• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Plåt o fläktproblem..

linden

HBK Medlem
Inlägg
1.755
Kommun
Gävle
HBK-Nr
1219
Medlemskap
2024
Sv: Plåt o fläktproblem..

Hej Micke!
Hittade din tråd idag som jag tycker är otroligt lärorik. Jag gjorde en del fuktreparationer för ett år sedan så jag vet vilket hästjobb du utför även om mina problem inte var i närheten av dina.
Jag tog mig an problemen innifrån och den var fuktskadad på båda sidorna i framkant av bodelen. Skickar med en bild.

Håll humöret uppe för det känns verkligen bra när jobbet är klart.
 

Bilagor

  • IMG_5169.jpg
    IMG_5169.jpg
    498,7 KB · Visningar: 6
F

F.d. 6065

Guest
Sv: Plåt o fläktproblem..

Hej Micke!
Hittade din tråd idag som jag tycker är otroligt lärorik. Jag gjorde en del fuktreparationer för ett år sedan så jag vet vilket hästjobb du utför även om mina problem inte var i närheten av dina.
Jag tog mig an problemen innifrån och den var fuktskadad på båda sidorna i framkant av bodelen. Skickar med en bild.

Håll humöret uppe för det känns verkligen bra när jobbet är klart.


Å huga Linden,,, den synen ger mig rysningar nu när jag fått bort mina fuktiga bitar. Lite lustigt att du också bor i Gävle, men jag förmodar att fuktiga husbilar inte är signifikativt för just Gävle..
Min HB var enligt utsago från tidigare ägaren besiktad med bara en tvåa på ett bakdäck med dåligt mönster, men efter att ha svetsat upp hela underredet ska jag åka till SBP och be om ett utdrag från den besiktningen.

Har han fått igenom den med den rost vi hittat, måste han ha mutat nån, alt. vara släkt med bes.gubben.
Det haf varit fullständigt sopslut med balkar på bärande ställen som fjäderfästen, själva stödbenen under husdelen hade sjunkit ner flera cm i bottenplattan, en mittenbalk var nästan helt av mellan hytten och bodelen, sprickor i bärande delar, som om det fått fortsätta kunde ha resulterat i att botten helt enkelt gått av, fästet till turbon var helt av så den har hängt kvar i endast slang och rör, mm.mm.mm.mm...
Resultatet från besiktnngen borde snarare varit Spanska Flaggan i vindrutan, för bilen var absolut inte trafiksäker.


Killen som svetsar är inte snabb, men noggrann, helsvetsad 1,5 mm plåt ger en stum kassaskåpsklang när man bankar på det. Just nu bygger han specialanpassade förstärkta domkraftsfästen istället för dom gamla som rostat bort, så nu ska jag lätt kunna stoppa in en 12 tons domkraft i ett kort stödrör som är svetsat på ett 5 mm plattjärn, som i sin tur ska svetsas fast på lämpligt ställe. så det inte kan glida av när man lyfter. Dom nya fästena blir dessutom satta så man ska kunna komma åt dom i mörkret utan att behöva krypa in alltför långt under bilen.

Den här bilen blir garanterat stadigare än vad den var när fabriken släppte ut den på vägen -89, och nu börjar snacket om att man skulle montera 4 st. nedfällbara 12 tonnare i fyra hörn så man kan justera upp bilen i våg när man parkerat. Man kan göra det enkelt med att handpumpa dom var för sig, alt. koppla på en 12 v. hydraulpump och en knappsats för centralstyrning, och då behövs ingen domkraft då man skulle kunna lyfta bilen så alla hjulen hänger i luften. frågan är bara hur långt man ska gå...
 

Inge Johnsson

HBK Medlem
Inlägg
536
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1412
Medlemskap
2024
Sv: Plåt o fläktproblem..

Ta med dig bilder som du har till besiktningen och be chefen för stället kolla och bedömma om besiktningsmannen har gjort ett bra arbete. Detta är bara för bedrövligt!
 
F

F.d. 6065

Guest
Sv: Plåt o fläktproblem..

Det kunde ju vara en god idé om inte bilen var besiktad i Trollhättan, och min bilprovning är i Gävle. Jag vet inte om dom kan göra nåt åt andra städers bilprovningar, men iofs så har dom väl nån typ av central ledning, men man vet ju aldrig med SBP. :wall:

Nu har jag ju friskrivit förra ägaren från ansvar för fler fel, men dom 20K jag fick tillbaka är inte slut än på ett tag borträknat arbetet, så det blir väl att gilla läget och jobba på för nu ser man ju ljuset i tunneln, och det ger lite ny kraft att fortsätta.

Ha det så länge från ett kallt Gävle, och ett rostdammigt garage... :twitcy:
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Plåt o fläktproblem..

Det är där bilen besiktas just nu som dom skall bedömma bilens skick och kondition.
Man kan besikta var som helst och om man får underkänt så står det en fritt att besikta
någon annan stans. Dock ser besiktningsmannen vilka fel som upptäckts tidigare på annan station.
 
F

F.d. 6065

Guest
Sv: Plåt o fläktproblem..

Det är där bilen besiktas just nu som dom skall bedömma bilens skick och kondition.
Man kan besikta var som helst och om man får underkänt så står det en fritt att besikta
någon annan stans. Dock ser besiktningsmannen vilka fel som upptäckts tidigare på annan station.


Hej på dig Bror... :)
Jo det är klart att det kan diffa på bedömningarna beroende på vilken hall man besöker, men i det skick denna Renault var i, borde den inte utan att begå rent tjänstefel, ha gått igenom i någon hall alls i Sverige.

Det är ju inte mycket man kan göra åt det idag, och det är inte intressant heller, men jag måste få vara lite Svensk och knyta näven i fickan och gruffa lite bara.. :rolleyes:
Är det av intresse kan jag dela med mig av resultatet från SBP, när jag väl tar mig dit för en kopia av sista bes. resultatet..

Hat så bra så länge, alla ni som läser... :music-icon:
 
F

F.d. 28965

Guest
Sv: Plåt o fläktproblem..

Tjena Micke!

Hur går det med bygget?
Verkligen intressant och nyttig läsning.

Bor också i Gävle och jagar husbil och har kollat på en likadan modell fast med fiat-chassi.
 
F

F.d. 28965

Guest
Sv: Plåt o fläktproblem..

Kan besvara mitt eget inlägg...

Mailade Micke och fick komma på studiebesök till hans mobila hem.
Han berättade en hel del nyttigt.
Mycket vänligt av honom! :)
 
F

F.d. 6065

Guest
Sv: Plåt o fläktproblem..

Oj, det var ett tag sen jag var inne på min gamla tråd så jag tänkte bumpa upp den och samtidigt berätta vad jag hittade när jag kollade med SBP om besiktningen. (Om jag inte redan gjort det i nåt inlägg.)
Det visade sig iaf att anledningen till att han inte "hittade" bes. protokollet när jag köpte bilen, var att han fått 5 tvåor.
Nu kommer jag inte ihåg vad dom kallas, men det var tvåor som han på eget ansvar skulle åtgärda och om han blivit stoppad och inte gjort det, hade det blivit körförbud på stället.

Visst är det käckt att han berättade det för mig så jag visste om det innan jag körde hem , för om jag blivit stoppad på vägen hem från Trollhättan hade ju färden hastigt tagit slut och jag hade haft ett jobbigt problem på halsen med att få hem bilen.

Nu skulle jag iaf gå och lägga mig, men jag tänkte senare berätta lite om vad som blivit gjort på bilen sen jag skrev sist. Jag tänkte också skärpa mig med att ta bilder då det gör läsandet väsentligt mer intressant.
 
F

F.d. 3167

Guest
Sv: Plåt o fläktproblem..

spännande att följa ditt arbete, när det känns jobbigt får du tänka på hur tacksamma vi andra som också har lite äldre husbilar med diverse skavanker är.
Du ger oss inspiration att orka fortsätta.
/Göte
 
Toppen