• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Svenska Rallyt 12-15 februari 2015

Eva o Sven-Uno

HBK Medlem
Inlägg
585
Kommun
Hagfors
HBK-Nr
67
Medlemskap
2024
Äntligen dags igen och denna gång med mycket snö upp till 70 cm.
Temperatur idag -9 och solsken
Hoppas att det håller samma temperatur hela rallyt.
En del förare är lyriska det är förutsättningar som de längtat efter länge för ett riktigt
vinterrally. I botten av snön är det på vissa ställen ett islager.
OK det finns väl en del som knorrar det kan ju inte passa alla.
För besökande medtag höga stövlar och spade.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Svenska Rallyt 12-15 februari 2015

Hur som helst blir det besök på Hagfors flygplats, serviceplats för rallyt.
 
Y

Yjons

Guest
Sv: Svenska Rallyt 12-15 februari 2015

Som Värmlänning i förskingringen blir man alltid lika imponerad. Tusentals intresserade kör många mil i vintermörkret för att ställa sig på en ås mitt ute i ingenstans. Bilar svischar förbi på mindre än en sekund, snödjupet är oftast mer än 50 cm och temperaturen i regel -10 eller mer. I Nordvärmländska Höljes samlas mer än 30 000 personer i en by på 143 innevånare till EM och VM i rallycross varje sommar (Svt 24 12/2 kl 21). Kan det möjligen vara det Värmländska kynnet som kan skapa folkfester som detta.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Svenska Rallyt 12-15 februari 2015

Finns det inga värmlänningar som är förbannade över att de blir isolerade och allmänna vägar stängs av för denna meningslösa "sport"?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Svenska Rallyt 12-15 februari 2015

Vem tar hand om nedskräpningen?

Motorsportentusiaster som lämnar platsen utan att så mycket som att lyfta ett finger för att städa efter sig. Engångsgrillar som fortfarande pyr, ölburkar, halvurdruckna ciderflaskor, trasiga campingstolar mitt i elden så tyget var halvt avbrunnet.
 
F

F.d. 26625

Guest
Sv: Svenska Rallyt 12-15 februari 2015

Rallyt lägger ut parkering mm på lokala idrottsklubbar som blir tilldelat en stäcka. Det är nu när Bingo lotto försvann den största inkomst källan för föreningarna. Om nu inte Knarkevikarn tycker om rally så kan han titta på andra rubriker här på forumet.
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Svenska Rallyt 12-15 februari 2015

Vem tar hand om nedskräpningen?

Motorsportentusiaster som lämnar platsen utan att så mycket som att lyfta ett finger för att städa efter sig. Engångsgrillar som fortfarande pyr, ölburkar, halvurdruckna ciderflaskor, trasiga campingstolar mitt i elden så tyget var halvt avbrunnet.

Inga bekymmer med det Knarrevik, 99% av alla besökarna sköter sig och städar efter sig, den övriga procenten får arrangören städa upp efter. Det finns massor med ideellt arbetande motormänniskor som sköter det. Då är det värre i våra tätorter där det allmänna får stå för städningen efter varje veckohelg. Vill påstå att avenyn i Gbg ser tio gånger jävligare en söndagmorgon än utmed en specialsträcka. Som miljöchef på vår lokala rallytävling är jag ute med städgruppen som ansvarar för städningen och jag vill ge rallypubliken en eloge. Åk gärna upp så märker du hur det sköts, vill påstå att vi är nästan lika duktiga som orienterarna.
Jag tror inte det finns en värmlänning som blir störd av rallyt utan ser fram emot Sveriges största arrangemang, både sportsligt och publikt.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Svenska Rallyt 12-15 februari 2015

Jag var ivrig påhejare på 60-talet när rallyt hette Midnattssolsrallyt med Erik Karlsson m.fl.

Då var jag ung och oförståndigare och tyckte det var spännande, idag tycker jag att det är helt meningslöst.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Svenska Rallyt 12-15 februari 2015

Inga bekymmer med det Knarrevik, 99% av alla besökarna sköter sig och städar efter sig, den övriga procenten får arrangören städa upp efter. Det finns massor med ideellt arbetande motormänniskor som sköter det. Då är det värre i våra tätorter där det allmänna får stå för städningen efter varje veckohelg. Vill påstå att avenyn i Gbg ser tio gånger jävligare en söndagmorgon än utmed en specialsträcka. Som miljöchef på vår lokala rallytävling är jag ute med städgruppen som ansvarar för städningen och jag vill ge rallypubliken en eloge. Åk gärna upp så märker du hur det sköts, vill påstå att vi är nästan lika duktiga som orienterarna.

Det som göms i snö kommer upp i tö!
Jag tvivlar på att städpatrullen är på plats efter att snön har smält undan.
 

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: Svenska Rallyt 12-15 februari 2015

Jag var ivrig påhejare på 60-talet när rallyt hette Midnattssolsrallyt med Erik Karlsson m.fl.

Då var jag ung och oförståndigare och tyckte det var spännande, idag tycker jag att det är helt meningslöst.

Lite Jappe Wannabe?
Du brukar ju skriva att man bör prova själv innan man utalar sig att då sitta i soffan och spekulera om nedskräpningen i värmland som du tydligen inte varit i sedan 60 talet blir löjligt, kan det vara så att ni som var unga på 60 talet börjar bli lite gamla och gnälliga?

Lars
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Svenska Rallyt 12-15 februari 2015

Va! Får jag vara med på ett hörn. Vissa blir aldrig vuxna och det kanske man ska acceptera men nog kunde dom städa efter sig och nog borde de förvarna alla skogens invånare, djuren, och be dom om ursäkt!

Motorsporttävlingar är bättre än krig! Så tycker jag.

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Svenska Rallyt 12-15 februari 2015

När vi körde "Dödsrundan" i Hindås så tutade vi ganska mycket! Men det var på 50-talet. På 60-talet hade vi annat för oss. Intresset för rök, buller och avgaser hade gått över då och någon idoldyrkan var det absolut inte tal om!

Jappe
 
Toppen