• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Plåt o fläktproblem..

F

F.d. 6065

Guest
Jag köpte som en del vet, en husbil nyligen. Förra helgen upptäckte jag en tråkig sak, som jag inte vet varför det har blivit, eller hur jag ska göra för att fixa det.

Jag upptäckte på förarsidan flera små hål i sidoplåten på husdelen. Dom ligger strax ovanför listen som ska dölja skarven mellan plåtslutet och kjolens början. Det är ju tunn aluminium så jag kan tänka mig att det är oxidering som har inträffat, men varför ??
Det finns inga hål nån annanstans på husdelen, bara där.

Jag har kladdat på en fogmassa så det inte ska komma in fukt, men jag skulle bli lugnare om jag visste hur man kan göra en permanent fix som dessutom bör vara diskret så det inte ser ut som lapplagningar.. Jag har för mig att jag sett något om galvanism, och att det ska finnas nåt man kan sätta i i bilen som ska stoppa det, om det nu är det som är orsaken..:confused:


Sen har jag en fråga om köksfläkten. Det sitter en Electrolux CK140 monterad som skriker och låter allmänt förstoppad i motorn, så jag tänkte skruva ut den och fixa lite, men när jag lossade slangen mot taket upptäckte jag att motorn sitter i röret som går igenom taket så man ser bara rumpen på den.
Jag försökte tiitta upp runt motorn med spegel och lampa, men kunde inte se några skruvar eller fästen som höll motorn nerifrån. Som grädde på moset har förra ägaren kladdat på nån typ av fogmassa för båtar runt takventilen, så om man måste lossa den för att få ur motorn, ligger jag illa till.

Nu hoppas jag att nån här vet hur denna motor sitter fast, och om det är möjligt, gärna få tips om hur man kan lossa den nerifrån..
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Plåt o fläktproblem..

Problemet med de små hullene i aluminiumen i en stripe tyder på at det ligger en metallramme i annet materiale enn aluminium bak, mest sansynlig en stålbjelke. Dette fører til elekstolyttisk korrosjon som fører til at du før eller siden må bytte ut aluplaten. Det er mange produsenter som har gått i denne fellen. Mellom alu og stål så må en legge en isolasjon - normalt en plastskive.
 
F

F.d. 6065

Guest
Sv: Plåt o fläktproblem..

Tack för ditt svar Knut, och det var en kompis som föreslog samma sak, så du har säkert rätt. Det enda som verkade konstigt var att när jag försökte täppa till hålen med massa, skrapade jag rent med en fin skruvmejsel innan, och kunde då bara känna och se en bakgrund av trä, och kände/såg inga nitar eller klammer.
Det kanske inte alltid ligger direkt bakom plåten, och hålen var så små så om niten/klammern bara låg 5 mm bredvid, så såg man den inte.
Kan man inte sätta på en offeranod som dom gör på båtar ??

När jag ändå skriver kan jag berätta att jag igår tog en stege för att titta på utloppet från köksfläkten. Då upptäckte jag att jag blandat ihop ventilerna på taket, och det var utloppet från kylen som förra ägaren kladdat runt, och fläktventilen är lätt att skruva bort för att komma åt motorn.
Nu ska jag bara vänta tills vädret blir lite stabilare, så ska jag se om jag inte kan få motorn att surra fint igen..
 
F

F.d. 53000

Guest
Sv: Plåt o fläktproblem..

Hål i plåt är tyvärr nästan det samma som att trät är fuktskadat, hålen fräts upp underifrån, hoppas jag har fel.Hälsningar Yngve:wideeyed:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Plåt o fläktproblem..

En sak jeg ikke tenkte på er at for 10 år eller mer siden så var det lov med kobber basert impregnering i treverk (den grønne). Dette kobber sammen med vatn gir også elektrolytisk korrosjon av ubeskyttet aluminium.
 

BerntMgn

HBK Medlem
Inlägg
818
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2025
Sv: Plåt o fläktproblem..

Hej ,vill bara komplettera din fråga om offeranod är möjlig. Svaret är nej o förklaringen är lång. Ps Knuts förklaring är trolig o intressant för ägare till äldre husbilar eller Gud sig förbarme gäller det även oss yngre ??
 
F

F.d. 6065

Guest
Sv: Plåt o fläktproblem..

Hål i plåt är tyvärr nästan det samma som att trät är fuktskadat, hålen fräts upp underifrån, hoppas jag har fel.Hälsningar Yngve:wideeyed:

Nu blev man ju lite nervös... Menar du att träet bakom plåten skulle vara fuktigt av någon anledning, och fräter hål i plåten inifrån ??
Skulle det inte bli större hål än ett knappnålshuvud då ? Det fanns visserligen ett par stora som en halv gammal 10 öring, men dom kan ju ha börjat som dom andra små.

Som det ser ut nu får jag nog överväga att byta remsan mellan midjelisten och kjolen, och när jag gör det kan jag ju kolla träet på samma gång. Problemet blir väl att få tag på plåt med samma dekorationsbockning, och dessutom går ju några blå linjer över just den plåten...
Frågan är ju om det är en skarv under midjelisten, eller om den bara sitter där som dekoration, och plåten är hel från tak till kjol,, då blir det ju en helt annan situation.. Huga..:(
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Plåt o fläktproblem..

De ruglete aluplatene bruker å være skjøtet midt på veggen, med en ca 1 cm fals innover på den øvre og utover på den nedre. Pyntelisten som dekker skjøten er ofte både skrudd og limt for å hindre vann i å trekke inn i veggen.
Noen få produsenter har droppet listen og i stedet limt falsene sammen, dette er en tettere løsning enn skruene - desverre mer problematisk å bytte den ene platen ved en skade.
 
F

F.d. 6065

Guest
Sv: Plåt o fläktproblem..

De ruglete aluplatene bruker å være skjøtet midt på veggen, med en ca 1 cm fals innover på den øvre og utover på den nedre. Pyntelisten som dekker skjøten er ofte både skrudd og limt for å hindre vann i å trekke inn i veggen.
Noen få produsenter har droppet listen og i stedet limt falsene sammen, dette er en tettere løsning enn skruene - desverre mer problematisk å bytte den ene platen ved en skade.

Tack för det.... Nu fick jag iaf lite hopp om att jag kan fixa det utan att bli ruinerad.
Då ska jag bara se om jag kan tråckla in bilen i garaget utan att ta i taket som vid sista försöket..:swoon:

Sen jag fick hem bilen har jag tyvärr hittat en del saker som jag missade när jag köpte den. Nån tidigare ägare hade eftermonterat ett utfällbart fotsteg utan förstärkning av trappan innanför dörren. Detta påhitt resulterade i att dom brutit loss undre delen av "lådan" som utgör den inre trappan, mattan med tätskikt hade lossat och vatten hade krupit in i trät.
När jag monterade loss fotsteget visade det sig att hela botten och en del av sidorna var som fnöske och rasade i småbitar.

Det blev till att konstruera en ny botten med nya sidor i 11 mm båtplyfa, som jag skruvade fast ordentligt, så nu ska det hålla några år till.
När jag höll på med det upptäckte jag att under den fina underredsmassan som förra ägaren kletat dit, var i stort sett alla fästen mellan sidobalkarna och tvärbalkarna som bullar. När jag tryckte på dessa bullar frasade det fint under massan.. Suck..
Jag försöker trösta mig med att det är en -89:a och att jag inte ska vänta mig mer för 95,000:-, men det är svårt ibland...:mad:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Plåt o fläktproblem..

Hvilket merke og modell er dette, det kan gi en ide om hvor du kan skaffe en rull med aluplate med samme struktur. Tror ikke det er mer enn 4-5 forskjellige strukturer som har vært brukt. Mange som driver service på husvagner har slike plater på lager, eller kan skaffe det enkelt.

Når du har løsnet den nedre platen så ser du fort tilstanden på treverket i rammen, og isolasjonen. Det kan vøre endel som må byttes ut, jeg ville selv brukt oljebehandlet tre i stedet for trykkimpregnert. Oljen holder til dette bruket bedre enn giftstoffene som er presset inn i det andre virket.

En tanke som jeg fikk: hva med marin plywood - husk å behandle skarven med rett olje. Limt til passende tykkelse og saget til rett dimmensjon skulle det kunne brukes i stedet for vanlige treregler - men til en mye høyere pris.
 
F

F.d. 53000

Guest
Sv: Plåt o fläktproblem..

Man skall vara optimistisk och tro ,de små hålen på min bil satt över träreglar som var blöta jag fick byta plåten bak,jag fick reda att var svårt att å loss plåten men när jag började så visade det sig plåten nästan var som papper jag drog loss plåten i stora sjok.Vi får väl hoppas att jag tror fel men om du måste byta plåt så måste du använda rätt lim det finns beskrivit både av mig och Bror A,så läs och begrunda,limmet heter IMEX dyrt men bäst finns i tuber och stora korvar finns hos firmor bygger och reparerar bilar och vagnar. Hälsningar Yngve:wideeyed:
 
F

F.d. 6065

Guest
Sv: Plåt o fläktproblem..

Tack för alla bra förslag, det är alltid skönare att ha en aning om vad som väntar och hur man kan tackla det..

När jag ändå frågar en massa och får så bra svar, tänkte jag fråga vilken sorts tätningsmassa på plasttub som är bäst runt fönster, ventiler och andra ställen på utsidan ?? Det finns ju en uppsjö av olika sorter på bygghandeln, men vilka som tål sol och vatten utomhus, är inte så lätt att finna ut.

Idag fick jag bort motorn till köksfläkten och kunde konstatera att den är bortom all räddning. Magneterna hade lossnat från väggen och förökat sig från två halvor, till fyra kvartar + att den var rejält utsliten i både lager och kontaktytor ..

Finns det möjligen nån som vet var jag kan få tag på en ny eller bra begagnad 12 v motor till köksfläkten, Electrolux CK140 ??? Alla andra delar av fläkten är ok, men om nån har och vill sälja hela kitet, så är det också intressant.
 
F

F.d. 6065

Guest
Sv: Plåt o fläktproblem..

Som tätningsmedel kan jag rekommendera http://www.bostik.se/BostikTDS/SE/P0019_SE_TDS.pdf. Håller sig ellastiskt många år.

Ja, det verkar ju vara nåt som håller, men man kanske inte ska röka när man håller på med den. En flampunkt på 38 grader lät ju eldfängt...:twitcy: Lite synd att den bara verkar finnas i grått, för vitt kan göra sig bättre på en del ställen.

Var hittar man sånt ? Blir det husbilshandlare, eller finns det i den ordinarie bygg och verktygshandeln ?
Nätet går väl som vanligt att handla på, men det vore ju trevligt att slippa frakter i onödan.
 

Inge Johnsson

HBK Medlem
Inlägg
536
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1412
Medlemskap
2025
Sv: Plåt o fläktproblem..

Ja, det verkar ju vara nåt som håller, men man kanske inte ska röka när man håller på med den. En flampunkt på 38 grader lät ju eldfängt...:twitcy: Lite synd att den bara verkar finnas i grått, för vitt kan göra sig bättre på en del ställen.

Var hittar man sånt ? Blir det husbilshandlare, eller finns det i den ordinarie bygg och verktygshandeln ?
Nätet går väl som vanligt att handla på, men det vore ju trevligt att slippa frakter i onödan.

Jag handlade mitt hos en större bygghandel.
 
F

F.d. 6065

Guest
Sv: Plåt o fläktproblem..

Jaha, tänkte uppdatera om eländet..

Jag kan börja med det som är bra. Jag fick igår hem en ny elmotor till köksfläkten från Electrolux Service i Gävle, till den facila kostnaden av 960:-...
Jag monterade idag efter att äntligen fått tag på Bostic Butylfogmassa hos Caravan & Marin i Valbo. Det funkar kanon, så nu har jag en köksfläkt som funkar utan att jag behöver använda hörselkåpor.

När jag ändå höll på med köket, tog jag bort all silicon runt bänkarna och drog dit ny, så nu ser det bra ut igen.

Då tar jag tjuren vid hornen och drar det dåliga..

Jag fick låna en fuktmätare igår, och det var inte en kul erfarenhet. Hela vänstersidan från för till akter upp till 10 cm över golvet, är fuktig. Jag ringde till SMC och frågade vad jag skulle göra för att fixa eländet, och han berättade att ovanför botten"syllen" var isoleringen direkt bakom plåten. Det jag ska göra nu enligt honom, är att lossa nedersta listen och försiktigt vinkla ut plåten och inspektera.
Har jag tur är "syllen" ok, och då kan jag tydligen bara ta ur isoleringen, se till att det är torrt, och sätta dit ny.

Hålen i plåten kan jag tydligen fixa genom att häfta fast en aluremsa ca 15 cm bred på "syllen", och lägga på butylmassa innan jag fäller tillbaka ytterplåten och drar fast allt igen. På det viset kan jag tydligen behålla fasadplåten, för en ny skulle kosta både skjortan och byxorna.

Det tråkiga var att han berättade att SMC:s Akilleshäl på tidiga årsmodeller, var att vecket mellan det platta taket och sovdelens uppförsbacke, samlade vatten så det kröp in vid taklisterna. Jag tog ett djupt andetag och kollade med fuktmätaren, och givetvis var det fukt även där...
Den enda trösten var att det gick inte så långt ut från väggarna, så jag hoppas på att jag ska kunna täta vid listerna, och att det ska kunna torka ut av sig själv.
Om det är troligt vet jag inte, men jag får väl fråga honom när jag ringer nästa gång.

Lite lokal fukt hittade jag också under elskåpet, men den skulle jag ändå byta iom att det är sprucket och fult.
Sen om jag ska klaga lite mer, kan jag nämna att trappan var helrutten pga. att dom eftermonterat ett trappsteg som hade brutit loss botten, och vatten hade givetvis krupit in. Det har jag fixat nu, men när jag höll på med det låg jag mycket under bilen.
Där upptäckte jag givetvis att under underredsmassan förra ägaren kletat dit, var det sönderrostat där varje tvärbalk gick in i sidobalken, så nu måste jag ligga under och svetsa och slipa, vilket är ungefär det värsta jag vet..

Så var det med mitt fina husbilsköp, det ser ut att kosta mer pengar och jobb än vad jag nånsin kunnat ana. Suck..:(
 
F

F.d. 6065

Guest
Sv: Plåt o fläktproblem..

Sitter här trött både i kropp och själ efter två dagars jobb på bilen, och än är det långt kvar innan jag kan ta ut den ur garaget.

Igår lossade jag tv antennfäste och listerna på taket, för att sen lägga in en planka på högkant under plåten, och skapa en kanal från sida till sida. När jag fick loss allt och kunde lyfta på plåten kändes en tydlig lukt av jordkällare. På ena sidan har jag hängt en bordsfläkt och en kupévärmare som blåser rätt igenom kanalen.
Förmodligen är det bara en kosmetisk torkning, för det är ju ändå fukt i taket, och den kommer jag inte åt annat än att strippa taket från plåt och lossa hela takskivan och isoleringen.

Idag har jag slitit med att lossa den nedersta plåten på hela vänstersidan, och när det var gjort kunde jag se hela eländet. Bottensyllen är plaskblöt och rutten bitvis, dom anslutande reglarna är givetvis också blöta en bit upp på väggen.
Var vattnet kommer ifrån längst fram är inte helt klart än, men under och vid sidan av toaluckan, var den mest rötskadade delen av väggen, så att det finns nån typ av läcka där är ju klart, frågan är om det kommer utifrån eller från nåt rör i bilen. Jag har dock inte hittat nån läcka inne, så just nu lutar jag åt utifrån.

Jag ska ringa killen på SMC igen imorgon och berätta hur det ligger till, då får jag väl se vilka råd han har att ge mig..
En sensmoral i denna tråkiga historia, borde vara att alltid ta med sig en fuktmätare när man tittar på en husbil/husvagn. Frågan är bara varför jag inte kunde ha tänkt på det innan jag köpte den...:(

En fråga till er har jag dock. Under alla lister sitter en massa som ser ut som den gråa klibbmassan man brukade sätta upp affischer med på väggen. Är det nån som vet vad det heter, eller finns det nån annan tätningsmassa numera som kanske är bättre än den som användes 1989 ???
 
F

F.d. 6065

Guest
Sv: Plåt o fläktproblem..

Pust, jobbet fortsätter, 11 timmar idag och ännu mer ruttet trä. Jag tog bort kjolen idag och uppdagade en pissblöt och delvis rutten nedre regel. "Bottenstocken" består av två liggande reglar med golvskivan inklämd i mellan dom. Båda reglarna och den bit av golvet som ligger i mellan, är bitvis helt ruttna och måste bytas.
Under luckan till toan och sista metern från toalucka till slutet på bilen, är värst drabbad, och där har innerväggen upp till ca 10 ca. försvunnit helt, så man ser baksidan på våtrumsmattan. GUD vad jag skulle vilja ha råd med en ny hel och fin bil... :swoon:

Jag snackade med SMC igen, och han rådde mig att kolla upp med tidigare ägare vilken historia den har, så jag tog fram det som fanns på bilregistret.

Den längsta ägaren hade haft den i 12-13 år, och bytte in den på en husbilshandel mot en nyare modell. Vid inbytet gjordes en fuktkoll som visade svag indikation på fukt i taket på ena sidan, inget mer. Sen blev bilen stående utomhus på firman i 4 !!! år, innan den såldes till killen som sålde den till mig. Det är nog där det har gått åt skogen och fukten har tagit sig in, och minusgrader har sprängt upp ännu större glipor för fortsatt fuktinträngning. Konstigt att ett företag frivilligt utövar en sån kapitalförstöring.

När killen köpte den skrevs det in i köpekontraktet att det var ett renoveringsobjekt, men det upplyste inte säljaren mig om, så jag har pratat med honom idag och motvillig har han gått med på en återbetalning av 20,000:-.
Jag fick rekommendationen av SMC att begära ca: 35,000:-, men eftersom det är en privat säljare kan det vara vanskligt att börja processa om saken, så jag tar nog hans erbjudande.

Det kommer nog att ta ett bra tag innan min räddningsaktion är klar, men jag har pratat med en kompis som erbjöd mig en plats i hans garage, med hög takhöjd så jag kan fixa taket riktigt, och att låna hans husvagn så jag har nånstans att bo när mitt lägenhetskontrakt går ut om drygt 1,5 månad. Tur att det finns hjälpsamma människor i nöden.. :yes:

Eftersom ingen har skrivit här på ett tag förutom jag, vet jag inte om min lilla följetong är intressant, men om nån vill så kan jag försöka ta lite bilder på eländet och lägga, in så ni kan se vad jag skriver om.
 

Inge Johnsson

HBK Medlem
Inlägg
536
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1412
Medlemskap
2025
Sv: Plåt o fläktproblem..

Sorglig historia, men eftersom du nu har börjat renovera så är vi nog många som gärna följer dig i ditt arbete.

Lycka till och hoppas allt skall bli bra med tiden.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Plåt o fläktproblem..

Tråkig historie, en fuktskade i tak som ikke fikses med en gang kan godt være årsaken til hele skaden. Tas en liten fuktskade med en gang så skjer det ingen stor skade, får bilen stå med en liten skade så blir den gjerne større. I dette tilfellet høres det ut til at vannet har fåt jobbe seg vei fra taket og ned til gulvet - med råteskade i allt treverk nederst og korrosjon innenifra på veggplatene. Dette kan bli det neste http://www.husbilsklubben.se/forums/t25680/ :rolleyes:
 
Toppen