• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Parkera och sova över natten

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
I detta fallet är det väl kommunen som ska dra det till domstolen
?
Åhhhh... har vi gett dig böter? Vi tar det till domstol.... för vi tror inte du vill ha dom!
Eller varför skall kommunen ta det till domstol.
Så fort någon inte står där dom inte vill eller betalar böterna är ju deras syfte uppfyllt tänker jag
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Några svar från olika kommuner:
 

Tofa

HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30451
Medlemskap
2024
Frågan tycks vara: Vad är camping?
Enkelt. Eftersom lagstiftaren inte har definierat ordet är den naturliga definitionen: Camping är det som människorna håller på med på en plats avsedd för camping, dvs en campingplats.
- grillar
- sitter i sina solstolar bredvid bilen
- fäller ut markiser, förtält
- dricker vin
- grillar
- spelar frisby, badminton, minigolf, kort mellan bilarna
- umgås med grannar
- spelar musik
- bor i sina husbilar/husvagnar/tält på natten
- osv, osv

Har någon sett en campingplats där man bara hittar husbilar med stängda dörrar och där inget från listan syns utanför bilarna? Nej, att uteslutande sova i husbilen förekommer inte på campingplatser. Alltså kan det inte definieras som camping.

/Tofa
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Ibland sover vi i husbilen på gatan utanför vår villa, utanför sönernas villor, utanför mammas lägenhet.

Ibland i skogen, stadsparkeringar, badplatsparkeringar, små, små hamnar (särskilt på Gotland).

Det vi tycker är viktigt är att inte störa någon och att lämna platsen utan spår av oss (eller andra husbilsåkare).
 

Morris

HBK Medlem
Inlägg
196
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
27583
Medlemskap
2024
?
Åhhhh... har vi gett dig böter? Vi tar det till domstol.... för vi tror inte du vill ha dom!
Eller varför skall kommunen ta det till domstol.
Så fort någon inte står där dom inte vill eller betalar böterna är ju deras syfte uppfyllt tänker jag
Nja, gången är nog mer: Åhhhh... har vi gett dig böter? Vi tar det till domstol eftersom du bestrider böterna och inte vill betala.
Skulle tro att det är det enda sättet att få det prövat. Möjligen om man stämmer kommunen, går det ö.h.t. att göra?
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Nja, gången är nog mer: Åhhhh... har vi gett dig böter? Vi tar det till domstol eftersom du bestrider böterna och inte vill betala.
Skulle tro att det är det enda sättet att få det prövat. Möjligen om man stämmer kommunen, går det ö.h.t. att göra?
Nja...
Dom skickar det nog till inkasso om du inte överklagat (bestridit) sen står det väl något om skall betalas i rätt tid även om man tänker bestrida (överklaga)
 

Morris

HBK Medlem
Inlägg
196
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
27583
Medlemskap
2024
Nja...
Dom skickar det nog till inkasso om du inte överklagat (bestridit) sen står det väl något om skall betalas i rätt tid även om man tänker bestrida (överklaga)
Nja, du har rätt i det. Betala i tid och bestrid böterna, om du inte betalar, ev. inkasso. :)
Men fortfarande, går det att dra en kommun inför domstol för att man anser att eventuella parkeringsförbud inte är lagliga?
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Nja, du har rätt i det. Betala i tid och bestrid böterna, om du inte betalar, ev. inkasso. :)
Men fortfarande, går det att dra en kommun inför domstol för att man anser att eventuella parkeringsförbud inte är lagliga?
Jo, du har helt Men detta är ett svar på #26
Och att kommunen drar dig inför domstol om du inte betalt.
där av att jag svarade om inkasso (efter påminnelser om man skall vara noga (tillägg här))
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Det skulle aldrig falla mej in att sova i hbn på en parkeringsplats. Däremot kan det ju bli en och annan lite längre meditationsstund, om någon undrar.
Och knackar någon på och undrar:
-”Står du här och sover?”
så kan man ju säga:
-”Nej, jag är vaken”

/Vi spenderar ofta natten på p-plats.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Att någon skulle bli rapporterad för att sova i en husbil är nästan omöjligt. Först måste domstolen definiera vad sova är. Knackar någon på husbilsdörren och du öppnar då sover du uppenbart inte.
När detta drivs så löser kommunen problemet via parkeringavgifter. Dvs till exempel parkeringsförbud på natten. osv
 

kuaiLi

FD HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
27671
Medlemskap
2021
Har läst lite trådar om övernattning på parkeringar/rastplatser med husbil och de ökade antal förbud som tycks dyka upp.
Jag funderar på den rättsliga grunden för att förbjuda mig att sova över på en parkering eller rastplats i en husbil (personbil klass 2). Jag har nästan lust att själv få det prövat i domstol.
Åk till Gotland så får du en del nya infallsvinklar på lagprövade förbud i den lokala ordningsstadgan!

 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Åk till Gotland så får du en del nya infallsvinklar på lagprövade förbud i den lokala ordningsstadgan!
Jenny Iversjö från region Gotland kan inte heller hålla isär camping från övernattning. Det är inte, och har aldrig varit, samma sak. I den broschyr (bifogas) man får när man åker till Gotland står inget om övernattningsförbud, bara campingförbud.

MVH
Hans
 

Bilagor

  • Folder_2017_Husvagnar och husbilar på Gotland.pdf
    2,5 MB · Visningar: 83

CarnivalDK

FD HBK Medlem
Inlägg
174
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
28366
Medlemskap
2022
Toppen