• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Peugeot J5 2,5 TD

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Peugeot J5 2,5 TD

Hej Neergard, jag har för lite erfarenhet för att kunna hjälpa till med hur motorn ska ställas in. Jag hade tidigare en husbil med samma motor som dig men jag gjorde aldrig de här sakerna som du håller på med.

Men kan det vara luftmotståndet som gör att den känns att den inte motorn orkar på femmans växel?
Alkovbilen jag hade kom jag upp i 115 km/h med och då gick det tungt och jag antar att det går ännu tyngre med massa mer luftmotstånd när du närmar dig 135 km/h.

mvh jocke
 

nergaard

HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Danmark
HBK-Nr
9296
Medlemskap
2024
Sv: Peugeot J5 2,5 TD

Jovist men dom sidste 10-15 km/t kom mycket-mycket langsomt.

Jeg har lige fået det her svar fra en på det danske Citronik.Forum angående TD motoren som jo også sidder i bla.Citroen CX.
-----------------------------------------------------------------------------

Hejsa -

CX diesel motoren er egentlig ikke speciel på nogen måde, da den blot er én af mange eksempler på en efterhånden særdeles velkendt konstruktion.
Den er kun speciel ved, at den i civil udgaven blev boostet til en ydelse, der var konkurrenterne overlegne i samtiden.
Eftertiden har lært, at motoren aldrig rigtigt er sluppet af med én af sine svagheder, nemlig at komme af med overskudsvarmen og dermed en tendens til at vride topstykket, så toppakningen ikke længere kan holde tæt.
Det er derfor overordentlig vigtigt, at være meget opmærksom på motorens kølesystem.
Det må og skal være 100% i orden, for ikke gentagne gange at løbe ind i "mystiske" problemer.

Der er en klar sammenhæng mellem indsprøjtnings pumpens timing, motorkraft og varmeudvikling.
I princippet samme sammenhæng som tændingstidspunktet på en benzinmotor.

På en diesel er der dog, modsat en benziner, 2 væsentlige forhold man skal holde sig for øje.
Det ene er, at en diesel konstant kører med luftoverskud, uden nogen regulering af luftindtaget, da den ikke har et spjældhus som benzineren.
Den suger alt hvad den overhovedet kan, suget er kun begrænset af luftmassens bevægelighed (og tæthed), og kan således hjælpes med en turboblæser.
Det andet forhold er, at dieselmotorens ydelse direkte afhænger af den indsprøjtede diesel brændstofmængde, dog kun indtil røggrænsen, hvor den ikke længere forbrænder fuldstændigt.
Det er derfor overordentlig vigtigt, at det justeres rigtigt, da det ikke er nok bare at puste mere brændstof ind via dyserne.

En turbodiesel har en mekanisk volumetrisk brændstofregulator, som styres af omdrejningstallet.
Omdrejningstallet er bestemt af brændstoftilførsel og belastning - luftindtaget har vi ikke kontrol over, vi krydser bare fingre, at det er konstrueret til maks luftindtag.
Ydelsen pr tilført brændstofmængde afhænger nu kun af indsprøjtningstidspunktet.
Men vi er nødt til at regulere for den varierende belastning og det varierende ønske om acceleration og hastighed.
Og der skal også foretages en korrektion for den faktiske luftmængde.

Brændstoffet styres under 3 forhold således :

Ved koldstart, sørger en termostat reguleret forskydning af indsprøjtningen for, at motoren er lidt mere startvillig og har nedsat tendens til at stalle.
Der er også en tidsstyret elektrisk sol, til at opvarme luften i den startkolde motor, for at sikre den komprimerede luft kan nå dieselbrænbstoffets antændelses temperatur.
Den får let forøget rpm, ved at trække let i speederkablet, men der reguleres ikke på blandingsforholdet (som på en benziner), da man jo netop ikke kan justere på luftindtaget.
Det er særdeles vigtigt, at denne koldstart er justeret sådan, at den fuldstændigt slipper sin forskydning af indsprøjtningen, når motoren varmes op.
Alternativt at man tjekker termostatens funktion.

Under kørsel, er det en mekanisk ændring af den volumetriske regulator, som ændrer brændstof tilførslen, når føreren ændrer kørselsbetingelserne, via speederen og derme rpm.

Under belastning, vil der være en kraftig udstødningsstrøm, som øger turboens rpm og dermed øger lufttilførslen.
Det giver mulighed for større ydelse, da der nu kan forbrændes ekstra brændstof med den større luftmængde.
Hvis det vel at mærke tilføres korrekt.
Derfor sidder der en trykstyret membran på dieselpumpen, som også ændrer på den volumetriske brændstof regulators indstilling, i relation til manifoldtrykket.
Den styres af overtrykket i luftkøleren (eller et udtag på lufttilførslen), via en gummislange.
Bemærk at denne gummislange i nogle tilfælde er delt via et T-stykke, til en trykfølsom kontakt.
Kontakten styrer alene en advarselslampe, som tænder ved for højt turbotryk (overbelastning).
Det er vigtig at disse trykslanger er i perfekt stand og slutter tæt.

Så langt så godt.
Du har nu tjekket, at alt grundlæggende er 100% perfekt og i orden og justeret som det skal (ikke sandt ?).
Og nu sætter du en luftkøler på.
Dermed stiger den tilførte luftmængde yderligere fra turboen, når motoren belastes, alene fordi den nedkølede luft volumetrisk indeholder mere luft og ilt.
Det skal kompenseres med yderligere tilført brændstof, via trykregulatoren - og kun via trykregulatoren - da det præcist kun er trykket i manifolden, der signalerer behovet om mere brændstof.
Speeder position og rpm har allerede gort deres pligt, via deres indflydelse på den volumetriske regulator.

Du skal derfor nu optimere på tryk kompenseringen af den tilførte brændstofmængde.
Og du skal holde nallerne væk fra volumen skruen på dieselpumpen, da den kun forskyder grundindstillingen af den tilførte brændstofmængde.
Det er også derfor skruen af og til kaldes røgskruen, da en forkert indstilling giver meget røg og dårlig ydelse.

Hvis ikke du kan få en ekstra ydelse på denne måde, ved at montere en luftkøler, skal du til at kigge på dyserne kalibrering.
Du kan have nået deres maksimum ydelse, ved den nu modificerede arbejds betingelse.
Du skal så lige huske, at hvis du skifter dyser til større brændstofmængde, skal du starte med at nedsætte brændstof mængden på grundjusteringen altså røgskruen, således at det kun er tryk kompenseringen der udnytter den øgede dyse kapacitet.
Ellers får du bare en dyr røggenerator.

Og nu er det så, at du skal holde et skarpt øje med motorens arbejdstemperatur, og måske lagerføre et par toppakninger ...
 
Senast ändrad:

nergaard

HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Danmark
HBK-Nr
9296
Medlemskap
2024
Sv: Peugeot J5 2,5 TD

Hejsan.

Jeg har nu pillet intercooleren av bilen stillet turbo trycket på mellam 0,7-0,8 bar og justeret pumpetrycket tilbake med ca.1/4 omgang så nu er den tilbake til hvad den var inden jeg börjede med al det her.

Efter en prövtur körer den nu som forut så det for väre sådan selvom det er nogot af et nederlag. Jeg har inte tid til at meka mere med den for närvärende.

Tilbake står så frågan om varfor det inte funker på min bil når det har funkat så bra på alle andre der har gjort det samme.

Er det kanske mine spridere der inte kan handtere det ökade bränsletryk eller er der for stor volum i Intercooleren til at turboen kan handtere det.......jeg vet inte men for nu er jeg tröt af at meka med den og vil hellere ut og campere.

Kanske jeg skal pröva at se om det går at köbe en intercooler från det firma Backström jobber på eller kanske det går at köbe bare elementen så jeg selv kan svejse den ihop.

Jeg er en af de tosser der elsker at fremstille grejerne selv.

See you all-og tak for den store interesse ni har vist
 

nergaard

HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Danmark
HBK-Nr
9296
Medlemskap
2024
Sv: Peugeot J5 2,5 TD

Ja så er jeg her igen med et lille spörgsmål om man skal skifte spriderne hur gör man med at få dom nya regulerede ind med det rätte tryck.

Stödte ind i denne side hvor de har en del til vore motorer, det er det förste sted jeg har set hvor det går at köbe ny komplet rökbegränser bla.

CX-BASIS :: eShop

Er der nogonstans det går at läse lidt om det med test af spridere.
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Peugeot J5 2,5 TD

Hej neargaard, trist att du fortfarande har problem.

Först, det är inget fel på din laddluftskylare!
Det går helt enkelt inte att misslyckas med en sådan, i värsta fall kyler den för dåligt och då blir skillnaden mot att vara utan liten men din ser mycket fin ut och är väl placerad så det kan knappast bli bättre.
En diesel är helt okänslig gällande luftvolymen i laddsystemet så att det skulle påverka behöver du ej beskymra dig om, montera tillbaka din laddluftkylare bara och kör.

Sedan är det kanske fel på din pump (såg en ny tråd om den) men det är i första hand inte en renovering du behöver utan en testkörning i dieselprovbänk där mängden kontrolleras.
Det är mängden du har justerat upp och det är dieselmängden som ger effekt.
Sprirarna bestämmer insprutningstrycket (du ställer alltså inte trycket med pumpen) och de kontrolleras samt justeras med en spridarprovare.
Kolla alltså först spridarna och byt spetsar om de är dåliga, är det fortfarande problem så kolla upp pumpen i en testbänk.
Sedan är det bara insprutningstiden kvar vilket som sagt kräver ett specialverktyg.
Är mängden korrekt, spridarna bra och insprutningstiden rätt så går en i övrigt hel motor som den ska.
Jag har inte kört så fort som du har provat med vår bil (135 km/h) och funderar dessutom på när högsta varvtal uppnås med den utväxling våra bilar har?
En diesel kan inte övervarva med last då pumpen reglerar ner mängden efter ett visst varvtal, kan du ha nått det?
 

nergaard

HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Danmark
HBK-Nr
9296
Medlemskap
2024
Sv: Peugeot J5 2,5 TD

Jeg var i fredag kväll ute og åke i camperen og bemärkede at når jeg svängede at höger gik temparaturen op og når jeg svängede at venstre gik den ned.

Hmmmmmmm..sedan virkede hornet inte og når jeg forsökte at använde det gav det utslag på temparatur mäteren. Jeg plockade rättet af og plastkåperne på ratstammen. Sedan kunne jeg måle konstant 12v spänding på hornet, og når jeg prövade at aktivere dom 2 terminaler i toppen af ratstammen kortsluttede alt. Jeg rensede alle stik af från multikontakten til blinklys/lys og diverse 5 Stk ialt og samlede sedan alt igen og BINGO temparaturmäteren viste pludselig igen 84-86 grader som förut. Så nu kan jeg konkludere at motoren aldrig har väret for varm hvilket var min störste bekymring fordi en for höj tempratur forstör alle motorer.

Jeg har sedan väret på en lille tur på ca. 15 mil og til slut började mäteren igen af vise forkert så jeg tror at jeg får köpa en ny multikontakt for helt at slippe av med problemet. Jeg skal på besiktning på Fredag og sedan vil jeg montere Intercooleren igen prövköre bilen og sedan höje turbotryket prövköre igen og sedan höja bränsletrycket. Det hoppas jeg vil give mig en bättra indsikt i hur de forskellige ting indvirker på motoren.

Jeg skal lige sige at bilen nu körer OK altså likesom standard bilen skal funka.

Tak for svaret Backmark...du er en riktig dygtig mand

Vi overnattede i nat ved Faröbron og da vi vaknade i morges hade der väret nogon inne i förerhuset i nat og stulit min jacka som hang over förersädet med min mobiltelefon i lommen. Alt annat var heldigvis urört....jävla idioter.
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.583
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Peugeot J5 2,5 TD

Hej nergaard, jag vet inte om jag fattat helt rätt. Mätte du 12V på hornets kablar uppe vid ratten?
Det troligaste är nog i så fall så här.
Signalhorn/tutor brukar det ligga 12V på direkt nere vid hornet, och från hornet går det en sladd upp till ratten som jordar ner hornet när du trycker på knappen.
Om man mäter på kabeln uppe vid ratten, så kan man mäta 12V, för strömmen går genom hornets spole och väntar bara på jord vid ratten för att sätta igång hornet, och är alltså en kabel som skall jordas ner och ingen plus 12V som det kan verka på mätinstrumentet.
Det innebär då ev. "bara" att du har dålig jord någonstans uppe vid ratten/instrumentet som påverkar mätaren och horet m.m..

Du kan ev. också titta på hela instrumentet. Om du lossar de två skruvarna i nerkant eller sidan och tippar ut instrumentet så kan man lossa hastighetsmätarkabeln, och när den är loss så kan man dra ut hela instrumentet en bit.
Där ser du flera kabelanslutningar till mätare, varningslampor och belysning i instrumentet som klämmer på en plastfolie som har kopparledare för kontakt.
Där kan det också vara läge att kolla så ingen oxid finns.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

nergaard

HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Danmark
HBK-Nr
9296
Medlemskap
2024
Sv: Peugeot J5 2,5 TD

Det med at kontrollere instrumenten var det förste jeg ordnade for flere veckor sedan. Nej det jeg mente var at jeg hade konstant spänding når jeg målte på själva hornet. Når jeg sedan forsökte at skabe kontakt mellem anslutningerne oppe på rattet korsluttede alt. Om jeg slår på tändingen så jeg har lys i instrumenterne og då slår på blinklysene er der et kraftigt spändingsfald hver gång den blinker. Jeg skifte desuten hornet. Jeg er overtygad om at der er nogot galt med multikontakten.
 

nergaard

HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Danmark
HBK-Nr
9296
Medlemskap
2024
Sv: Peugeot J5 2,5 TD

Når man kopplar tänding på utan rattet monteret lyser dom forkerte lamporne nemlig langt lys og tågelygternes kontrol lamporne og når man sedan sätter rattet på plads då lyser dom rigtige lampor nemlig lys kontrollampe for körlys.

Om jeg sedan slår på blinklysene er der spändingsfald således at alt lys og kontrollamporne går ned i styrke i takt med blinklysene.

Om jeg sedan koblar et startkabel direkte från minus pol på batteriet til mötrikken på ratstammen funker alt som det skal uden nogot spändingsfald. Så måste den vel mangla stel nogonstans eller hvad ?????????????????
 

nergaard

HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Danmark
HBK-Nr
9296
Medlemskap
2024
Sv: Peugeot J5 2,5 TD

Den er 100% perfekt men jeg har lige fundet en samleblok til stelforbindelse under instrumentbrädden i höger side som er skruet fast i karossen.

Der var inte ordentlig forbindelse i mindst to af kabelskoerne så jeg har renset den af og spändt den fast med tandskivor imellem og kommet nya kabelsko på og det har hjulpet mycket nu er der kun et mycket lille spändingsfald...jeg vet inte om det bliver aven bättra når motoren er i gang. Jeg får sedan se om der er yterligere stelforbindelser under instrumentbrädden
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Peugeot J5 2,5 TD

Standard problem på mange Euro-chassi, en marginal kabel fra motor-jord til en kontakt skrudd fast på torpedoveggen utenpå lakken! Sett på en helt ny jording mex god kontakt på chassi og motorblokk eller minuspolen på batteriet.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.662
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Peugeot J5 2,5 TD

Dessutom brukar de ofta ha en variant på flatstiftskontakter som blir slappa och glappa. Det går att klämma åt dem men byte till nya frächa är bättre!
Kolla även inne i kupen på höger sida, där sitter en likadan krans med jordkontakter, (i alla fall på den Ducato 87:a som jag hade)
// Göte J
 

nergaard

HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Danmark
HBK-Nr
9296
Medlemskap
2024
Sv: Peugeot J5 2,5 TD

Hejsan Igen

Jeg har nu värit til besiktning med bilen og den gik igennom utan nogon form for anmärkninger dock sagde besiktningsmannen at den var i mycket bra skick.

CAM00012.jpg

Jeg har også återmonteret intercooleren og felen med temparaturen orsakedes af den dårlige stelforbindelse jeg skrev om tidligere. Bilen åker nu mycket bra og og har en nogot tystare motorgang og jeg har endast et ladetryck på max.0,7 bar og kun okad bränsletrycket mycket lite så jeg kan stadig öka trycket i både turbo og bränslepump for at höja effekten yterligere. I näste helg skal jeg til nogot race i Tyskland så når denne tur er overstået vil jeg justere den up i bränsletryk en liten smule ad gangen.

CAM00010.jpg

Vis ses og hörs
 
Senast ändrad:

nergaard

HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Danmark
HBK-Nr
9296
Medlemskap
2024
Sv: Peugeot J5 2,5 TD

Hejsan

Nu har jeg kört ca 2000 km uten nogon problemer, men idag da jeg startede bilen knackede og rök den som bare fanden. Jeg kan se at på den slange der går från indsugningsmanifolden til rökbegränseren er der dieselolie og det får der vel inte väre eller hur.

Det er kun 2000 km sidan jeg skiftede membranen i rökbegränseren og jeg skiftede hele delen inte bare membramen er der nogon der har en ide om varfor den alleredo skulle väre utät for det er den vil jeg tro.

Det er inte så mycket det at den skal skiftes men jeg har tyvär inte en lokal levenrandär så jeg skal först have den hem från Tyskland og det var meningen at jeg skulle köre på semester på fredag men det kommer nok inte at hände.

Jeg måste sige at jeg er mycket forbannat over at dette skulle hände nu.

Jeg har nu tagit kontramötrikken af så det lille bländdäksel går at få af også og til min store forvåning er alt helt tört og fint og det burde det vel inte väre om membranet er spruket eller hvad.

Er der nogon der vet hur mycket skruven i midten skal spändes, jeg mener at have läst at den skal skruves 4 varv er det riktigt

Hvad kommer og hände om jeg sätter en bländprop i der hvor rökbegränseren sitter.
 
Senast ändrad:

nergaard

HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Danmark
HBK-Nr
9296
Medlemskap
2024
Sv: Peugeot J5 2,5 TD

Hej

Så har jeg fået fixat rökbegränseren men jeg undres stadig om värfor den gik sönder efter bare 2000 km. Jeg har justeret centerskruven in 4 varv og jeg vet inte om det er riktigt så om någon av er har kendskab til hur den skal väre justeres vil jeg gärne höre om det. Da jeg monterede den sidste membramen satte jeg den sådan at hullet i messinghuset var lige ut for der hvor turbotrycket
kommer in har det nogon betydning.?????? Jeg vet det inte
 

nergaard

HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Danmark
HBK-Nr
9296
Medlemskap
2024
Sv: Peugeot J5 2,5 TD

Hejsan til alle jer husbilåkere.

Jeg har just kommit hem från en underbar 4 veckors semester i Italien og har kört 550 mil. Tyvärr kom jeg til at köra via Kassel backorne og det var inte roligt.

Bilen måste jobba mycket hårt så nu tyckte jeg det var tid at pröve at justere upp turbotrycket från 0,8 til 0,9 eller kanske 0,95 hvilket jeg har gjord.

Jeg har desuden justeret dieselpumpen 1/8 varv upp så den nu er justeret 1/4 varv upp totalt.

Efter at have testkört måste jeg sige at der er en hel fantastisk virkning, bilen åker som en raket jamtfört med för men tyvärr var der bare det problem at den röckte en del ved fullt gaspådrag.

Jeg skal kanske tilföga at turbotrycket reagerer mycket snabt vid gaspådråg og der er kun då at der utveklas rök inte ved jämt pådrag.

Er det fordi pumpetrycket er for högt eller er det något med rökbegränseren.

Finns det någon av er der har et godt råd til hvad orsaken til denne rök kan väre.
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.583
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Peugeot J5 2,5 TD

Hej igen nergaard. Har inget svar på din fråga tyvärr. Men både jag och säkert flera tror sig komma ihåg att du lovade lite bilder m.m. på när du fixade till husbilen och lackade om den :D.

M.v.h. JANKRO.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen