• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Peugeot J5 2,5 TD

Status
Stängd för vidare inlägg.

nergaard

HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Danmark
HBK-Nr
9296
Medlemskap
2024
Sv: Peugeot J5 2,5 TD

Hejsan Igen.

Då gik det at bifoga bilder mellem teksten ...

Det er så her at Peupel står 6 mil från der jeg bor så det går inte at åke dit hver enda kvällen..Jeg pröver at planere hvad jeg kan göra under veckon hemma hvor jeg har alt hvad man behöver af maskinor og svejseverkor og sedan jobber jeg på en virksomhed hvor vi har alt inden for platbearbejdningsmaskinor.

Pladebearbejdning - Hougaard&Koefoed as

Sedan åker jeg up til bilen hver Lördag for at jobba på den.

Under veckon har jeg også hunnit med at skille stöddämperene for at skifte tårnlejerne og gummi manchetterne og snyggit dem til lite.

PICT0005.JPG

Jeg har også skurit i frontstykket og svejset dit en u-profil så det går at få intercooleren 35 mm längre fremåt ..således går det at få plats til den originale luftslangon från luftfilteret til turboen

PICT0006.JPG PICT0007.JPG PICT0008.JPG

Nu skal frontstykket lige lackes om under veckon og så skal jeg svejse intercooleren färdig.

See You
 

nergaard

HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Danmark
HBK-Nr
9296
Medlemskap
2024
Sv: Peugeot J5 2,5 TD

Jeg er nu igang med at montere de sidste dele men er löbet in i et problem, nemlig da jeg skulle montere venstre drivaxel optäckte jeg at der er slör i lejet i venstre side af differentialet så nu skulle jeg gärne fråge om det går at skifte det leje der sitter i venstre siden utan at afmontere vexellåden igen.??????????
Al hjälp vil blive upskattet mycket.
 

Bilagor

  • IMAG0488.jpg
    IMAG0488.jpg
    459,3 KB · Visningar: 18

cmd63

HBK Medlem
Inlägg
35
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
9973
Medlemskap
2024
Sv: Peugeot J5 2,5 TD

Hej Nergaard!

Hoppas jag förstått dig rätt.
Är det lagret du tror är glappt?

Utgående axeln sitter endast instucken i diffen och har inget stöd av lagret, det är bara splainsen och glidpassning på en del av axeln på drivknuten som håller den i läge. Skulle lagret vara dåligt så skulle du ha hört det när du kört bilen.

Men det går bra att byta lagren i diffen utan att montera bort växellådan. Man lossar bara bulltarna som håller ihop diffhuset, de bulltar som är riktade bakåt på lådan. Det är koniska rullager. Dessa ska ha en viss förspänning så det sitter en bricka (shims) mellan den yttre lagerbanan och huset på den ena sidan. Vid byte av lager är det viktigt att shimsa in den rätta förspänningen. Jag vet inte hur hårt man ska shimsa men det borde stå i reparations hanböckerna.

Glad Påsk..../ cmd63
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.614
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Peugeot J5 2,5 TD

Hej nergaard, bara jag igen :).
Kanske inte så allvarligt som man först tror.

Om det glappar om hylsan som du stoppar in drivaxeln i och som i sin tur tätar mot simmerringen, så behöver det inte vara någon katastrof.
Den hylsan är bara glidlagrad och har inget med de två koniska rullagren som håller ordning på kronhjulet att göra. (Rullagen är shimsade under locket på vänstersidan av lådan.)
Det är förmodligen bara glidlagret/bussningen som lagrar differentialen som glappar och det är inte mycket att oroa sig för. Den lagringen tar bara upp skillnaden i rotationhastighet av hjulen i kurvor m.m. och snurrar bara med i samma hastighet som resten av delarna för övrigt.
Skall se om jag hitter en bild......................


Röd pil. glidlagring där det förmodligen glappar lite.
Blå dot. Koniska rullager.
Grön dot. shims till rullagren.
jkjsfgvosj.jpg

Hoppas det blev begripligt.

M.v.h. JANKRO.
 

nergaard

HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Danmark
HBK-Nr
9296
Medlemskap
2024
Sv: Peugeot J5 2,5 TD

Tusind tak Jankro og CMD63 nu kan jeg somna lungt igen, jeg hade en anelse om at det var så det kunne hänge sammen men var inte overtygat ....Det er jeg derimod nu så tak så hemskt mycket:spinny:
 

nergaard

HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Danmark
HBK-Nr
9296
Medlemskap
2024
Sv: Peugeot J5 2,5 TD

Hejsan.

Så fik jeg antligen färdig gjort min Intercooler jeg startede med at svejse den ihop. Jeg gjorde sedan en tryckpröv med 2,5 bar tryk og der var inte någon utätheder

DSCN0107.JPG

Sedan fixade jeg en ny flangse til indsuget så jeg slap for at have et overgangsstykke.

DSCN0102.JPG

Sedan gjorde jeg to styk rustfrie rör vårav den ena består av en 90 graders böjning og sedan en 45 grader böjning som jeg svejse ihop (med bag gas så jeg inte har nogen spalt i svejsningen invendig) i den rette vinkel.

DSCN0103.JPG
DSCN0100.JPG
1.jpg


På alle enderne af begge rör svejsede jeg et stykke 1,5 mm rustfri plåt i 4mm bredde og slep sedan denne så jeg fik en snyg krave.

Så har jeg fremstillet et nyt beslag til brandstoffiltret.

DSCN0104.JPG

Da jeg havde gjort ophängene til köleren klar var jeg nu färdig og klar til en prövemontering.

DSCN0096.JPG
DSCN0110.JPG

Alt passede godt ihop så det var bara at skruve det hele ihop og sedan udlufte brändstofsystemet. Jeg har justeret pumpen enligt Backmark anvisning (Tusind tak Backmark) og naturligvis skiftat alle filtre.


DSCN0113.JPG
DSCN0114.JPG
DSCN0115.JPG
DSCN0112.JPG

Så var der bara kvar at göra en prövstart og den startede med det samme og alt låter bra og ser ud til at funke som det skal, jeg er säker på at i alle känner den fölelse man har i denne situation, den er bara så hemsk bra tycker ni inte.

Sedan måste jeg sige at det er likesom den varver snabbere.

Sedan på med frontgrill og liknande så nu mangler jeg faktisk bare at sätte på den framre kofangeren og sedan er det ut at köre.

DSCN0118.JPG


Det sidste bliver inte for i näste weekend da jeg tar bilen hem hvor jeg bor men vores veje her i Danmark er stadig helt hvide af salt men midt i näste uge loves der regnvejr så vi kan få skyllet det lidt af.
 

nergaard

HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Danmark
HBK-Nr
9296
Medlemskap
2024
Sv: Peugeot J5 2,5 TD

Hej.

Då fik jeg bilen hem i går og fik derfor mulighed for at köre en längere tur (10 mil)
og den funker bra dog syntes jeg motoren havde en tendens til at blive en smule varm. Kan det have noget at göre med bransle trycket som jeg har öket.

Den träkker mycket bättra og kan nu i upförsbacke åke i et gear höjere og inte nogon rök från avgasrör.

Når man lader dissa gamle motorer dra med mycket lågra varv i femman opstår der en form for vibration eller resonans er der nogen der ved var detta oväsen kommer från.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Peugeot J5 2,5 TD

Femman på den lådan i orginal utveksling tåler dårlig hastigheter under 70 til 80 kmh.
Nedvekslet så flytter en grensen omlag 10 kmh. Det oppstår store lokale belastninger på drevene ved for lavt turtall - med orginal motor ikke det største problem, den har ikke krefter til å lage problemer. Tuning av motor og en kommer opp i de mer kjente 2.8 TDi problemene med femman.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Peugeot J5 2,5 TD

Har samma problem med min Iveco Daily 1988. Fiatmotor. Testkört med mekaniker ombord och frågat många kunniga. Ingen har kommit på vad det är. Tror att resonansljudet hörs utanför också. Är noga med att varva ut ordentligt på väg upp genom växlarna. Sneglar på varvräknaren och vet exakt vilket varv som behövs för att slippa oljudet. Har blivit rena instrumentflygaren.

//Alve
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Peugeot J5 2,5 TD

Den info var nyttig! Det er ikke lådan, men motoren som lager spetakkel - en har det og på reversen om en forsøker å ta det pent pg forsiktig. Med så forskjellige drivverk som Fiat og Iveco, men samme motor og støy / hopping plasserer det i motor / kopling.

Er det noen som vet om både Fiat og Iveco benytter samme svinghjul og kobling konstruksjon - ikke nødvendigvis de samme delene, men delt masse i svinghjulet.
 

nergaard

HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Danmark
HBK-Nr
9296
Medlemskap
2024
Sv: Peugeot J5 2,5 TD

Er der nogen der har et exploderet ritning av differentialet så det går at se de forskellige delar:spinny:
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Peugeot J5 2,5 TD

Hej.
Kan det have noget at göre med bransle trycket som jeg har öket.
Hvor mye stilte du på skruen? 1/2 omdreining? Har du tatt noe mer, ber du om bråk om du ikke bruker gearet og gasspedal rett.

Ser ut som du har Citroenmotoren og jeg bygde om til en slik fra en CX og hadde helt klart problemer med tempen. Jeg monterte en bryter inne så jeg kunne kjøre kjøleviftene manuelt og det var løsningen på problemet for meg ved kjøring i bratte bakker.
 

nergaard

HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Danmark
HBK-Nr
9296
Medlemskap
2024
Sv: Peugeot J5 2,5 TD

Jeg fik i dag tid til at jobba lidt mere på bilen idag og fandt ud af at den forhöjda motor temparatur skyldes at der er dårlig forbindelse i instrumentbordet som gör at den från tid til annen viser riktigt/lite forhöjd man kan se at når man åker når det er mörkt er lyset i instrumenterne ikke stabilt men stiger/falder i styrke

For at pröva at göre nogot ved sluppet i venstre side af diffenrantialet skilte også venstre side ad ved drivakslen og tog isär huset til simmerringen så jeg kunne komme ind til lejet. Som man kan se på billedet har lejeskålen kunnet sidde og arbejde fordi huset ikke har holdt det ordenligt på plads.

1.jpg
2.jpg

Der er faktisk en slidkant på ca 0.12 mm så jeg vil forsöke at shimse det op så jeg får udlignet sluppet (glappet) Sedan har jeg bestilt en ny drivaksel og simmering. Jeg fjerner selvfölgelig slidkanten inden jeg shimser den op.
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen