• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Pension

F

F.d. 55347

Guest
Sv: Pension

Hej go vänner! Ni talar om liten höjning av pensionen. Det stämmer nog inte riktigt. Vi pensionärer har fått sänkning av densamma med hundratals kronor. Sedan har man justerat skatteskalorna!
Harry
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Pension

Vår moderate ledamot i Klippan fick frågan varför pensionärer skall betala mer i skatt än löntagare.
Han svarade att "pensionärer behöver inte så mycket". :(


Varför är det skatt på pensionen ? Staten betalar ut och tar sedan tillbaka , vore väl smartare med skattefri pension eller ?
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Pension

Nog bara ett land i EU där pension beskattas mer än inkomst av arbete.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Pension

Ingen ökning av pensionen precis men trots allt ett "nollsummespel" vid utbetalning efter skatt!

I förhållande till pensionärer i Grekland, Irland, Portugal, Spanien, England, mfl .... så ska vi nog vara nöjda här i Sverige - där vi trots allt har en välskött ekonomi som "säker" grund i motsats till de flesta andra länder.

Om man som pensionär dessutom har råd med husbil att åka runt med så lider man ingen större nöd!
 
F

F.d. 29841

Guest
Sv: Pension

Ingen ökning av pensionen precis men trots allt ett "nollsummespel" vid utbetalning efter skatt!

I förhållande till pensionärer i Grekland, Irland, Portugal, Spanien, England, mfl .... så ska vi nog vara nöjda här i Sverige - där vi trots allt har en välskött ekonomi som "säker" grund i motsats till de flesta andra länder.

Om man som pensionär dessutom har råd med husbil att åka runt med så lider man ingen större nöd!

Hej
BRA TALAT så ska en slipsten dras.
/Vidhem
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.829
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Pension

Trots risken för att jag ger mig ut på tunn is så postar jag en gammal bra historia. OBS jag är inte ute efter en politisk debatt och vad som är rätt eller fel. Jag tycker bara att den är väldigt ”målande” och beskriver kanske lite hur vi alla tänker ibland.

-------------------------------
10 personer i ett sällskap går dagligen ut för att äta middag. Notan blir 1000 kr.
Notan delas på samma sätt som skatt betalas:
De första fyra - de fattigaste - betalar ingenting
den 5:e betalar 10 kr
den 6:e betalar 30 kr
den 7:e 70 kr
den 8:e 120 kr
den 9:e 180 kr
och den 10:e personen, den rikaste, betalar 590 kr.

De 10 åt middag på restaurangen varje dag, nöjda med uppgörelsen. Tills en dag, då ägaren till restaurangen gav dem rabatt. "Ni är så bra kunder, jag ger er 200 kr rabatt på era middagar. Er middag för 10 kostar nu 800 kr”.
Man ville fortfarande betala middagen som skatter betalas. De första 4 påverkades inte, de fick fortsätta äta gratis.

Men hur skulle de andra 6 göra - de som betalade? Hur skulle de dela upp rabatten på 200 kr så att alla skulle få sin del?

De insåg att 200 kr delat med 6 blir 33,33 kr. Men drog de bort det från varje persons andel skulle den 5:e och 6:e personen få betalt för att äta.
Restaurangägaren föreslog då att det vore rättvist att reducera varje persons nota proportionellt. Han räknade ut de belopp varje person skulle betala.
Resultatet blev att nu fick även den 5:e personen äta gratis, - den 6:e fick betala 20 kr, - den 7:e betalade 50 kr, - den 8:e 90 kr, - den 9: 120 kr, - den 10:e personen betalade 520 kr istället för tidigare 590 kr.

Alla fick lägre pris än tidigare och de 4 första fick fortsätta att äta gratis.

Utanför restaurangen började de sedan jämföra vad de sparat:
"Jag tjänade bara en tia av rabattens 200 kr,"började den 6:e personen. Han pekade sedan på den 10:e : "men han tjänade 70!".
"Precis," sa den 5:e personen. "Jag sparade också bara en tia. Det är orättvist att han fick sju gånger så mycket som jag!".
"Det är sant!" skrek den 7:e personen. "Varför ska han få 70 kr tillbaka när jag bara fick 20? De rika ska alltid få det bättre!".
"Vänta ett tag," skrek de 4 första, "Vi fick ingenting! Det här systemet utnyttjar de fattiga!"

De 9 personerna skällde på den 10:e och kallade honom för utsugare som sög blodet ur de fattiga.

Nästa kväll kom inte han till middagen, skönt tyckte de andra 9, satte sig ner och åt.

När notan kom upptäckte de något viktigt.
Det fattades 520 kr....
 
F

F.d. 25052

Guest
Sv: Pension

Jag fick en krona mindre per månad, så du kanske kan bidraga till mitt minus:mad:
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Pension

Alla ovanstående inläggare? verkar vara lyckligt lottade.
Min pension sänks med 377 kronor NETTO per månad i år.
Trodde inte mina ögon, så jag kontrollräknade. Jodå, det stämde. Höjd diesel- och fordonsskatt lägger lök på laxen.
Man får hoppas att pengarna går till något nyttigt, exempelvis avgångsvederlag och fallskärmar till avdankade politiker.
:mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad:
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Pension

Inte att förglömma ökade kostnader för el, vatten, fjärrvärme, sopor och även mat.
Så nog blir det försämringar även med sänkt skatt.
Roadglider
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Pension

En bakgrund till Sveriges nuvarande pensionssystem av 1994 är på sin plats;
Under den borgerliga regering som kom till makten 1991 tillsattes en utredning av pensionssystemet ledd av Bo Könberg som resulterade i ett direktiv, som bland annat nämnde, att det skulle vara ”rakare rör mellan avgifter och förmåner”

Pensionsreformen har sin grund i den fempartiöverenskommelse (S, M, C, Fp och Kd = dvs >90%-ig total majoritet i rikdagen) om ett reformerat pensionssystem, som träffades i januari 1994. Huvuddragen i den hade redogjorts för i den skiss, som Pensionsarbetsgruppen hade presenterat i augusti 1992.

År 1998 infördes ett nytt pensionssystem. I och med detta lyckades Sverige med något som många andra länder fortfarande kämpar med att genomföra: att byta ut ett föråldrat och ekonomiskt ohållbart pensionssystem.

Dvs 1994 års pensionssystem verkar hålla bra och bildar dessutom "skola" för motsvarande p-system i mindre lyckligt länder (= nästan alla andra har bekymmer fn).

Problemet med det gamla systemet i Sverige och med många länders nuvarande pensionssystem, var/är det som ibland kallas den dubbla åldringsprocessen. Denna innebär, att medellivslängden ökar samtidigt som nativiteten minskar, vilket gör att allt färre får försörja allt fler. Pensionssystemet var inte utformat för att klara sådana belastningar i framtiden. Dessutom var systemet orättvist, eftersom det omfördelade resurser från fattiga till rika, bland annat på grund av 15/30 regeln som innebar att endast de 15 bästa arbetade åren räknades. En person som börjat arbeta vid ung ålder och sedan arbetat hela livet utan nämnvärd löneutveckling, missgynnades av systemet.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Pension

Problemet med det gamla systemet i Sverige och med många länders nuvarande pensionssystem, var/är det som ibland kallas den dubbla åldringsprocessen. Denna innebär, att medellivslängden ökar samtidigt som nativiteten minskar, vilket gör att allt färre får försörja allt fler.

Fortfarande svävar många i okunskap om att det är den yngre generationen som betalar våra folkpensioner. På samma sätt som vi betalade våra föräldrars.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.829
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Pension

Fortfarande svävar många i okunskap om att det är den yngre generationen som betalar våra folkpensioner. På samma sätt som vi betalade våra föräldrars.


Japp, det är därför jag jobbar över lite extra idag. Håll till godo :D
När jag kommer hem skall jag påminna min son om vad som väntar honom.


Eller som någon sa:
Mina barn skall minsann få jobba, det fick mina föräldrar göra.
 
F

F.d. 25144

Guest
Sv: Pension

Regeringen gick ut ganska hårt o tydligt att de skulle sänka skatten för pensionärerna i år. Det är säkert så att det också blivit en sänkning för de allra flesta, men..... Jag är själv inte pensionär ännu men brukar då o då logga in på minpension.se o kolla "läget". Under fjoråret skulle min ålderspension (vid 65) ligga på ca 14700/mån. När jag går in nu (2011) så säger samma program att det blir ca 13000 vid 65. Ha, det skiter sig nog med en sänkning av skatten när man ändå inte får ut mer i slutänden!? Som någon sa, det är väl ett nollsummespel men det är klart att man inte säger det i en valrörelse, hmm!

Sen när man väl fyllt 65 så har dom rackarna säkert höjt pensionsåldern för oss (dom sista 40-talisterna), eller vad tror ni? Tur att man har låg belåning på hus o hem så det blir till en husbil o lite annat kul.:wideeyed:

ChristerP
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 29933

Guest
Sv: Pension

:twitcy:
Heja nu har pensionen gått upp, hela 74.- i mån. Jag skall nu sätta mig ner och fundera vad jag skall göra med denna enorma summa, kanske en utlandsresa, det vore nog inte helt fel. :mad::mad: Det räcker inte ens till 10 l diesel

för er ungdommar ja, mitt konto visade +17:-
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Pension

Ni har det bra ni Pensionärer i Sverige. Här har vi en medelpension på den enorma summan av 892.38€ lönesänkningar, skattehöjningar, stigande priser på el bensin mm och en arbetslöshet på snart 20%.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Pension

Alla ovanstående inläggare? verkar vara lyckligt lottade.
Min pension sänks med 377 kronor NETTO per månad i år.
Trodde inte mina ögon, så jag kontrollräknade. Jodå, det stämde. Höjd diesel- och fordonsskatt lägger lök på laxen.
Man får hoppas att pengarna går till något nyttigt, exempelvis avgångsvederlag och fallskärmar till avdankade politiker.
:mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad:
Allt är inte svart! Jag trodde inte mina ögon men det var sant ändå!
Fick nyss en automatisk utbetalning från Transportstyrelsen betr personbilens skatt en Volvo S40-06 diesel med partikelfilter, de hade redan 4 dgr tidigare satt in 722 Sek på mitt konto (snabba är de också) så nu är skatten bara 2.693!

Detta är 3'je gången skatten har minskats på denna bil(förutom skattereduktion -6.000 Sek som drog ner skatten första 2 åren).
2006 var skatten 5.770 Sek
2009 var skatten 3.415 Sek
2011 blir skatten 2.693 Sek (var ska detta sluta ... på 0 Sek kanske?)

Även försäkringen för husbilen har sjunkit, tack vare HBK i det fallet förståsss, dessutom är HB'ns skatt 5.018 Sek oförändrad!

:mcride: :mcride:
 
Senast ändrad:
Toppen