• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Projekt Passivhusbilen

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Projekt Passivhusbilen

@PeterK: Tack för tipset. Hittills har jag dock valt bort även skåpbilar när jag kollat för jag tycker det vore för mycket jobb med att ta bort skåpet för att få ett rent chassi. Flak är mycket lättare att montera av, om man ska ställa ett boskåp på sen. Antar att det är ungefär samma vissa med de flesta husbilar? Men jag är fortfarande inne på tanken att återanvända inredning i den mån det går. Det blir dock en senare fråga.

Jag har fortsatt ringa och tjata på firman som ska hjälpa mig med skåpet och tröööögt går det, men sakta framåt. Hade hoppats få en klar offert igår, men icke. Får plocka fram blåslampan igen i nästa vecka om det inte händer något. :cool:

Under tiden fortsätter biljakten. Hyundai H1 var en modell jag inte hört talas om tidigare, men där har två intressanta objekt dykt upp nyligen varav ett är i Gävleborg - jättenära alltså:
Hyundai H1 Pickupp | Gävleborg
(Gävleborg, årsmodell 2005, mil 18 000, pris 35 tkr)

Hyundai H1 flak/pickup nybes. | Blekinge
(Blekinge, årsmodell 2002, mil 15 500, pris 25 tkr - denna dök upp idag)

Ungefär samma skick av bilderna att döma. Den lite äldre bilen har gått lite mindre och säljs för 10 tkr mindre vilket ger mig ett finfint förhandlingsläge gentemot Gävlebilen. Jag har läst på lite om modellen på nätet och har inte hittat något som talar för att man borde undvika den. Givetvis kan det finnas fel på en viss modell som uppdagas på plats och ställe, men tänkte kolla om någon här har något ont att säga om Hyundai H1 först?

Som det ser ut nu är detta bästa alternativet, utifrån vad man verkar få för pengarna.
Åk och titta på den. Huyndai är ju stora på marknaden nu
 
F

F.d. 24155

Guest
Sv: Projekt Passivhusbilen

Fin bild Affe! Hade kanske tänkt mig något mer modernistiskt själv. Vem har byggt den där?

SUCK! Blir lite trött på Blocket-säljare. Idag hade jag tid att åka och titta på H-1 i Gävleborg och då har han plockat ner annonsen för att han inte är riktigt säker på om han vill sälja den (?). Nähä sa jag, det finns en billigare H-1 med lägre mil i Karlskrona så det kanske är bättre att jag tittar på den. Jo, det höll han med om, så han slapp sälja...

H-1 i Karlskrona har dessutom sänkts till 22 tkr, bvsa dessutom. Har ett annat objekt i Växjö (en master från 2001) som jag skulle kunna kika på i samma veva för att bli mindre bunden om jag åker söderut. Nuvarande ägare till H-1:an har bara haft bilen i två månader dock, vilket gör mig lite skeptisk. Men frågan är om man hittar något mer för pengarna om man väntar :wideeyed: Det har inte dykt upp nåt mer intressant på en hel vecka nu.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Projekt Passivhusbilen

Ja, att åka land o rike runt för att hitta sitt objekt är ganska jobbigt framför allt att deras beskrivning av objektet inte alls stämmer med deras utsago.
Onödigt resande :mad:
Var i Skåne,Eksjö och Göteborg och tittade på bilar. Fick ibland hjälp av en kompis som bodde närmare en gång. Hör gärna här på klubben om det finns någon som bor närmare om han vill mot ersättning åka och bilda sig en uppfattning av objektet. Dom vet ofta hur en husbil o dyl ungefär skall se ut. Skulle titta på en bil i Västerås och en medlem ringde upp mig och talade om att han sett bilen och avrådde mig att åka dit. Bra med HBK för det finns medlemmar nästan i hela landet.:):)
Bengtic fick bra hjälp av att titta på en bil i Göteborg av Plastpelle och han t.om prutade ner priset åt Bengtic. Gott exempel av en klubbmedlem.:)
Nu när våren börjar får man också lite inspiration och skrivklåda.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Projekt Passivhusbilen

Roligt att vi kan få hjälp av varandra, den hjälp jag fått kontra medlemsavgiften är nog den bästa investering jag någonsin gjort.
Det finns så otroligt trevliga och duktiga medlemmar här som gärna hjälper till, tack än en gång plastpelle!
Finns nog en orsak till att man kan köpa en Huyndai billigt hade en personbil som rasade i toppen 2 ggr trots inte många mil även tändsystemet var det problem med sprickor och överslag i alla tändhattar fick linda med butyltejp för att få bilen att gå vettigt en kompis köpte en ny atos som brann upp.
Tittade mycket på en H1 innan jag köpte en caddy men det verkar vara sopor.
Jag är ingen rasist men erfarenheten har lärt mej att aldrig köpa av zigenare och araber oavsett hur bra priset än verkar, den erfarenheten delar jag med flera.
Jag avsätter en lång tid för få till ett bra köp, tålamod betalar sej alltid!
 

Hasses Dethleffs

FD HBK Medlem
Inlägg
388
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
20410
Medlemskap
2022
Sv: Projekt Passivhusbilen

Hej på Er vänner !

En liten avstickare från passivhusbil , är det någon skillnad på enkel och boogiehjul baktill ?

Hasse
 
F

F.d. 24155

Guest
Sv: Projekt Passivhusbilen

Hej på er! Härligt med en hjälpsam klubb!

Jag har köpt bil! Var nere i Kronoberg/Blekinge och tittade på objekten som fanns där. Mastern från 2001 för 35 tkr var genomrostig och i dåligt skick tyvärr. Hyundaien var desto finare - inte ett korn rost på chassit och jag var helnöjd med den. Verkar vara ett bra flak att bygga på. 19 tkr fick jag den för. Körde upp den igår och den går finfint. Har ju gott om budgetutrymme kvar på fordonssidan när jag fick den så billigt, om något skulle tillstöta som behöver fixas.

Fått en preliminär offert från PU-firman också och runt 35-40 tkr ex moms lär det kosta att bygga skåpet (golv, väggar och tak alltså). Kommer få en mer detaljerad och specad offert under veckan (påstår dom... vi får väl se vad tiden räcker till).

Har även kollat med transportstyrelsen och som redan påpekats i denna tråd verkar det absolut smartaste att låta skåpet gå som last för att undvika regbesiktning. För att det ska fungera får skåpet inte vara "fast monterat" - men jag har inte fått förklarat för mig vad det betyder exakt. Man förstår att punktsvetsat eller nitat är fast monterat, och att spännband inte är det - men hur är det t.ex. med containerfästen eller genomgående bult och mutter? Får ringa och prata med dem tror jag.

Härligt att ha kommit en bit på väg! :spinny:
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.602
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Projekt Passivhusbilen

Om jag inte minns fel, ska "last" kunna lossad utan verktyg. Skruv och mutter godkänns i så fall inte.

/Pålle
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Projekt Passivhusbilen

Du bör nog vara beredd att kunna lasta av "lasten" vid årlig kontrollbesiktning.
Jag har fått göra det med inredning i minibuss som varit fastsatt med spännband. Bilprovarna tyckte inte att de kunde kontrollera fordonet med "lasten" i.

Du skriver att du tänker bygga på flaket. Det blir rätt högt då ju flaket går ovan bakhjulen. Men det går kanske att ta ut och sänka ner flaket mot ramen och sen bygga hjulhus. Dock måste man då lyfta bostadslådan betydligt högre om den skall lastas av.
 
F

F.d. 24155

Guest
Sv: Projekt Passivhusbilen

Tack för all info! Det verkar vara olika hos olika bilprovare, för jag har hört om de som åker in med en "lastklassad" bodel på lastbil och de kollar bara på lastbilen. Ska ringa Transportstyrelsen på fredag och ev. även bilprovningen för att reda ut begreppen.

Du skriver att du tänker bygga på flaket. Det blir rätt högt då ju flaket går ovan bakhjulen.

Jo, priset jag får betala för denna enkla lösning är att jag inte tar vara på allt utrymme undertill, men det går ändå. Ca 3 m totalhöjd lär det bli - helt OK ändå tycker jag.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Projekt Passivhusbilen

Tack för all info! Det verkar vara olika hos olika bilprovare, för jag har hört om de som åker in med en "lastklassad" bodel på lastbil och de kollar bara på lastbilen. Ska ringa Transportstyrelsen på fredag och ev. även bilprovningen för att reda ut begreppen.



Jo, priset jag får betala för denna enkla lösning är att jag inte tar vara på allt utrymme undertill, men det går ändå. Ca 3 m totalhöjd lär det bli - helt OK ändå tycker jag.

Det finns fabriksbyggda Campers för flakmontering, så det borde inte ställa till det för mycket, dock åker då nog på att uppgradera krängningshämmare och fjädring för att det ska bli uthärdligt att åka med "hög tyngre" last på flaket.
Jag vet som gammal Camper/pickup-ägare.
 
F

F.d. 24155

Guest
Sv: Projekt Passivhusbilen

Hej på er igen!

Förhandlingarna om volymskåpet börjar bli klara. Nästa steg är att spika datum (lär gå på 3 dagar att bygga golv, väggar och tak men sätta ihop dem får jag nog göra själv under senvår/sommar som det ser ut).

Har fått allt klart för mig från transportstyrelse/besiktningsfirmor nu. Idén om att skåpet går som last kan vi glömma. Då ska jag bekosta en kranbil varje år då jag inte får besiktiga med last, och skåpet ska sitta med spännband (!.. ej så snyggt) runt om.

Registreringsbesiktning vid ombyggnation kostar ca 2000 kr. Då kan man ta allt på ett bräde, göra om från flak till skåp, ändra dimensioner och ev. också öka totalvikt från 3400 till 3500 kg om Hyundai går med på det. Och då kan jag fästa skåpet hur jag vill, och behöver inte plocka av det vid besiktning.

Mitt största problem just nu är serviceluckorna. Som det ser ut kommer allt byggas i 50 mm PU-skivor och väggtjocklek med plyfa inåt och glasfiber utåt blir då rejäla 60 mm. Thetford-luckor tror jag att jag kan montera själv, men de tål bara 39 mm väggtjocklek. Troligtvis kommer PU-firman inte kunna/hinna hjälpa mig att bygga luckor. Då återstår som jag ser det följande alternativ:
1) Bygg själv från scratch med alu-profiler, gummilister, gångjärn, lås m.m. Har aldrig gjort detta själv och tror därför inte det kommer bli bra/snyggt/tätt.
2) Gör någon slags adapterlösning så det går att använda en färdig lucka ändå. Själva luckbiten måste då tunnas ut med bandsåg eller liknande (den biten kan jag nog få hjälp med av PU-firman dock).
3) Låta någon annan göra enligt alternativ 1. Förmodligen bäst och billigast när man lägger ihop allt.

Någon här som har erfarenhet av att bygga serviceluckor "på frihand" så att säga, eller kan länka till någon bra how-to? Andra bra tips på hur man kan ordna med tillgång till last- och serviceutrymmen? Fabrikat på färdigluckor som klarar tjockare väggar?

Visst är det krav på att gasolflaskan ska vara åtkomlig utifrån? Annars skulle jag - teoretiskt - kunna lösa det hela med åtkomst inifrån istället. Och invändiga luckor kan jag snickra ihop, så länge jag slipper göra åverkan i klimatskalet.
 
F

F.d. 53197

Guest
Sv: Projekt Passivhusbilen

Flaskan får enbart vara åtkomlig utifrån. Gasolskåpet har också alltid ventilation ut, så att ev. läckande gasol inte stannar i bilen.

/Jessika
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Projekt Passivhusbilen

Flaskan får enbart vara åtkomlig utifrån. Gasolskåpet har också alltid ventilation ut, så att ev. läckande gasol inte stannar i bilen.

/Jessika

På min plåtis är det inte så, gasolluckan är innanför bakdörrarna. Gasolutrymmet är tätt med luftning nedåt.

LA STRADA AVANTI EB - CAMPING CARS NIORTAIS.jpg
 
F

F.d. 53197

Guest
Sv: Projekt Passivhusbilen

På min plåtis är det inte så, gasolluckan är innanför bakdörrarna. Gasolutrymmet är tätt med luftning nedåt.

Men du står utanför bilen när du grejar med gasolen? Vi har vårt gasolutrymme i garaget, men det kommer vi i sin tur åt utifrån, så det är väl det som räknas. Jag antar att poängen är att den inte ska vara inne i bilen ihop med spisen osv.
/Jessika
 
F

F.d. 24155

Guest
Sv: Projekt Passivhusbilen

Jag har försökt forska i detta. Vad jag kan se finns det många små juridiska spetsfundigheter att ta ställning till:

1) SÄIFS 2001:2 reglerade tidigare gasolförvaring specifikt i husbilar, husvagnar och manskapsvagnar men upphörde 2009. Idag finns så vitt jag förstår endast krav från EU-direktiv (2001/56/EG) OM man har ett gasolbaserat uppvärmningssystem. Ska man bara ha gasol till att värma vatten och laga mat som i mitt fall bör man falla utanför regelverket.

2) Genom konstruktionen volymskåp på pick-up är bilen inte reggad som vare sig husbil eller husvagn, så även om reglerna ovan inte hade upphört, så hade jag nog fallit utanför.

3) Det som då återstår är regler gällande transport av gasol på väg (här finns alla dokument Länkar - Gasol- och fotogenprodukter) men så länge det inte är fråga om tankbilar eller stora mängder så är de regler som finns bara sunt förnuft, typ att gasolflaskan ska stå upprätt.

I vilket fall bör utrymmet som gasolflaskan står i ha luftning nedåt och vara tätt mot bodelen av säkerhetsskäl. En läckagevarnare är eventuellt en alternativ/kompletterande lösning.

Om jag då kan tänka mig att låta mitt lilla lastutrymme vara åtkomligt inifrån istället så skulle jag helt slippa göra åverkan i klimatskalet (bortsett från dörr, fönster, ventilation och lite kablar). Det är en spännande tanke.

Jag har också haft kontakt med Thetford och det menar i vilket fall att väggtjockleken inte bör bli något mer än ett estetiskt problem, då det inte är nödvändigt att den inre karmen ansluter mot den yttre för luckans funktion. Så hur jag än gör verkar problemet ha en lösning!
 
Toppen