Sv: Plåt o fläktproblem..
Jaha, nu har jag fått lite tid över att skriva en rad eller två om hur det går.
Det är iofs ett kärt problem, men det känns ibland som det går för sakta pga. att det alltid kommer in folk i garaget som vill ha en pratstund, och självklart måste jag ju stanna upp och ta en fika med dom en stund,,

jag skulle dock vilja ha hunnit längre iom att jag måste flytta dit senast den sista september, men men, det är som det är ibland.
Hursomhelst så har min svetskille gnetat på rätt bra, så snart är ungefär 50% av botten färdigt för rostskydd. På dom första bilderna kan man se hur en av balkarna såg ut, och att ett av dom 6 fyrkantsrör som hela husdelen vilar på, hade sjunkit ner ca 2 cm under den nivå den skulle ha suttit på. Vi blev tom. tvungna att lyfta upp hela balken med domkraft för att få den på rätt nivå innan svetsning. Jag har tidigare lagt in bild på samma fenomen från andra sidan som jag redan fixat själv, men det var värre här. På följande bild kan man se hans jobb med helsvetsad 1,5 mm plåt, så nu är det stadigt.
Den krokiga saken man ser på nästa bild, är påfyllningsröret till tanken som är helt felvinklat. Jag har retat mig på att det tar ca. 20 minuter att fylla på 80 liter diesel, men nu ser jag varför. Dels har plaströret i det närmaste vikt sig dubbelt, och dels sitter den kröken under tanknivån så det stannar soppa där hela tiden. Det är inte så konstigt att pumpen hela tiden slår av, fast man knappt har hunnit trycka in handtaget mer än några millimeter när man ska tanka. Nu ska jag bara hitta en veckad oljebeständig slang att ersätta denna med, så kan jag kanske slippa stå på huk tills knäna skriker när jag ska tanka.
På nästa bild ser man den lilla kant som sitter i underkant av gasolskåpet. Jag tog bort luckan efter att ha upptäckt att underkanten på ramen låg minst 1 cm från väggen, fast överdelen låg dikt mot plåten.
Då upptäckte jag att ramens djup var större än avståndet från plåten till innerkanten av denna lilla "trappa". Därför blev jag tvungen att slipa av ramen rätt mycket för att få in den tillräckligt för att ligga rätt mot väggen. Det är konstigt att en gammal firma som SMC gör ett så dåligt jobb och tar en sån genväg. Det var slipat i ramen tidigare, men inte alls tillräckligt mycket, och därför hade dom istället tryckt i en mängd tätmassa för att fylla ut.
Nu sitter den dock på plats tätad och klar, men inte utan flera modifikationer för att få till det. Jag ska ta en bild på det senare där det syns bättre vad jag yrar om.
Nu har jag haft värmefläkt blåsande på dom fuktiga balkarna i flera dygn, och fukten har gått ner tillräckligt för att sätta dit den korta biten som är nytillverkad, istället för den ruttna biten jag visat tidigare. Ny isolering är ditsatt, och plåten butylad och fasthäftad igen. Jag har tom. fått tillbaka listen, men det glömde jag att fota, så man ser bara sidan efter att häftningen är klar.
Till sist lyckades jag ta ett kort på min ständigt skitiga "svetsslav", som är passande maskerad med skyddsskärmen på, för att inte få för många beundrarbrev från damer med smak för dammiga och oljiga karlar...

Jag måste säga att han gör ett rejält jobb som säkert kommer att hålla längre än originalplåten på denna exellenta Franska bil.

Man ser på sista kortet hur han har byggt upp en helt ny tvärbalk som bara ska få ett borrhål i sig för att kunna linoljespruta den inuti så rosten håller sig borta från den i fortsättningen.
Jag ska försöka komma ihåg att fota varefter jobbet fortskrider, men nu närmar jag mig det stora jobbet med att lyfta takplåten för att inspektera och torka upp det som är fuktigt. Huga vad det ska bli jobbigt att krypa däruppe med ca. 60 cm frigång mellan husbil och innertak, och lossa 1 taklucka och 3 olika "skorstenar", för att sen dra hela takplåten framåt och låta den hänga ner över förarhytten. Sen ska skivan som utgör den plana delen av taket lossas så jag kommer ner till isolering och balkar.
Undrar just vad jag kommer att hitta där !!???
Ha det så bra så länge, så jobbar vi på och hoppas på det bästa. Det blir väl klart nån gång förr eller senare... (Hoppas jag iaf.)