• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Samsung har passerat Apple

I

Ice-Man

Guest
Sv: Samsung har passerat Apple

Det verkar som om du medvetet omyndigförklarar de 178000 som köper iPhone varje dag.

Sedan vet du lika bra som jag vem som startade trenden med den moderna smarta telefonen 2007 som alla försöker efterlikna fast med bristande kvalitet.

Halvhjärtade försök görs också att plagiera den moderna surfplattan.

Well, det är din tolkning av min "bottom line". Omyndigförklarar är att ta i, det är ditt ord. Däremot tycker jag som sagt att det är märkligt att folk köper en produkt till överpris och som dessutom har ett användaravtal som delvis faktiskt är ganska uppseendeväckande.
Vad folk väljer att köpa bryr jag mig egentligen inte om, det är inte min business, men jag kan väl likväl få tycka att det är märkligt?

2007? Nu får du ta o fundera lite tillbaka i tiden. Trenden startade långt innan dess!!! Termen Smartphone användes första gången 1997 vid lanseringen av Ericsson GS88 som dock var en koncepttelefon. Resultatet av GS88 blev Ericsson R380. Sedan ska vi ju inte glömma den våta drömmen Nokia Communicator 9000 som släpptes redan året innan dess.
Sedan får vi inte glömma Symbiantelefonerna, jag skulle nästan vilja påstå att det var de som startade trenden på riktigt för gemene man!

Angående surfplattan; Jag har sagt det innan här i forumet men jag kan säga det igen, Microsoft var långt före på det området - det var ytterligare en gammal uppfinning som Apples skickliga (ja, faktiskt är de riktigt duktiga uppenbarligen) marknadsförare lyckades få ut på marknaden.
Personligen är jag inte förtjust i surfplattor, men för många användare passar de som handen i handsken vilket jag kan förstå anledningen till - även detta har vi diskuterat tidigare i annan tråd.
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Samsung har passerat Apple

Du har glömt de viktigaste användningsområdena för oss husbilister nämligen e-post, navigering, trafikinfo, ställplatssökning, TV-nyheter, lokaltidning, läs- och talböcker, väderprognoser, augmented reality m.m. m.m.

Spela spel och titta på film är inget för mig men igår lyssnade jag på Mark Knopflers senaste album (bästa hittills) och häromdagen på Bob Dylans hesa röst i albumet Tempest.

Allt ovanstående går givetvis att göra på både iPhone och Androidlurar, det kan vi väl vara överens om? :)
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Samsung har passerat Apple

Du har glömt de viktigaste användningsområdena för oss husbilister nämligen e-post, navigering, trafikinfo, ställplatssökning, TV-nyheter, lokaltidning, läs- och talböcker, väderprognoser, augmented reality m.m. m.m.

Spela spel och titta på film är inget för mig men igår lyssnade jag på Mark Knopflers senaste album (bästa hittills) och häromdagen på Bob Dylans hesa röst i albumet Tempest.
Hej Knarrevik!
Jag skrev "att vi, min fru och jag, är totalt ointresserade av att titta på filmer, lyssna på musik och spela spel i våra telefoner", vad vi använder dem till berörde jag inte! Det innebär inte att vi pga bristande intilligens(?) glömt det som just du räknar upp även om jag inte delar dina åsikter där heller. Det finns andra etablerade info-källor, produkter och annat att bränna sin tid på .... än att sitta och plira på en liten tfn-display (även om våra Samsung S3'or råkar ha 4,8" sdrakärmar).

Förstår nog inte vad du vill bevisa med din kommentar Knarrevik, trots allt så har Samsung passerat Apple om inte rubiken är fel, det är ämnet som denna tråd handlar om och inte dina uppfattningar om hur alla inkl jag ska tänka, för att "tänka rätt" både som människa och husbilist?

Jag accepterar mina medmänniskors åsikter och intressen även om de skiljer sig från mina, det tycker jag är trevligt och normalt bara det sker på en vuxen nivå!
 
F

F.d. 10329

Guest
Sv: Samsung har passerat Apple

Är det någon av herrar Androidfanatiker som har använt en modern iPhone?
Det verkar inte så. Dessutom är Iphone fortfarande den mest sålda smartphonen om det nu har någon betydelse.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Samsung har passerat Apple

2007? Nu får du ta o fundera lite tillbaka i tiden. Trenden startade långt innan dess!!! Termen Smartphone användes första gången 1997 vid lanseringen av Ericsson GS88 som dock var en koncepttelefon.

Jag nämnde modern smartphone, det konceptet som alla tillverkare tycks anammat.

Vi vet ju hur det gick för Ericsson, Nokia m.fl.
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Samsung har passerat Apple

Är det någon av herrar Androidfanatiker som har använt en modern iPhone?
Det verkar inte så. Dessutom är Iphone fortfarande den mest sålda smartphonen om det nu har någon betydelse.

Kalla oss fanatiker om du vill. Varför intre dra till med nördar, muppar eller fascister? :)

Har du läst tråden så ser du att jag alltså har både iPhone 4S (om vi nu ska räkna den som modern :)) och Macbook Air i hemmet.

Jag har haft IT som hobby de senaste 30 åren (som yrke 16 år) . Jag mailade och deltog i diskussionsgrupper via FIDO-net och BBS:er långt innan de flesta ens visste vad internet är (långt innan det blev en "fluga"). Jag har hunnit testa de flesta förekommande "hemdatorer" och mobiltelefoner, såväl privat som i min yrkesutövning.

Mest sålda: Att leva på gamla meriter brukar varken vara speciellt lönsamt eller innovativt i längden. Apple har som jag inledde tråden med som sagt blivit omkörda.

Mitt enkla svar på din fråga är: Ja!
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Samsung har passerat Apple

Jag har haft IT som hobby de senaste 30 åren (som yrke 16 år) . Jag mailade och deltog i diskussionsgrupper via FIDO-net och BBS:er långt innan de flesta ens visste vad internet är (långt innan det blev en "fluga"). Jag har hunnit testa de flesta förekommande "hemdatorer" och mobiltelefoner, såväl privat som i min yrkesutövning.

Jag började min yrkesbana inom ADB på Göteborgs Hamnkontor 1967 med att sortera hålkort men det är absolut inget att skryta med. Var du född då?
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Samsung har passerat Apple

Jag nämnde modern smartphone, det konceptet som alla tillverkare tycks anammat.

Vi vet ju hur det gick för Ericsson, Nokia m.fl.

Knarre, vad är det du säger egentligen? Smartphonekonceptet är ingalunda Apples förtjänst, lånt därifrån!!!

Termen Smartphone användes första gången 1997 som sagt.
De telefoner som hade Symbian och kanske framför allt UIQ skulle jag definitivt vilja kalla modern smartphone. Ärligt talat skiljer det inte särskilt mycket på dem och dagens smartphones. Redan på min SonyEricsson P800 körde jag t.ex. TomToms GPS, läste mail, surfade, kollade film, fotograferade, lyssnade på musik etc etc...

Skriver jag konstigt/obegripligt eller varför väljer du att strunta i det jag skriver?
Jag brukar tycka att det är roligt att debattera med dig då du brukar vara saklig och korrekt, men om jag talar för döva öron så är det lika bra att jag ägnar mig åt något mer givande...
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Samsung har passerat Apple

Jag började min yrkesbana inom ADB på Göteborgs Hamnkontor 1967 med att sortera hålkort men det är absolut inget att skryta med. Var du född då?

Anledningen till att jag tog upp att det är min hobby är endast för att påvisa att jag har stor erfarenhet inom området. Författaren till inlägget jag svarade på tyckte inte det verkade som att jag hade erfarenhet av "en modern iPhone". Jag antog att hans inlägg åtminstone delvis var riktat till mig som trådskapare.

Lite tråkigt att du väljer att besvara enbart den delen av mitt inlägg när det egentligen inte var det som var viktigast. Ibland är det bra att ha lite bakgrundsinformation...

Knarre, skärpning :)
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Samsung har passerat Apple

Ibland är det svårt och tidskrävande att bemöta flera påståenden så därför väljer jag ofta att bemöta ett åt gången. Och som sagt skryt om sin egen förträfflighet slår alltid tillbaka.
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Samsung har passerat Apple

Jag har fortfarande kvar min P800 och Nokia 5800 men så särskilt smarta är de inte jämfört med 2007 års iPhone.

Det är vad DU tycker ja. Jag, och troligen många andra tycker de var rysligt smarta för sin tid!
Till skillnad från 2007 års iPhone så hade faktiskt redan den tidens smartphones multitasking (P990 t.ex.).

F*n vad du är envis! :)
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Samsung har passerat Apple

Ibland är det svårt och tidskrävande att bemöta flera påståenden så därför väljer jag ofta att bemöta ett åt gången. Och som sagt skryt om sin egen förträfflighet slår alltid tillbaka.

OT mode OFF (definitivt helt OFF)
Lägg ägg! Är det skryt att berätta att man haft en hobby under flera år? Är det skryt att berätta vad man jobbar med?

Antar att de sakliga argumenten börjar ta slut när man väljer att svara på de för ämnet trots allt ganska marginella detaljerna i ett inlägg istället för det som är relevant...

Nu tar du och backar några steg! Ta en titt på mitt första inlägg i denna tråd för att friska upp ditt minne och sedan kan vi eventuellt fortsätta ON TOPIC!?!?
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Samsung har passerat Apple

Enligt en av Apples samarbetspartners kommer de nya kartorna i iOS 6 att ställa till stora problem för både användare och apputvecklare.
iOS 6 kommer förinstallerat på iPhone 5.
Vad som kommer att hända i Apples kartor är att du bokstavligen inte kommer att kunna hitta någonting. När du väl hittar platser eller företag kommer de ibland inte att vara markerade på rätt position geografiskt. Men även om det är korrekt så kommer du inte alltid att erbjudas den bästa färdvägen mellan två punkter. Källa;Mac World

Kanske något som Apple borde upplysa sina kunder om.

Läs mer här Business Insider

Bosse
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Samsung har passerat Apple

Jag skulle inte tro att TomToms kartor är så mycket sämre än Googles.
Om det är på det viset får man väl fortsätta med Google Maps ett tag till.

Fördelen med de nya kartorna är att de visar turn-by-turn-navigering med röstvägledning något som är en fördel inte minst i apparna med ställplatssökning.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Samsung har passerat Apple

Kartdate er bare en side av saken, den andre er søkemotoren på baksiden - Yelp stiller et par divisjoner under Google.

TomTom = TeleAtlas som og brukes av Google der det har bedre dekning enn Navteq som eies av Nokia og brukes av Garmin, Microsoft og Google.

Google bruker mange leverandører av kartdata - i praksis alle inkludert OpenStreet maps. I noen land har Google direkte kontrakter med landets offentlige kartsystem, for å få raskere eller mer detaljerte kart enn det som distribueres gjennom TeleAtlas og Nacteq.
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Samsung har inte passerat Apple

Man kan testa Yelp i appen med samma namn: App Store Yelp

Om den används till annat än att söka företag vet jag inte.

FUNKTIONER:
★ Sök efter företag nära dig
★ Snabblänkar för att hitta pubar, restauranger, caféer och mer som ligger i närheten
★ Filtrera sökningar efter stadsdel, avstånd, pris, och vad som är öppet just nu
★ Bläddra igenom recensioner för att läsa om vad som är bra (och mindre bra) i din stad
★ Lägg till snabbtips, foton, och skriv recensionsutkast för dina favoritställen
★ Checka in och dela på Facebook och Twitter
★ Kolla upp adresser och telefonnummer för tusentals företag, och ring sedan upp dem eller se vägbeskrivning via din iPhone
★ Yelp erbjuder "förstärkt verklighet" med sin Monokel. Se företagsinformation genom din kamera för att få ett helt nytt perspektiv på din omgivning.

En av de mest märkbara fördelarna med Apples kartor jämfört med Googles som fanns tidigare i Iphone och Ipad är den nya sökfunktionen. Börjar du att skriva ett gatunamn tar det inte lång tid innan du får upp förslag i fältet under på vad det är du är på väg att skriva och det oavsett var i världen som platsen du söker finns.

I själva kartbilden kan du se restauranger, butiker och andra företag men det går även att aktivera så att du ser trafikstockningar och vägarbeten. Du kan även söka efter till exempel Pizza eller Kaffe och få fram pizzerior eller kaféer i närheten av den plats där du befinner dig genom kameralinsen.

 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Samsung har inte passerat Apple

Undrar om Carnival köper denna?
Här finns båda S3-versionerna representerade.

3421092140.jpg


I vilket fall som helst är 5:an nästan 4 ggr så snabb som min gamla 4:a.
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Samsung har passerat Apple

Jag skulle inte tro att TomToms kartor är så mycket sämre än Googles.
Om det är på det viset får man väl fortsätta med Google Maps ett tag till.

Fördelen med de nya kartorna är att de visar turn-by-turn-navigering med röstvägledning något som är en fördel inte minst i apparna med ställplatssökning.

Trabanten hade inga fel o brister enligt Öst-tyska motorskribenter på sin tid.
Man såg inte skogen för alla träd.
En öppen information om vad som brister, är alltid bra i en diskussion om fördelar och nackdelar med olika tekniker. Ser fram emot en lite mer nyanserad information från Apple-fantaster...

Bosse
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Samsung har passerat Apple

En öppen information om vad som brister, är alltid bra i en diskussion om fördelar och nackdelar med olika tekniker. Ser fram emot en lite mer nyanserad information från Apple-fantaster...Bosse

I sinom tid, 5:an har inte kommit ut ännu och eftersom efterfrågan är enorm lär det säkert dröja innan behovet är täckt.

Liknelsen med Trabanten förstår jag inte, den enda liknelsen är kanske att de höjde/höjer bruttonationalprodukten i DDR respektive USA med 0,5 procent.
 
Toppen