan inom motorsport är den fortsatta inriktningen för tråden kan man läsa på om det här: Miljö — sbf.se

mvh jocke

ps, vill man göra motorsport miljövänligt så finns det egentligen bara ett sätt att lösa det på, men det sättet är inget kul! :)
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Svenska Rallyt 12-15 februari 2015

Det som göms i snö kommer upp i tö!
Jag tvivlar på att städpatrullen är på plats efter att snön har smält undan.

Städpatrullen är ute direkt efter tävlingens slut, innan något göms i snö. Det sker även efterstädning i vårdagarna. Allt detta utan att det kostar oss skattebetalare en krona. Bra återställande av vägar, inkl städning är ett måste och självklarhet för att tävlingen skall få komma tillbaka. Jag vet inte vad du jämför med när Midnattssolsrallyt som arrangerades fram till 1964, det kördes i alla fall i juli månad och då gömdes inget i snö i alla fall.
 
F

F.d. 26625

Guest
Sv: Svenska Rallyt 12-15 februari 2015

Är det värmlänningar som protesterar mot Rally ? Det har vi inte hör något om enda är att hotell ägare o resturanger ser fram i mot mer försäljning. Det är utan tvekan vårt lands största idrotts tävling är efter år. i år beräknas 100 miljoner se tävlingarna på tv.

Bra ! Frankia
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Svenska Rallyt 12-15 februari 2015

Man ser lite klarare på saker och ting med stigande ålder!
Miljöförstöring borde även de lite yngre tänka på!

Ja det har du rätt i, jag är lite orolig för vad jag åstadkommer vad gäller miljöförstöring. Jag åker några rallyn om året och har räknat ut vad jag bidrar med till växthuseffekten, och det stör mig att mitt husbilsåkande ger nästan fyra ggr mer utsläpp/år än mitt rallyåkande. För en semesterresa till Thailand kan jag åka rally i tio år för att nå upp till samma miljöpåverkan. För att dämpa min påverkan har jag gjort några personliga åtagande för att kompensera detta. Det dämpar mitt dåliga samvete lite i alla fall. Något som kanske flera borde göra.

Det finns en avhandling från Lunds universitet där man har undersökt de svenska idrottsförbundens miljöarbete. Där framhålls den svenska motorsporten(SBF) som ett föredöme och det förbund, tillsammans med ett par andra, som jobbar bäst med miljöfrågorna. Jag är faktiskt lite stolt för det.

När det gäller de yngre generationerna så har de faktiskt ett bättre miljötänkande än många av oss gamlingar. Som miljörevisor så stöter jag på det ganska ofta ute i de olika verksamheterna. Det finns hopp för dagens ungdomar bara vi som inte är så förändringsbenägna tar ett steg åt sidan.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Svenska Rallyt 12-15 februari 2015

Hej

Då tycker jag att du startar en egen tråd som handlar om det och låter oss som gillar Rally skriva i denna tråd. Okey eller......

Är det så känsligt med kritik? Då undrar man varför. Har dessa tävlingar börjat ifrågasättas mer på sistone?

Har dom fungerande ljuddämpare på bilarna förresten eller står dom över lagen därvidlag?

Jappe
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Svenska Rallyt 12-15 februari 2015

Japp, de har fungerande ljuddämpare. Det finns en regel om att max 100 decibell är tillåtet vid en speciell mätningsprocedur och det tvingar fram bruk av dem. Katalysator är ett krav.
(jag kan ha fel om 100 Db, se nedan inlägg) :oops:

mvh jocke
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 26625

Guest
Sv: Svenska Rallyt 12-15 februari 2015

Vi har krav på 95 dba inom motorsporten i dag som många har kritiserat dom vill höra motorljudet men så är det, nu hör man ex växelådan mer än motorn (Racing) och inom ämnet rally så är problemet att publiken inte hör bilarna när dom går på sträckan.


Till Jappe o Knarevikaren Om någon här skriver om SHL ex skall jag då hugga av det trevliga och skriva om när vi bodde på Färgestad (Karlstad) och fick besök i trädgården av folk som pissade o slängde ölburkar med städning som följd. En lördags kväll fick flera grannar taken på sina bilar ner hoppade av troligen Göteborgare som blev besvikna på resultatet i matchen.
 
Toppen