• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solcellsregulatorer vilken ska jag köpa?

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
Har en panel med nominellt volt 24 V och 345 W tror att max spänning kan hamna på 42 volt.
Vilka regulatorer har ni goda erfarenheter av?
Göran i Björnarbo
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024

Rulleriet

HBK Medlem
Inlägg
647
Kommun
Åmål
HBK-Nr
25505
Medlemskap
2025
Jag tröttnade på att Victron inte börjar ladda förrän 5V över batterispänningen, och bytte till Sunbeam320 som laddar vid 0,1V över...


Kostar ca 1690, och har Bluetooth och app, och Litiuminställning för framtiden
 

Stefanswede

FD HBK Medlem
Inlägg
319
Kommun
Upplands Väsby
HBK-Nr
27014
Medlemskap
2022
Jag tröttnade på att Victron inte börjar ladda förrän 5V över batterispänningen, och bytte till Sunbeam320 som laddar vid 0,1V över...


Kostar ca 1690, och har Bluetooth och app, och Litiuminställning för framtiden

Tack för tipset!
Hade funderingar på Victron modellen som Olof G föreslog eftersom jag precis införskaffat Victrons Smartshunt, kändes bra att kunna övervaka Smartshunten och Victron solcellsregulatorn i en och samma app, men nu när jag läst om denna som du föreslår, så känns det som det är ju Sunbeamen man skall ha när man bor så här uppe i norden. Men hur stor blev skillnaden som du upplever det mot Victronen?
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Jag tror inte det är någon revolutionerande skillnad i effektivitet eller grundfunktion mellan dessa MPPT regulatorer. Den grundläggande tekniken är ju ganska mogen. Det är nog mer en del extrafunktioner som blåtand, inbyggd display och appar som skiljer.
 

Stefanswede

FD HBK Medlem
Inlägg
319
Kommun
Upplands Väsby
HBK-Nr
27014
Medlemskap
2022
Jag tror inte det är någon revolutionerande skillnad i effektivitet eller grundfunktion mellan dessa MPPT regulatorer. Den grundläggande tekniken är ju ganska mogen. Det är nog mer en del extrafunktioner som blåtand, inbyggd display och appar som skiljer.

Ja så är det säkert, siffror är ju bara siffror till man ser vad det betyder i verkligheten, men i mina öron så låter det iaf som att det är skillnad som kommer att märkas, men ja det där har ju Rulleriet mer erfarenhet av, så vi får väl höra vad han eller någon annan med erfarenhet av Sunbeam regulatorn har att säga.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Tack för tipset!
Hade funderingar på Victron modellen som Olof G föreslog eftersom jag precis införskaffat Victrons Smartshunt, kändes bra att kunna övervaka Smartshunten och Victron solcellsregulatorn i en och samma app, men nu när jag läst om denna som du föreslår, så känns det som det är ju Sunbeamen man skall ha när man bor så här uppe i norden. Men hur stor blev skillnaden som du upplever det mot Victronen?
Jag har funderat också över detta med 5V,men det har visat sig inte ha mycket betydelse,den börjar ladda innan 6 på morgonen sommartid, innan dess ger inte solen mycket, har den väl börjat ladda fortsätter den sedan hela dagen.
Det rör sig om någon enstaka AH per dygn om ens det.
TS kör 24V panel då är skillnaden ännu mindre.
 

Stefanswede

FD HBK Medlem
Inlägg
319
Kommun
Upplands Väsby
HBK-Nr
27014
Medlemskap
2022
Jag har funderat också över detta med 5V,men det har visat sig inte ha mycket betydelse,den börjar ladda innan 6 på morgonen sommartid, innan dess ger inte solen mycket, har den väl börjat ladda fortsätter den sedan hela dagen.
Det rör sig om någon enstaka AH per dygn om ens det.
Ok, tack för det! får fundera vidare på hur jag skall göra, känns hur som helst som ett i-landsproblem :) men man kan ju inte förneka att det är roligt med prylar.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Victrons laddare vaknar vid +5v vilket är typiskt på morgonen. Laddning pågår sedan ner till +1V (enligt manualen) innan den stänger ner vilket då är typiskt vid skymning. Finns ju ändå inget att hämta ur en panel när den är nere på 14-15V. Har man dessutom 24V paneler som Olof nämnde så är det väl snudd på natt när dom är nere i 14-15V.
 

Rulleriet

HBK Medlem
Inlägg
647
Kommun
Åmål
HBK-Nr
25505
Medlemskap
2025
Ja så är det säkert, siffror är ju bara siffror till man ser vad det betyder i verkligheten, men i mina öron så låter det iaf som att det är skillnad som kommer att märkas, men ja det där har ju Rulleriet mer erfarenhet av, så vi får väl höra vad han eller någon annan med erfarenhet av Sunbeam regulatorn har att säga.

Gjorde lite tester innan bytet och konstaterade att Moonray laddar både tidigare och senare på dagen än Victron.
Stor skillnad för mej en mulen dag när solcellen ger 16-17V, Victron laddade då ingenting, Moonray laddar en sån dag.
Mina flexpaneler ger max 19V, troligen vid ekvatorn ca klockan 12, så det blir känsligare än om man har 24V panel.
 

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
Tanke vurpan jag gjorde var att jag inte tänkte på att 24volts panel då tål regulatorn dubbla effekten. Jag trodde att jag var tvungen att gå upp i storlek på Victron regulatorn.
Sunbeams Moonray verkar intresant, har inte hört eller sett om den tidigare.
Hur mycket effekt en panel kan ge max är intresant. Men det som är intresant är vad har jag under dåliga ljus förhållande.
Göran i Björnarbo
 

Stefanswede

FD HBK Medlem
Inlägg
319
Kommun
Upplands Väsby
HBK-Nr
27014
Medlemskap
2022
Gjorde lite tester innan bytet och konstaterade att Moonray laddar både tidigare och senare på dagen än Victron.
Stor skillnad för mej en mulen dag när solcellen ger 16-17V, Victron laddade då ingenting, Moonray laddar en sån dag.
Mina flexpaneler ger max 19V, troligen vid ekvatorn ca klockan 12, så det blir känsligare än om man har 24V panel.
Tack Rulleriet, då uppfattar jag som att det kommer att göra skillnad dom dagarna som det är mulet, och det är det ju en hel del av här uppe i norden, tyvärr! :(
Ja jag får ta mig en funderingsrunda till märker jag...
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Gjorde lite tester innan bytet och konstaterade att Moonray laddar både tidigare och senare på dagen än Victron.
Stor skillnad för mej en mulen dag när solcellen ger 16-17V, Victron laddade då ingenting, Moonray laddar en sån dag.
Mina flexpaneler ger max 19V, troligen vid ekvatorn ca klockan 12, så det blir känsligare än om man har 24V panel.
Intressant problem. Verkar dock konstigt om t.ex. en Victron inte skulle ladda alls på en mulen dag. Borde vara ett stort och välkänt problem i så fall.
Hittade denna exempelgraf som visar att spänningen håller sig relativt konstant oavsett solmängd på en panel och att det är strömmen som varierar. När spänningen sjunker till dom nivåerna så regulatorn slår ifrån finns det nog inte mycket ström att hämta ändå ur panelen.
Kanske problemet du har är en kombination av panel med extremt låg utspänning och riktigt mulet väder ? Finns väl inte så mycket solenergi att få ut då ändå ur din panel men då är ju å andra sidan varje gnutta viktig.

main-qimg-253a31d1bb4fcf60c6c1cda65785e92a.jpg
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Intressant problem. Verkar dock konstigt om t.ex. en Victron inte skulle ladda alls på en mulen dag. Borde vara ett stort och välkänt problem i så fall.
Hittade denna exempelgraf som visar att spänningen håller sig relativt konstant oavsett solmängd på en panel och att det är strömmen som varierar. När spänningen sjunker till dom nivåerna så regulatorn slår ifrån finns det nog inte mycket ström att hämta ändå ur panelen.
Kanske problemet du har är en kombination av panel med extremt låg utspänning och riktigt mulet väder ? Finns väl inte så mycket solenergi att få ut då ändå ur din panel men då är ju å andra sidan varje gnutta viktig.

Visa bilaga 207268
Jag har Victron och har inga problem med laddning inte heller mulna dagar,har aldrig varit ute för att den inte laddar i dagsljus, även om det inte är mycket en mörk dag,sommartid börjar laddning strax innan 0600.
Mina solpaneler har en tomgångspänning på nästan 22V vilket dom flest paneler har,vid belastning sjunker det sedan till ca 18V volt.
 
Senast ändrad:

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Jag har Victron och har inga problem med laddning inte heller mulna dagar,har aldrig varit ute för att den inte laddar i dagsljus, även om det inte är mycket en mörk dag,sommartid börjar laddning strax innan 0600.
Mina solpaneler har en tomgångspänning på nästan 23V vilket dom flest paneler har,vid belastning sjunker det sedan ett antal volt.
Har kollat på mina max.19V ,nu har dom mellan 15-16 V men med den väderleken är det inte lustigt
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Jäkligt intressant.
Ja det gör det ju ännu mer tydligt varför det är bättre med 24v slinga/paneler.

Men han nämnde även att regulatorn med flit har satts att inte starta förrän vid +5V för att regulatorn annars riskerar att dra mer ström då än vad den skulle ge? Alltså i princip ta från batteriet. Gäller inte det även i ditt fall?
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
För mej är möjligheten till Blåtand väsentlig, jag har husbilen parkerad strax utanför köksfönstret hela vintern, och kan då hålla koll på batteristatus utan att behöva gå ut till husbilen.
 

Rulleriet

HBK Medlem
Inlägg
647
Kommun
Åmål
HBK-Nr
25505
Medlemskap
2025
Jäkligt intressant.
Ja det gör det ju ännu mer tydligt varför det är bättre med 24v slinga/paneler.

Men han nämnde även att regulatorn med flit har satts att inte starta förrän vid +5V för att regulatorn annars riskerar att dra mer ström då än vad den skulle ge? Alltså i princip ta från batteriet. Gäller inte det även i ditt fall?

Påstås att förbrukningen är mindre än 13mA på Moonray 320 så det är inget problem.

Vet inte vad Victron och andra regulatorer har, men troligen betydligt mer.
Jag gillar egentligen Victron, deras app är lite bättre, men den här 5V gränsen fungerade inte för mej och mina flexpaneler.
Det gick att lura den att ladda en mulen dag, man fick bryta batterianslutingen och starta om, då verkade gränsen vara 1V....
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Mastervolt är också ett bra fabrikat med hög kvalitet. Dom och Victron är nog de mest välrenommerade, speciellt på båtar men även fordon.

Påstås att förbrukningen är mindre än 13mA på Moonray 320 så det är inget problem.

Vet inte vad Victron och andra regulatorer har, men troligen betydligt mer.
Jag gillar egentligen Victron, deras app är lite bättre, men den här 5V gränsen fungerade inte för mej och mina flexpaneler.
Det gick att lura den att ladda en mulen dag, man fick bryta batterianslutingen och starta om, då verkade gränsen vara 1V....

Visst går regulatorn igång, men ger det någon ström? Brukar bli närmast noll vid sådana förhållanden.
 

Stefanswede

FD HBK Medlem
Inlägg
319
Kommun
Upplands Väsby
HBK-Nr
27014
Medlemskap
2022
Påstås att förbrukningen är mindre än 13mA på Moonray 320 så det är inget problem.

Vet inte vad Victron och andra regulatorer har, men troligen betydligt mer.
Jag gillar egentligen Victron, deras app är lite bättre, men den här 5V gränsen fungerade inte för mej och mina flexpaneler.
Det gick att lura den att ladda en mulen dag, man fick bryta batterianslutingen och starta om, då verkade gränsen vara 1V....

Har också förstått att det vid den lägre spänningen ändå inte generar någon ampere att tala om!? Men Rulleriet kan du se hur många ampere med Moonray regualtorn som puttas in i dit batteri vid spänningen som ligger under dom 5 volten som Victron enheten behöver, och vid skymning eller molnigt? Hoppas att du förstod vad jag menar ;)
 
Toppen