• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solcellsregulatorer vilken ska jag köpa?

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
Har en panel med nominellt volt 24 V och 345 W tror att max spänning kan hamna på 42 volt.
Vilka regulatorer har ni goda erfarenheter av?
Göran i Björnarbo
 

Rulleriet

HBK Medlem
Inlägg
647
Kommun
Åmål
HBK-Nr
25505
Medlemskap
2025
Har också förstått att det vid den lägre spänningen ändå inte generar någon ampere att tala om!? Men Rulleriet kan du se hur många ampere med Moonray regualtorn som puttas in i dit batteri vid spänningen som ligger under dom 5 volten som Victron enheten behöver, och vid skymning eller molnigt? Hoppas att du förstod vad jag menar ;)

Förstår men kan inte svara på nån vecka, vinterförvaring fortfarande.

Mitt halvbra minne säjer ca 2 amp från 100w panel (ska bli 200w som vårprojekt).
Alltså kanske 15 Ah en hel dag med mulet väder. Ska kolla bättre när bilen är ute.
 

Stefanswede

FD HBK Medlem
Inlägg
319
Kommun
Upplands Väsby
HBK-Nr
27014
Medlemskap
2022
Förstår men kan inte svara på nån vecka, vinterförvaring fortfarande.

Mitt halvbra minne säjer ca 2 amp från 100w panel (ska bli 200w som vårprojekt).
Alltså kanske 15 Ah en hel dag med mulet väder. Ska kolla bättre när bilen är ute.
Ok, tack för det! och det låter ju bra med ytterligare 15Ah under en molnig dag! Har precis som du en liten panel på 100w, så varenda ah kommer att göra skillnad!
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det intressanta för oss är hur mycket effekt vi får in i batteribanken, alltså Wh.
A blir lite missvisande, speciellt när vi har varierande spänning.
Att ha en bra shunt med tillförlitlig mätning ger bra fakta, Victron's smartshunt verkar ge väldigt bra info. med historik i appen.
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Det intressanta för oss är hur mycket effekt vi får in i batteribanken, alltså Wh.
A blir lite missvisande, speciellt när vi har varierande spänning.
Att ha en bra shunt med tillförlitlig mätning ger bra fakta, Victron's smartshunt verkar ge väldigt bra info. med historik i appen.
Men när batteriet ska användas är det ju inmatade Ah x batterispänning som är effekten (eller energi, petnoga). Att laddningen sker med högre spänning innebär bara <100% verkningsgrad :msn_cry:
 

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
Tänker ett varv till.
Systemspänningen är det den spänning som man har i fordonet ? I mitt fall 12V. Då är det för klent med 220W.
I sånt fall behöver jag en större och dyrare Victron laddare. Vilken och till vilket pris vet jag inte.
Göran i Björnarbo
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Tänker ett varv till.
Systemspänningen är det den spänning som man har i fordonet ? I mitt fall 12V. Då är det för klent med 220W.
I sånt fall behöver jag en större och dyrare Victron laddare. Vilken och till vilket pris vet jag inte.
Göran i Björnarbo

Här diskuteras det ju väldig utförligt laddning vid låg solinstrålning med avseende på regulatorn, men regulatorn kan bara hantera det som kommer från panelerna. Jag anser nog att det med avseende på det är viktigare hur de solpaneler man köper hanterar svag solinstrålning med dålig vinkel om man skall få bästa utbyte?
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Här diskuteras det ju väldig utförligt laddning vid låg solinstrålning med avseende på regulatorn, men regulatorn kan bara hantera det som kommer från panelerna. Jag anser nog att det med avseende på det är viktigare hur de solpaneler man köper hanterar svag solinstrålning med dålig vinkel om man skall få bästa utbyte?
Skall man ha den bästa utbytet med solpanelen då gäller det att ha ett parabolfäste som automatisk följer solen men det är svindyrt ,har för mig att det kostar ca.27000 kr.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Tänker ett varv till.
Systemspänningen är det den spänning som man har i fordonet ? I mitt fall 12V. Då är det för klent med 220W.
I sånt fall behöver jag en större och dyrare Victron laddare. Vilken och till vilket pris vet jag inte.
Göran i Björnarbo
Systemspänning är det du har från solpanelerna PV dvs 24V i ditt fall.
  • Nominell laddström 15 A – max 75 V modulinspänning – Maximal PV effekt vid 12 V systemspänning 220 W/440 W vid 24 V systemspänning
 

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
Hmm. Verkar finnas olika idéer om vad som är system spänning.
Var in på Victronics hemsida där fanns en guide till att välja rätt storlek på regulator lägger jag in de data som jag har på panelen får jag en rekommendationtion på en regulator som heter något och 100/30.
Synd att påstå att jag blir klok i det här ämnet.
Ska läsa på lite på ämnet solpaneler.
Göran i Björnarbo
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Om du läser Victron spec. klara en 15A regulator 440W 24V panel eller 220W 12V
Den kommer ladda max 15A,mer får du knappast mer från den panelen,om du får mer momentant spelar det mindre roll,regulatorn begränsar till 15A.
 
Senast ändrad:

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Fördelen med Votronic är att den har AES anslutning så man kan köra kylen på solpanelerna när batterierna är fulladdade. Det finns även uttag för underhållsladdning av bilbatteriet.
Dessutom har den inställning för Lithiumbatterier, vilket kan va bra för ev framtida batteribyte.

Hur det är med Victron vet jag inte.
Har du fått detta att fungera (köra kylen via regulatorn när bodelbatterierna är fulladdade)?

Jag får det inte att funka! Läste för länge sedan att någon bygel behövs men det stod inte var.

Har kopplat regulatorn till D+ på kylen (baksidan av kylskåpet), om jag minns rätt (det var 2 år sedan).

Har du något tips?

Mvh!
// Niklas
PS Ursäkta att jag ”kapar tråden”.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Har du fått detta att fungera (köra kylen via regulatorn när bodelbatterierna är fulladdade)?

Jag får det inte att funka! Läste för länge sedan att någon bygel behövs men det stod inte var.

Har kopplat regulatorn till D+ på kylen (baksidan av kylskåpet), om jag minns rätt (det var 2 år sedan).

Har du något tips?

Mvh!
// Niklas
PS Ursäkta att jag ”kapar tråden”.
Jag skrev om det en gång i tiden och fick det att fungera efter en del "mekande"
Här är länken: Dometic RM8505 + Votronic

MVH
Hans
 
Senast ändrad:
Toppen