• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Samsung har passerat Apple

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Samsung har passerat Apple

I sinom tid, 5:an har inte kommit ut ännu och eftersom efterfrågan är enorm lär det säkert dröja innan behovet är täckt.

Liknelsen med Trabanten förstår jag inte, den enda liknelsen är kanske att de höjde/höjer bruttonationalprodukten i DDR respektive USA med 0,5 procent.

Namnet TRABANT betyder reskamrat eller medföljare, Trabanten (iphone) hade förutom Wartburg (samsung) ingen konkurrens och köerna kom därför att bli långa för att köpa en Trabant (iphone) ;)

Nog om det...
Varför har inte Iphone 5 utbytbart minne, synd om man vill uppgradera.
Varför inte stöd för 4G i Sverige?
Varför inte NFC (Near Field Communication)som öppnar möjlighet till betalningslösning för mobiler.

Apple har idag Pay Pal som partner för betallösningar.
Pay Pal sitter i knäet på Amerikanska regeringen och dess storbanker. De kan med andra ord styra o ställa med vilka som för och inte får använda tjänsten. Se vad som hände WikiLeaks.

Annars har Iphone många bra egenskaper speciellt användarvänlighet och design.

Bosse
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Samsung har passerat Apple

Alltfler telefoner saknar externt minne antagligen för att filer av olika slag kan sparas direkt i molnet. Jag har endast 32 GB men det räcker till 4 navigeringsappar med stora kartfiler, många bilder och ett stort antal mp3filer som ofta byts ut.

Stödet för 4G kan ev. komma 2013, till dess får vi nöja oss med upp till 42 Mbit/s.

Apples motsvarighet till NFC heter Passbook som lär vara ett snäpp bättre.

Apples betallösningar känner jag inte till.
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Samsung har passerat Apple

Apples motsvarighet till NFC heter Passbook som lär vara ett snäpp bättre.

Nja, så ligger det nog inte till. Apple väntar nog helt enkelt tills tekniken NFC har fått större utbredning innan de själva hakar på. Passport är inte riktigt i samma härad.
Kan var klokt av Apple, bara de inte sen säger att de uppfunnit tekniken och sen blockerar andra :rolleyes:

Bosse
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Samsung har passerat Apple

Det är nog som du säger att man inte har bestämt sig för betalningsalternativen ännu. Det finns en mängd alternativ redan nu, WyWallet och iZettle är några. Passbooks styrka är att den känner av var man befinner sig för att visa rätt kort, tex biljetter, boardingpass, kreditkort m.m.
 
Senast ändrad:

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Samsung har passerat Apple

Gör man en app som ska kommunicera med Passbook så gäller samma som för alla andra app:ar till iOS - nämligen att Apple går igenom den innan den släpps på iTunes App Store.
De vill ha kontroll vilket gör att produkten hämmas.
Vilka flygbolag och andra företag har stöd för Passport idag ? Som du har användning för ? Det är inte är många företag som stödjer tekniken, och antagligen inte heller kommer göra det heller eftersom Apple antagligen kommer vilja ha sin del av kakan...

Bosse
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Samsung har passerat Apple

Vilka flygbolag och andra företag har stöd för Passport idag ? Som du har användning för ? Det är inte är många företag som stödjer tekniken, och antagligen inte heller kommer göra det heller eftersom Apple antagligen kommer vilja ha sin del av kakan...Bosse

Troligen flera i USA. Beträffande kontroll av vilka appar som godkänns är det på gott och ont, andra system har svåra problem med virus och säkerhetshål, senast idag då Microsoft själva varnar för användning av Internet Explorer.
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Samsung har passerat Apple

Troligen ganska få hittils även i USA.

Ja känt faktum om Internet Explorer. Har slutat använda Internet Explorer privat.
Finns ett verktyg säkerhetstillägget EMET från Microsoft om man vill försvåra för hackare...
 
F

F.d. 2692

Guest
Sv: Samsung har passerat Apple

Oj oj vad mycket teknik snack. Kanske en vanlig användare får komma till tals.

Är Mac-frälst sen tidigt 80-tal, då var det en SE 30 utan hårddisk, så visst har det hänt saker. Köpte den första Iphone genom en kompis som var i Amerika, långt innan lanseringen i Sverige och har alltid haft den senaste modellen. Med 2 Macar, 2 Iphone och en Ipad kan man lugnt säga att vi är en Mac familj. Synkningen mellan våra kalendrar fungerar perfekt via molnet (ICloud).

Nu hände det att jag kom över en S3 väldigt billigt, mest för att testa. Med ålderns rätt har ju synen blivit lite sämre och S3:an har ju en bättre och större skärm. Tänkte att den här kan jag ju inte använda, den kan ju inte synka med molnet och flytta över allt till Google kändes jobbigt. Döm om min förvåning så hittade jag en app som synkar med molnet, och den fungerar helt problemfritt.

Så vad säger då en inbiten Iphone användare efter några veckors användning av Samsung. Självklart ser jag texten bättre, men det är nog i stort sett den enda skillnaden. Kanske är batteritiden lite bättre i Samsungen.

Däremot att koppla en Samsung till Mac är totalt omöjligt, programmet Kies är ett rent hån och borde inte släppts. Tack och lov har jag även en PC och där fungerar det. Men att ladda ner program till Samsungen är en fröjd. Sitter på datorn och bara trycker på knappen ladda ner, och det dröjer inte länge förrän det finns i telefonen.

Så det är bara att konstatera att för en vanlig användare är det ingen större skillnad på telefonerna. Så vem vet, prylbög som man är, så kanske blir det en 5:a när dom dyker upp på blocket för några tusenlappar billigare.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Samsung har passerat Apple

Nu har uppgraderingen till version 6 börjat för en stund sedan.
Det går långsamt men det kanske är naturligt när 10-tals (kanske ännu fler) miljoner uppgraderar samtidigt.
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Samsung har passerat Apple

Nu har uppgraderingen till version 6 börjat för en stund sedan.
Det går långsamt men det kanske är naturligt när 10-tals (kanske ännu fler) miljoner uppgraderar samtidigt.

För varje OT-inlägg du gör i "mina trådar" så bestämmer jag här och nu att du om/när vi träffas får straffas genom att ge mig en öl per OT-inlägg. Kanske blir rena fyllefesten? :)
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Samsung har passerat Apple

Så det är bara att konstatera att för en vanlig användare är det ingen större skillnad på telefonerna. Så vem vet, prylbög som man är, så kanske blir det en 5:a när dom dyker upp på blocket för några tusenlappar billigare.

Såklart får du komma till tals i teknikmeckat! :)

Vi släpper tekniksnacket för en stund:
Vad tycker du som inbiten Appleanvändare om Apples användarvillkor som jag inledde tråden med?
Här kan du även läsa avtalsbitarna som är kommenterade av M3: Avtalsspecial del 5: Konstigaste sakerna i Iphones användaravtal - IDG.se
 
F

F.d. 2692

Guest
Sv: Samsung har passerat Apple

Har snart kört Mac i 30 år och aldrig läst det finstilta, och vem bryr sig. Exploderar skiten och huset brinner upp blir det väl försäkringsbolaget som får ta han om detta. Ingen kom på tanken att försöka klämma dit Philips när grannens kaffekokare började brinna. Nu brann inte huset ner men ganska mycket blev förstört i köket.

Men håller med dig att texten är ju direkt löjlig. Så klart är den skriven i Amerika där man har problem med sådana saker. Jobbade med IKEA i USA/Canada och dom hade samma problem. Fick gradera sig för allt för att slippa bli stämda. När jag var där blev dom stämda av föräldrarna till ett barn som bröt armen när han sprang i varuhuset. Han snubblade över en matta som föräldrarna ansåg låg slarvigt på golvet. Kontentan av detta blev att nu finns det en klausul som säger att barn som springer i varuhuset kan inte få någon ersättning om dom kommer till skada. Så jag förstår att dom garderar sig för allt och då blir det så knasigt.
 
F

F.d. 2692

Guest
Sv: Samsung har passerat Apple

När det gäller multitasking var jag med på den tiden när man kunde bara ha ett program öppet åt gången. Nu begriper jag inte hur det fungerar om det är fusk eller ej när det gäller Apple's multitasking. För mig är multitasking att som ordet säger att man kan ha igång flera sessioner samtidigt. Som när jag kör paddan som navigator har jag även igång iTunes och lyssnar på musik. Hur det fungerar är oviktigt för mig, bara det fungerar, och det gör det.

Lite kuriösa. 1984 kostade en 4mB minnescell 4.000:-. Min första CD-brännare var en Kodak som brände med 1 x hastigheten, den kostade 20.000:- och skivorna kostade 60:-/styck. Så priserna idag är ju inget att gnälla på.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Samsung har passerat Apple

Har en Motorola A 920 liggandes och mycket av "skrytfinesserna" i moderna telefoner fanns tydligen redan då den var ny, pekskärm, GPS mm.:rolleyes:
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Samsung har passerat Apple

Min första CD-brännare var en Kodak som brände med 1 x hastigheten, den kostade 20.000:- och skivorna kostade 60:-/styck. Så priserna idag är ju inget att gnälla på.

Ja, visst har det blivit billigt! De första CD-R skivorna jag köpte kostade en bit över hundralappen. Brännaren var en Plextor om jag inte minns fel (möjligen Sony Espressa). Det tog nästan 1,5 timme att bränna en full skiva och om man så bara nuddade skrivbordet så var skivan för en hundring förstörd för gott.

Tror vi får starta en ny IT-nostalgitråd :)

Smartphones kan fortfarande inte bränna några skivor, men det kommer väl snart appar för det med :)
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Samsung har passerat Apple

En annan sak som jag tycker är lite konstig:

Om man köper den senaste iPhonen så finns den bara i ett enda utförande. Man har förvisso kunnat välja mellan svart eller vit färg, men mängden minne och övrig hårdvara liksom själva modellutförandet är ju liksom samma! Ingen som helst valfrihet.

Köper man en smartphone med senaste Android så kan man välja helt fritt mellan tillverkare, utseenden/utformning, olika hårdvara/specifikationer etc etc...
Man kan välja om man vill ha en liten eller stor, tjock eller smal, vattentät/dammtålig, krosstålig, färg etc etc.

Man kan välja en dyr (inte dyrare än iPhone dock) eller en billigare budgetmodell, allt efter tycke och/eller plånbokens tjocklek.

I Android kan man helt själv välja hur startskärmar etc ska se ut, alltså anpassa själva utsseendet när man tittar på skärmen.

Bilar finns det ju hur många olika modeller som helst som folk väljer efter eget tycke och smak (och plånbok). Samma sak vad gäller husbilar - tänk vad tråkigt om det bara fanns en enda modell - alla hade kört omkring med märket X.

Apples våta dröm är en enda homogen värld där de får styra och ställa över sina användare som de vill, det är ju bara att ta en titt på användaravtalet så fattar man :)
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Samsung har passerat Apple

Har snart kört Mac i 30 år och aldrig läst det finstilta, och vem bryr sig.

Gör du någonting som bryter mot Apples avtal, måste du genast sluta använda Iphone-programvaran. Licensen upphör automatiskt om du bryter mot avtalet, och Apple behöver inte meddela dig om det.
Då har du en bit plast/glas för 5 lakan i fickan! Sedan skiter de i att du inte har läst eller brytt dig om användaravtalet!
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Samsung har passerat Apple

Hehe, denna är ju rätt rolig: First Look: iPhone 5 - YouTube
Första kommentaren efter några sekunders tittande på iPhone 5: -Ohh, it´s way better!
Skulle tro att samma kommentarer förekommer i många länder....
 
Toppen