• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Pension

F

F.d. 25144

Guest
Sv: Pension

Såja, nu kommer pensionsåldern upp igen på tapeten i en ny utredning. Det här har man ju bara väntat på för den ekonomiska ekvationen kommer inte gå ihop om inget görs.

Läs Di.se idag....
Höjd pensionsålder ska utredas

Uppdaterad 2011-02-08 14:24
Fler måste jobba längre - annars blir pensionerna lägre. Det säger socialförsäkringsminister Ulf Kristersson (M). Därför tillsätter regeringen en ny pensionsutredning.
 
Senast redigerad av en moderator:

lillian och reidar

HBK Medlem
Inlägg
831
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024
Sv: Pension

Ja tidigare så eldade man med ved och kol.
Nu kanske man skall elda Svea rike med penisionärer???????????
Så nu får man se fram imot att börja söka jobb på nytt eller blir det skolbänken kanske ätterstupan nästa.
:wideeyed:

2179:music-icon:
 
Senast ändrad:
F

F.d. 2577

Guest
Sv: Pension

Är det inte konstigt när man blir äldre så förstår man sambanden, kan det bero på att man har mer tid att fundera? Svenskarna blir äldre och äldre, kan det bero på att vi under föregående generation inte behövde jobba så länge? Tillsammans med medicinska landvinningar. Alltså räcker inte pengarna till pension och äldrevård. Borde man inte kunnat förutse detta och avsatt mer i % till just pensioner?
När nästa genarion fått slita ut sig med högre pensionsålder, slår pendeln tillbaka. Det efterkrigstidens¨årskullar som är problemet. Men vi har ju redan jobbat ihop pensionen.
Nu vill man sänka levnadsstandard och skatter, dessa pengar borde läggas i pensionfonder.
Leffe (helt opolitisk)
 
F

F.d. 25144

Guest
Sv: Pension

Visst har vi tid att fundera över detta "fenomen". Hade det inte lånats av de pensionsfonder som fanns så hade pengarna räckt mkt längre. Nu finns det inte tillräckligt pga fördelningspolitiken som omfördelat dessa pengar till annat. Visst har vi betalt in till vår pension men andra har behövt pengarna, så det får vi såklart lida för i förlängningen. Ingen tar på sig det ansvaret så antingen får vi fortsätta att jobba. Då tar vi väl jobben från dom yngre. Är det rätt? Eller så får vi acceptera en lägre standard rent av. Kanske blir det både och? Att pensionsåldern höjs blir nog en nödvändighet om politikerna vill göra det lätt för sig. Jobbar vi då håller vi oss friskare längre (?) o då behövs mindre resurser för åldringsvården. Fast å andra sidan kanske vi lever längre? Fasiken vet hur det kommer att bli??

Ska bli intressant att höra ifall det blir en saklig debatt i medierna och vad man tänker göra....

Kan det bli ett pensionsuppror kanske?
 
Senast redigerad av en moderator:

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: Pension

Vad händer den dan då man behöver vård tex hjälp med dom dagliga sysslorna kanske tom toa besök om man bor i Thailand tex, kan man ringa hemtjänsten på morgonen o dom är där till middan????? och läkarvård, låg själv 2mån, med cytostica o strålbeh, på operation ,8tim + eftervård med allt vad det innebär,det var nog inte gratis ,så jag har lite svårt att klaga på Sverige men en del saker kan bli bättre iallafall,
 
Senast ändrad:

lillian och reidar

HBK Medlem
Inlägg
831
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024
Sv: Pension

Hej igen.
Jag själv är fyllda 69 började jobba när jag fyllt 13år jobbar fortfarande då och då hela året om så länge jag får vara frisk. Men tycker det är tragist att mäniskor som inte ens uppnår dagens penisions ålder rammlar av pinnen strax efter de gjort sin sissta arbetsdag.
Höjd ålder till om möjligt 67 kan ju vara droppen som får en var att ge upp.Ja då blir det en mindre att försörja av staten.
Frågan är vad är vi värda vi som arbetat i cirkus 60år borde det inte få räcka eller är vi en belastning för Sverige som land så något måste göras åt problemet.
2179:music-icon::twitcy:
 

Nyfiken

FD HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
1298
Medlemskap
2021
Sv: Pension

Jag tycker att det är så underbart att pensionen kommer regelbundet varje månad och att man inte behöver tänka på varje öre för det fick jag på 40-50 talet i Finland
Har man haft råd att köpa en Husbil på äldre dagar så har man det bra, tycker jag.
Mvh Frank
 

lillian och reidar

HBK Medlem
Inlägg
831
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024
Sv: Pension

Jag tycker att det är så underbart att pensionen kommer regelbundet varje månad och att man inte behöver tänka på varje öre för det fick jag på 40-50 talet i Finland
Har man haft råd att köpa en Husbil på äldre dagar så har man det bra, tycker jag.
Mvh Frank
Ja du har så rätt med en säker inkomst det är helt OK.
Men det är ju inte alla som har råd med en husbil eller hur???
Det är många äldre som har det svårt och inte har råd med en tappad daler men en sak är säkert de är inte med i HBK.
2179:wideeyed:Vänligen Reidar
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25144

Guest
Sv: Pension

Jodå, vi har det bra i Sverige (i allmännhet) jämfört med många andra så på den punkten ska man inte klaga. Tack vare en värdestegring på fastigheten vi äger (äger till 75%) och (som vi förvaltat, läs betalt o amorterat på) så blev det råd med en husbil (inom bottenlån med bra ränta) nu på senare år. Så tror jag många av oss HBKare har det?

Vad vi inte (på kort sikt) kan påverka är hur våra politiker gör med ev. pension o skatt. Där är vi utlämnade och förutsättningarna kan förändras radikalt både pga av det som sker inhemst i landet men även ute i stora världen.

Så, ska man pensionera sig på direkten fast det är något år kvar (med lägre pension/mån som följd) eller ska man vänta tills tåget har gått i uppgörelsen av ny pensionsålder med påföljd att man tvingas jobba vidare ett par år vare sig man orkar eller vill? Troligtvis blir det inte mer pengar än såhär ändå!

Vad tror ni andra som börjar närma er? Man kan ju alltid extraknäcka ändå....ifall lust o ork finns.:wink: Då bestämmer man åtminstone takten själv....o vilken årstid så det inte kolliderar med att åka med husbilen.:)
 
Senast redigerad av en moderator:
H

hianders

Guest
Sv: Pension

Här några rader från en nybliven pensionär fr 1/1-11. Jag blir 63 i juni och försökte räkna på att ta ut förtida pension contra den låga a-kassa jag hade. Till det kommer att jag om ca 65 dagar skulle ha gått in i den s k Jobb- och utvecklingsgarantin och då fått ännu lägre ersättning. Jag får netto ut ungefär det som akassan gav, snarare lite mer så jag tror inte att jag ännu förlorar ngt på det. Dessutom är man fri från AF och alla dessa pålagor/krav som jag märkte under hösten att de ökade trots att jag var sjukskriven. Man är ju inte inskriven på AF då men de ringde ändå!!!!!

Så, nu väntar vi bara på våren och barmark så att vi kan åka när vi vill och hur vi vill, d v s när andan faller på!! Har inte hunnit känna efter än hur det är att vara pensionär, jag var ju hemma och arbetslös/sjukskriven under förra året så.........................

Bland annat så ser vi fram mot att kunna åka söderut några månader under året när vi inte har så många hundar och det kan ju dröja. Vi får bara se tiden an!! Grabbarna skall må bra så länge de kan här hemma, så är det!!

Kram på er alla "pensionärskollegor"!

fru hianders/Inger
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Pension

Politiskt inlägg raderat av författaren....
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 52994

Guest
Sv: Pension

Jag startade de här tråden som ett litet skämt, och det hoppas jag att det är fortfarande. Nu tycker jag att ni alla som har möjlighet, sätt er i era husbilar och kom ner till Spanien och til Bolnuevo, jag bjuder er på en whiskey eftersom min pension faktiskt har ökat med 107.-:D:D:D
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Pension

OK, jag drar tillbaka mitt politiska inlägg.

Det är husbilarna vi enas kring-inte våra åsikter!
 
F

F.d. 25144

Guest
Sv: Pension

Det är inte vi som har betalt till vår pension utan de som jobbar och betalar skatt idag, vi betalade våra föräldrars.


Du har så rätt Knarrevik, vi har betalat för att några tidigare pensionärer skulle ha det bra. Men då tycker ju jag såklart att vi skall kunna luta oss tillbaks i husbilen så att de yngre får jobben som finns annars får vi ju ingen pension alls.

Fast så tänker nog inte politikerna, först skall man betala in o sedan får man ändå själv finansiera sin egen välfärd på gamla dar (om man fortfarande lever)....eller?:wub:
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Pension

Citerat:
"Fler måste jobba längre - annars blir pensionerna lägre. Det säger socialförsäkringsminister Ulf Kristersson (M). Därför tillsätter regeringen en ny pensionsutredning".

Tydligen i samförstånd med flera ansvarstagande och realister. Nog inte så tokigt att ligga på "framkant" i denna fråga för vårt Svedala och våra barn och med nya ekonomiska centra på uppgång. Något för EU att verka för, då förhållandena i vissa broderländer avskräcker! Lite mer viktiga frågor än snus och falukorv. Önskar att även barnbarn får möjlighet att äga en husbil.
Bara en tanke!

Roadglider
 
Senast redigerad av en moderator:

AK o Jan

HBK Medlem
Inlägg
115
Kommun
Lund
HBK-Nr
1156
Medlemskap
2024
Sv: Pension

På 70-80-90 talet levde vi loppan på lånade pengar. Vi höll pensioner, arbetslöshetsersättning, sjukersättning osv på en hög nivå med lånade pengar. Nu skall vi betala denna nota och det drabbar samma grupper som inte finns i arbetslivet.
Ekvationen går inte ihop om samhället skall betala olika utbildningar till en individ tills de nästan har fyllt 30 år. Sedan skall denna individ vara verksam i 30 år tills han fyller 60 eller 65. Lever då denna individ ytterligare i 30 år innebär det att samhället skall betala i 60 år medan denna individ endast producerar i 30 år. Snacka om höga skatter eller låga penstioner.
 
F

F.d. 25144

Guest
Sv: Pension

Citerat:
"Fler måste jobba längre - annars blir pensionerna lägre. Det säger socialförsäkringsminister Ulf Kristersson (M). Därför tillsätter regeringen en ny pensionsutredning".
Roadglider


Finns det så mycket att utreda? Det mesta är väl känt vid detta laget. Skulle inte förvåna mig om det här redan är klappat o klart, det gäller bara för regeringen Reinfeldt att sälja in det på rätt sätt. Det handlar om retorik!

Säkert vill man också scanna av reaktionen från den stora massan av framtida pensionärer. Kan det bli vilda protester från pensionärshåll? Svensken i allmännhet är ganska tålig o inrättar sig i det mesta som blir serverat. Här är det inte som i Frankrike eller Grekland.

En sak är klar, det är ju uppenbart att debit o kredit inte går ihop ifall inget görs.
Först skall Borg bla göra stora avbetalningar på statsskulden......jag lovar, pensioner står långt ner på listan om Borg & Co får bestämma. Det är jobblinjen man driver och knappast pensionslinjen. Det är såklart en förutsättning annars blir det inga pensionspengar att betala ut.
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen