• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Plåt o fläktproblem..

F

F.d. 53000

Guest
Sv: Plåt o fläktproblem..

Hej jag tycker absolut att du skall fortsätta och skriva om eländet ,Bror har skrivet om liknande problem,jag har också haft fukt,eller man skulle skriva vattenskadat,jag nästan vrida ur träreglarna bak på bilen,så jag bytte allt trä och isolering under fönstret bak bak ,så lycka till med arbete ,det är ju inte roligaste men skall se att det blir bra när är färdig med jobbet.Hälsningar Yngve

F

F.d. 6065

Guest

Tack för det.. Jag tror och hoppas att det inte är från taket det kommer. Tanken slog mig också tidigare så jag har mätt på båda väggarna, och där är det lyckligtvis torrt.

All fukt i botten går maximalt 20 cm upp i dom stående reglarna, så väggarna verkar ha klarat sig bra. Nu ska jag åka tillbaka och fortsätta med rivandet, men jag skriver mer senare..

F

F.d. 6065

Guest

Lång dag igen, men nu har jag kommit en bit på väg iaf. Jag tog lite bilder, men självklart glömde jag kameran kvar i garaget, så dom kommer lite senare.
Som jag kanske nämnt så stack själva golvskivan ut 20-30 mm från utsidan av väggen, och var klämd mellan övre och nedre bottenreglarna, men det gör den inte längre för det som låg i kläm var så kasst och blött så jag kunde skära bort det med en spackelspade...!!! Jag tror inte golvet kommer att svikta ändå iom att det ligger reglar och isoleringsblock under golvskivan, och det är förhoppningsvis stabilt nog.

Hursomhelst så har jag fått bort båda bottenreglarna, och det var bara skräp. Bakom dom ser man bitvis golvreglar varvat med avsnitt av frigolitisolering, och dom reglarna var visserligen blöta, men dom var iaf skapligt friska. Som det ser ut nu måste jag också bort med glasfiberkappan i baken på bilen, för det går en regel bakom den som man bara ser änden på från sidan, men klämmer man på den underifrån så frasar det, så det är väl lika bra att göra det riktigt på en gång även om den inte är något bärande.

Jag har även hunnit med att kontakta en skogsarbetare med sågverk utanför Gävle, och han hade ett virkesblock i rätt längd av riktig fetfura, som han kan såga till i rätt dimension, så den ska dit istället för dom borttagna bottenreglarna och även om det är lite fukt kvar i anslutande reglar, så kommer den nya iaf inte att ruttna i första taget, och på SMC sa dom att resten kommer att självtorka så småningom, bara det blir tätt.

Nu har jag lite andra tråkigheter att sköta ett par dar, men jag återkommer när jag kommer hem och är igång igen..

F

F.d. 6065

Guest

Då är jag tillbaka och har hunnit lite mer sen sist, och dessutom lyckats komma ihåg kameran..:spinny:

Lite mer tråkigheter har jag också lyckats hitta.. Nån slug djä..l hade spikat fast målad masonit under elementet och i sofflådan vid det lilla hörnbordet, och under det hittade jag givetvis mer elände att ta hand om på andra sidan bilen, så det blir nog att lossa plåt och kjol även där.:(

Skumt med bildinlägget här, för jag ser inte bilderna utan att förhandsgranska, och måste som det verkar skriva all text överst, och sen lägga bilderna i en rad under..
Om det är jag som gör fel, kanske nån kunde PM:a mig och berätta hur det ska gå till.

Hursomhelst så skildrar bilderna lite före och efter av dom saker jag skrivit om tidigare, förutom bilderna med ny bottenregel där jag lagt på en fuktspärr, för det gjorde jag idag..
Lite trött blev jag när jag skulle köpa 35 mm frigolitisolering, för det finns banne mig inte att få tag på annat än som svindyrt special. Som det ser ut nu får jag köpa tjocka skivor som jag sen sågar upp i 35 mm ribbor, och limmar ihop igen med PL 600 eller annat bra lim.

Skulle nån veta var man kan hitta rätt tjocklek utan personlig ruin, vore ett tips guld värt..

Bilagor

• Fukttest under soffa H..JPG
    Fukttest under soffa H..JPG
    2,3 MB · Visningar: 10
  • Fukttest under bord.JPG
    Fukttest under bord.JPG
    1,9 MB · Visningar: 8
  • Soffmasonit borta.JPG
    Soffmasonit borta.JPG
    2,3 MB · Visningar: 12
  • Rutten sida bak.JPG
    Rutten sida bak.JPG
    2,3 MB · Visningar: 11
  • Fläktar på tak.JPG
    Fläktar på tak.JPG
    2 MB · Visningar: 8
  • Rutten bak utan kjol.JPG
    Rutten bak utan kjol.JPG
    2,3 MB · Visningar: 9
  • Reglar borta.JPG
    Reglar borta.JPG
    2 MB · Visningar: 10
  • Ny regel bak.JPG
    Ny regel bak.JPG
    2,2 MB · Visningar: 12
  • Ny regel fram svart.JPG
    Ny regel fram svart.JPG
    2,3 MB · Visningar: 11
F

F.d. 6065

Guest

Inte så mycket gjort idag iom att jag behöver isoleringen nu. Jag har ändå lyckats hyvla till den sista biten som sitter under toaluckan, och få den på plats, så nu är det som sagt bara isoleringen kvar innan jag ska börja det digra arbetet med att få tillbaka allt och få det tätt.
Det som sen väntar är samma sak på andra sidan, men nu kan jag ju detta, så det ska väl gå fort att få till...:wall: Sen var det bara den lilla detaljen med taket kvar... Nu blev jag plötsligt väldigt trött, undrar varför...???

Dock kan jag dela med mig av ett tips om var man kan hitta 35 mm skivor.
Jag lyckades hitta en firma i Skåne som heter Nexpack och har en stående kund som gör glaspartier, och därför använder just 35 mm skivor.

I deras ordinarie sortiment ingår annars 20 mm och 15 mm skivor, som med lite lim blir rätt tjocklek. Dom var väldigt trevliga och ska skicka upp det jag behöver, 10 skivor slutar på ungefär 700:- inkl. moms och frakt. (Förmodligen betydligt bättre pris än vad Kabe skulle ha begärt för samma skivor..)

Här är en länk om nån behöver:
Våra medarbetare

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Eftersom ingen har skrivit här på ett tag förutom jag, vet jag inte om min lilla följetong är intressant, men om nån vill så kan jag försöka ta lite bilder på eländet och lägga, in så ni kan se vad jag skriver om.
------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hej Micke P, vad är det för dummhet att det inte skulle vara intressant...............Klart det är intressant, och så mycket bilder som möjligt tack :). Lider med dig, men det här är ungefär samma läge som när man börjar titta på en rostig veteranbil eller liknande. När något ser ogreppbart ut så är det bästa sättet att anfalla och riva bort så mycket som möjligt i stället för att småfjutta, så brukar nya utvägar öppna sig. Det är ju det som du har gjort och det börjar ju rätta till sig även om det är mycket arbete. Så fortsätt rapporteringen, och tänk på så nöjd du kommer att känna dig när du är klar och vet att allt är tätt. Pengarna som du fick i retur är väl en viss tröst för dina inköp även om det inte kan ersätta arbetstid.

M.v.h. JANKRO.

Frankia

HBK vice ordförande
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2025

Hej Micke P

Aj aj vad har du hamnat i? Jag lider med dig.

Trots allt elände så är det intressant att läsa och se bilder på hur du löser det.
Kämpa på, det är snart din tur att åka ut på vägarna

Lycka till

F

F.d. 6065

Guest

Orken har varit lite klen ett par dar nu, förmodligen bara för att jag försöker skjuta rostlagningen på framtiden, och då vill man ju inte bli klar med väggen för snabbt.. :twitcy: Jag har iaf fått väggen klar för att sätta dit alu remsan som ska sitta bakom den ordinarie fasadplåten, för att täta dom små hålen. Sen blir det till att vända bilen och börja om på andra sidan, där är det visserligen "bara" ca. 1,5 meter fukt enligt mätaren.

Jag lyckades hitta en kille som ska ta hand om rosten så jag slipper, och kan hålla på med fukten istället. Jag har även skaffat en spruta som jag ska ha till linolja för en genomgående rostbehandling av både det stora golvet på bilden, och underredet i största allmänhet efter rostlagningen.

Igår satte säljaren av bilen in 20,000:- på mitt konto enligt överrenskommelsen om återbetalning för fukten, så nu har jag så det räcker till material och rostlagning. Jag får vara glad att jag fick något öht med tanke på att det var en privataffär.

Jag sätter in dom senaste korten på väggen. Frigoliten på plats på hela väggen, och trät under toaluckan är utbytt och fuktsäkrat.

Det är även en bild på det konstiga och outnyttjade golvet som sitter under husdelen. Det som syns är den bit som blixten nådde, men det sträcker sig hela "husets" längd (4,60) och bredd, och varför dom inte byggde nån typ av förvaring där från början, förstår jag inte.
Tanken har funnits att bygga nån typ av genomgående låda i båtplyfa, men då måste jag bygga luckor i kjolen, och det blir lite för mycket just nu så vi får se i framtiden..

Bilagor

• Plåtgolvet.JPG
    Plåtgolvet.JPG
    2,3 MB · Visningar: 8
  • Ny frigolit bak.JPG
    Ny frigolit bak.JPG
    2 MB · Visningar: 9
  • ny frigolit fram.JPG
    ny frigolit fram.JPG
    2,2 MB · Visningar: 7

angan

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2025

Det är helt ok att tappa orken ibland. Speciellt i ett motlut som du verkar ha haft.

Vad du kan glädja dig åt är att när du är klar med lagningen har du antagligen en bil som är bra mycket bättre än när den lämnade fabriken för många år sedan och du vet själv exakt hur saker och ting är gjorda och ser ut. Vi som har köpt nya (eller nyare) bilar hoppas på att vi ska slippa överraskningar. Men vem vet... dagens tillverkningsmetoder kanske också ger problem vad det lider.

Intressant att du delar med dig av dina erfarenheter och att få följa renoveringsarbetet. Alltid lär man sig något nytt.

F

F.d. 6065

Guest

Jag förstod att rosten skulle bli ett problem, men att det skulle vara så kopiöst mycket hade jag inte väntat mig. En del här bygger om själva "huset" som är fuktskadad, men jag skulle behöva bygga om bilen istället. Visserligen är det en 89:a och att den har stått ute i 4 år, men vilket land den kommer ifrån kan nog också ha en viss inverkan..:rolleyes:

Att själva bodelen bitvis kan bli "bättre än ny", kan så vara, men om jag inte byter flera kvadrat plåt under bilen, skulle jag behöva en ny bil att lyfta över hela kalaset på, och eftersom en ny bil är dyrare än plåt så......:swoon:

angan

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2025

Ojdå... det där med rosten hade jag missat. Rost är ett sattyg !!

Jag håller med dig att svetsa i rost är inget kul. Kan du hitta någon som gör det så är det en bonus. Tyvärr är det väl inte gratis :mad:

F

F.d. 6065

Guest

Ojdå... det där med rosten hade jag missat. Rost är ett sattyg !!

Jag håller med dig att svetsa i rost är inget kul. Kan du hitta någon som gör det så är det en bonus. Tyvärr är det väl inte gratis :mad:

Mjae, gratis vet jag väl inte, men iom att en kille i ett granngarage är arbetslös och fattig, gick han med på att svetsa upp underredet där det behövs, så ska jag linoljebehandla allt sen.
Det han begärde för att göra jobbet var väl i stort sett gratis, och jag tyckte det var nästan löjligt billigt, så jag lovade honom en rejäl bonus som morot om han gör ett bra jobb.. :p

F

F.d. 6065

Guest

Det blev visst ett litet uppehåll i skrivandet, men tiden har inte räckt till utan att offra sömn, och att inte sova tillräckligt brukar straffa sig i längden.

Hursomhelst så har jag idag nått punkten när det är dags att vända på bilen och börja med nästa sida. Jag har missat att fota idag, men toaluckan, den övre listen och vattenpåfyllningen är tätad och på plats. Både vattenpåfyllningsslangen och luftningsslangen var gamla med hål i, så det blev en resa till Biltema för att köpa nytt.
Luftningsslangen hittade jag en till båt som passade, men påfyllningsslang hade dom förståss inte, så jag fick skarva ett par kylarslangar med en bit av ett plastavloppsrör, och vips så hade jag ny slang som funkade perfekt.

Bilderna visar aluminiumplåten som jag lagt bakom panelen med rikligt av Butyl, för att täta dom små hålen som blev av fukten. Butylmassan är säkert bra, men herre jösses vad kletig den är... Den fastnar på precis allt som den inte ska fastna på, och den trådar nåt alldeles kopiöst, så det går åt en hel del lacknafta för att få rent efter kladdet.

Det är också en bild på en lagning av en bärande balk som jag fixade när den var tillgänglig utan att behöva ligga under bilen och svetsa. När bilen är vänd och upphissad, ska den stackars garagegrannen få börja med att laga upp all rost i underredet.
Guuud, vad skönt att slippa göra det själv..:p

Sen är det ett par bilder på panelen som kommit på plats, och det börjar se ut som det gjorde från början.

Jag ska försöka komma ihåg att ta fler bilder på det som är gjort idag, men imorgon (Lördag) är det veteranbilsmarknad med efterföljande Jänkebilscrusing i Gävle, så jag lär väl försöka ta mig tid till att gå och titta lite.
Jag har dessutom en Cheva ElCamino till salu som det ska komma folk och titta på, så dan lär ta slut snabbt..

Ha en trevlig helg så länge, så hörs jag igen om ett par dar.. (Eller nåt.:wink:)

Bilagor

• SN150967.JPG
    SN150967.JPG
    2,2 MB · Visningar: 5
  • SN150968.JPG
    SN150968.JPG
    2 MB · Visningar: 5
  • SN150970.JPG
    SN150970.JPG
    2,2 MB · Visningar: 7
  • SN150971.JPG
    SN150971.JPG
    2,2 MB · Visningar: 6
  • SN150977.JPG
    SN150977.JPG
  • SN150978.JPG
    SN150978.JPG
    1,9 MB · Visningar: 5
F

F.d. 6065

Guest

Jaha, då är bilen vänd och nästa sida är påbörjad. (Utom dom första två bilderna som visar den nästan färdiga andra sidan..)

Det är inte fullt lika illa där, så mitt största problem är att få virket torrt utan att behöva vänta i flera veckor med fläktar blåsande. Det som var ruttet inskränkte sig till en dryg decimeter++ av bottenregeln, så den tog jag bort och tillverkade en ny bit som ska dit när trät runtomkring har torkat så jag blir nöjd.

Under tiden jag väntar på att det ska hända, passar jag på att byta ut elskåpet som var sprucket och läckte in lite vatten i väggen, under och vid sidorna om skåpet.
Kylskåpets täcklucka får sig även en omkittning när jag ändå är igång.

Jag har haft en kupévärmare stående i förvaringslådan och blåst varmluft upp till dom fuktiga balkarna det senaste dygnet, och har därför lutat en plåt mot öppningen mellan plåt och bil. Jag inbillar mig att det ska gå fortare att torka så...:confused:

Imorgon ska min garagegranne börja med rosten under bilen, så den kommer att bli som ny när allt är klart och omtätat, torkat, rostlagat, funktionstestat och allt annat jag kan komma på vartefter, men då vet jag iaf vad jag har sen..
Jag har även beställt Boxer och köpt en Triax UFO 100 antenn, så jag har nåt att titta på när flytten är klar.

Det gäller bara att inte tänka för långt framåt för att inte tappa pusten. Börjar jag gå igenom vad som är kvar att göras på taket känner jag att det lätt blir lite mycket.
Eftersom mitt lägenhetskontrakt går ut om 4 veckor har det varit lite stressande ända tills jag kom på att jag faktiskt kan bo i bilen där den står, och då behöver jag ju inte ens slå på värmen i bilen..:twitcy:

Problemet är bara att det är meningen att jag ska pulverlacka och tjäna pengar i lokalen, inte ägna hela dagarna åt att fixa en husbil, jag har tom. lekt med tanken på att sadla om och bli husbils/vagns reparatör.
Jag är ju trots allt möbelsnickare, och reparationerna involverar nog för det mesta trä och tunnplåt...
Jaja, fantisera går ju.:msn_wink:

Hat så länge, och ta vara på resterna av sommaren innan bilen ska in i ide...
Lite nya bilder på det jag skriver om kanske...

Bilagor

• SN150979.JPG
    SN150979.JPG
    2,1 MB · Visningar: 5
  • SN150992.JPG
    SN150992.JPG
  • SN150991.JPG
    SN150991.JPG
    2,4 MB · Visningar: 5
  • SN150990.JPG
    SN150990.JPG
    1,9 MB · Visningar: 5
  • SN150985.JPG
    SN150985.JPG
    1,6 MB · Visningar: 4
  • SN150984.JPG
    SN150984.JPG
    2,3 MB · Visningar: 5
  • SN150983.JPG
    SN150983.JPG
    2,4 MB · Visningar: 5
  • SN150982.JPG
    SN150982.JPG
    2,3 MB · Visningar: 7
  • SN150981.JPG
    SN150981.JPG
  • SN150980.JPG
    SN150980.JPG
F

F.d. 6065

Guest

Ja varsågod, om det nu är så mycket att läsa..
Jag har inte dom författartalanger som en del andra här på forumet, så jag skriver mest för att kunna gå tillbaka längre fram och njuta över att det är klart..:p

Sen är det faktiskt en liten sporre att veta att ni följer mitt jobb, och därför måste jag ju hålla ångan uppe och göra mitt bästa för att det ska bli bra.:yes:

F

F.d. 6065

Guest

Jaha, nu har jag fått lite tid över att skriva en rad eller två om hur det går.
Det är iofs ett kärt problem, men det känns ibland som det går för sakta pga. att det alltid kommer in folk i garaget som vill ha en pratstund, och självklart måste jag ju stanna upp och ta en fika med dom en stund,,:p jag skulle dock vilja ha hunnit längre iom att jag måste flytta dit senast den sista september, men men, det är som det är ibland.

Hursomhelst så har min svetskille gnetat på rätt bra, så snart är ungefär 50% av botten färdigt för rostskydd. På dom första bilderna kan man se hur en av balkarna såg ut, och att ett av dom 6 fyrkantsrör som hela husdelen vilar på, hade sjunkit ner ca 2 cm under den nivå den skulle ha suttit på. Vi blev tom. tvungna att lyfta upp hela balken med domkraft för att få den på rätt nivå innan svetsning. Jag har tidigare lagt in bild på samma fenomen från andra sidan som jag redan fixat själv, men det var värre här. På följande bild kan man se hans jobb med helsvetsad 1,5 mm plåt, så nu är det stadigt.

Den krokiga saken man ser på nästa bild, är påfyllningsröret till tanken som är helt felvinklat. Jag har retat mig på att det tar ca. 20 minuter att fylla på 80 liter diesel, men nu ser jag varför. Dels har plaströret i det närmaste vikt sig dubbelt, och dels sitter den kröken under tanknivån så det stannar soppa där hela tiden. Det är inte så konstigt att pumpen hela tiden slår av, fast man knappt har hunnit trycka in handtaget mer än några millimeter när man ska tanka. Nu ska jag bara hitta en veckad oljebeständig slang att ersätta denna med, så kan jag kanske slippa stå på huk tills knäna skriker när jag ska tanka.

På nästa bild ser man den lilla kant som sitter i underkant av gasolskåpet. Jag tog bort luckan efter att ha upptäckt att underkanten på ramen låg minst 1 cm från väggen, fast överdelen låg dikt mot plåten.
Då upptäckte jag att ramens djup var större än avståndet från plåten till innerkanten av denna lilla "trappa". Därför blev jag tvungen att slipa av ramen rätt mycket för att få in den tillräckligt för att ligga rätt mot väggen. Det är konstigt att en gammal firma som SMC gör ett så dåligt jobb och tar en sån genväg. Det var slipat i ramen tidigare, men inte alls tillräckligt mycket, och därför hade dom istället tryckt i en mängd tätmassa för att fylla ut.
Nu sitter den dock på plats tätad och klar, men inte utan flera modifikationer för att få till det. Jag ska ta en bild på det senare där det syns bättre vad jag yrar om.

Nu har jag haft värmefläkt blåsande på dom fuktiga balkarna i flera dygn, och fukten har gått ner tillräckligt för att sätta dit den korta biten som är nytillverkad, istället för den ruttna biten jag visat tidigare. Ny isolering är ditsatt, och plåten butylad och fasthäftad igen. Jag har tom. fått tillbaka listen, men det glömde jag att fota, så man ser bara sidan efter att häftningen är klar.

Till sist lyckades jag ta ett kort på min ständigt skitiga "svetsslav", som är passande maskerad med skyddsskärmen på, för att inte få för många beundrarbrev från damer med smak för dammiga och oljiga karlar...:twitcy:
Jag måste säga att han gör ett rejält jobb som säkert kommer att hålla längre än originalplåten på denna exellenta Franska bil.:rolleyes:
Man ser på sista kortet hur han har byggt upp en helt ny tvärbalk som bara ska få ett borrhål i sig för att kunna linoljespruta den inuti så rosten håller sig borta från den i fortsättningen.

Jag ska försöka komma ihåg att fota varefter jobbet fortskrider, men nu närmar jag mig det stora jobbet med att lyfta takplåten för att inspektera och torka upp det som är fuktigt. Huga vad det ska bli jobbigt att krypa däruppe med ca. 60 cm frigång mellan husbil och innertak, och lossa 1 taklucka och 3 olika "skorstenar", för att sen dra hela takplåten framåt och låta den hänga ner över förarhytten. Sen ska skivan som utgör den plana delen av taket lossas så jag kommer ner till isolering och balkar.
Undrar just vad jag kommer att hitta där !!???:confused:

Ha det så bra så länge, så jobbar vi på och hoppas på det bästa. Det blir väl klart nån gång förr eller senare... (Hoppas jag iaf.)

Bilagor

• SN150994.JPG
    SN150994.JPG
    2,4 MB · Visningar: 4
  • SN150996.JPG
    SN150996.JPG
    2,4 MB · Visningar: 4
  • SN150999.JPG
    SN150999.JPG
    2,3 MB · Visningar: 3
  • SN151000.JPG
    SN151000.JPG
    1,8 MB · Visningar: 3
  • SN151002.JPG
    SN151002.JPG
    2,3 MB · Visningar: 4
  • SN151003.JPG
    SN151003.JPG
    2,2 MB · Visningar: 4
  • SN151016.JPG
    SN151016.JPG
  • SN151017.JPG
    SN151017.JPG
    2,3 MB · Visningar: 5
  • SN151018.JPG
    SN151018.JPG
    2,2 MB · Visningar: 8
F

F.d. 6065

Guest

Jag tänkte bara skriva om varför det är så tyst från Gävle just nu.
Min svetskille jobbar bra men långsamt, och det blir varken bra eller kul bilder av ett rostigt underrede på en Fransman, så därför har jag avstått från att tråka ut er med sådana.

Jag blev dessutom tvungen att omdirigera honom till bakdelen på bilen så jag skulle kunna hissa ner den för att få plats att fixa med takjobbet. Självklart hittade han då dom värsta rostskadorna i slutbalken, så det har dragit ut på tiden med själva torkjobbet i väggar och tak.
Idag fick jag köpa 40x70x3 mm fyrkantsbalk för att använda till att bygga upp bilrumpen så det ska bli stadigt igen. Håhåjaja som det kan vara..

Jag lyckades dessutom med konststycket att sälja mina båda bilar på samma dag, med resultat att jag varit billös i en dryg vecka. Jag köpte dessutom en annan bil som det bara skulle vara ett par småfel på, men det visade sig vara den struligaste bil jag någonsin ägt.
Jag har svurit och svettats i en vecka för att hitta varför den inte gick som den skulle. Bilen har databox så man ska inte behöva pilla på tändningen då datorn ska sköta detta själv, men efter en slumpmässig koll av fördelaren upptäcktes ändå att nån har varit olydig och sen satt tillbaka den en kugg fel, och detta gjorde att felet blev så svårhittat.

Nu har jag knappt 14 dagar kvar innan flytten till bilen, så jag kommer att plocka dit det jag ska ha, och bo i den stående i garaget. Närmare än så kan man nog inte ha till sitt jobb, stoppar jag ut huvudet genom fönstret är det på jobbet, och resten är hemma...:p

Jag fick dock idag hem min nya Triax Ufo antenn + lite annat som kablar, kopplingar och CA-modul för MPEG 4, så nu har jag både platt TV, 360 antenn, bilstereo med DVD, backkamera med skärm och GPS, inte för att jag har så mycket nytta av en GPS när bilen står på pallbockar i ett garage...
Nu återstår bara det roliga ??? jobbet med att koppla in allt, och gärna rätt....:D

Jag återkommer med fortsatta rapporter så fort jag kommer tillbaka på rätt spår, och fixar med husbilen och inte en massa annat gojs...

F

F.d. 6065

Guest

Hej igen från Gävle..

Inne på andra natten i husbilen stående i garaget. Har just fått igång datorn igen efter några slitiga dagar med packning och flytt från lägenheten, och nu återstår att få in allt jag vill ha i husbilens sparsamma utrymmen. Hur det skulle gå vid en vägning behöver jag inte vara nåt snille för att räkna ut... :swoon:

Svetsningen av underredet går saaaaaakta framåt, men snart borde vi kunna släppa ner bilen på golvet för takavklädnad och torkning.
Jag ska försöka ta lite bilder på utfört svetsjobb, om inte för annat så för att visa att jag fortfarande lever, och för att hålla liv i tråden.

Återkommer snart, ha det så bra så länge..

F

F.d. 6065

Guest

Håhåjaja, vad tiden går...
Har igår fått igång en lånedator så jag kan läsa post och surfa igen.. Min dator blev inlämnad för ett par dar sen pga. kass hårddisk, som tur var är det garanti kvar så det blir nog bra.

Rosten fortsätter att dyka upp, men nu har vi beräknat att det är ungefär 25 % kvar innan det är färdigsvetsat, sen ska det behandlas under hela botten.
För dom det säger nåt har vi hittills gjort av med 1,5, 5 kilosrulle tråd, och är inne på den 4:e 5 liters gasflaskan. :swoon:

Inget ont som inte för nåt gott med sig, jag var upp på taket och kände efter lite, och körde även med fuktmätaren i innertaket, och kan inte hitta nån fukt just nu...
Det har stått öppet under plåten i dryga månaden, där uppe är det nog ca 25 grader varmt så det verkar ha torkat ut ganska bra, men hur det ser ut under takträskivan vet man ju inte, men min fundering är att även om jag struntar i att lyfta hela taket och istället tätar upp taket som det ska vara, kanske den sista ev. inre fukten kan torka ut av sig själv..? Vad tror ni ??

Annars är det rätt skönt att bo i bilen, och jag har fått det rätt mysigt och funktionellt.
Har lite dåligt samvete över vovvarna iom att dom inte har så många ställen att vara på, jämfört med en lägenhet/hus. Jag hoppas dom trivs ändå...

Vi hittar hela tiden nya trasiga slangar och konstiga kopplingar som vi byter och fixar vartefter, men intrycket är att underhåll inte har varit en prioriterad detalj hos denna bils tidigare ägare. Chefen på SMC blev lite upprörd över allt elände i min HB, så han frågade sig varför folk som köper båtar putsar och fejar hela vintrar, när andra som köper HB/HV bara kör år efter år, utan att göra något underhåll annat än på bilmotorn...
Det är ju iaf tur att jag har resurser och plats ???? att hålla på med all fix. Hade nån utan dessa möjligheter köpt bilen, kunde det ha blivit ett elände, inte så kul att ligga under och svetsa och lyfta takplåtar i minusgrader på en hyresparkering.. :D

Just nu är jag här inne för att försöka hitta nåt inlägg om hur man kan få varmvatten i kranen av en Alde Comfort 2928.
Jag har skötselanvisningen, men det är så kort skriven så jag blir inte klok på hur man ska göra..
Iom att jag har lånad dator, vill jag vänta tills jag får tillbaka min burk med att installera min kamera så jag kan lägga in lite nya bilder.
Tänkte ta lite kort på all svetsning, och kanske även en och annan på hur det ser ut inne i mitt compact living hus.. :p:

Vi hörs igen om ett tag, och ha det så trevligt i det kalla höstvädret så länge, önskar jag och mina små håriga "grisar".... :dog:

Toppen