Sv: Projekt Passivhusbilen
JonasS: Tack för att du hoppar in till mitt försvar! Jag instämmer: KONSTRUKTIV kritik mottages tacksamt. Gnäll bemöter jag i mån av tid - jag har inget behov att bevisa något för någon och bryr mig inte om ert forums små interna intriger och politik. Jag är glatt ovetande om dem och hoppas så förbli.
Tips ifall någon missat det: Jag är här för att jag hoppas att det kan hjälpa mig med mitt projekt. Får jag ingen sådan hjälp, eller om det blir för mödosamt att plöja genom svinskiten för att komma åt pärlorna, då tar jag hjälp av andra istället. I utbyte erbjuder jag underhållning i form av text och bild (samt chippen!).
Idag har jag åkt 2x 2,5 timmar t/r för ett första möte på en firma som tillverkar PU-laminat. Mer om det strax, men först ska jag svara på några frågor och kommentarer:
Hade återcirkulation på vattnen varit en toppengrej hade det redan funnits på husbilar och inte som nu ca 100liter vatten.
Jag tror inte att det är en "toppengrej" i största allmänhet. Många husbilar/husvagnar designas primärt utifrån campingliv. Har man tillgång till 230 V, vatten och avlopp så finns inte behovet. Även mitt system måste man ju byta vatten på regelbundet. Det är mest ett sätt att spara gasol, och har man en jättepanna som drar hutlösa mängder gasol i alla fall så skiter nog de flesta i varmvattenbiten. Så för just mina förutsättningar är det en bra lösning, men inte den enda tänkbara.
Sen är ditt argument fel i grunden i största allmänhet, men det är mest en bisak. "Hade X varit bra hade alla gjort så" motsäger alla tekniska framsteg som någonsin gjorts. Kärnkraft måste ha tett sig som ett jävligt bökigt sätt att koka vatten på, à l'époque.
Nej min brors projekt blev aldrig av, han hade vett att inse sitt misstag, allt hamnade i papperskorgen.
Så sparade han en slant, men gick misste om en härlig tur på Göta Kanal med sin bror! Kanske inget han ångrar på sin dödsbädd ändå vid närmare eftertanke, men pengar är ju faktiskt bara pengar. I slutändan kan de ju ändå inte omvandlas till något bättre än mänsklig lycka och välbefinnande.
En hundring har du väll råd med iallafall så folk får lite mer förtroende för vem du är?
Du kan väl skicka en hundring till mig med i så fall om det är så du föredrar att bygga förtroende. Säg till om du vill ha bankgiro. Forumets regler är som de är och så länge ingen moderator har synpunkter på att jag begagnar mig av det gratis så tänker jag fortsätta med det. Som ideellt engagerad måste jag för övrigt säga att skrämsel och utpressning ter som en rätt dålig metod för att ragga nya betalande medlemmar till en förening. Du får försöka vara lite mer säljande, chippen!
Mot dumheten strider den vise förgäves!
Håller verkligen med dig bengtic! Tack och lov har jag inget behov av att strida för egen del. Jag har behov av att bygga mig en husbil.
Det verkar som alla husvagnar/husbilar som har fuktskador har dem p.g.a. läckage. Så att se till att skalet är tätt torde vara mkt viktigare än material i väggarna.
Detta är absolut min prio 1 när det gäller klimatskalet. Och med vakuumpress och glasfiber på 2,5m rulle blir det bara skarvar vid tak/vägg/golv/hörn samt genomföringar såsom dörrar/fönster. Inte så bara, men bättre än vad jag vågade hoppas på från början.
Men det som kanske var besvärligast var att vid den typen av dagligt bruk så torkade aldrig fekalierna som tänkt och det skapade en hel del lukt utanför huset. Och detta trots den ganska kraftiga 230 volt fläkt som gick dygnet runt med 70 mm ventrör.
Bäst man kan lämna området fort då om gör sig ovälkommen på det sättet.
Skämt åsido, torkar inte fekalierna kan man ju använda strö även om Separett säger att det inte "ska" behövas. Men nu ska vi ju inte bo två personer där året runt heller. Dessutom får jag bygga om till 100 mm ventrör för att det ska passa med mitt system. Separetts fläktar ligger på ca 2-3W på de mindre modellerna, oavsett om det är 12V eller 230V.
Husbilstoalett som komposterar:
The Real Truth About RVing With A Composting Toilet
Vad jag förstår är detta som en separett fast med medföljande urintank och en vev för fekalierna? Antar att den är bökigare att få tag på i Sverige än en vanlig separett som kan köpas på t.ex. närmaste Bauhaus?
bara att inreda en plåtis eller bygga om en ambulans på ett bra sätt är ett enormt projekt
Jag håller med dig StefanJennie, jag skulle inte ge mig in på nåt sånt. I min värld ter det sig förhållandevis enkelt att prefabricera golv, väggar och tak i en vakuumpress och smälla upp ett standardkök från typ IKEA, jämfört med t.ex. ambulansprojektet som jag begapat - men alla tycker väl olika saker är jobbigt. Bestiga Kebnekaise t.ex. verkar skitjobbigt i min värld men det finns ju dom som gör sånt som semester.
Kommer fortsätta läsa tråden men jag är övertygad om vem som vinner ...
Spänningen är olidlig! Men vänta nu, vinner? Jag visste inte om att det var en tävling. Jag trodde det handlade om ett byggprojekt jag.
Om du har tilgang til en stor vakumpresse, så er det relativt enkelt å bygge vegger, gulv og tak uten kuldebroer og rammeverk. Om du velger 1 mm aluplate eller 2 mm gfk som ytterhud på vegger og tak er helt opp til deg, aluplaten blir litt lettere. Undersiden av golvet bør ha en noe tykkere gfk underside slik at du ikke får galvaniske strømmer mellom alu pg stål. Innsiden kan i prinsippet være hva som helst av hel plate. Mellom indre og yttre plate hellimes styroform eller annen ekstrydert plastisolasjon, jo hardere jo bedre. Ppm kan være lettere enn styroform ved samme hardhet og isolasjonsevnen like bra. Innerplaten blir da det en kan skru i for montering av skåp og annen innredning, selv om en får et noe sterkere hold enn platen selv.
Nå sier noen stop, hva med hjørner. Her finnes det en mengde variasjoner, men alle går ut på å gi størst mulig limflate og en overlapping av plater som og hellimes. Innvendige hjørnelister oftest i alu som både limes og skrus til de to flatene. Det går med en god del konstruksjonslim i en moderne husbilskasse.
Du vet vad du snackar om du Knut, välsigne dig! Du får
ett musikklipp jag gillar som tack. Jag har precis idag varit och tittat på sådana lösningar (jag tänker då särskilt på hörnen som du diskuterar). Jag är helsåld på glasfiber (ojoj, nu får vi akta oss med namedropping här så inte chippen tycker vi går epoxibranschens ärenden!) och kommer köra på det utvändigt.
PU-skummet jag kollade på idag är såpass hårt att reglar är onödigt för de dimensioner det är fråga om. Istället tänker jag köra på 7 mm konstruktionsplyfa (WBP-limmad) invändigt så kan jag skruva direkt i det. Billigt, relativt lätt och mycket god styrka-vikt samt fukttåligt.
Anläggningen var helt klart intressant att titta på. Där finns även stora garagemöjligheter så jag räknar med att kunna montera hela skåpet på bilen på plats. Nästa steg blir att modifiera ritningar utifrån de nya förutsättningarna och göra ett bra underlag för en offerförfrågan (chippen är ju så orolig för att jag ska förslösa mina penningar så det lugnar honom säkert att få ett förhandsbesked).
Samt att börja titta på lämpliga begagnade flakbilar! Vill någon komma med förslag på intressanta objekt runt 50 tkr är det fritt fram för min del.