• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Projekt dieselvärme i trumans luftslangar

chiquita

HBK Medlem
Inlägg
385
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025
Inledning och bakgrund.

Nu skall jag installera en luftvärmare, diesel, kopplat till de luftslangar som redan finns i bilen.

Husbilen är en Hymer 644 helintegrerad, årsmodell 2000. Bilen har en kombinerad Truma gasolpanna för varmluft och varmvatten. Avsikten är att bara använda Truman till varmvatten.

Efter att ha funderat och planerat i ett par månader så kör jag nu igång. Monteringen gör jag i huvudsak själv, förutom att företaget Tyrilux i Göteborg skall göra inkopplingen av dieselanslutningen samt provköra värmaren.


Det som under projektets gång styrt mina val är baserat på inhämtning av information ifrån olika forum, tillverkares broschyrer och samtal med försäljare och montörer.


Trots eller pga att det inte är så vanligt med husbilsmontage av diesel-luft-värmare så har det varit svårt att få fram fakta. Tex så har Eberspächer, enligt svensk broschyr, en serie värmare som kallas ”camper”. Det tog mig en vecka att få fram tillräckliga fakta om VAD camperserien är! Inte ens Generalagenten i Sverige kunde svara utan fick i sin tur kontakta tillverkaren i Tyskland.

Specifikationerna på campervärmarna tilltalade mig så när jag en vecka senare skulle beställa en sådan visade det sig att de inte tas hem till Sverige, och att reservdelar inte heller skulle lagerföras…..

Jag kan konstatera att Generalagenterna för både Eberspächer och Webasto har en ”sval” inställning till privatkunder. Redan i växeln hänvisas man bestämt till återförsäljare.

Dessa återförsäljare/montörer är av varierande kvalitet, mycket varierande….
Vissa kan sin sak men vissa har inte en susning. Att då bli hänvisad till dessa upplevde åtminstone jag som frustrerande. Av de 20-talet återförsäljare jag varit i kontakt med är det kanske 5 som ingav förtroende.
Senare, under projektets gång, bestämde jag mig för att göra det mesta själv.

Majoriteten av säljare/montörer har rekommenderat Eberspächer när det gäller små värmare. Dock är Webasto och Eberpächer ganska likvärdiga. Det som talar för Eberspächer lär vara att reservdelar går att byta ut utan att behöva byta ut en hel modul (detta enligt ett flertal återförsäljare)


Nästa steg var att välja effekt. Det finns effekter ifrån 2200 w och uppåt. Enligt samma princip som ovan så baserade jag mitt val på rekommendationer av ”initierat” folk bland återförsäljare. Värmaren lär må bättre av att gå på hög effekt under längre tid. Därav följer att en överdimensionerad värmare sotar mer vid lågeffektsdrift.


Mitt val föll på Eberspächer modell Airtronic D2. Denna värmare har fyra effektlägen på 850w till 2200 watt. Eftersom vi inte använder husbilen under de kalla vintermånaderna så bör 2200 watt vara tillräckligt.




Jag återkommer allt eftersom…..


Mvh projektledaren…..
 

Bilagor

  • 01_Montering Eberspächer.jpg
    01_Montering Eberspächer.jpg
    1,2 MB · Visningar: 215

chiquita

HBK Medlem
Inlägg
385
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025
Sv: Projekt dieselvärme i Trumans luftslangar.

Hej, här kommer sista delen av utprovningen.

Det gäller hur jag uppfattar följande driftsförutsättningar.

3. Parkeringsvärme.

4. Värme vid boende i husbilen.

3. Dieselvärmaren i drift i samband med att husbilen parkeras vid ”stort och känt varuhus i Halland”….

Förutsättning: Husbilen parkerad och lämnad ”obemannad” under några timmar. Temperaturen utomhus var ca 5 minusgrader. Värmarens termostat inställd på 22 grader. Isolermattor framrutorna användes inte.

Resultat: Efter inköpsrundan kom vi tillbaka till husbilen och inneklimatet var torrt och lagom varmt (22 grader). Att det kanske kostade några deciliter diesel…….never mind. Det var bara att lasta in kassarna, packa upp det färska brödet, sätta på lite kaffe och titta på det förbipasserande huttrande folket utanför.

Reflektion: OM jag ”bara” hade haft Trumavärme i bilen så tror jag att jag inte lämnat den igång. Snål? Hmmm kanske det? Men med dieselvärmare känns det helt OK att ”slösa” lite på värmen.


4. Dieselvärmaren i drift då man bor i bilen.
Förutsättning: Vi bor i bilen några dygn. Dagtid är värmaren inställd på 22 grader. Nattetid är värmaren inställd på 16 grader. Temperaturen pendlar mellan -5 grader nattetid och +10 grader på dagtid. Framrutorna utrustade med termomattor.

Resultat: Värmen ifrån dieselpannan fungerar mycket väl. Termostaten som reglerar Eberspächerns 4 effektlägen arbetar oklanderligt. Den reglerar mjukt och följsamt, utan att rusa till högsta effekt när man tex öppnar dörren och bilen kyls ner kortvarigt. Den ”smyger” emellan de olika effektlägena och detta uppskattar jag särskilt mycket nattetid. Visst hörs värmaren då den är igång, men ljudet är inte särskilt störande trots att vi så-att-säga sover ovanpå. Tickandet ifrån doseringspump och slang hörs mest framme vid dinetten. Bak i ”sovrummet” kan man knappt skönja tickandet.

Reflektion: För oss är investeringen väl placerade pengar. Det är trivsamt att inte behöva snåla på värmen bara för att man inte vill riskera att gasen skall ta slut.

Sammanfattning: Hela projektet har byggt på idén att förlänga säsongen utan att för den skull vintercampa. På vintern ställer vi ”in och av husbilen”. Värmaren är till för att ge lite goo värme när det är ruggigt. Ex. förra sommaren då vi var ett par veckor på Lofoten. Vissa nätter var det bara 5-6 grader och då hade det varit gott att kunna bränt lite diesel….

Nu efter några veckor med Eberspächern kan jag konstatera att den fungerar alldeles utmärkt.
Egentligen så tänker man inte ”att den är ”, den tuffar och går utifrån vald temperatur. Är det kallt väljer den ett anpassat effektläge, är det riktigt varmt stänger den av sig helt. Ställ in önskad temperatur och den sköter jobbet.

Detta är väl det bästa betyget dieselbrännaren kan få!?!
/En på-det-hela-taget rätt nöjd Roy....


 
Senast ändrad:

chiquita

HBK Medlem
Inlägg
385
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025
Sv: Projekt dieselvärme i Trumans luftslangar.

Hej.

När Eberspächern går på högsta effekt så blir den uppvärmda luften riktigt varm. Min uppfattning är att luften är varmare än när Trumanpannan värmer.

Fläkten i dieselvärmaren är svagare in Trumans. Detta gör att den uppvärmda luften ifrån Eberspächern så att säga blåser svagare men är varmare. Därför är det viktigt att regleringen av luftflödet görs optimalt. Nedan följer de tre viktigaste punkterna i optimeringen.

1. I alla utblås demonterade jag reglerluckan för att medge en god cirkulation.


Som jag nämnde tidigare så har jag stängt utsläppen i garaget. Däremot så sitter utblåsen kvar för att jag vid behov ska kunna öppna dem om jag av någon anledning vill torka upp i garaget.



2. På toaletten sitter ett utblås, först demonterade jag reglerluckan men nu är den åter på plats. Det beror på att de två trumaslangarna som går under golvet på toalettutrummet
väl räcker till för att värma upp toaletten. Det är visseligen gott när toan är varm men inte FÖR varm. Det är nu lättare att reglera temperaturen.


3. Den sista intrimningen av värmesystemet är en "inbyggd" begränsning av luftflödet i en av slangarna. Ungefär 25 % av den uppvärmda luften går i en luftslang tillbaka mot Trumapannan. Före begränsningen blev luften runt Truman och därmed även i garderoben riktigt varm, nästan het. Därför ströp jag drygt hälften av lufttillströmningen i den slangen (se bild).

Just nu håller jag på med att anpassa täckpanelerna i garaget, sedan skall projektet vara klart.... /Roy
 

Bilagor

  • 32_Montering Eberspächer.jpg
    32_Montering Eberspächer.jpg
    1 MB · Visningar: 66
  • 33_Montering Eberspächer.jpg
    33_Montering Eberspächer.jpg
    1,1 MB · Visningar: 70
Senast ändrad:

chiquita

HBK Medlem
Inlägg
385
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025
Sv: Projekt dieselvärme i Trumans luftslangar.

Hej.
Nu närmar sig slutet....på projektet.

Panelen i garaget anpassas och skall monteras.
Jag delade de två panelbrädorna försiktigt, väldigt försiktigt, eftersom de var limmade i 90 graders vinkel.

Klart snart /Roy
 

Bilagor

  • 34_Montering Eberspächer.jpg
    34_Montering Eberspächer.jpg
    1,7 MB · Visningar: 92
  • 35_Montering Eberspächer.jpg
    35_Montering Eberspächer.jpg
    1,5 MB · Visningar: 89

chiquita

HBK Medlem
Inlägg
385
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025
Sv: Projekt dieselvärme i Trumans luftslangar.

Jaha, då vart det klart….

Nu är Eberspächern på plats. Intrimningen avslutad så när det behövs är det bara att trycka på knappen……


Torra fakta som sammanfattar själva monteringen:
Värmaren är en Eberspächer Airtronic D2 med installationssats för båtmontage. I den satsen ingår bl. a. montagehyllan samt ljudisolerade luftslangar. Till detta har jag kompletterat slangsatsen så att samtliga fyra luftvägar till/från värmaren är ljudisolerade.

Styr/reglerdonet (termostaten) är digitalt med inbyggd temperaturavkänning. Monteringsplats för termostaten är i närheten av Trumans styrdon.

Doseringspumpen är ljudisolerad. Hela bränsleslangen ifrån doseringspumpen till värmaren är ljudisolerad. Bränsleslangen är ilagd i en gummislang för att både skydda bränsleslangen OCH framförallt för att minimera ”tickandet”.

Värmaren är monterad i garaget på väggen emot toaletten. Värmaren är upphängd i mjuka gummifötter (x-tra).

Den uppvärmda luften leds ifrån värmaren ljuddämparen direkt till Trumaslangarna. Varmluften ansluter efter en ”y-skarv”.
Den ena anslutningen går till en luftslang som går hela vägen fram till förarplatsen. Slangen har, på vägen, tre fria luftutsläpp.
Den andra anslutningen går till en ”t-skarv” som leder varmluften till toalett, dinett och sängbotten, samt bakvägen mot Trumapannan. Ifrån Truman ansluter uppvärmningen för gråvatten och luftutsläppet vid ingången.
Det innebär att den uppvärmda luften fördelas på bilens båda sidor med jämn värmefördelning som följd.

Luftintaget för varmluften sitter i garaget. Via en ljuddämpare på insuget till värmaren tas luften ifrån garaget. För att undvika undertryck så har jag monterat en ventil mellan bodel och garage. Notera att den uppvärmda luften återcirkuleras i bodelen.

Avgasslangen leder ut avgaserna genom golvet och ut vid husbilens vänstra hörn.
Luftintag för förbränningsluften sitter i direkt anslutning till värmaren. En ljuddämpad slang går igenom golvet och suger in förbränningsluften till värmaren. Notera att avgas systemet är helt åtskilt ifrån bodelen.




Reflektion:
När jag idag tänker tillbaka på projektet kan jag konstatera att det tagit rätt många timmar i anspråk. Jag har medvetet gått långsamt fram för att få tid till att fundera över monteringen. Hur kablaget skall dras, hur spänningsmatningen skall utföras, vilken är den bästa slangdragningen osv osv.


Halva tiden gick åt för att ”läsa på” och undersöka marknaden.

25% av tiden har varit funderingar runt praktiska problem, ex den tickande doseringspumpen.

Resten av tiden har varit själva monteringen. Faktum är att OM jag skulle göra det idag så skulle det nog gå på en dag….eller två.


Sammanfattningsvis: det är SÅÅ skönt att vid behov kunna bränna lite diesel istället för gas. Är det lite ruggigt ute då ställer vi in 22 grader på termostaten, och sedan tänker man inte mer på att dieselbrännaren är igång. Om motorvärmen räcker till vid färd eller om solen värmer upp husbilen då stängs Eberspächern av och startar inte förrän temperaturen faller.

Slutligen: Det är riktigt riktigt roligt att planera och montera själv. Därför vill på detta sätt rekommendera andra att göra samma sak. En normalt händig klarar att montera en dieselvärmare. Är det något som är tveksamt –tala med en expert eller betala för en viss del av monteringen.


Önskar alla en goo husbilssommar /Fd projektledaren Roy



 

Bilagor

  • 36_Montering Eberspächer.jpg
    36_Montering Eberspächer.jpg
    1,1 MB · Visningar: 136
  • 37_Montering Eberspächer.jpg
    37_Montering Eberspächer.jpg
    1,1 MB · Visningar: 154

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.636
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Projekt dieselvärme i Trumans luftslangar.

Kommer du att sätta något skydd framför värmaren? Jag hade nog satt något galler eller liknande framför för att inte sakerna man har i garaget kommer i kontakt med värmaren o skadar den eller sig själva.
Vårt garage brukar vara rätt fullt med möbler etc vilket jag antar ert är med.
I övrigt tackar jag för en mycket intressant lektion:). / Smålänningen
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Projekt dieselvärme i Trumans luftslangar.

Tack för bra beskrivningar och bilder. Tänkte bara på en sak:

"Reflektion: Jag vet sedan tidigare att Fiats kupévärmare inte räcker till när temperaturen sjunker en bit under noll. Det blir då någorlunda varmt där framme men om man stannar för att fika så är det kyligt i dinetten, och kallare ju längre bak i bilen man går."

Har själv en helintegrerad bil på över 8 meter.

Innan jag lärde mig hur jag förebygger och får bort imma på de främre sidorutorna fram så körde jag bilens orginalvärme på full defroster och högsta temp.....
Gissa om min förvåning när ungarna bak klagade på att det var för varmt bak i bilen under färd.

Gick bak och kollade termometern vid köket...

+24 grader med en utomhustemperatur på -20 grader.

Detta var efter ca 15 mils körning med en redan förvärmd bil.
Var tvungen att dra ner temperaturen fram och att använda värmepaketet bak var inte att tänka på....

Jag blev iaf. riktigt imponerad av bilens "orginalsystem".

Med dina erfarenheter så måste nog Fiat ha förbättrat sin värme på senare modeller?

Har bara positivt att säga om vintercamping med en stor tysk bil i kalla norden =)

MVH/
J

 

chiquita

HBK Medlem
Inlägg
385
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025
Sv: Projekt dieselvärme i Trumans luftslangar.

Kommer du att sätta något skydd framför värmaren? Jag hade nog satt något galler eller liknande framför för att inte sakerna man har i garaget kommer i kontakt med värmaren o skadar den eller sig själva.
Vårt garage brukar vara rätt fullt med möbler etc vilket jag antar ert är med.
I övrigt tackar jag för en mycket intressant lektion:). / Smålänningen


Hej smålänningen.

Hmm vi har inte haft bilen mer än några månader så all packning är inte ilastad ännu. Dock så vet jag av erfarenhet att det är såå mycket lättare att plocka in grejor i bilen än det motsatta. Vi försöker vara lite försiktiga med vad vi bär ut.

Detta är vår första "garagebil" och OM garaget skulle tendera att bli fullt är din idé att skydda värmaren med ett galler nog nödvändig.....

Är det möjligen så att bara för garaget är stort så är det bara att "lassa in"?

Som sagt det visar väl sig snart.....

Tack /Roy
 

chiquita

HBK Medlem
Inlägg
385
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025
Sv: Projekt dieselvärme i Trumans luftslangar.

Tack för bra beskrivningar och bilder. Tänkte bara på en sak:

"
Reflektion: Jag vet sedan tidigare att Fiats kupévärmare inte räcker till när temperaturen sjunker en bit under noll. Det blir då någorlunda varmt där framme men om man stannar för att fika så är det kyligt i dinetten, och kallare ju längre bak i bilen man går."

Har själv en helintegrerad bil på över 8 meter.

Innan jag lärde mig hur jag förebygger och får bort imma på de främre sidorutorna fram så körde jag bilens orginalvärme på full defroster och högsta temp.....
Gissa om min förvåning när ungarna bak klagade på att det var för varmt bak i bilen under färd.

Gick bak och kollade termometern vid köket...

+24 grader med en utomhustemperatur på -20 grader.

Detta var efter ca 15 mils körning med en redan förvärmd bil.
Var tvungen att dra ner temperaturen fram och att använda värmepaketet bak var inte att tänka på....

Jag blev iaf. riktigt imponerad av bilens "orginalsystem".

Med dina erfarenheter så måste nog Fiat ha förbättrat sin värme på senare modeller?

Har bara positivt att säga om vintercamping med en stor tysk bil i kalla norden =)

MVH/
J



Hej Jimbo.

Angående värmen i gamla modeller:
Ja som du beskriver värmen i din bil är jag helt övertygad om att värmepaketet förbättrats på nyare modeller.

Eller är det så att din bil är utrustad med Dieselvärmare för motorn? Har förstått att Fiat,
för den nordiska marknaden, orginalutrustar bilar med dieselvärmare.

Moderna dieselmotorer från TDI och framåt är såpass effektiva att de inte utvecklar så mycket "spillvärme".

Titta bara på Postens nya Fiat-dieslar vars värmesystem inte räcker till för kalla dagar.

Mvh /Roy


 
J

Jimbo

Guest
Sv: Projekt dieselvärme i Trumans luftslangar.

Nepp, ingen dieselvärmare orginal.

Har satt in en Webasto som jag startar vid behov manuellt.....trodde att den skulle vara ett måste för att hålla motortempen uppe vintertid.

Men med facit i hand så räcker bilens orginalsystem gott. Webaston fungerar nu mer som parkeringsvärmare och för att värma bodelen via värmepaketet där när man står still.

Jag blev förvånad jag med hur pass bra den håller motortempen utan stöttning.

En tanke är att eftersom det är en stor bil så får motorn jobba hårdare och därav utvinns kanske mer värme.....vad vet jag?

/J
 

chiquita

HBK Medlem
Inlägg
385
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025
Sv: Projekt dieselvärme i Trumans luftslangar.

Hej.

Lyfter den här tråden för att ge lite erfarenheter ifrån dieselvärmaren.

Vi har sedan monteringen 2010 använt värmaren under olika förutsättningar. Ex i norra Norge där det var nära frost på nätterna och sådär 7 grader på dagtid. I Holland under april med kalla nätter och till och från samt i Spanien Portugal under 3 månader i vintras med som lägst några grader kallt.

Sammanfattning: Fy fanken så bra det är med en dieselbrännare....

Som jag skrev tidigare: man tänker inte på att den finns, den bara gör sitt jobb.... Det är nog ett bra betyg.

Dieselförbrukningen är nästan försumbar då man är på resa och ändå tankar ofta. Under kalla omständigheter, då värmaren går mycket, påverkas medelförbrukningen på husbilen marginellt.

På kvällen ställer vi in 15 grader på termostaten. Den stängs då av och om/när temperaturen sjunker ner mot 15 så smyger den igång på låg effekt och håller inställd temperatur.
Den av oss som först går upp stegar upp termostaten till 22 grader. Pannan går då upp till full effekt (2200 watt) under någon timma innan den smyger ner på lägre effekt igen.

När vi börjat köra och Fiat-värmen kommer igång så stänger Ebersprächern av sig och startar inte förrän det börjar bli kallt framåt kvällen.

I vintras var vi två ungefär lika stora husbilar som körde ner i Europa. Som jämförelse så fick den andra bilen fylla gasol flera gånger mer än vad vi gjorde. Detta trots att de "snålade" med värmen inne vilket vi inte gjorde.

OM man skulle använda husbilen i riktigt kallt klimat, 10-20 grader kallt då räcker naturligtvis inte 2200 watt till. Då bör man nog satsa på 4-6000 watt.
Så kallt tycker vi inte om, då ställer vi in och av husbilen. För oss gäller att snö passar bäst på vykort.:)

Den enda skötseln hittills är att jag kör igång värmaren en gång i månaden året runt. Servicetekniker menar på att den mår bra av att inte stå stilla för länge. Så en gång i månaden får den gå i ca 30 minuter.

Det jag nu undrar är hur har det för er andra? Ex Tommy-L som gjorde en yttre låda för värmaren. Det är jag nyfiken på!
Eller någon annan med erfarenheter ifrån dieselvärmare....

/Diesel-värmare-fantasten Roy
 
F

F.d. 50956

Guest
Sv: Projekt dieselvärme i Trumans luftslangar.

Det här var ju en riktig kvalitetstråd och därför lyfter jag den igen med en fråga.
När ni installerat dieselvärmaren och använder den vintertid, kör ni den vanliga Trumavärmaren på sommar programmet så att den bara sköter varmvattnet då?

Tack för mycket bra och inspirerande tips!
//Micke
 

chiquita

HBK Medlem
Inlägg
385
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025
Sv: Projekt dieselvärme i Trumans luftslangar.

Det här var ju en riktig kvalitetstråd och därför lyfter jag den igen med en fråga.
När ni installerat dieselvärmaren och använder den vintertid, kör ni den vanliga Trumavärmaren på sommar programmet så att den bara sköter varmvattnet då?

Tack för mycket bra och inspirerande tips!
//Micke


Hej.
Du ser på den bifogade bilden Trumas styrpanel. Den har inget val av sommar eller vinterläge.
Jag har spärrat den så att den bara går att köra i varmvattenläge.
Vi använder alltså inte Truman i varmluftsläge. Trots att Ebersprächern bara ger 2200 watt så räcker det. Det vi kör vintertid är söderut i Europa.

Peppar peppar så har Ebersprächern fungerat helt utan störningar. Den bara går och går. Ser till min förvåning att det är 6 år sedan jag monterade den!

Förbrukningen är försumbar (både ström och diesel) så får den gå när det behövs.
Man tänker inte på att den är igång. Den smyger så fint emellan de olika effektlägena. När det blir varmt av solen så går den ner i ett viloläge tills det kyler på igen.

Jag kör den någon gång i månaden året runt. Då får den gå någon timma.

Som jag tidigare skrivit: Vi har blivit bortskämda med en dieselpanna i bilen. /Roy
 

Bilagor

  • 25642d1269280526t-09_montering-eberspaecher.jpg
    25642d1269280526t-09_montering-eberspaecher.jpg
    26,4 KB · Visningar: 261

DavidS

HBK Medlem
Inlägg
126
Kommun
Falköping
HBK-Nr
21307
Medlemskap
2024
Hej Roy och tack för all information i din tråd.
Jag såg att det är en gammal tråd men jag prövar ändå... Hur kopplade du in dig på trumans värmerör (hur många rör fick du gå på) och kan du fortfarande köra truman trots att eberspachern är inkopplad på systemet? Kan det blåsa baklänges och "ut" genom ebern? Jag är på gång att försöka mig på ungefär samma lösning men funderar lite på vad jag ska tänka på och om du har fått några nyttiga lärdomar på vägen?
M.v.h. DavidS
 

chiquita

HBK Medlem
Inlägg
385
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025
Hej.

Oops, såg att tråden är 9 år nu....
Tiden går fort. Har fortfarande samma bil och Ebersprächern fungerar som den skall!

Du frågar om inkoppling i Trumans originalslangar:
I vår husbilsgarage finns 2 av Trumans huvudslangar. De är därför lättåtkomliga för inkoppling.
En av dessa går ifrån Truman genom garaget och vidare till toalett, dinett och fram till förarhytten. Denna delade jag och där kopplade jag in Ebersprächern via en tvåvägsskarv. Varmluften ifrån Ebersprächern går pss både till toa, dinett, förarplats och till husbilens högra sida.

Hela upplägget är gjort för att inte använda Truman för värme utan bara för varmvatten. Detta för att spara gasol. Diesel får man alltid tag på men det kan vara lite svårare med gasol. (har blivit bättre nu än det var för 10 år sedan)
Alltså är Ebersprächern den enda värmen som vi använder. Den ger 2200 watt och räcker för de årstider vi använder bilen. Några minusgrader är inga problem.

Precis som du skriver så OM jag skulle köra Trumans värme så skulle en del gå bakvägen genom Ebersprächern.


Sammanfattning med plus och minus..
Inkoppling i Trumans slangar ger en bra värmefördelning av hela husbilen. Garage, toalett, skåp och förarplats mm blir uppvärmda och ger ett gott inomhusklimat.

Nackdelen är att det tar lång tid att värma upp husbilen ifrån kallt till varmt. Värmaren är ju bara 2200 watt. Men när vi använder husbilen så är det ju varmt när vi stannar och över natten räcker effekten väl till.

En fördel med att värmaren inte har så hög effekt är att den mår bättre av att gå på högeffekt än att vara överdimensionerad och istället gå på lågeffekt.
Ström- och dieselförbrukning är nästan försumbara. 4A och går ca 4 timmar på en liter diesel vid högsta effekt.
När vi är ute på resa så går den inte länge på högsta effekt utan stegar snart ner effekten då inställd temperatur är uppnådd.

Förslag: fundera på hur du skulle använda dieselvärmaren.
Om du är ute efter komfortvärme är originalslangar bra inkoppling.

Om du vill ha snabb värme så är det nog bra att lägga in extraslangar och leda dem till ett par strategiska platser. Då får man snabbare uppvärmning av boutrymmet, nackdelen då är att övriga utrymmen då blir kalla. Har sett att det finns en form av manuell växel för luftslangar som skulle kunna möjliggöra både och. Alltså ena läget för snabbuppvärmning och andra läget för komfortvärme.

Lycka till /Roy
 

DavidS

HBK Medlem
Inlägg
126
Kommun
Falköping
HBK-Nr
21307
Medlemskap
2024
Tusen tack! Jag ska fundera vidare lite till. Idealet för min del hade varit om det funnits utrymme för att dra ett parallellt system men jag är ganska säker på att det inte får plats efter att ha plockat isär valda delar av husbilen. Möjligen är ditt förslag med en shunt och två alternativ för fördelningen av varmluft en fungerande lösning. Jag får tänka och mäta mer före jag sätter igång:). DavidS
 
Toppen