• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Pension

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Pension

Det är inte vi som har betalt till vår pension utan de som jobbar och betalar skatt idag, vi betalade våra föräldrars.

Hur kan det då komma sig att det i det "Orangea kuvertet" står hur mycket jag betalt in till min pension, och att jag får pension därefter?????

Det hade nog inte varit några problem med pengar till pension om inte våra politiker i sin oändliga visdom tagit 258 MILJARDER kronor från AP-fonderna åren -99, 2000 och 2001.
Det var iofs en 5-partiöverenskommelse men en viss person i ledning lovade att det skulle betalas tillbaka "krona för krona". Därav har vi stt intet.
Anledningen till uttaget sa man var att staten tagit över ansvaret för förtids- och sjukpensionerna (som knappt existerer längre).
Pengarna gick inte till detta utan till att betala av på utlandsskulderna.
:mad:
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Pension

Pension är inte sparad lön.
I debatten om jobbskatteavdraget har flera skribenter beskrivit pension som en uppskjuten lön. Men redan när ATP infördes 1957 slutade man fondera löner. I stället beräknades en pensionsrätt utifrån de 15 åren med högst lön för varje individ. Denna fiktiva pensionsrätt räknades sedan upp i takt med inflationen.

ATP infördes i en period av exceptionellt hög tillväxt efter andra världskriget. När tillväxten normaliserades blev det uppenbart att pensionssystemet inte var hållbart eftersom det varken utvecklades i takt med samhällsekonomin eller medellivslängden. Det var bakgrunden till dagens pensionssystem som bygger på en överenskommelse mellan Socialdemokraterna och allianspartierna och är fristående från statsbudgeten. Detta innebär att ingen regering kan höja eller sänka pensionerna.

Dagens pensioner följer i stället samhällsekonomin och beräknas utifrån hela livets inkomster. Följsamheten till samhällsekonomin innebär framför allt att pensionen följer inkomstutvecklingen i Sverige. Fler som arbetar och högre löner ger högre pensioner, medan finanskriser sänker pensionerna. Det har varit en bra affär för landets pensionärer. Jämfört med ATP gav det 26 miljarder mer i pension under åren 2002–2008. Samtidigt innebär det också att pensionerna går ner när arbetslösheten ökar. Därför är en tydlig arbetslinje viktig även för landets äldre.
 

Calleinvierno

HBK Medlem
Inlägg
420
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
3452
Medlemskap
2024
Sv: Pension

Såg ikväll på uppdrag granskning att våra ungdomar lämnar landet för bl.annat Norge
och om ungdomarna fortsätter att flytta utomlands bara för att i Sverige finns inga jobb så förstår jag att vi som går och väntar på pension måste jobba ytterligare några år :(:mad:Calleinvierno
 
F

F.d. 25144

Guest
Sv: Pension

Citerar följande kommentar från DI ang. höjd pensionsålder:

"Våga förklara varför svenska folket kommer tvingas arbeta till 69 år. Vi blir informerande att anledningen är att de äldre blr fler, men sanningen är att de som inte producerar blir fler. Detta är en stor skillnad."

Läs gärna Kjell-Olof Feldts inlaga också...
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Pension

Citerar följande kommentar från DI ang. höjd pensionsålder:

"Våga förklara varför svenska folket kommer tvingas arbeta till 69 år. Vi blir informerande att anledningen är att de äldre blr fler, men sanningen är att de som inte producerar blir fler. Detta är en stor skillnad."

Jag är inte säker på vad du menar? Sverige producerar som aldrig förr; eller menar du att fler ligger på sofflocket och inte betalar skatt?
 
F

F.d. 25144

Guest
Sv: Pension

Jag är inte säker på vad du menar? Sverige producerar som aldrig förr; eller menar du att fler ligger på sofflocket och inte betalar skatt?

Just nu har vi högkonjunktur, det är en annan sak.

Vi har en växande skara gamla som ökar sin medellivslängd. Vi har en minskande skara som är produktiva och över tid går dessa åt olika håll om du förstår vad jag menar. Det är inte hållbart med nuvarande pensionsålder och kostnader.

....och bla av den anledningen så driver regeringen såklart arbetslinjen väldigt hårt. Ökat antal sysselsatta ger möjlighet till ökat eller bibehållet välstånd!
 
Senast redigerad av en moderator:
T

Teddi

Guest
Sv: Pension

ja har bestämt för mej att prata politik va inte tillåtet på detta forum. har själv blivit avstängd av denna anledning.men om vi nu är där vi är så kommer vi inte att få några som helst problem med detta när vi så småningom e tvungna att beställa en etta med lock.
 
F

F.d. 25144

Guest
Sv: Pension

Den enda beställning som behövs är en sjujäkla stor grävskopa så dom kan få husbilen ner på frostfritt djup!:rolleyes:
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen