• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Solcellsregulatorer vilken ska jag köpa?

  • Startad av Startad av F.d. 58303
  • Startdatum Startdatum
F

F.d. 58303

Guest
Har en panel med nominellt volt 24 V och 345 W tror att max spänning kan hamna på 42 volt.
Vilka regulatorer har ni goda erfarenheter av?
Göran i Björnarbo
 
Votronic MPP 350 eller 430 klarar 50V inspänning och den paneleffekt du har. Har inte upptäckt några kvalitetsproblem med den jag har (MPP 250). Finns att få tag på litet "här och var" (Conrad, Campout, Sunlux)

MVH
Hans
 
Fördelen med Votronic är att den har AES anslutning så man kan köra kylen på solpanelerna när batterierna är fulladdade. Det finns även uttag för underhållsladdning av bilbatteriet.
Dessutom har den inställning för Lithiumbatterier, vilket kan va bra för ev framtida batteribyte.

Hur det är med Victron vet jag inte.
 
Jag valde själv mellan dessa två nyligen och för mig blev det Victron.
Victron är grymt stora och har massor med riktigt genomtänkta produkter för bil och båtel. Blåtand och möjligheten att se värden och enkelt ställa in laddningen exakt som man vill ha den från padda/mobil är kanon.
Votronics fördel tyckte jag var var möjlig underhållsladdning av startbatteriet men det är inte lika viktigt för mig så då blev valet ganska enkelt.

Vill man en fastskruvad display att titta på så har både Votronic och Victron sådana för rimliga pengar.
 
Jag valde själv mellan dessa två nyligen och för mig blev det Victron.
Victron är grymt stora och har massor med riktigt genomtänkta produkter för bil och båtel. Blåtand och möjligheten att se värden och enkelt ställa in laddningen exakt som man vill ha den från padda/mobil är kanon.
Votronics fördel tyckte jag var var möjlig underhållsladdning av startbatteriet men det är inte lika viktigt för mig så då blev valet ganska enkelt.

Vill man en fastskruvad display att titta på så har både Votronic och Victron sådana för rimliga pengar.

Instämmer helt!

Ctek's övervakning och app är riktigt simpel, samt klarar inte bank över 200Ah, det tillbehöret har jag förpassat till lådan med dyra prylar som inte kommer till användning, men för dyra att åka i soptunnan.
 
Instämmer helt!

Ctek's övervakning och app är riktigt simpel, samt klarar inte bank över 200Ah, det tillbehöret har jag förpassat till lådan med dyra prylar som inte kommer till användning, men för dyra att åka i soptunnan.

Jag förstår inte riktigt behovet av apparna annat än för att göra grundinställningarna, jag tycker att en fast display är överlägsen.
När nyhetens behag har gått över slänger man en blick på displayen någon gång när man går förbi, och konstaterar att det finns
tillräckligt med ström, i övrigt skall det ju bara fungera några år åt gången, helst utan handpåläggning.
 
Appar är nog bra. men inte riktigt min stil. GPS är också användbart men pappers kartor är roligare, allra roligast är att åka utan karta. Spännande att se var man hamnar . Man tittar på solen och kör åt det hållet som verkar bra.
Ibland känns det som att det måste bli så avancerat.
Varför har jag alltid start ström på min Volvo Amazon?
Skötseln av batteriet inskränker sig till ladda det en gång på vårkanten och kolla vatten nivån. Sen går det en sommar till.
Göran i Björnarbo
 
Låter som att priset kan få vara med och avgöra om du inte skall använda alla fancy funktioner som ofta finns.

Epever Tracer har jag haft några stycken av och dom är grymt prisvärda. Dom hanterar även Lithiumbatterier om du vill byta till det längre fram.
Här är en som gör jobbet till ett bra pris:
 
Fördelen med Votronic är att den har AES anslutning så man kan köra kylen på solpanelerna när batterierna är fulladdade. Det finns även uttag för underhållsladdning av bilbatteriet.
Dessutom har den inställning för Lithiumbatterier, vilket kan va bra för ev framtida batteribyte.

Hur det är med Victron vet jag inte.
AES anslutningen verkar kräva att det finns en sådan anslutning på kylskåpet någon sådan finns inte.
Underhålls laddning av start batteri ser jag inte som något måste, har inget som drar ur det.
Göran i Björnarbo
 
AES anslutningen verkar kräva att det finns en sådan anslutning på kylskåpet någon sådan finns inte.
Underhålls laddning av start batteri ser jag inte som något måste, har inget som drar ur det.
Göran i Björnarbo
Nyare gasol/230V/12V-kylskåp har den anslutningen fast den kan nog kallas "S+" snarare än AES.

MVH
Hasn
 
Lite kontakt med en man som monterade el på båtar, ha förordade ett fabrikat som heter Mastervolt.
Göran i Björnarbo
 
Lite kontakt med en man som monterade el på båtar, ha förordade ett fabrikat som heter Mastervolt.
Göran i Björnarbo
Mastervolt är också ett bra fabrikat med hög kvalitet. Dom och Victron är nog de mest välrenommerade, speciellt på båtar men även fordon.
 
Mastervolt är ytterligare en prisnivå upp, tveksamt ifall den betalar sig i en husbil, de är iallafall vanligare i premiumklassen.
 
Jag tror alla dom märken och modeller som kommit fram hittills fixar jobbet precis lika bra och kan inte bli fel. Speciellt som du inte verkar vara ute efter några mer funktioner än att bara få laddning på bodelsbatteriet.
 
Master volt verkar ligga i samma härad som Victron. Det jag efterfrågar kanske 2300kr en billig kanske 1000-1500 en noname 500 -800 pris spannet ter sig väldigt smalt .
Göran i Björnarbo
 
Du får betala ca 1000kr mer för en Mastervolt jämfört med Victron Voitronic, det är det inte värt anser jag, du får en bra laddare för 1200-1400kr.
 
Tillbaka
Toppen