• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Spanien/Portugal Övervintra 2020/2021

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Man kan ju förstå dom, var har alla dessa bilar gjort av sina sopor, grå och svartvatten?
Dra inte alla över en kam... Har fricampat massor av nätter där nere, man får bara planera lite och inte stå still mer än man har resurser för. Tror att majoriteten som fricampat inte står still veckovis utan man fixar så man kan tömma och fylla etc på avsedda ställen. Är i alla fall min erfarenhet. Sen finns undantagen visst, men de är undantag. Har också sett ett flertal som fixar sånt med medhavd mc eller liknande.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Man kan ju förstå dom, var har alla dessa bilar gjort av sina sopor, grå och svartvatten?
Ja, det är ingen tillfällighet att utvecklingen gått i den riktningen. Tyvärr vad gäller åtminstone Sydeuropa, kan vi inte skylla på ”giriga campingägare”, utan orsakerna får vi leta på lite närmare håll.

Men skall tillägga att vi skandinaver absolut inte tillhör den provokativa gruppen, tvärtom, vi är till största delen skötsamma.

Tommy
 
Senast ändrad:

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Ja, det är ingen tillfällighet att utvecklingen gått i den riktningen. Tyvärr vad gäller åtminstone Sydeuropa, kan vi inte skylla på ”giriga campingägare”, utan orsakerna får vi leta på lite närmare håll.

Men skall tillägga att vi skandinaver absolut inte tillhör den provokativa gruppen, tvärtom, vi är till största delen skötsamma.

Tommy

Jag håller med om det du skriver i inlägget, förutom campingägaren i detta fallet.

I Armacao de Pera kunde man stå på denna parkeringen mot betalning.
DSC_2304_copy_2393x1346.jpgMen inget camping beteende.
Här fanns bemanning av en trevlig kvinna som alltid hälsade välkommen.
Här fanns kasset och gråvattentömning och vatten, uppmärkt hur man skulle parkera och ordning och reda.
Ville man använda bord och stolar, gick man bara över vägen till stranden och satte sig.
Eller ett besök på någon av restaurangerna på stranden eller på huvudgatan i den vackra staden längs med havet.
En riktig pärla på Algarve som vi inte har missat när vi varit här.

Men det har också funnits en campingägare som kontrollerat att det bara är parkering, och som kontaktat polisen bara han sett en handduk ute och bearbetat myndigheterna att parkeringen skulle stängas.
Hans camping var heller inget bra alternativ vintertid, på grund av lerigt underlag.

Vad jag ser på Brogus bild, så har han lyckats nu.
Tyvärr.

Krister.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Ja, det finns alltid undantag.
Nu har jag följt diskussionerna i Spanien, om vårt fricampande och jag har aldrig någonsin sett en enda negativ kommentar från campingbranschen i pressen, däremot grannarna i området som mobiliserar sig och utövar påtryckning hos politikerna.

Följer också debatten på P.A.C.A. ”Plataforma de Autocaravanas Autónoma”, en spansk intresseorganisation som bevakar husbilsägarna intressen, som mellan varven är nästan militanta i sitt försvarande av husbilarnas rättigheter. Man bevakar att polisen inte gör fel, ibland på gränsen till att vara rättshaverister och nåde den kommun som visar sig vara anti husbilar, men aldrig läst en enda negativ kommentar om campingar, att de skulle motarbetat fricamping.

Tommy
 
Senast ändrad:

brogu

HBK Medlem
Inlägg
1.335
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2024
Jag håller med om det du skriver i inlägget, förutom campingägaren i detta fallet.

I Armacao de Pera kunde man stå på denna parkeringen mot betalning.
Visa bilaga 202805

Vad jag ser på Brogus bild, så har han lyckats nu.
Tyvärr.

Krister.
Nu var det nog inte campingägaren denna gången, utan det nya semesterkomplexet som byggs. Den trevliga kvinnan i kuren som faktiskt kan lite svenska visste redan förra säsongen att vi inte skulle få plats här längre. Men det var inte lätt att stå här i 30 graders stekande sol och inte få ha dörrarna öppna.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Nu var det nog inte campingägaren denna gången, utan det nya semesterkomplexet som byggs. Den trevliga kvinnan i kuren som faktiskt kan lite svenska visste redan förra säsongen att vi inte skulle få plats här längre. Men det var inte lätt att stå här i 30 graders stekande sol och inte få ha dörrarna öppna.

Då fanns det en annan anledning till stängningen. Då skall jag inte skylla på honom.

Vad hände med ställplatsen uppe i backen ovanför A.de Pera som var nyöppnad januari 2018.
20180207_094139-COLLAGE.jpg
Här ett collage därifrån. En av tjejerna som stod för platsen uppe till höger.
Är platsen öppen. Man hade stora planer.
Eller den är stängd?
Skulle va intressant att veta.

Jag får abstinens av bilderna du lägger in Gunnar.
Ha det bra där nere och hälsa Britt från Ursula och mig.

Krister
 

brogu

HBK Medlem
Inlägg
1.335
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2024
Ja den platsen stängde efter våren 2018, det saknades tillstånd. Men nu är den öppen igen och med nybyggd tömningsplatta. Gillar man fransmän är det ett bra ställe att stå på :cool: .Vi var där och kollade för någon vecka sedan och det kryllade av frallor och någon engelsman. Hälsningar från oss, ingen chans alltså att vi kommer att få se nr 18 denna säsong?
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Ja den platsen stängde efter våren 2018, det saknades tillstånd. Men nu är den öppen igen och med nybyggd tömningsplatta. Gillar man fransmän är det ett bra ställe att stå på :cool: .Vi var där och kollade för någon vecka sedan och det kryllade av frallor och någon engelsman. Hälsningar från oss, ingen chans alltså att vi kommer att få se nr 18 denna säsong?
Denna vintern stannar vi hemma. Det är inte skrivet i sten. Men då måste det lugna ner sig med coronan rejält om vi ska ändra oss.
Vi har haft ett tufft år med fyra resor till Polen och mer än 200 övernattningar i husbilen därnere sista året.
Så det skulle varit skönt att varva ner i Portugal och vandra på Algarves stränder.
Men det kan ni sköta för oss så länge.

Hur ser det ut? Är det gott om plats på ställplatserna. Eller är det som tidigare många Fransmän, Holländare, Svenskar, Engelsmän, för att nämna några som övervintrar. Lämnade man sin plats för en tur med husbilen ett par dar, så betalade man för platsen man hade och släppte den inte. För det var svårt att få en plats igen när man kom tillbaka.
Eller det är gott om plats och de flesta har stannat hemma?

Krister.
 

brogu

HBK Medlem
Inlägg
1.335
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2024
Förstår er. Lite husbilstrafik längs vägarna, undantaget Sagres då förstås. Men ca 300 platser har ju försvunnit med Armacão, Alvor och Lagos och dom måste ju ta vägen nånstans. Många är nog hemma och det är nog svenskar som vi sett minst av, 2 bilar bara. Här i Galé är det fullt förutom 1 eller 2 reservplatser, men dom släpper inte in fricampare som bara vill ha service för tömning/fyllning. Falesia - jättefullt på båda platserna, även ute på dos Tomates stog ca 20 hb, när vi var där, för ett år sedan var där helt tomt. Hur det ser ut i Silves har vi aning om men säkert bra tryck där också. :cool:
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.391
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Jag kan tänka mig att det blir en invasion med husbilar i Portugal efter jul och nyårshelgen om pandemin utvecklas på rätt sätt.
Men där är vi inte ännu.

Krister
Det kan hända som Du skriver. Å andra sidan har det 14 dagars kumulativa antalet COVID 19 i Portugal stagnerat på rätt så höga nivån strax under 800 fall per 100.000, däremot i Spanien ses fortsatt nedåtgående siffror (nu 418) så man får hoppas att även i Portugal vänder det snart nedåt. Summarisk för EU ses också långsamt sjunkande trend. Sverige ökade till 616.
Men om man lättar på lokala restriktioner i Spanien/Portugal, innan och under Julen, så kurvor kanske vänder uppåt igen.
Skrivs det i Spanien/Portugal något om planerade lättnader inför Julen? Vilka prognoser görs det?
 
F

F.d. 58689

Guest
PCR-test krävs nu för de som kommer med båt eller flyg. Gäller ej landvägen.
Om en passagerare misstänks vara smittad eller saknar ett negativt PCR-test, genomförs ett antigentest direkt på flygplatsen. Böterna för de passagerare som inte kan uppvisa ett negativt Covid-test uppgår till mellan 3.000 euro y 60.000 euro. Det enda godkända testet är ett PCR-test.
 
Toppen