• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Renovering av fuktskadad Eura Mobil -97

ilon

HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
33066
Medlemskap
2024
Idag blev en lite konstig dag.

Tanken var att jag skulle jobba på husbilen hela dagen, och åka hem igen till kvällsmat. Vid lunchtid blev det dock att åka hem och vara med familjen istället, och äta både sen lunch samt kvällsmat hemma med fru och dotter.
Efter detta så lade de sig för att se klart en film de påbörjat dagen innan, och jag blev så rastlös att jag åkte ut till husbilen igen för att arbeta.

Men nu, i kronologisk ordning!

Jag vaknade upp halv åtta, åt frukost, kikade på vädret och insåg att det nu var sju minus. Ingen höjdare för att ligga på rygg under bilen!
Började därför istället med att foga klart i köksdelen.. Nu med ny spruta och patron, betydligt lättare!
IMG_20220122_092616.jpg

Efter lite trixande med vinklar och kladdig fog så ansåg jag mig klar. OTROLIGT vilken skillnad det gör!
IMG_20220122_092625.jpg

Fortsatte sedan med min splitboard i ett försök att förhala att gå ut i kylan.
Började med att kontrollera hur plan ytan var, och såg (vilket jag redan känt med fingrarna) att det var en ordentlig svacka i mitten.
IMG_20220122_095824.jpg

Tror detta är pga att staven just där är porrösare, och lättare hyvlas ned. Märkte iaf upp området.

Sedan bled det att blanda lite epoxy, och jag behöver VERKLIGEN införskaffa två sprutor för detta ändamål. Att hälla ut en "målarburk" och försöka måtta i något provisoriskt känns inte alls bra.
Blev iaf att kleta på lite, och så på med en bit glasfiberväv, torka bort överflödet och så låta torka.
IMG_20220122_101855.jpg

Efter detta fick jag så avsluta invändigt, och bege mig ut, för att där krypa in under bilen.
Trångt är det, även om markfrigången vid en första anblick ser ut att vara god!

Kan ganska snabbt konstatera att idén om att dra flexrör utvändigt under bilen kan jag nog släppa. Det får bli att dra invändigt istället pga alla tvärgående balkar under, men detta borde jag redan veta efter att ha följt Brors byggnation.

Blev iaf till att skrapa rent från butyl kring genomföringen jag satt igen, och sedan karva till och passa i en likadan liten bit plyfa under som på insidan, vilken limmas på plats med kontaktlim.
IMG_20220122_105502.jpg

Detta ska sedan målas med underredsmassa, men först torka (eller frysa).

Här fick det bli en teknisk paus, där jag åkte hem till familjen.
Väl hemma fick det bli en sväng till Farsta där dottern fick köpa ett kit med två växlar till sitt legotåg, och frugan lite kläder.
Hemma igen så fick jag äran att bygga lite lego med dottern innan det var dags för kvällsmat.

Passade även på att plocka ut ett par paket på posten, varav ett lite speciellt, som jag skriver om i ett eget inlägg.
Det andra paketet innehöll lite kläder till mig, samt ett par klistermärken (varav de flesta hamnade på min hard-case för snowboarden), ett var iaf till min dator..
IMG_20220122_145950.jpg
Bonus till dem som förstår det.

Nu är jag iaf åter på plats i husbilen, och har fått lite arbete utfört, och mer blir det!
 

ilon

HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
33066
Medlemskap
2024
Lägg en tunn gummimatta över varje pluspol så slipper man kortslutning när man är där och röjer och tappar nått :msn_idea:
I det här fallet kanske jag kan kosta på mig en bit silvertejp!
Inte ens polskydden hårdplast som batteriet levereras med får plats.. ;D
 

ilon

HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
33066
Medlemskap
2024
Så, vad var det så i det andra paketet? Och vad har jag gjort ikväll?

I paketet var det.. Skruv!
IMG_20220122_210514.jpg

Så vad han jag då gjort ikväll? Skruvat givetvis!

Och varför var då detta speciellt?
Jo, för att en dag i slutet på december så fick jag ett meddelande här på sidan, från en medlem som undrade om jag skulle kunna tänkas vara intresserad av ett vinterdrapperi till hytten, då hen hade ett liggandes...
Givetvis tackade jag ja!
IMG_20220122_202707.jpg

Personen ville dessutom inte ha annat än ersättning för frakten, och skulle skicka det efter helgerna.

Döm av min förvåning när jag hemkommen från fjällsemestern fick en avisering om att jag hade paket att hämta... Jag hade ju inte beställt något. Nej, då hade denna människa skickat draperiet ändå, och först därefter sagt vad frakten gick på!

Det är den här typen av fantastiska handlingar som får mig att fortsätta tycka att folk ändå är fantastiska, och gör mig glad och motiverad att dokumentera och dela med mig av det jag gör för att hjälpa andra!

Så slutligen, jag vill rikta ett STORT tack till @Master för att vara så generös att skänka mig ett vinterdrapperi till bilen!
Jag är fantastiskt tacksam!
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
900
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Ett liknande "drapperi" men med likadana skruvar, tog jag fran min skrotade EURA och flyttade over till min nya bil, har det uppe sommar som vinter, valdigt effektivt till att halla kylan ute :)
 

ilon

HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
33066
Medlemskap
2024
Ett liknande "drapperi" men med likadana skruvar, tog jag fran min skrotade EURA och flyttade over till min nya bil, har det uppe sommar som vinter, valdigt effektivt till att halla kylan ute :)
Jag sitter som bäst och funderar på om jag ska montera tillbaka rullgardinen som satt där innan.. Fördelen med den är att det går EXTREMT snabbt att få ett rätt så bra resultat, för både insyn och värme / kyla.
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
900
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Jag sitter som bäst och funderar på om jag ska montera tillbaka rullgardinen som satt där innan.. Fördelen med den är att det går EXTREMT snabbt att få ett rätt så bra resultat, för både insyn och värme / kyla.
Testa med denna ett tag, sen kommer du nog inte tveka. Min nya bil hade gardiner av tjockare kvalite, men isolervaggen fran Euran ar sa manga ganger battre... mindre kondens och haller kyla o varme ute.
 

ilon

HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
33066
Medlemskap
2024
Testa med denna ett tag, sen kommer du nog inte tveka. Min nya bil hade gardiner av tjockare kvalite, men isolervaggen fran Euran ar sa manga ganger battre... mindre kondens och haller kyla o varme ute.
Jag provade det inatt med ca minus 4 ute.
Måste säga att det är förvånansvärt effektivt! Sittandes med ryggen mot det (ca 20cm avstånd) så känner jag inget kallras alls på morgonen. När jag sedan öppnade det...BRRRR!
Ska bli skönt med motorvärmare sen, som även värmer hytten, så man slipper släppa in massa kallluft på morgonen!

Monterade aldrig tillbaka rullgardinen, men funderar på att ordna gummistroppar upptill så man kan rulla ihop och fästa upp det enkelt.
 

ilon

HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
33066
Medlemskap
2024
Med dagens arbete på bilen måste jag ändå anse att renoveringen är klar!

Har idag hunnit med att ordna flytten av avrinningsröret i batterifacket, enklast blev att borra detta underifrån brevid befintlig kabelgenomföring, så vet jag var det hamnar (och kommer enklare åt att borra).
Blev att täta undersidan med butyl, och ovansidan med silikon (för att röret ska hålla sig på plats, det hade lossnat helt i tidigare hål).

Fortsatte med att borra upp och gänga om skruvhål för locket på avgasröret för värmaren..
IMG_20220123_100015.jpg

IMG_20220123_100338.jpg

IMG_20220123_100439.jpg

Det gick bra tills jag skulle göra hål nummer tre, där jag till min stora fasa lyckades vrida av gängtappen i hålet! o_O
IMG_20220123_112705.jpg

Försökte på flera sätt, borra, skruva ut med hjälp av synålar i kanalerna, skruva ut med liten flatmejsel.. Ingenting fungerade, utan resulterade bara i bruten stålborr, tvinnade synålar samt avbruten mejsel, och såklart skador på godset hållet satt i.

Nåväl, till slut gav jag upp, fyllde hålet med lim och tryckte i en avknippsad skruv för syns skull, sitter gör det ändå.
IMG_20220123_132609.jpg

Någon gång måste man ju sätta punkt för där renoveringen slutar och allmän upprustning börjar, och det får bli nu!

Väl hemkommen med alla verktyg så räknade jag lite snabbt ihop vad jag laggt på material. Räknade då även in vissa inköp som jag kommer kunna använda efter, tex arbetsbelysning, hörselkåpor med Bluetooth etc.

Det landade på strax under 8000 Sek, baserat på de kvinno jag kunde hitta, och har då försökt spara allt, men VET att några försvunnit.

Tillägg: detta inkluderar INTE byte av startbatteri och komplettering av extra bodelsbatteri.

Tittade även lite i kalendern, och har sovit minst 10 nätter i bilen under renoveringen, vilket betyder uppskattningsvis över 100 arbetstimmar för det jag här i tråden beskrivit.


Med den här informationen framför mig så kan jag inte annat än att tycka att det var helt rätt beslut, även om det gått åt väldans mycket tid, energi och pengar.
 
Senast ändrad:

ilon

HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
33066
Medlemskap
2024
Gick igenom en låda här hemma och hittade ytterligare ett parkvitton, som ökade totalen för material till strax under 10000 Sek, och då vet jag likväl att det fortfarande saknas något.. Dock ska de flesta dyra inköpen vara med nu.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Otroligt bra jobbat.
Jag hoppas att du fyller på i denna tråd om du gör det minsta lilla
med Euramobilen. Då kan vi följa dessa fina jobb på samma ställe.
Detta är ju din paradtråd nu. :spinny:
Grattis till den fina inredningen. Det blev ju toppensnyggt med fog och färg mm. :applaus:
 

ilon

HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
33066
Medlemskap
2024
Nu är jag så hemkommen efter en eftermiddag med bilkörning.

Lämnade i måndags in husbilen till el & diesel i Nyköping för installation av motorvärmaren jag köpt (webasto thermo top evo 5+).

När jag lämnade in den gick jag och mekanikern noga igenom mina önskemål och hans direkta idéer om installation, vilket jag nöjt kunde konstatera hade följts när jag hämtade ut den!
IMG_20220128_135505.jpg
IMG_20220128_135605.jpg

Ström kopplades på bodelsbatterierna, och värmaren placerades vid vänster hjulhus. Ledningarna drogs tillsammans med befintliga kablar, snyggt bultade.

Kontrollpanelen monterades även den som överenskommet brevid befintliga kontroller och uttag i bodelen.
IMG_20220128_181514.jpg

När bilen ändå var inne på verkstad passade jag på att få olja och filter bytt också.

Det hela gick lös på 14773, vilket var klart överkomligt jämfört med övriga offerter jag fått in! Hur de sedan bokfört det hela kan man fundera på :twitcy:
IMG_20220128_143737__01.jpg

Nu ska vi ändå kunna få igång bilen vid lite kallare väder hoppas jag! Ny startmotor får det nog bli oavsett, litar inte på att nuvarande kommer göra sitt jobb om jag är ute i minus tjugo.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Perfekt att du fick som du ville ha det. Sådant jobb och kunskap skall man skryta om för omvärlden. :)

Väldigt OT.
Om du betalade 14773:- och dom slog in 17273:- i kassan
så blev det fel i kassan med 2500:-. :)
Betalade du med kort så bör du kolla ditt konto så att du inte betalade felsumma
i hastigheten.
Jag var på en matbutik och handlade och jag tog inte kvitto pga att jag känner dom flest där
och är stammis där.
Jag funderade när jag såg vad som dragits och gick tillbaka med en ungefärlig summa
och frågade om chefen kunde kolla upp detta.
Sagt o gjort. När hen kom tillbaka så var det mycket hysshyss (viskandes).
Dom hade noterat att ett köp gjorts det datumet och den ungefärliga tiden med mitt kort men andra saker hade lagts till i mitt köp.
Och dessutom så hade mitt köp parkerats i kassan. Troligen så att det skulle se ut som om jag hämtade mer varor eller att
kassan personalen hämtade sin varor som jag skulle betala.
Den personen jobbade inte kvar dagen efter fick jag veta. Tråkigt sa jag. Ni kunde väl ha varnat
personen. Det var inte det ända den personen gjort så det blev så att bägaren rann över tyvärr sa chefen.
 

ilon

HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
33066
Medlemskap
2024
Igår åkte vi upp till Romme Alpin på eftermiddagen, och var framme vid sjutiden. Parkerade som vanligt på rad 10, och var då ensamma (men stod en annan husbil längre bort på parkeringen).

Lördagen spenderades i backarna med strålande sol, och en förvånansvärt mjuk pist, med tanke på fredagens regn och nattens (och morgonens) minusgrader!

Träffade på bekanta från förra säsongen (som har säsongsplats på Mellsta camping för husvagnara, och en av familjen med en dotter som är jämnårig med vår) som vi åkte med en stor del av dagen. När döttrarna tröttnade satte de sig (tillsammans med min fru) i husbilen och spelade på sina telefoner, medans jag och de andra två pojkarna (iaf till sinnet!) fortsatte att åka ytterligare några timmar.

Såg en husbil med HBK logga, och 31278 om jag minns rätt, men det gör jag nog inte :D

Efter en ganska tidig hemfärd (dottern ville hem och leka med grannen, och jag har skidskola I morgon) så... Och här kommer det som motiverar inlägget!... Fixade jag en o-ring till pluggen för luftningen på latrintanken, som alltid envisas med att läcka, för att pluggen är av trä, lite för stor, och av tidigare ägare pressats in för hår och spräckt röret.

Röret fick sig en omgång av hot staplern, lite lim och en del filmande.
Pluggen fick sedan en omgång med filen, sandpapper och slutligen en o-ring.
IMG_20220205_203323.jpg

I morse passade jag också på att montera nya packningar till brännarna på spisen, efter tips om att dessa nog gick att få tag på hos Fogas här nästgårds!
IMG_20220205_073440.jpg
 

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Hej
På den gröna ska det sitta en slang som går till SOG fläkten,om inte ska det vara en Ventil som du öppnar när du tömmer tanken. IMG_20220205_213915.jpgIMG_20220205_213856.jpg
Om du vill ha den så kan jag skicka den till dej. Kostnaden för frakten betalar du till någon välgörenhetsorganisation i Sverige.
Frakten kostar 4.89€
Mvh Klas Nilsson
 
Senast ändrad:

ilon

HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
33066
Medlemskap
2024
Hej
På den gröna ska det sitta en slang som går till SOG fläkten,om inte ska det vara en Ventil som du öppnar när du tömmer tanken. Visa bilaga 221290Visa bilaga 221291
Om du vill ha den så kan jag skicka den till dej. Kostnaden för frakten betalar du till någon välgörenhetsorganisation i Sverige.
Frakten kostar 4.89€
Mvh Klas Nilsson
Tack för informationen och erbjudandet, och mycket riktigt sitter det en slang kopplad till SOGen när det sitter i bilen.
Problemet är när jag ska tömma tanken, då vill jag ju gärna att det är tätt, och istället åker ut genom det stora röret. Nuvarande lösning fungerar rätt så bra, och förhoppningsvis än bättre med en o-ring på plats :)
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.225
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Vilket fantastiskt jobb du har gjort. Jag blir nästan sugen att ta itu med vår gamla fuktskadade husvagn. Tack så mycket för en trevlig och informativ tråd, samt att du ju har ett "kul" skurupsmärke där bak. Egentligen så saknar jag inte Skurup när jag är ute i Europa normalt heller men det är ju ändå en bra uppmaning.
 
Toppen