Sv: Projekt Passivhusbilen
Vet inte varifrån ni fått att jag inte ska ha fönster?? Har nämnt dörr och fönster i flera tidigare inlägg. Det finns två ljusinsläpp - ett i dörren baktill som lär vara ca 60x60 cm, och ett precis vid bordet där man sitter och tittar ut som är ca 70x50 cm. Detta är inritat i ritningen så ni kan ju kolla på den innan ni kritiserar.
Du menar väl inte på allvar att du ska ha en öppen oljelampa utan särskild ventilation och med oljan i ett icke slutet utrymme?
Gjorde ett försök själv men fick problem med att den slocknade genom tryckförändringar i skorstenen när det blåste, och löste aldrig det problemet.
Blir nog billigare med biodiesel än rapsolja och förmodligen renare.
Som jag nämnt tidigare så ventileras hela utrymmet kontinuerligt jämt, 24/7. Vid behov kan man öka ventilationen t.ex. vid förbränning av bränslen. De rapsoljebrännare jag använder brinner mycket rent och sotar inte. Man kan säkert använda RME också, men då får man använda en annan brännare.
Jag skulle ha lite svårt för att borsta tänderna i det vatten som jag dagarna innan har använt till att tvätta mig i ändan med.
Jag föreslår att du provar hemma förs innan du installerar systemet i husbilen.
Allt vatten man använder har ju använts för andra ändamål tidigare, fast det tänker man inte på till vardags. Det enda som är intressant är om reningen fungerar - om det du hade i ändan separeras och bryts ner, eller om det följer med till tandborstmuggen.

Självklart kommer jag ta vattenprover o.s.v. för att kolla att det uppfyller kraven, men den data jag sett på reningsanläggningarna hittills verkar lovande.
Från början var min plan att testa systemet utanför bodelen först, men med nuvarande byggplan verkar det enklare att använda avsett utrymme för test. Funkar det dåligt kommer det gå rätt hyfsat att byta ut det till en traditionell vattentank + bdt-tank, utan att jag behöver riva några väggar eller så.
Jag har lite funderingar om ditt gråvatten. Normalt brukar det lukta ganska illa av det av bakterieaktiviteten. Även om du renar det med filter är det nog svårt att inte få en obehaglig bakterietillväxt i tanken. Speciellt som du tänker ha det ljummet.
Bakterietillväxten begränsas av tillgången på näringsämnen. Orenat BDT-vatten är näringsrikt och dessutom väldigt blött - då luktar det. Här går vattnet genom ett dränerat biofilter som tar rätt på 90% av näringen. Här är således också 90% av bakterietillväxten, som fastnar i det dränerade filtermaterialet. I en vanlig husbil/husvagn kan ibland BDT-vattnet tränga upp ur lågt belägna avlopp vid kraftig lutning. Här finns inte den möjligheten eftersom vattnet pumpas upp till biofiltret och därefter bara kan rinna neråt i tanken.
Om allt går som planerat binds återstående näringsämnen i mikroorganismer i vattentanken, t.ex. i biofilmer - är det ljummet går det fortare, och ju fortare desto bättre. De fastnar sedan i partikelfiltret och en del avskiljs vid vattenbyte. Aromatiska ämnen som fortfarande är fritt i lösning därefter tar kolfiltret hand om. Sedan sterliseras ju vattnet av UV-lampan. Om dålig lukt uppstår i tappvattnet är det sannolikt på den "hitre" sidan av kolfiltret, d.v.s. mikroorganismer i ledningarna som kalasar på kvarvarande näringsämnen. Eller så behöver filtren bytas. Men om man inte överskrider filtrens kapacitet så bör detta inte bli ett problem.
Jag skulle enbart använda formplywood typ 12 mm i basinredningen. Den tål vad som helst, är flexibel och det går fästa saker på den.
Detta är absolut ett av de material jag tittar på för att bygga soffor i dinett-modulen t.ex. Jag får se lite mer på tisdag vad som finns i lager på stället jag kommer bygga på också, det kan påverka.
En annan sak jag funderar på är att rent praktiskt är värmen, dvs. för mycket värme, ofta en betydligt vanligare problem än kyla..
Passivhusprinciper såsom rejäl isolering, värmetröga material invändigt, kontinuerlig ventilation etc. är bra för att skapa ett vettigt klimat både på sommaren och vinter. Det finns också andra sätt att undvika värme:
- fläkten kan ställas om till bara frånluft. Funkar fint för tempreglering så länge inte dygnsmedeltemperaturen överstiger önskad rumstemperatur (mycket ovanligt i Sverige, men sommaren 2014 hade vi en del tropiska nätter)
- använda elöverskottet på sommaren för att undvika matlagning och vattenvärmning med gasol. Blir det extremt varmt kan man även överväga AC.
- man kan såklart öppna fönster och dörr.
Värme i husvagn och husbil är mycket takfönstrens fel (och orimlig proportion fönsterarea generellt), p.g.a. de solvinklar vi har på sommaren. Är det vindstilla och man inte har andra möjligheter till luftcirkulation än att öppna fönster/dörr, ja då får man problem i det läget.
Allt från ett passivhus går inte att förverkliga i en rörlig Husbil/låda.
Uppenbarligen! Det är själva principerna jag är ute efter. Så långt de är användbara. Är andra lösningar bättre eller mer användbara vill jag hellre använda mig av dem. Passivhusregler är ingen helig ko, det handlar bara om energieffektivitet, låga driftskostnader och frihet.
Den husbil/låda du vill bygga skulle aldrig gå att sälja om man hade samma lösningar till ett hus.

Du menar att om man t.ex. hade recirkulerande vattensystem i ett hus skulle det inte gå att sälja? Det känns väl lite som en icke-fråga, eftersom det inte finns någon rimlig anledning som jag kan komma på i alla fall, till varför man skulle vilja ha det i ett hus. Vi har ju för det mesta utmärkta förutsättningar för borrad brunn i Sverige. Jag har dock varit på studiebesök hos en kvinna som inte kunde anlägga något traditionellt avlopp på sin tomt, men hon fick till slut tillstånd från kommunen att rena BDT-vatten och urin m.h.a. ett växthus. Fungerade utmärkt och utloppet från växthuset var långt under gränsvärdena. För mig handlar VVS om att hitta den optimala lösningen i den aktuella applikationen, inte om det skulle gå att sälja i en helt annan applikation eller egentligen om det går att sälja alls, om huvudtanken är att jag själv ska använda det.
Vet inte om du inte har pengar till en fungerande husbil som du kan förbättra eller om du bara fått en idé i huvudet som du ska fullfölja oavsett slutpriset, som du förmodligen inte har koll på.
Du har förmodligen inte koll på vad jag har koll på.
Hoppas du förstår vart jag ville komma.
Hm. Jag tror att sensmoralen av din lilla berättelse är en kombination av att man inte ska lita blint på leverantörer, och att det mesta i världen skulle gå bättre om alla bara lyssnade mer på dig. Men historien förtäljer inte det viktigaste: kom ni iväg och hade ni trevligt i snipan sen?
Göta kanal är trevligt, men om vi nu skulle ta och återgå till projektet. Två principiella frågor jag funderar på inför mitt studiebesök på tisdag:
1) Stomme av limträ eller stomme av skumfyllda fyrkantsrör? Limträ är lätt att jobba och skruva i. Alurör blir styvare och mer robust, definitivt dyrare dock. Har inte räknat på vilka köldbryggor som blir värst, men spontant tror jag rören är sämre även om de skumfylls. Om godstjockleken är 2,5 millimiter ger två reglar 10 mm genomgående metall som värmen kan ledas tämligen fritt igenom. Får nog räkna på detta. Man kan ju också göra en kompromiss och t.ex. köra alu i golvplattan och limträ i resten.
2) Finns det serviceluckor att köpa färdigt som klarar en väggtjocklek på 50 mm och uppåt? Som det ser ut nu är det svårt att få tag i PU-skum i 40 mm, så det lutar åt genomgående 50 mm tjocklek i väggar, tak och golv. Thetfords luckor (som max klarar 39 mm tjocklek) hade passat precis på limträ med tjocklek 38 mm, som var tänkt ursprungligen. Finns det färdiga luckor som funkar till tjockare väggar vill jag gärna ha tips om det, annars får jag köra på Thetford och göra en övergång vid luckan och acceptera en lite bökigare montering.
Om någon har erfarenhet av vakuumlimning och vill tipsa om vad man bör tänka på som nybörjare är jag tacksam för det också
