• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Projekt dieselvärme i trumans luftslangar

chiquita

HBK Medlem
Inlägg
385
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025
Inledning och bakgrund.

Nu skall jag installera en luftvärmare, diesel, kopplat till de luftslangar som redan finns i bilen.

Husbilen är en Hymer 644 helintegrerad, årsmodell 2000. Bilen har en kombinerad Truma gasolpanna för varmluft och varmvatten. Avsikten är att bara använda Truman till varmvatten.

Efter att ha funderat och planerat i ett par månader så kör jag nu igång. Monteringen gör jag i huvudsak själv, förutom att företaget Tyrilux i Göteborg skall göra inkopplingen av dieselanslutningen samt provköra värmaren.


Det som under projektets gång styrt mina val är baserat på inhämtning av information ifrån olika forum, tillverkares broschyrer och samtal med försäljare och montörer.


Trots eller pga att det inte är så vanligt med husbilsmontage av diesel-luft-värmare så har det varit svårt att få fram fakta. Tex så har Eberspächer, enligt svensk broschyr, en serie värmare som kallas ”camper”. Det tog mig en vecka att få fram tillräckliga fakta om VAD camperserien är! Inte ens Generalagenten i Sverige kunde svara utan fick i sin tur kontakta tillverkaren i Tyskland.

Specifikationerna på campervärmarna tilltalade mig så när jag en vecka senare skulle beställa en sådan visade det sig att de inte tas hem till Sverige, och att reservdelar inte heller skulle lagerföras…..

Jag kan konstatera att Generalagenterna för både Eberspächer och Webasto har en ”sval” inställning till privatkunder. Redan i växeln hänvisas man bestämt till återförsäljare.

Dessa återförsäljare/montörer är av varierande kvalitet, mycket varierande….
Vissa kan sin sak men vissa har inte en susning. Att då bli hänvisad till dessa upplevde åtminstone jag som frustrerande. Av de 20-talet återförsäljare jag varit i kontakt med är det kanske 5 som ingav förtroende.
Senare, under projektets gång, bestämde jag mig för att göra det mesta själv.

Majoriteten av säljare/montörer har rekommenderat Eberspächer när det gäller små värmare. Dock är Webasto och Eberpächer ganska likvärdiga. Det som talar för Eberspächer lär vara att reservdelar går att byta ut utan att behöva byta ut en hel modul (detta enligt ett flertal återförsäljare)


Nästa steg var att välja effekt. Det finns effekter ifrån 2200 w och uppåt. Enligt samma princip som ovan så baserade jag mitt val på rekommendationer av ”initierat” folk bland återförsäljare. Värmaren lär må bättre av att gå på hög effekt under längre tid. Därav följer att en överdimensionerad värmare sotar mer vid lågeffektsdrift.


Mitt val föll på Eberspächer modell Airtronic D2. Denna värmare har fyra effektlägen på 850w till 2200 watt. Eftersom vi inte använder husbilen under de kalla vintermånaderna så bör 2200 watt vara tillräckligt.




Jag återkommer allt eftersom…..


Mvh projektledaren…..
 

Bilagor

  • 01_Montering Eberspächer.jpg
    01_Montering Eberspächer.jpg
    1,2 MB · Visningar: 215

chiquita

HBK Medlem
Inlägg
385
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025
Sv: Projekt dieselvärme i Trumans luftslangar.

I samråd med säljaren på Tyrilux i Göteborg så beställde jag värmare med tillbehörspaket för båtmontage. Värmaren är då förmonterad på en aluminiumställning. Denna blir då lätt att montera på en vägg i husbilen. Till detta kompletterades så att alla 4 luftkanalerna försågs med ljuddämpare.
  • varmluftsutblås.
  • insugningsluft.
  • avgasutblås.
  • förbränningsluft.
Min strävan är att få värmaren så tyst som möjligt.
OM jag kan få den till att vara lika tyst som Trumapannan så blir jag nöjd. Framtiden får utvisa om det är möjligt.
 

Bilagor

  • 02_Montering Eberspächer.jpg
    02_Montering Eberspächer.jpg
    1,1 MB · Visningar: 204
  • 03_Montering Eberspächer.jpg
    03_Montering Eberspächer.jpg
    1 MB · Visningar: 190
  • 04_Montering Eberspächer.jpg
    04_Montering Eberspächer.jpg
    1,1 MB · Visningar: 184
  • 05_Montering Eberspächer.jpg
    05_Montering Eberspächer.jpg
    1,1 MB · Visningar: 318
  • 06_Montering Eberspächer.jpg
    06_Montering Eberspächer.jpg
    1,3 MB · Visningar: 188
F

F.d. 53498

Guest
Sv: Projekt dieselvärme i Trumans luftslangar.

Intressant. Jag kommer följa hur det går för dig. Jag är på väg att investera i en dieselvärmare, men vill ha något mer än bara blåsa rakt ut i luften. Att koppla i hop med ordinarie luftsystemet låter helt rätt.
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: Projekt dieselvärme i Trumans luftslangar.

hej lycka till med monteringen av värmaren jag följer dina inlägg mycket nyfiken på hur det går jag har en sådan värmare i bilen en( service bil vito) den ger bra med värme den värmer skåpet, ej isolerat ,och har aldrig krånglat men man hör pumpen tydligt men det kan man justera med isolering o gummidämpning mvh håkan
 

chiquita

HBK Medlem
Inlägg
385
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025
Sv: Projekt dieselvärme i Trumans luftslangar.

Intressant. Jag kommer följa hur det går för dig. Jag är på väg att investera i en dieselvärmare, men vill ha något mer än bara blåsa rakt ut i luften. Att koppla i hop med ordinarie luftsystemet låter helt rätt.
Hej AoC.
Precis min tanke, att använda redan monterade luftslangar. De är redan försedda med utblås på, får vi hoppas, rätta ställen....

I det tillbehörspaket som medföljer värmaren så finns bl a en ”kabelhärva” med en multikontakt som skall anslutas till värmaren. Kabelhärvan har flera delningar.
  • en är 6 m och skall anslutas till doseringspumpen för dieselmatningen.
  • en är 4 m och skall anslutas till manöverdonet.
  • en är 3 m och den skall anslutas via säkringar direkt till batteriet.
Det är lite pyssel med att demontera paneler och hitta ”vägar” för kabeldragningen. Men oftast så kan man lägga kablarna i de kabelrännor som husbilens tillverkare redan har monterat. Som sagt lite pyssel, men det är ”gör sköj” som vi säger på västkusten….
 

Bilagor

  • 07_Montering Eberspächer.jpg
    07_Montering Eberspächer.jpg
    1,3 MB · Visningar: 170
  • 08_Montering Eberspächer.jpg
    08_Montering Eberspächer.jpg
    925,4 KB · Visningar: 162
  • 09_Montering Eberspächer.jpg
    09_Montering Eberspächer.jpg
    1,2 MB · Visningar: 168

chiquita

HBK Medlem
Inlägg
385
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025
Sv: Projekt dieselvärme i Trumans luftslangar.

hej lycka till med monteringen av värmaren jag följer dina inlägg mycket nyfiken på hur det går jag har en sådan värmare i bilen en( service bil vito) den ger bra med värme den värmer skåpet, ej isolerat ,och har aldrig krånglat men man hör pumpen tydligt men det kan man justera med isolering o gummidämpning mvh håkan
Hej Håkan.
Ja, just detta med pump(o)ljud har jag förstått kunna vara störande.
som du ser på bifogade bilder så är pumpen upphängd i gummi. OM detta räcker får vi se när jag kommit så långt.

Mvh /Roy
 

Bilagor

  • 09_xtra_01_Montering Eberspächer.jpg
    09_xtra_01_Montering Eberspächer.jpg
    967,7 KB · Visningar: 85
  • 09_xtra_02_Montering Eberspächer.jpg
    09_xtra_02_Montering Eberspächer.jpg
    782,2 KB · Visningar: 78

chiquita

HBK Medlem
Inlägg
385
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025
Sv: Projekt dieselvärme i Trumans luftslangar.

Snygg termometer! Är det original eller var har du hittat den?
EssoJ
Hej EssoJ.
Orginal? hmmm, jag vet inte om det är Hymer orginal, den satt i när jag köpte bilen....

/Roy

PS I Eberspächers manöverdon som du ser på bilden finns en liten display. När den blir inkopplad på batteriet så kommer den att visa aktuell temperatur, hela tiden, utan att värmaren är påslagen. /DS
 
Senast ändrad:

Elof Johnson

FD HBK Medlem
Inlägg
181
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
3520
Medlemskap
2021
Sv: Projekt dieselvärme i Trumans luftslangar.

Hej Håkan.
Ja, just detta med pump(o)ljud har jag förstått kunna vara störande.
som du ser på bifogade bilder så är pumpen upphängd i gummi. OM detta räcker får vi se när jag kommit så långt.

Mvh /Roy
Hej!
Jag har monterat både Eberspächer och Webasto i båtar som jag byggt.
Det är några år sedan så kanske minnet sviker mig, men jag vill minnas att luftslangen från värmaren skulle vara minst 90 mm fram till nästa förgrening för att inte motstånd skulle uppstå i luftflödet från värmaren. Slangarna är betydligt klenare i min bil. Har Du några uppgifter om detta? Kanske gäller det inte Din värmare.
Avgasröret från värmaren blir glödhett. Jag brände hål i en sprayhood och sittbrunnskapell vid ett tillfälle i stuvfacket. Sedan kom en plåt upp som skydd.
Du bör alltså ordna med en inbyggnad av avgasröret.
I byggbeskrivningen till Ebersp. stod det att det var viktigt att bränsleröret var stigande hela vägen från tanken till värmaren och att pumpen skall vara lutande. Slangen måste ha en båge nedåt men det fungerade ändå när jag fått ut alla luftblåsor.
Beträffande pumpen så låter den tickande som kan vara störande.
En kompis sa träffande att det låter som när man spikar i en dyckert.
Jag vill nog rekommendera inbyggnad i en ljudisolerad låda.
Jag har ochså funderat på att investera in en dieselvärmare, det är ju uppvärmningen som drar mest gasol.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 8925

Guest
Sv: Projekt dieselvärme i Trumans luftslangar.

Hej, kul att det är fler sådan här projekt på gång, själv så började jag i helgen att montera föregångaren till Eberspächer D2 nämligen D1L som jag fick av en kompis som bytte i båten.

Bilen som jag ska montera den i är en Dethleffs -98, själv har jag inget garage som jag kan montera den i utan jag bygger en låda som jag ska sätta under bilen för att få värmaren så tyst som möjligt. Det enda jag inte löst ännu är hur jag ska ta diesel ur tanken, men det finns massa tillbehör för Eberspächer så det löser sig nog.

Återkommer med bilder så snart som möjligt.

/ Tommy L
 

Peter Olsson

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2975
Medlemskap
2024
Sv: Projekt dieselvärme i Trumans luftslangar.

Hej!
Jag har monterat både Eberspächer och Webasto i båtar som jag byggt.
Det är några år sedan så kanske minnet sviker mig, men jag vill minnas att luftslangen från värmaren skulle vara minst 90 mm fram till nästa förgrening för att inte motstånd skulle uppstå i luftflödet från värmaren. Slangarna är betydligt klenare i min bil. Har Du några uppgifter om detta? Kanske gäller det inte Din värmare.
Avgasröret från värmaren blir glödhett. Jag brände hål i en sprayhood och sittbrunnskapell vid ett tillfälle i stuvfacket. Sedan kom en plåt upp som skydd.
Du bör alltså ordna med en inbyggnad av avgasröret.
I byggbeskrivningen till Ebersp. stod det att det var viktigt att bränsleröret var stigande hela vägen från tanken till värmaren och att pumpen skall vara lutande. Slangen måste ha en båge nedåt men det fungerade ändå när jag fått ut alla luftblåsor.
Beträffande pumpen så låter den tickande som kan vara störande.
En kompis sa träffande att det låter som när man spikar i en dyckert.
Jag vill nog rekommendera inbyggnad i en ljudisolerad låda.
Jag har ochså funderat på att investera in en dieselvärmare, det är ju uppvärmningen som drar mest gasol.
Du har helt rätt angående dim på rör värmaren blir vöverhettad om detta int följs doseringspumpen låter som man småspikar/tickande har en webasto Air top EVO3900 monterad på halva värmesystemet på Husbilen som en Backupp och xtra tillskottsvärme eftersom vi använder husbilen året runt och ca 2 månader för skidåkning,vi har låtit proffsen montera våran Segeröfs i Göteborg.:yes:
 

chiquita

HBK Medlem
Inlägg
385
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025
Sv: Projekt dieselvärme i Trumans luftslangar.

Hej!
Jag har monterat både Eberspächer och Webasto i båtar som jag byggt.
Det är några år sedan så kanske minnet sviker mig, men jag vill minnas att luftslangen från värmaren skulle vara minst 90 mm fram till nästa förgrening för att inte motstånd skulle uppstå i luftflödet från värmaren. Slangarna är betydligt klenare i min bil. Har Du några uppgifter om detta? Kanske gäller det inte Din värmare.
Avgasröret från värmaren blir glödhett. Jag brände hål i en sprayhood och sittbrunnskapell vid ett tillfälle i stuvfacket. Sedan kom en plåt upp som skydd.
Du bör alltså ordna med en inbyggnad av avgasröret.
I byggbeskrivningen till Ebersp. stod det att det var viktigt att bränsleröret var stigande hela vägen från tanken till värmaren och att pumpen skall vara lutande. Slangen måste ha en båge nedåt men det fungerade ändå när jag fått ut alla luftblåsor.
Beträffande pumpen så låter den tickande som kan vara störande.
En kompis sa träffande att det låter som när man spikar i en dyckert.
Jag vill nog rekommendera inbyggnad i en ljudisolerad låda.
Jag har ochså funderat på att investera in en dieselvärmare, det är ju uppvärmningen som drar mest gasol.
Hej Elof.
1. Ang luftslangens diameter: Jo det är rätt, för Airtronic D2 är diametern 75 mm. Den första delen av utblåset ifrån värmaren är ljuddämparen, den är 75 mm. I ändan på ljuddämparen skall jag montera en "Y-delning" som är 75 mm in och 2 gånger 63 mm ut. 63 mm är de Trumaslangar som är fördragna i bilen.

2. Ang avgasrörets höga temperatur: I de tillbehör jag beställt ingår en böjlig ljuddämpare som innehåller avgasröret. Den är ca 70 mm i diameter och över två meter lång. Ljuddämparen dämpar inte bara ljudet utan även de höga temperaturerna.


3. Ang den stigande bränsleslangen: Det står på liknande sätt i den nuvarande beskrivningen också. Just denna del av projektet skall jag överlåta till montören på Tyrilux.


4. Ang oljudet ifrån doseringspumpen: Det där med en ljudisolerad låda var inte dumt, för inte vill jag ha någon som spikar dyckert i husbilen, särskilt inte vid sovdax....


5. Ang gasolförbrukningen: Precis! Gasolvärmaren förbrukar..... mycket


Mvh /Roy
 
F

F.d. 940

Guest
Sv: Projekt dieselvärme i Trumans luftslangar.

Jag har demonterat min gasolpanna och monterat en dieselpanna modell Truma Combi D6.
Det svåraste med dieselvärmare är att få tyst på bränslepumpen.
Det är inte bara själva pumpen som det låter om utan ljudet följer hela bränsleledningen.
Ledningen får inte ligga klämd någonstans mot karossen.
Bränsleledningen bör vara stigande efter pumpen ifall det blir några luftbubblor i ledningen.
Arne.
 

Elof Johnson

FD HBK Medlem
Inlägg
181
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
3520
Medlemskap
2021
Sv: Projekt dieselvärme i Trumans luftslangar.


Hej Elof.
1. Ang luftslangens diameter: Jo det är rätt, för Airtronic D2 är diametern 75 mm. Den första delen av utblåset ifrån värmaren är ljuddämparen, den är 75 mm. I ändan på ljuddämparen skall jag montera en "Y-delning" som är 75 mm in och 2 gånger 63 mm ut. 63 mm är de Trumaslangar som är fördragna i bilen.

2. Ang avgasrörets höga temperatur: I de tillbehör jag beställt ingår en böjlig ljuddämpare som innehåller avgasröret. Den är ca 70 mm i diameter och över två meter lång. Ljuddämparen dämpar inte bara ljudet utan även de höga temperaturerna.


3. Ang den stigande bränsleslangen: Det står på liknande sätt i den nuvarande beskrivningen också. Just denna del av projektet skall jag överlåta till montören på Tyrilux.


4. Ang oljudet ifrån doseringspumpen: Det där med en ljudisolerad låda var inte dumt, för inte vill jag ha någon som spikar dyckert i husbilen, särskilt inte vid sovdax....


5. Ang gasolförbrukningen: Precis! Gasolvärmaren förbrukar..... mycket


Mvh /Roy
Hej igen!
Låter bra med diam. på luftslangarna.
Det är riktigt att den isolerade delen av avgasröret inte blir så varmt men den första biten under värmaren fram till den dubbla delen blir glödhet. Det var mot den delen jag brände hål.
Sedan en annan konstig grej. Plastslangen för bränslet gå in under värmaren så nära avgasröret att slangen ligger emot. Kanske tål plasten så hög temp. men jag vågade inte lita på det. Jag drog slangen åt sidan med hjälp av ett buntband.
Jag vill minnas att det finns ett par olika utkast för avgasröret att montera i väggen ut. Du kan ju överväga att ha utkastet under bilen. Då kanske grannarna störs minst.
Slangen för förbränningsluften till värmaren kan Du ju fästa upp var som helst. Eller varför inte ta luften utifrån genom en stos i väggen.Då riskeras inget os i bilen vid en ev. baktändning.
Jag antar att Du har en djuddämpardel även till intagsluften bak på värmaren.
Du kan ju ta luften genom en stos från själva bodelen, men jag är inte säker på att det är godkänt.
Men det är väl uppvärmd luft även i garaget.
Det är ett intressant projekt det här.

Mvh
 

Elof Johnson

FD HBK Medlem
Inlägg
181
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
3520
Medlemskap
2021
Sv: Projekt dieselvärme i Trumans luftslangar.

Hej igen!
Nu ser jag på din bild av värmaren att bränsleslangen tydligen inte går in så nära avgasröret som tidigare.
Att jag antagligen lät avgaslangens isolerade bit börja en bit ifrån värmaren. Dumt.
Så nära värmarens böjda avgasrör som möjligt givetsvis. Då skyddas ju den varma delen när konsolen plåt monterats. Även mot utloppsstosen så nära som möjligt, men där behövs nog en skyddsplåt.

Mvh
 
Senast ändrad:

chiquita

HBK Medlem
Inlägg
385
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025
Sv: Projekt dieselvärme i Trumans luftslangar.

Hej igen!
Nu ser jag på din bild av värmaren att bränsleslangen tydligen inte går in så nära avgasröret som tidigare.
Att jag antagligen lät avgaslangens isolerade bit börja en bit ifrån värmaren. Dumt.
Så nära värmarens böjda avgasrör som möjligt givetsvis. Då skyddas ju den varma delen när konsolen plåt monterats. Även mot utloppsstosen så nära som möjligt, men där behövs nog en skyddsplåt.

Mvh

Hej igen Elof.
Angående slangen till förbränningsluften så tar jag den igenom golvet alldeles under värmaren. Även den är ljuddämpad.
Rent allmänt så försöker jag göra vad jag kan för att ljuddämpa värmaren. Både vad gäller blåsljud och vibrationer. Har just kommit på en bättre vibrationsdämpning än att bara skruva värmaren direkt på väggen, mer om detta senare....

Nu är våren på väg med stormsteg, hoppas jag hinner innan värmen kommer.....



Fortsättning:

Utan tillgång till lift så hade jag nog inte gett mig på detta projekt. Det är bara så bra att kunna stå raklång och borra, skruva och dra kabel.
 

Bilagor

  • 10_Montering Eberspächer.jpg
    10_Montering Eberspächer.jpg
    1,3 MB · Visningar: 163
  • 11_Montering Eberspächer.jpg
    11_Montering Eberspächer.jpg
    1,9 MB · Visningar: 175
  • 12_Montering Eberspächer.jpg
    12_Montering Eberspächer.jpg
    1,1 MB · Visningar: 167
  • 13_Montering Eberspächer.jpg
    13_Montering Eberspächer.jpg
    1,5 MB · Visningar: 166
  • 14_Montering Eberspächer.jpg
    14_Montering Eberspächer.jpg
    1 MB · Visningar: 174

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.788
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Projekt dieselvärme i Trumans luftslangar.


Hej igen Elof.
Angående slangen till förbränningsluften så tar jag den igenom golvet alldeles under värmaren. Även den är ljuddämpad.
Rent allmänt så försöker jag göra vad jag kan för att ljuddämpa värmaren. Både vad gäller blåsljud och vibrationer. Har just kommit på en bättre vibrationsdämpning än att bara skruva värmaren direkt på väggen, mer om detta senare....

Nu är våren på väg med stormsteg, hoppas jag hinner innan värmen kommer.....



Fortsättning:

Utan tillgång till lift så hade jag nog inte gett mig på detta projekt. Det är bara så bra att kunna stå raklång och borra, skruva och dra kabel.
Heja heja!
Du är en Guldklimp, tänk vad vi som inte har vågat ta steget fullt ut lär oss mycket tack vare dej!
På tal om våren & värmen simma lugnt, trots alla miljö "nissar" så kommer där nya kalla dagar (vinterdagar) var så säker & då sitter den nya värmaren skönt!!!
Mvh.
 

Hqhusbil

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
5263
Medlemskap
2024
Sv: Projekt dieselvärme i Trumans luftslangar.

Hej
Jag hade en Ebersprächer DL3 i vår Nauticat 33. Här är mina erfarenheter:

- Pumpen tickade svagt men genom att linda in den i skumgummi och hänga upp den i ett buntband så försvann allt ljud från den. Det överröstades iofs kanske av fläktljudet som inte var försumbart.

- Den drar mycket ström när den startar, 20A och sen 5A i drift. Kräver bra med batteri.

- Efter att jag hade startat den och den hade gått tills termostaten slog ifrån så stängdes den av. Ibland ville den då inte starta igen. Det visade sig bero på att värmaren har ett underspänningsskydd som gör att den inte startar om spänningen understiger ett visst värde(11-11,5V tror jag). Problemet berodde på att det var för klena elkablar till värmaren som orsakade spänningsfall tillräckligt för att den inte skulle starta. Ofta gick det bra första gången för då var batteriet bra men glödtråden drog tillräckligt med ström för att spänningen skulle bli för låg andra gången. Andra modernare värmare har löst det problemet berättade en värmarexpert för mig. Dom stänger inte av sig helt när termostaten slår till utan går med nån sorts pilotlåga och då behövs det inte att glödstiftet kopplas in när den ska dra igång igen. Vet inte hur vanligt det är men kan vara att beakta.

- Se till att luftinsuget till förbränningen inte kan suga in avgaser och att det sitter fritt. En Nauticat hade lagt sig mot en brygga på så sätt att den nästan låg mot avgasutsläppet. Det resulterade i att avgaser sögs in i brännaren igen. Vilket i sin tur ledde till ofullständig förbränning. Avgaserna blev då väldigt varma och när dom inte kunde vädras bort så värmdes båtsidan upp. Det började inte brinna men delar av båtsidan smälte ner och orsakade stora skador.

- Se också till att friskluftinsuget inte sitter så att du suger in avgaser. Det luktar inget vidare och är säkert ohälsosamt.

- Det blir skitigt runt avgasröret så tänk på var du placerar det, särskilt om du har en vit bil.

Vill inte avskräcka er för det ger en fin värme men det kan ju vara bra att fundera på innan man bestämmer hur man monterar värmaren.
 

chiquita

HBK Medlem
Inlägg
385
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025
Sv: Projekt dieselvärme i Trumans luftslangar.

Hej Hqhusbil.
Tack för dina erfarenheter.

1. Ang tickandet. Tickandet är påtagligt. Rent av störande. Doseringspumpen under bilen måste ljudisoleras. Funderar nu på hur jag kan erhålla bästa isolering.

2. Ang strömförbrukningen. Jovisst den behöver bra batteri, det har jag. Värmaren är på 2Kw så möjligen drar den lite mindre än din 3Kw modell.

3. Ang kabelarea. Där har jag tagit till ordentligt, åtminstone fram till värmarens säkringar. Matningskablarna som följde med värmaren är inte särskilt grova, 4-6 kvadrat. Kanske denna modell inte kräver så hög ström?

4. Ang förbränningsluften. Precis som du nämner så skall avgasutsläppet placeras så långt som möjligt ifrån insuget för förbränningsluften. DET har jag gjort. Det är 1,3 m dem emellan.

5. Ang friskluftsintaget. Det är mycket viktigt att inte avgaserna kommer in den vägen. Det är en av anledningarna att jag har ett slutet system. Den uppvärmda luften cirkulerar inne i husbilen.

6. Ang avgasröret. Det sitter nu monterat längst bak på husbilens vänstra sida.

Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter. /Roy

Bifogar några bilder på hur jag monterat avgasslangen.
 

Bilagor

  • 15_Montering Eberspächer.jpg
    15_Montering Eberspächer.jpg
    927,8 KB · Visningar: 128
  • 16_Montering Eberspächer.jpg
    16_Montering Eberspächer.jpg
    1,8 MB · Visningar: 120
  • 17_Montering Eberspächer.jpg
    17_Montering Eberspächer.jpg
    1,2 MB · Visningar: 123

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Projekt dieselvärme i Trumans luftslangar.

Fixade du något med dom 22-25mm slangarna som går upp till sängen ?

http://www.husbilsklubben.se/forums/attachments/25638d1269278917-05_montering-eberspaecher.jpg

Jag monterade ju 65 mm rör bakom soffan som jag plattade till så dom blev ovala för att få ett bättre flöde och att slippa kallras vid fönstrena för det var inte mycket värme som kom dit innan , din var ju dessutom veckad men det fixade du väl efteråt .
 
Toppen