• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Peugeot J5 2,5 TD

Status
Stängd för vidare inlägg.

nergaard

HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Danmark
HBK-Nr
9296
Medlemskap
2024
Sv: Peugeot J5 2,5 TD

Jeg fik fixad utätheden ved venstre drivaksel shimsad lejet op og monteret ny simmerring+drivaksel.

Jeg har sedan kört lite mere i bilen og er vel mycket tilfreds med resultatet, dog tycker jeg at bilen er mycket piggare i dom fyra förste växler men den käns inte piggare i femman ja det verker som den kanske har svärt at få op ordentligt turbotryck.

Jeg vil derfor montere en tryckmätere og tänkte på at montere den på studsen på indsugningen, vil det väre et bra sted at göra anslutningen.?????????????

PICT0002.jpg

Om jeg skal justere turbotrycket skal jeg da göra armen kortere eller längre og er den mycket känslig dvs. skal den ha 10 varv eller närmere en varv.??????????????

vastegate.jpg


Jeg har nu monteret et t-stykke på samme slange som går til rökbegränseren og monteret en trykmätere från biltema ved ca. 1/4 gas er der inte något tryk als og ved ca. 3/4 er der 0,25-.03 bars tryck vad tycker ni er det inte något lavt.

PICT0006.JPG

Jeg har også monteret en ny vattenpump og termostat.

PICT0008.JPG

I er mycket velkommen til at kommentere.


Ni önskas alle en trevlig helg
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.583
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Peugeot J5 2,5 TD

Hej nergaard. Det syns inte helt hur armen sitter på tryckklockan men för det mesta så kortar man av stången så man får dra i den och komprimera mohållsfjädern inne i klockan mera för att kunna haka den på armen till spjället. När fjädern blir mera förkomprimerad så behövs det högre turbotryck för att börja öppna spjället.
Det kan vara något galet med spjället som skall öppnas, det kanske inte tätar och därav både sent och lågt turbotryck.
Jag vet inte på din motor, men jag antar att du borde ha det rätt standardiserade 0,8 i max övertryck. (Gasen i botten och axa på tredje växeln i en uppförsbacke.)
Man kan koppla en luftslang från en kompressor till tryckklockan, och sakta vrida upp trycket på en vanlig tryckregulator för att se när tryckklockan börjar att öppna spjället.

Om turbon är ok. så kan det kan som sagt ovan vara spjället som inte tätar eller kanske mottrycksfjädern inne i tryckklockan som är rostig och har förlorat spänsten, för allt är tätt antar jag :) med alla dina nya slangar, rör och intercooler m.m.

Lycka till. JANKRO.
 
Senast ändrad:

nergaard

HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Danmark
HBK-Nr
9296
Medlemskap
2024
Sv: Peugeot J5 2,5 TD

Tack for svaret.

Kan det inte väre at min intercooler som har et rät stor volum simpelthen har sänkt trycket da det er et mycket större kammer der skal fyldes så jeg bare skal justere trycket op. Jeg har läst i bäckmark tråd at om man höjer bränslemängden
når inte trycket er tilsträkkeligt höjt kan motoren gå varm og det forklarer jo også min forhöjda motortemparatur.


Sv: Fixa & Trix Dethleffs A642 / Fiat Ducato 2.5TD - 2011-11-04, 11:54
Tyvärr har jag ingn turbo lös här hemma (halv arbetsdag, kom hem nu) så jag kan inte visa exakt vad jag menar men jag anser att din turbo måste demonteras för reparation.
Axeln som går in i turbon till ventiltalriken i turbinhuset har lossnat från armen där WG-klockasn ögla ska fästas och det beror ytter våld.
Den verkar sitta lite lätt men inte bra alls.
Troligvis har axeln fastnat (vanlig) och någon har våldat så att armen lossnat(vanlig).
Nu sitter armen i fel läge och du kan därför inte justera in korrekt förspänning för att uppnå rätt turbotryck.
Lätt att fixa med TIG-svetsen, är något annat trasig (ventilen i turbohuset, axeln, klockan) så går det också att fixa.

Du bör inte ha för hög dieselmängd med för lågt laddtryck, rökgastätheten ökar, HC-värdet skenar (men NOx sänks) och motorn kan gå varm.
Jag tror dock att din rökgasbegränsare inte tillåter full mängd
, annars skulle din bil fungera son en rökgasgranat när du ger fullt.
Du kommer att få en helt ny bil med fungerande turbo om du redan har justerat upp mängden.
En IC rekomenderas som sagt starkt, tyvärr passar inte min rakt av då vi har olika motorer.
Vår bil har en som b.la. Citroen CX har använt.
Jag ska se om jag kan måtta på en likadan bil som din.
Hör av dig om du vill ha hjälp med turboladdaren.

Edit: såg just dina nya bilder, din arm måste TIGas tillbaka på rätt ställe och sedan bör man kolla upp WG mm.
Lös med turbon bara
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.583
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Peugeot J5 2,5 TD

Att större volym på trycksidan skulle ändra trycket tror jag inte. Möjligen en lite större fördröjning, men förmodligen inte ens det.

M.v.j. JANKRO.
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Peugeot J5 2,5 TD

Justering av "wastegate"-ventilen är inte känsligt då det gäller äldre dieslar så du kan korta staget (skruva ihop) tills den är nästan i botten utan att trycket skenar.
Skenade tryck är inget problem då det gäller dieslar men om du helt stänger WGn så ökar du avgasmottrycket på höga varv vilket kan ge ökad värmebelastning på motorn.
Jag har 0.9-1,1 bar i vår bil och den går fantastiskt bra, jag bytte ut fjädern i klockan då den som satt var allt för mjuk.
Du kan mäta trycket met en T-koppling på slangen i insugsröret som går till pumpen (rökgasbegränsaren), jag har en tryckmätare från Biltema monterat i instrumentbrädan bara för att jag tycker det är intressant.
Skillnaden är stor på alla växlar och (givetvis) störst på 5:an, vår bil går 110 km/h i backen upp från Älvsbyn mot Heden där den inte orkade mer än 65 km/h förr.
Det går inte att jämföra prestandan nu mot förr men då var vår bil inte i så bra skick.
Den större volymen med IC påverkar inte något alls men trycket är lite lägre (ca 0,05-0,1 bar) efter en IC vilket gör att man alltid bör mäta och justera laddtryck efter man monterat IC.

Så kolla trycket och justera upp det om det är lägre än 0,8 bar.

Edit: Kolla även så att din rökggasbegränsare är hel (menbranet), se i min tråd.
 
Senast redigerad av en moderator:

nergaard

HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Danmark
HBK-Nr
9296
Medlemskap
2024
Sv: Peugeot J5 2,5 TD

Jeg har nu justeret turbotrycket så det kommer op på 0,6 bar når jeg bare varver motoren ubelastet så nu får jeg åke en prövtur for at se hur mycket den ladder med når det er med belastning.

Jeg måste faktisk give den 7 varv på armen for at komme op på det trycket, men jeg ved inte hvad trycket var innan jeg begyndte med at monterer intercooleren så kanske lå det også for lavt innan.

Når jeg varver den hårdt kommer der nu en mycket lite aning rök, det kom der inte als förut.

Hoppas det også hjälper på min motortemparatur.

Jeg har nu prövåket bilen og den giver som max 0,9 Bars tryck så det får vel väre ok. Motortemparaturen ser ut til at hallå sig på 88-90 grader så det er vel også ok.

Nu vil jeg pakke bilen og pröve at åke en tur til Nordtyskland så får vi se hur det går.

Käre Bäckmark.

Går det at få dig til at forklare funktionen med rökbegränseren og justeringsmuligheterne när du en gang får tid
 
Senast ändrad:

nergaard

HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Danmark
HBK-Nr
9296
Medlemskap
2024
Sv: Peugeot J5 2,5 TD

Jeg har nu åket lidt rundt og er meget skuffet da den inte drår rigtigt bra i femman, ja den drår vel inte bedre än forut utan intercooler og justeret pumpetryk.

Den känns piggare i dom fyra förste växlorne men i femman hvor den virkeligen skal dra känns den trög

Turboen ladder nu fint under belastning og gir som max. tryk 0,9 bar, motortemparaturen er også ok alle slangor er tryckprovat og er inte utätte men den mangler effekt. Jeg er löbet tör for ideer så jeg vet inte hvad felet er kanske
timingen på pumpen eller nogot liknande. Jeg er kört fast :mad:
 

nergaard

HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Danmark
HBK-Nr
9296
Medlemskap
2024
Sv: Peugeot J5 2,5 TD

Jeg har desvärre väret nötig at aflyse min tur til Tyskland da jeg inte vil åke med en motor der inte verkor som den skal.

Et par spörgsmål som jeg hoppas nogon vil hjälpe mig med.

Spörgsmål 1 er er det normalt at der er undertryck når man tar tankloket af????

Spörgsmål 2 er om jeg kopler bort slangen från indsuget til rökbegränseren skal den da inte röke meget aven om den er ubelastet. Det gör den inte als den röker kanske en liten aning mere men mycket lite

Det er min klare opfatning at motoren inte får nok diesel eller kanske på fel tidspunktet.....er der nogen der har nogon ideer als.

Om jeg inte snart kommer på noget måste jeg nok stille pumpen tilbake samt afmontere intercooler og återstalle wastegaten for at få en aning om det er nogot helt annat der er fel
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Peugeot J5 2,5 TD

1: Vår bil har inget undertryck i tanken men vi har inte original tanklock, många fordon har ett litet undertryck i tanken utan att det är något som är fel.

2: Rökgasbegränsaren fungerar inte på det sätt som många tror, den är inverterad om man så säger.
Det är kanske namnet som gör att man man tycker att den ska "begränsa röken" och då borde den utveckla kraftig rök om man kopplar ur den men den fungerar tvärt om.
Den mäter turbotrycket och pumpen ger inte "full gas" innan turbotrycket kommer, man får alltså inte full effekt utan att pumpen känner av turbotrycket.
Utan detta system så ger pumpen full dieselmängd så fort man ger full gas vilket då sker innan turbotrycket kommer vilket ger kraftig rökutveckling en kort stund.
Jag tror att din rökgasbegränsare har trasigt membran och att den då inte fungerar fullt ut (eller inte alls), du har därför för liten dieselmängd och låg effekt.

Alltså: Du får inte mer rök med trasig eller bortkopplad rökgasbegränsare men låg effekt.


Vi kom just hem från årets första kort-tur med fikastopp hos Retro Café i Boden.
Vår Peugeot J5 går som tåget!
Mvh Alf
 

nergaard

HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Danmark
HBK-Nr
9296
Medlemskap
2024
Sv: Peugeot J5 2,5 TD

Hej Bäckmark.

Hoppas ni hade en trevlig tur og ordentligt vejr og at din kobling nu virker som den skal.

Hvis denne rökbegränseren er defekt vil det også kunne göre at det lyder som om at der er likssom tändingsbanken (dieselknäkning) for jeg tycker at det låter sån når den skal sejdrå i femman. Jeg har sökt på nettet for at finde en ny rökbegränsere men uten held hvor köbte du din.

Tror du at om jeg bortkoplar slangen til rökbegränseren og åker da bör jeg inte känne nogon ändring om den er defekt.

Er rökbegränseren justerbar
 
Senast ändrad:
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Peugeot J5 2,5 TD

Motorn kan suga i sig diesel från slangen till rökgasbegränsaren om membranen är defekta och det kan ge dieselknack vid uppstart, kanske även när man kör??
Reparationssatsen kostar mellan 100-200 SEK och finns att få tag på hos bilverkstäder som specialiserat sig på dieselservice, jag köpte min av "Bodens el och diesel" i min lilla hemstad Boden.
Rökgasbegränsaren har ett justerbart "grundläge" men fungerar bäst när den är fullt utjusterad (maximal slaglängd) om den är hel, är rökgasbegränsaren trasig kan man justera in slaglängdsskruven som nödlösning för att inte tappa all motoreffekt.
Det var vanligt att membranen i rökgasbegränsaren gick sönder så hittar du en dieselservice-verksatd som jobbade med t.ex. Citroen CX TD under 80-talet vet de på en gång vad felet är och vilken repsats du behöver.
Kolla i min tråd så ser du hur man byter membran, ett ganska lätt jobb som tar 1/2-1 timme.
Man luktar dock diesel efteråt, bastubad rekomenderas när du ska tvätta bort lukten....
 

nergaard

HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Danmark
HBK-Nr
9296
Medlemskap
2024
Sv: Peugeot J5 2,5 TD

Tusind tak-Tusind tak. Jeg har heldigvis fri i morgen så jeg vil da köra ud fra morgenen og söka en sådan,

Det låter som en mycket mulig fel
 

nergaard

HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Danmark
HBK-Nr
9296
Medlemskap
2024
Sv: Peugeot J5 2,5 TD

Hej igen

Så fik jeg tagit denne rökbegränser isär og til min store forvaning kom der inte så mycket som en droppa diesel ut ....Hmmmmm BORDA DER INTE DET????

Selve membramet så inte ut til at väre defekt men til gängäld var den korroderet og lite rusten på metaldelorne.

PICT0013.JPG PICT0012.JPG PICT0010.JPG PICT0008.JPG

Jeg ringte derefter til alle der muligvis hade en sådan men tyvär er det ofte så i Danmark at dom inte gider bruke så meget som et sekund på så gamla fordon, ofta svarer dom hvorfor köber du inte en ny bil. Det lykkedes inte at få fat i en, dem som gjorde mest for at hjälpe kunne skaffe den til en gång i Juni måned. Ja-Ja Danmark verkor som et u-land på dette område

Jeg kom sedan i tanke om at jeg havde set en tysk side der har alt til disse gamle pumper siden heter dieselkontor.de

dieselkontor.de

De havde naturligvis det jeg skulle bruke så det var bare at få det bestilt,tyvär tar dom inte mot kreditkort og heller inte PayPal som jeg ellers foredrår og jeg tycker det er javle besvärligt at betale med bankoverföring.

Nå nu er den bestilt og betalt så det dröjer nok 2-3 dager för jeg har den.

Jeg har desuten talet med en gammel gubbe som heter Anders (hoppas inte jeg fornärmer nogon men han er 77 År) han har haft en Diesel og Elektro firma i när ved 40 år men numere jobber han kun hvis det er nogon han kender bra. Han var specialist i netop Lucas pumper og har stadig värkstedet og en masse reservedele så ham skal jeg op og besöke i morgen så må vi se om han har stumperne.

Jeg besluttede mig for at afmontere pumpen for at kunne sätte mig lidt ind i hur den funker, så nu ligger den på värkstedsbordet.

PICT0009.JPG

Forhopningsvis har Anders dom stumperne jeg skal bruke så jeg kan komme videre med at samle Peupel
 
Senast ändrad:

nergaard

HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Danmark
HBK-Nr
9296
Medlemskap
2024
Sv: Peugeot J5 2,5 TD

Jeg var en tur oppe hos Anders i dag og han forsökta också at skaffe delorne via sine kontakter men uden held, så jeg får nok venta på at stumperne kommer från dieselkontoret.

Vi har aftalt at når de har kommit samler jeg rökbegränseren på pumpen og så sätter vi den i hans prövbänk og tester den på for pumpetryk og om begränseren funker som den skal.

Heldigvis har han alle data om netop disse gamle pumpetypor så jeg med sikkerhed ved at alt virker ok innan jeg monterer pumpen.
 

nergaard

HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Danmark
HBK-Nr
9296
Medlemskap
2024
Sv: Peugeot J5 2,5 TD

Jeg har inte haft nogot held med at finde fejlen med den manglende träkkräften så jeg har nu köbt en nyrenoveret dieselpump. Er der nogon der kan forklare mig hur man bedst lufter ut pumpen på bedste sättet. Jeg er efterhånden temmeligen fortvivlet
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Peugeot J5 2,5 TD

Hej nergaard, har du fått igång bilen med den nya pumpen?
Dessa fördelarpumpar brukar kallas för "självluftande" då man bara behöver pumpa med den manuella pumpen på filtret tills den inte pumpar med och sedan köra på startmotorn med öppnade spridar-rör.
När det börjar skvätta diesel vid spridarna drar du åt dessa, kör hela tiden med startmotorn medans du drar år spridarna.
Du behöver hjälp med andra ord då en ska köra med startmotorn och den andre "lufta spridarna".
Berätta hur att går och hur motorn fungerar med den nya pumpen.
Man bör kanske kolla upp insprutningstiden på den nya pumpen, det krävs dock ett specialverktyg som monteras i hålet där du ställde dieselmängden.
 

nergaard

HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Danmark
HBK-Nr
9296
Medlemskap
2024
Sv: Peugeot J5 2,5 TD

Hej Backmärk
Tack for informationen og nej jeg får först pumpen i dag hoppas jeg då den skulle sändes från jylland til mig og jeg bor ved Roskilde. Jeg kommer naturligvis at montere den så snart den ankommer. Jeg har fået tag på papirene från Lucas om rökbegränseren.

PICT0001.JPG PICT0002.JPG
PICT0003.JPG PICT0004.JPG
PICT0005.JPG PICT0006.JPG

Jeg kommer at göre PDF filer av dom når jeg er tilbake på jobbet på mandag
 

nergaard

HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Danmark
HBK-Nr
9296
Medlemskap
2024
Sv: Peugeot J5 2,5 TD

Så er der nyt med den "nya" pumpen den så snyg og fin ut då jeg fik den, men den liknade inte den gamle 100 % der var et annorlunde endestykke på pumpen.

PICT0001.JPG PICT0002.JPG
Det er den gamle (riktige) på på höger bild


Der var heller inte det hålet man bruker til måleuret når man skal time pumpen.

PICT0004.JPG PICT0005.JPG

Nå så besluttede jeg mig for at montere den og se hvad der hände og lad mig sige der hände absolut intet, då jeg forsökte at utlufte pumpen uden rörende til spriderne fastgjorde kom der ingen diesel ut selv efter at have kört starteren mycket länge. Jeg kontrollerede derefter magnetventilen til stop/start mekanismen og den funkede som den skulle.

Ja så måste jeg sige at selvom den ser snyg ut funker den tilsyneladede inte

PICT0007.JPG

Så må jeg sige at jeg blev arg som bare fan, nå men sånt drar over igen og så var det bare at demontere den nya pumpen igen og sätte på den gamle pumpen men med den nya rögbegränseren. Jeg justerede tilbake bränsletilföringen med en 1/8 varv (45 grader) så den nu kun er justeret op med ca. en 1/8 varv (45 grader).

Bilen startede genast og jeg har forsökt med lite forskellige justeringer af selve pumpe timingen og nu går bilen faktisk hyfsat. Jeg har funderet over om det kanske er så at med det forhöjde turbotrycket og den ganske store intercooler er så at den kanske "bare" skal have et väsenligt högere bränsletilförsel kanske en 1/8 varv (45 grader) mere. Det har jeg tänkt at forsöka i morgen.

Nå ja jeg har även köbt og monteret et nyt avgassystem da det gamle inte havde langt igen.

Jeg fandt forresten dette link med dele fra Citroen CX som havde samme motor som Peugeot j5 TD.

CX-BASIS :: eShop

Kom meget gärne med era åsikter då jeg har brug for al den hjälp jeg kan få
 
Senast ändrad:

nergaard

HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Danmark
HBK-Nr
9296
Medlemskap
2024
Sv: Peugeot J5 2,5 TD

Hej Allihop.

Jeg har nu giver pumpe trycket 1/8 varv mere og prövåkt og jeg tycker det fik bilen til at gå bättra endnu, den går 135 km/t på motorvägen men jeg tycker stadig der mangler något når man går från 4 til 5 växel. Den er nu skruvet 1/4 varv (90 grader) up i trycket og jeg er fristet til at give den 1/8 varv mere då den kun giver rök ved gearskifte og det er mycket lite. Det var faktisk så at det verker som om at motortemparaturen er bättra efter den sidste justering lite lågra og mere stabil. KAN DET VÄRE RIKTIGT AT DET HÄNGER SAMMEN MED INDSPRUTNINGSMÄNGDEN??????????????????????????

KOM BARE MED ERA ÅTSIKTER JEG VIL MYCKET GÄRNA HÖRE DOM
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen