• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solcellsregulatorer vilken ska jag köpa?

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
Har en panel med nominellt volt 24 V och 345 W tror att max spänning kan hamna på 42 volt.
Vilka regulatorer har ni goda erfarenheter av?
Göran i Björnarbo
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Votronic MPP 350 eller 430 klarar 50V inspänning och den paneleffekt du har. Har inte upptäckt några kvalitetsproblem med den jag har (MPP 250). Finns att få tag på litet "här och var" (Conrad, Campout, Sunlux)

MVH
Hans
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Fördelen med Votronic är att den har AES anslutning så man kan köra kylen på solpanelerna när batterierna är fulladdade. Det finns även uttag för underhållsladdning av bilbatteriet.
Dessutom har den inställning för Lithiumbatterier, vilket kan va bra för ev framtida batteribyte.

Hur det är med Victron vet jag inte.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Jag valde själv mellan dessa två nyligen och för mig blev det Victron.
Victron är grymt stora och har massor med riktigt genomtänkta produkter för bil och båtel. Blåtand och möjligheten att se värden och enkelt ställa in laddningen exakt som man vill ha den från padda/mobil är kanon.
Votronics fördel tyckte jag var var möjlig underhållsladdning av startbatteriet men det är inte lika viktigt för mig så då blev valet ganska enkelt.

Vill man en fastskruvad display att titta på så har både Votronic och Victron sådana för rimliga pengar.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag valde själv mellan dessa två nyligen och för mig blev det Victron.
Victron är grymt stora och har massor med riktigt genomtänkta produkter för bil och båtel. Blåtand och möjligheten att se värden och enkelt ställa in laddningen exakt som man vill ha den från padda/mobil är kanon.
Votronics fördel tyckte jag var var möjlig underhållsladdning av startbatteriet men det är inte lika viktigt för mig så då blev valet ganska enkelt.

Vill man en fastskruvad display att titta på så har både Votronic och Victron sådana för rimliga pengar.

Instämmer helt!

Ctek's övervakning och app är riktigt simpel, samt klarar inte bank över 200Ah, det tillbehöret har jag förpassat till lådan med dyra prylar som inte kommer till användning, men för dyra att åka i soptunnan.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.738
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Instämmer helt!

Ctek's övervakning och app är riktigt simpel, samt klarar inte bank över 200Ah, det tillbehöret har jag förpassat till lådan med dyra prylar som inte kommer till användning, men för dyra att åka i soptunnan.

Jag förstår inte riktigt behovet av apparna annat än för att göra grundinställningarna, jag tycker att en fast display är överlägsen.
När nyhetens behag har gått över slänger man en blick på displayen någon gång när man går förbi, och konstaterar att det finns
tillräckligt med ström, i övrigt skall det ju bara fungera några år åt gången, helst utan handpåläggning.
 

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
Appar är nog bra. men inte riktigt min stil. GPS är också användbart men pappers kartor är roligare, allra roligast är att åka utan karta. Spännande att se var man hamnar . Man tittar på solen och kör åt det hållet som verkar bra.
Ibland känns det som att det måste bli så avancerat.
Varför har jag alltid start ström på min Volvo Amazon?
Skötseln av batteriet inskränker sig till ladda det en gång på vårkanten och kolla vatten nivån. Sen går det en sommar till.
Göran i Björnarbo
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Låter som att priset kan få vara med och avgöra om du inte skall använda alla fancy funktioner som ofta finns.

Epever Tracer har jag haft några stycken av och dom är grymt prisvärda. Dom hanterar även Lithiumbatterier om du vill byta till det längre fram.
Här är en som gör jobbet till ett bra pris:
 

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
Fördelen med Votronic är att den har AES anslutning så man kan köra kylen på solpanelerna när batterierna är fulladdade. Det finns även uttag för underhållsladdning av bilbatteriet.
Dessutom har den inställning för Lithiumbatterier, vilket kan va bra för ev framtida batteribyte.

Hur det är med Victron vet jag inte.
AES anslutningen verkar kräva att det finns en sådan anslutning på kylskåpet någon sådan finns inte.
Underhålls laddning av start batteri ser jag inte som något måste, har inget som drar ur det.
Göran i Björnarbo
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
AES anslutningen verkar kräva att det finns en sådan anslutning på kylskåpet någon sådan finns inte.
Underhålls laddning av start batteri ser jag inte som något måste, har inget som drar ur det.
Göran i Björnarbo
Nyare gasol/230V/12V-kylskåp har den anslutningen fast den kan nog kallas "S+" snarare än AES.

MVH
Hasn
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Jag tror alla dom märken och modeller som kommit fram hittills fixar jobbet precis lika bra och kan inte bli fel. Speciellt som du inte verkar vara ute efter några mer funktioner än att bara få laddning på bodelsbatteriet.
 

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
Master volt verkar ligga i samma härad som Victron. Det jag efterfrågar kanske 2300kr en billig kanske 1000-1500 en noname 500 -800 pris spannet ter sig väldigt smalt .
Göran i Björnarbo
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Du får betala ca 1000kr mer för en Mastervolt jämfört med Victron Voitronic, det är det inte värt anser jag, du får en bra laddare för 1200-1400kr.
 
Toppen