• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Peugeot J5 1990, elproblem

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
566
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Min gamla J 5a har plötsligt fått el problem. Folk blinkade åt mig efter vägen så stannade och kollade lysena, bara parkeringsljus lyste.
Men blinkers fungerade, hel o halvljus ur funktion. Kollade säkringar och alla var hela, då plötsligt började hel och halvljus fungera, nöjd med det kollade jag inte vidare.
Dagen efter åkte jag iväg igen, upptäckte efter en halv mil att temp mätaren och bensin mätaren fungerade inte, skulle svänga och då fungerar inte blinkers.
Stannade och satte en pinne mellan sätet och bromspedalen, bromsljus fungerar. Vindrutetorkare fungerar inte, inte heller kupéfläkt.
Gjort rent jordpunkter i kupén vid passagerarsidan och i motorutrymmet vid reservdäcket, elektronikrengöring i kontakterna vid ratten, bytt alla säkringar och sprutat elektronikrengöring. Ger inget resultat, motorn startar utan problem och fungerar som den skall.
Ska försöka mig på att mäta att det är ström vid alla säkringar, men tänkte att kanske någon haft liknande problem. Så lite felsökningstips ytterligare vore jättebra.
Är inte så bra på elfel, men måste försöka innan jag ger upp.
Så tacksam för idéer, kanske någon vet någon bra bilelektriker nära Sala i Västmanland?
Tändningslåset kanske är problemet? Men hur mäter jag det? En verklig amatör vad gäller elfel, så jag gör så gott jag kan.
Kanske är svårt att hitta någon som vill ta sig an en så gammal bil?
Men ska försöka lite till med den felsökning jag kan komma på, önskar att jag lärt mig mer om el i bilar.
 
Lösning
Så blev det lördag och Tony The man whit magic fingers kom hem till mig. Vi hade en mycket trevlig dag med mycket prat och många skratt.
Efter att ha läst och kollat på kopplingsschema, blev det dags för att kika på kablar och kopplingar i bussen.
Att något inte stämde blev snabbt klart men vad? Tony hittade något som varken jag eller han sett tidigare. Uppe på stötdämparen fram,
satt en slang klammer med en jord kabel, mystiskt någon som sett det tidigare? Han hittade också en kabel med skadat hölje, som kors slöt mot
stötdämparen. Så lite bonus lagning blev det.
Han försökte hitta kabeln emellan kopplingarna vid ratten och säkringarna, men kabeln måste ha bytt färg den färgen fanns inte vid säkringarna.
Efter att ha letat lite...

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
566
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Har elschema, men jag kan inte läsa det så jag blir något klokare.
El lära är inget jag kan.
Är till detta något kan ge någon ledtråd?
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.409
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Har elschema, men jag kan inte läsa det så jag blir något klokare.
El lära är inget jag kan.
Är till detta något kan ge någon ledtråd?
Det här schemat finns på nätet. Tyvärr är det på Italienska.
Ditt är på Engelska. Då går det att förstå.
Schemat som du har lagt ut visar en av kablarna som går ut från säkring 9.
Det är flera kablar som går ut från säkring 9, men det syns inte på schemat på bilden.
Det finns flera elscheman i din bok. Kolla på dom, då kan du se alla kablar som går ut från säkring 9. Det finns en teckenförklaring som vilka färger kablarna har.

Grunden när man läser ett elschema är att allt är i vilande läge. Default läge.
Följ kabeln HV från säkring 9. Den går till 03550 som är varningsblinkers.
Börja där.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.620
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, det elschemat är ju inte alla funktioner de finns säkert på något annat blad, men blinkers finns med och de funkar väl inte.
Vid säkring 9 så visar detta schema en av de utgående från den säkringen "HV". Den går till brytaren för varningsblinkers "03550" och normalt rakt genom den och vidare "ZG" till blinkreläet 04580 ".
Den kabeln verkar ju gå direkt från säkring 9 via varningsblinkers knappen till blinkreläet, och de funkar inte....
Troligen svårt att komma åt HV kabeln in på strömbrytaren till varningsblinkers och även ZG kabeln från utgången på den... eller.

M.v.h. JANKRO.

Herbet hann före med samma tankar :).
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.620
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Själva säkringshållaren på ovansdan hänger ju troligen "bara" samman med flatstiften till kabelskorna på undersidan med en nit som syns ovanifrån verkar det som på bilderna tidigare. Har den jä... niten lossat lite, och sedan lite oxid och brända ytor som resultat av det så kanske det inte går ut något alls på flatstiften och kablarna på undersdan........ inte ovanligt alls på nitade konstruktioner efter lång tid och för hög ström.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
566
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Skulle kunna vara så. Det går ju tre kablar in på säkring 9.
Om jag hade en säkringshållare till, skulle man då kunna koppla om den? och hur skulle man då koppla kablarna?
Har ju provat att skicka ström, på de två kablarna ut från säkringen utan resultat.
Det börjar bli snurrigt nu när jag tycker att man provat det mesta, fick en idé av en gammal medlem om att byta plats på 9ans och 10 ans kablar.
Då skulle man kunna utesluta fel i plinten, eftersom 10an fungerar.
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
566
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Här är det som förut, inget fungerar idag heller.
Bytta platser på reläer, de hade samma nr men det gav inte resultat heller.
Ska ta en vända till i kablarnas värld, hade grannen till hjälp på fm, men vi kommer ingenstans.
Funderar på att dra en extra kabel från tänd låset till säkring 9, gäller bara att hitta rätt kabel.
Börjar tro mer på kabelbrott, allt går ju via tändningen. Matningen kommer inte fram i den bruna kabeln
vid säkringen, när tändningen är på. Strömmen jag mäter fram kommer ifrån byglingen med säkring 10. Så kanske det är ett kabelbrott?
Hur jag skall hitta rätt brun kabel vid ratten, vet jag inte då det är flera st där, men om jag hittar rätt koppling borde det underlätta.
Den kabeln borde förgrena sig till de funktioner som inte fungerar ELLER ??
Att tyda el scheman är inte lätt, för mig ett virrvarr av linjer får ingen ordning på det, har svårt för tecknade linjer efter stroke.
Spolarpumpen får ingen ström, för att mäta vid vindrutetorkaren måste jag ta bort motorn ifrån torkar armarna och det är väl något jag helst undviker, men om jag måste så.....
Fläkten till kupén, vet jag inte hur man kommer åt, så att mäta där ?????
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.808
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Här är det som förut, inget fungerar idag heller.
Bytta platser på reläer, de hade samma nr men det gav inte resultat heller.
Ska ta en vända till i kablarnas värld, hade grannen till hjälp på fm, men vi kommer ingenstans.
Funderar på att dra en extra kabel från tänd låset till säkring 9, gäller bara att hitta rätt kabel.
Börjar tro mer på kabelbrott, allt går ju via tändningen. Matningen kommer inte fram i den bruna kabeln
vid säkringen, när tändningen är på. Strömmen jag mäter fram kommer ifrån byglingen med säkring 10. Så kanske det är ett kabelbrott?
Hur jag skall hitta rätt brun kabel vid ratten, vet jag inte då det är flera st där, men om jag hittar rätt koppling borde det underlätta.
Den kabeln borde förgrena sig till de funktioner som inte fungerar ELLER ??
Att tyda el scheman är inte lätt, för mig ett virrvarr av linjer får ingen ordning på det, har svårt för tecknade linjer efter stroke.
Spolarpumpen får ingen ström, för att mäta vid vindrutetorkaren måste jag ta bort motorn ifrån torkar armarna och det är väl något jag helst undviker, men om jag måste så.....
Fläkten till kupén, vet jag inte hur man kommer åt, så att mäta där ?????

Du får nog lägga huvudet på sned lite i riktning mot några av de som kan de här bilarna, du har ju ett par som inte finns alltför långt bort.
Med lite tur kan det kanske kombineras med en husbilsutflykt mot bränslekostnad och lite förplägnad..? ;)
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.409
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Här är det som förut, inget fungerar idag heller.
Bytta platser på reläer, de hade samma nr men det gav inte resultat heller.
Ska ta en vända till i kablarnas värld, hade grannen till hjälp på fm, men vi kommer ingenstans.
Funderar på att dra en extra kabel från tänd låset till säkring 9, gäller bara att hitta rätt kabel.
Börjar tro mer på kabelbrott, allt går ju via tändningen. Matningen kommer inte fram i den bruna kabeln
vid säkringen, när tändningen är på. Strömmen jag mäter fram kommer ifrån byglingen med säkring 10. Så kanske det är ett kabelbrott?
Hur jag skall hitta rätt brun kabel vid ratten, vet jag inte då det är flera st där, men om jag hittar rätt koppling borde det underlätta.
Den kabeln borde förgrena sig till de funktioner som inte fungerar ELLER ??
Att tyda el scheman är inte lätt, för mig ett virrvarr av linjer får ingen ordning på det, har svårt för tecknade linjer efter stroke.
Spolarpumpen får ingen ström, för att mäta vid vindrutetorkaren måste jag ta bort motorn ifrån torkar armarna och det är väl något jag helst undviker, men om jag måste så.....
Fläkten till kupén, vet jag inte hur man kommer åt, så att mäta där ?????
Jag såg en sak som inte gör det enklare med felsökningen. På din bild går det att se 12 säkringar om jag ser rätt.
I elschemat är 11 säkringar. Det är kanske inte säkring 9 som felar.
Kolla om 11 och 12 är bygglade före säkringarna.
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
566
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Du får nog lägga huvudet på sned lite i riktning mot några av de som kan de här bilarna, du har ju ett par som inte finns alltför långt bort.
Med lite tur kan det kanske kombineras med en husbilsutflykt mot bränslekostnad och lite förplägnad..? ;)
Jag skulle mycket väl kunna tänka mig en resa någonstans, men vart och vem mer än jag orkar leta fel?
Eller snarare vem?
 
Toppen