• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Pension

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Sv: Pension

Pensionen går upp för en del och ner för andra. Har en kompis som beklagade sej ca 300 mindre i månaden.
Kollade på min nya pension 36kr mindre, det kan man väl ta, drabbar ingen fattig,har 18 år gammal husbil, är nöjd.
Värre med skattehöjning på bränsle, fordon, och el mm.

Jägarn:mad::mad:
 
P

Pebben o Lena

Guest
Sv: Pension

Jag fick 2 kr. mindre i månaden. Så nu undrar jag
vad Fredrik ska med dom kronorna till. Man får hoppas att han spenderar dessa till att iordningställa
fler ställplatser till oss oss fritidsidkare så får jag i allafall något tillbaka samt att det skapar fler jobbtillfällen som kanske innebär att vi pensionärer
kan få ta del av den intjänande livslönen på ett mindre skamligt sätt. :twitcy:

Med bästa hälsningar/ Pebben
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Pension

Nja.....det var väl inte förrän det första oranga kuvertet damp ned som det gick upp att pensionen blir mycket lägre än lägre.
 
F

F.d. 25144

Guest
Sv: Pension

från Dagens Industri:
Pensionerna räknas upp

2011-01-20 12:57
Tjänstepensionerna, som liksom den allmänna pensionen, tappade i värde i fjol räknas nu upp. För vissa pensionärer kan det ge 500-600 kronor mer i månaden.



Gäller tydligen endast dom som fick sänkt tjänstepension förra året om jag läste rätt.

Det här med pension blir man aldrig klok på......:confused:
 
Senast redigerad av en moderator:

framsidan

FD HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3691
Medlemskap
2023
Sv: Pension

Att vissa pensioner sänktes i år är inte för att Fredrik bevöver dessa pengar utan det är p.g.a. den inbygda bromsen i 90 talets pensionsuppgörselse.

Men den som får några hundralappar mindre nu, är inte dom med låg pension.
 

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Sv: Pension

från Dagens Industri:
Pensionerna räknas upp

2011-01-20 12:57
Tjänstepensionerna, som liksom den allmänna pensionen, tappade i värde i fjol räknas nu upp. För vissa pensionärer kan det ge 500-600 kronor mer i månaden.



Gäller tydligen endast dom som fick sänkt tjänstepension förra året om jag läste rätt.

Det här med pension blir man aldrig klok på......:confused:

Tjänstepensionsbolaget Alecta har beslutat att ej höja tjänstepensioner 2011, fick svar på min fråga 19/1. Konsumentprisindex har ännu ej återhämtat sig sedan 2008-2009 (sept-sept) som gick ner 1,55%. 2009-2010 gick index upp 1,42%. Fortfarande så fattas det, vi får väl snart betala tillbaka!? :twitcy:Vi får väl gilla läget som vanligt.
 

visom

HBK Medlem
Inlägg
43
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
7130
Medlemskap
2024
Sv: Pension

Det finns alldeles för många som tycker att pensionen är ett BIDRAG
Vem har inte tjänat ihop till sin pension? Bara undrar?

Här finns en "politiker" i Bjuv (Skåne) som har fått på tafsen. Hon gick ut och talade om att pensionärerna visst har fått förbättrad pension. Har nog ALDRIG sett så många insändare i HD/NST.

Ett tips: Läste en artikel att för ca 10000 kr kan du i Thailand leva som om du har ca 40000 kr.
Ingemar
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25144

Guest
Sv: Pension

Ett tips: Läste en artikel att för ca 10000 kr kan du i Thailand leva som om du har ca 40000 kr.
Ingemar

Som den ekonom man är...kanske man kan leva på 5000 där o spara resten (til pensionen) och ändå ha det bättre än i gamla Svedala?:wink:

Det är väl för långt att tänka husbil till Thailand:confused:
 
Senast redigerad av en moderator:

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Pension

Hur var det nu? Ingen skatt i Portugal om man flyttar dit som pensionär:yes:
 
F

F.d. 25144

Guest
Sv: Pension

Appropå att leva o bo i Thailand som pensionär...

Varför pensionera sig i Thailand?
  • Låga levnadskostnader; låga priser på mat, boende och aktiviteter, räkna med ungefär 1/3 av priserna i Sverige
  • Behaglig livsstil; de låga priserna leder till att man kan unna sig betydligt mer
  • Klimatet; värme året om, 26-28 grader i havet, mängder av stränder
  • Vänliga människor; thailändarna är kända för sin generositet och positiva inställning
  • Låg kriminalitet; Thailand är i allmänhet ett mycket säkert land att bo i
  • Goda kommunikationer; såväl till/från Thailand som inom landet
  • Fördelaktig beskattning för svenska pensionärer
Svensk pension i Thailand

Sverige har ett skatteavtal med Thailand som är tillämpligt. Om du vistas i Thailand mer än 180 dagar under ett kalenderår anses du vara bosatt i Thailand. För att kunna fastställa din skattesituation vid pensionering i Thailand måste hänsyn till tas till flera faktorer såsom;
  • Svensk intern rätt
  • Thailändsk intern rätt
  • Tolkning av skatteavtal mellan Sverige och Thailand
  • Dina olika pensionsinkomster
 
Senast redigerad av en moderator:

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Sv: Pension

ChristerP
jag instämmer
men innebär det, att man räknas som folkbokförd i Thailand efter 180dgr?
Är det 180 dgr i sträck?
Hur göra med visumet då, för det räcker väl endast i 90 dgr.
Vilka blir dem praktiska omständigheterna isåfall?

Även jag uppskattar Thailand mycket men trots allt kostar det en slant att flyga dit.
Och just detta med att flyga, kommer säkerligen att bli betydligt dyrare i framtiden eftersom miljöfaktorn kommer att öka.

Men väl där, kan du leva som en millionär och ändå lägga undan ngt av dina pensionspengar. Och alla dina ledbesvär och krämpor kommer att vara som bortblåsta.

Fincan

Fincan
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25144

Guest
Sv: Pension

Fincan, du kan läsa vidare på Taxzero. Där finns info för varje land, även Thailand.
Håller med om att resan dit o hem är ett aber...

Portugal lockar nog mer (även om det inte är så varmt), det är ju husbilsavstånd dit också. Köra ut ur Sverige slutet september o komma hit igen i april...kanske hade varit något? Pensionen räcker säkert längre där om man är "utflyttad". Var bor man bäst o varmast i Portugal ifall man skall "flytta"?:wideeyed:
 

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Sv: Pension

vill man ta det riktiga klivet, så är det utvandring som gäller.
Och då kan man tjäna många bra slantar, beroende på vilket land man väljer.
Taxzero ger ju bra info om detta.
Bland annat passar ju Frankrike väldigt bra för många, små som stora inkomsttagare. Men, medaljens baksida, du får inte äga någonting i Sverige mer än möjligtvis en sommarstuga. Och du får inte tillbringa mer tid här än 6 månader per år.
För ngt år sedan var jag kontakt med skattemyndigheten ang. utvandring och folkbokföring. Då var mitt intresse fokuserad vid huruvida det var OK att vara folkbokförd på en campingplats med dess adress. Då fick jag svaret att det var OK.
Hur skall jag få mina pensionspengar att räcka längre, med bibehållen livskvalite eller tom ökad livskvalite.
Jag vet. Precis som vi har nämt här. Thailand, Malaysa . Här gör man en jätteförtjänst. Ju längre tid desto större förtjänst.
Men alla vill ju inte dit, utan föredrar hellre det vackra Europa. Och som jag ibland skämtsamt säger, i värsta fall skall jag kunna cykla dit. Och det går ju både till Spanien och Portugal osv. Tar lite tid bara. Men tid har man ju i regel som pensionär. Portugal, är landet fn till att göra ett klipp eller två i .Tyvärr då på mångas bekostnad eftersom landet är i kris. Lägenheter och fastigheter sjunker duktigt i pris
Kolla in portugals "blocket" ]www.custojusto.pt
Algarve kusten är aldrig fel, såsom ex Albuifera.

mvh
Fincan
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Pension

Att räkna pengar är en sak, och visst kan man få mera över netto av sin pension i andra länder, där det dessutom är både varmare och skönare på "sätt och vis". Ett större netto att använda till det man då, enligt personlig smak och preferens anser vara viktigt i livet.

Jag har ett par f d kollegor och vänner, som fulla av entusiasm "utvandrade" till Thailand och lämnade f d fruar, barn och barnbarn och vänner hemma i . . . . . . . . Sverige. De hade svar på alla tvivel och invändningar från alla oss, det var helt enkelt omöjligt att få dem ur de fasta föreställningarna om paradiset där borta. Men efter några år och efter att ha provat på några nya "relationer" med den lokala kvinnliga befolkningen resp att huvudsakligen umgås per e-mail med barn / barnbarn m fl samt en del andra nyvunna later och begynnande ohälsa, så har vi fått del av medaljens krassa baksida.

Det är sorgligt att ta del av hur man ångrar det mesta, längtar hem igen och inte ser hur det ska vara möjligt att återställa allt igen. Ängslan för kritik från anhöriga och bekanta för ett snöpligt återvändande från paradiset är också påtaglig.

Man vet vad man har men inte vad man får.
 
F

F.d. 11293

Guest
Sv: Pension

Hur ser invånarna på "invandrarna", där man har fördelar med att vara och inte betala skatt?
:spinny:
I Sverige är det många som inte gillar att invandrare tar del av fördelar och inte betalar skatt
:swoon:

Det är inte riktat mot någon person i HBK utan en fri tanke från mig
:)
 
Senast redigerad av en moderator:

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Sv: Pension

Ursäkta, men för mig är uttrycket

"Man vet vad man har men inte vad man får."

ett nederlag, en hemsk tanke.

Då sitter jag hellre där i min gungstol, när jag summerar mitt liv och tänker
" jag försökte i alla fall, jag vågade..."

mvh
Fincan
 
F

F.d. 25144

Guest
Sv: Pension

Nu vill jag inte ha någon politisk debatt av det här, det är inte alls min avsikt men man kan alltid föra ett resonemang och fundera.....

Som någon nämnde tidigare så har var o en själv arbetat ihop det allra mesta av pensionen. Hur mycket man sedan får brutto/netto, får tyvärr inte denna person bestämma utan det är omständigheterna, vilken regering som sitter och vad pengarna har fördelats till under tiden fram till pension, tidigare överenskommelser, konjunkturen och hur många som är i arbete osv osv. Sen reglerar ju en regering som bekant även nettot efter behag. Man ger med ena handen och tar med den andra (fördelningspolitik).
Statens finanser regleras genom skatteuttaget. Det skall ju gå ihop i statskassan, eller hur. Det är väldigt lite som den enskilde själv kan bestämma över det faktiska utfallet (i alla fall i det korta perspektivet, dvs inom mandatperioden).

Jag tycker personligen det är upp till var o en att bestämma hur man kan förvalta dessa egna pengar som blir kvar. Vill man leva sparsamt eller leva livets glada dagar (om det nu finns detta utrymme), här i Sverige eller på någon annan plats på jordklotet är upp till envar att bestämma. Livssituationen kan också se väldigt olika ut.

Bara för att jag lever o bor i ett land som är "skatteparadis" så gör ju inte jag något fel även om jag är invandrad. Är jag osolidarisk med den inhemska befolkningen då? Jag följer reglerna för det landet eller hur? Det man kan tycka på är kanske att den regeringen bestämmer om fördelar för en invandrande befolkning framför dom som redan bor där. Beslutet kanske också avspeglar i vilken ekonomisk situation landet befinner sig i. Finns det en demokrati så regleras detta väl per automatik även om det kan ta sin tid....

Pension
Enl. Wikipedia förklaras ordet pension såhär: Pension kallas ersättning från arbetsgivare, försäkringsbolag eller fond till den som permanent förlorat en inkomst. Ofta avses ålderspension.

Ålderspension kallas den pension man får när man lämnar arbetslivet på grund av att man uppnått pensionsåldern. Ålderspension kan finansieras av staten genom skatter, av arbetsgivare och genom eget pensionssparande. Pension kan ses som uppskjuten lön och ålderspensionssystem innehåller ofta ett försäkringsmoment. Till exempel genom att betalas ut livet ut även om man lever längre än genomsnittet, eller genom att betalas ut till efterlevande vid dödsfall.

Vad är pensionsålder (Sverige)?
Pensionsåldern, eller den ålder då man enligt avtal kan börja ta ut pension, varierar beroende på pensionsavtal. Pensionsåldern för allmän pension är mellan 61 och 67 år. Garantipension kan man få tidigast från 65 års ålder, tjänstepension och privat pension kan man börja ta ut tidigast från 55 års ålder.


Ja, man kan fundera mycket över "pension" och det ger säkert nya infallsvinklar i detta forum.:wink:
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 11293

Guest
Sv: Pension

jag menar inte vad som är rätt eller fel, bara vad folk i det respektive landet tycker.
Jag träffade en person en gång som ondgjorde sig över att utländska personer köpte hus i Sverige, efter samtalets gång komm det fram att han hade fritidshus i ett annat land.
I bland har personer svårt att se likheter
Jag tycker inte det är fel att flytta om man vill de, jordklotet är stort :yes:
:)
 
Toppen