• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Sova i parkerat fordon?

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Frågan har ju diskuterats många gånger. Och jag ser att några nya husbilsägare ställer denna fråga. Tyvärr finns det ju inte något enkelt svar då vissa kommuner tillåter och andra förbjuder. Med sova i parkerat fordon avser jag här övernattning, dvs parkera på kvällen, betala parkeringen och lägga sig att sova. Åka på morgonen. Alltså inte ställa ut stolar etc.
Vi sover ofta över på p-plats när vi besöker en ny stad. Det gäller att bara vara lite diskret och det kanske är lättare med en plåtis ;)

Jag roade mig med att dra iväg en fråga till några olika slumpmässigt utvalda kommuner.

Frågan lydde: ”Finns det, enligt den lokala ordningsstadgan i er kommun, något förbud mot att sova i en lagligt parkerad bil?”

I några fall dristade jag mig till att ställa en följdfråga.

Spinn gärna vidare och fråga andra kommuner och komplettera i tråden här :)
--------------------------------------------------------------------------------------------------

Göteborg:

”Det finns inget förbud i ordningsstadgan mot att sova i en lagligt parkerad bil. Ordningsstadgan finns på stadens hemsida under Styrande dokument.”

Borås:
Det som finns reglerat i Borås Stads lokala ordningsstadga är enligt följande.

”Enligt 15 § i de lokala ordningsföreskrifterna får camping inte ske på torg, begravningsplatser, kyrkogårdar, anläggningar för lek och idrott, parkeringsplatser som är avsedda för allmänheten, i parker och på kommunala badplatser enligt en till föreskrifterna särskild bifogad förteckning.”


Följdfråga:
Så Borås kommuns definition av camping omfattar även att ta en tupplur/sova i en lagligt parkerad bil? Bara så jag förstår er rätt.
Följdsvar:
"Ordet camping är inte specificerat varken i lag, författningar, doktrin eller i lokala ordningsföreskrifter. Det är dock inte troligt att företeelsen ”camping” endast skulle vara förbehållet övernattning genom tältning, varför ett antagande om att camping får anses vara gångbart när man överhuvudtaget talar om övernattning på annat sätt än övernattning på ett fast boställe. När det gäller att ta en tupplur så torde detta vara tillåtet."


Lomma:
”Så länge parkeringsreglerna följs så får du lov att sova i bilen.”

Staffanstorp:
”Så länge bilen som du skriver är lagligt parkerad så finns det inget i den lokala ordningsstadgan som hindrar det. Hypotetiskt sett om det blir flitigt förekommande på samma person och i samma fordon så kan man fundera på om det skall räknas som ett boende och då blir det ett annat fall. Likaså om man tar fram till exempel bord och stolar, då räknas det som camping och det är förbjudet enligt samma ordningsstadga. Jag hoppas att det gav svar på din fråga.”

Falkenberg
"Camping
§ 15 Camping får inte ske på offentlig plats och därmed enligt § 3 jämställda områden.
Med camping jämställd övernattning i fordon (husvagn, husbil och liknande) får därutöver inte äga rum på offentlig plats längs badstränderna eller intillliggande fritids- eller bostadsområden utefter kommunens kustområde under tiden 15 maj till 15 september.
I föregående stycke omnämnd fordonscamping får inte heller ske på offentlig plats i Ullareds samhälle under någon del av året.

Här kommer länken till de lokala ordningsföreskrifterna som gäller för Falkenbergs kommun. Det är där ovanstående text finns;


https://kommun.falkenberg.se/download/18.71734e9d16be8e65c045b6a8/1566799727987/Lokala%20ordningsf%C3%B6reskrifter-%20inklusive%20bilagor%20med%20kartor%202019-06-25.pdf "

Trollhättan
"Nej inte att bara sova i en lagligen parkerad bil.

Vad gäller camping finns det en bestämmelse i § 15 i lokala ordningsföreskrifterna.
15 § Camping få endast förekomma på iordningsställda platser. Husbilscamping får även förekomma på särskilt anvisad plats.
Av 21 § framgår att som uppsåtligen eller av oaktsamhet bryter mot någon av 5-9 §§, 10 § första stycket, 11 §, 12 § första stycket, 13-15 §§ samt 17-18 §§ kan dömas till penningböter enligt 3 kap 22 § andra stycket ordningslagen. I ordningslagen finns också bestämmelser om förelägganden och förverkande.

Lokala ordningsföreskrifterna finns på nedanstående länk.

https://diariet.trollhattan.se/down...id=B2EF51747ED2968741CC1264ACAB840340597371DA "


Vänersborg
"Så länge fordonet är rätt parkerat och inom den tid för parkeringen som är tillåten finns det inget förbud till att sova i ett fordon."

Halmstad
”Camping liksom därmed jämställd övernattning i ex husbilen är INTE tillåtet enligt lokala ordningsstadgan. (Ordningsstadgan 15§: Camping liksom därmed jämställd övernattning i fordon får på offentlig plats endast äga rum på de platser eller områden, som kommunen upplåtit härför och på de tider av året som kommunen bestämt).

I klartext får Camping och därmed jämställd övernattning i fordon endast ske på campingplatser.

Förtydligande:
Enklare uttryckt får man campa endast på campingplatser och då menar jag även ställplatser för husbilar som ju är ett slags campingplats.

Vad är då camping? Gissningsvis mer än att bara sova. Jag har försökt men aldrig lyckats få en definition på begreppet "camping"
Överträdelse av detta förbud kan bara beivras av polisen och det är de som får göra bedömningen av vad som är "camping" och vad som är "därmed jämställd övernattning".

Förbudet gäller inte enbart husbilar för då hade man inte använt begreppet "fordon". Dock vågar jag påstå att en tupplur i bilen på dagtid lär inte bedömas som camping”.


Karlstad
"Svaret är att det inte finns något sådant förbud i de lokala ordningsföreskrifterna. Det närmaste man kommer en sådan reglering är väl 6 §, som ställer upp förbud mot camping på de i bestämmelsen angivna ställena. Här är en länk till ordningsföreskrifterna, om du vill ta del av dem:
https://karlstad.se/globalassets/fi...sforeskrifter-m-bilagor-from--1-juli-2020.pdf "


Sundsvall
"Enligt Lokala ordningsstadgan är camping inte tillåtet inom vissa områden. Läs gärna mer på : https://sundsvall.se/wp-content/uploads/2019/08/ALLMÄNNA-LOKALA-ORDNINGSFÖRESKRIFTER-FÖR-SUNDSVALLS-KOMMUN-2019.docx.pdf "

Följdfråga:
Jag har tittat på paragraf 14 i ert dokument.
Det är intressant att ni likställer sova i parkerad bil med camping.
Innebär det att man inte får ta en tupplur på dagen i en lagligt parkerad personbil? Eller gäller det bara på natten? Innebär det att långtradare som övernattar på rastplatser i er kommun och enligt er definition campar olagligt på natten?
Eller gäller bara er kommuns definitionen av camping/sova i bil enbart bilar av typen husbil?

Jag försöker bara att förstå regelverket.
Tacksam för svar.

Följdsvar:
"Ur trafikregleringssynpunkt får fordon stå uppställa den tid som anges enligt skyltning på plats eller enligt enlig generella trafikregler.
Din fråga avsåg Lokala ordningsstadgan reglerar camping i övrig står inget i den om att sova i fordon."


Östersund
"Det får du göra om du följer gällande trafikregler i övrigt."

Örebro
"Vi får hänvisa dig att vända dig till polisen i Örebro"

Umeå, Malmö. Kalmar, Jönköping, Luleå, Varberg
Inget svar
--------------------------------------------------------------------------
//Ulf
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Frågan har ju diskuterats många gånger. Och jag ser att några nya husbilsägare ställer denna fråga. Tyvärr finns det ju inte något enkelt svar då vissa kommuner tillåter och andra förbjuder. Med sova i parkerat fordon avser jag här övernattning, dvs parkera på kvällen, betala parkeringen och lägga sig att sova. Åka på morgonen. Alltså inte ställa ut stolar etc.
Vi sover ofta över på p-plats när vi besöker en ny stad. Det gäller att bara vara lite diskret och det kanske är lättare med en plåtis ;)

Jag roade mig med att dra iväg en fråga till några olika slumpmässigt utvalda kommuner.

Frågan lydde: ”Finns det, enligt den lokala ordningsstadgan i er kommun, något förbud mot att sova i en lagligt parkerad bil?”

I några fall dristade jag mig till att ställa en följdfråga.

Spinn gärna vidare och fråga andra kommuner och komplettera i tråden här :)
--------------------------------------------------------------------------------------------------

Göteborg:

”Det finns inget förbud i ordningsstadgan mot att sova i en lagligt parkerad bil. Ordningsstadgan finns på stadens hemsida under Styrande dokument.”

Borås:
Det som finns reglerat i Borås Stads lokala ordningsstadga är enligt följande.

”Enligt 15 § i de lokala ordningsföreskrifterna får camping inte ske på torg, begravningsplatser, kyrkogårdar, anläggningar för lek och idrott, parkeringsplatser som är avsedda för allmänheten, i parker och på kommunala badplatser enligt en till föreskrifterna särskild bifogad förteckning.”


Följdfråga:
Så Borås kommuns definition av camping omfattar även att ta en tupplur/sova i en lagligt parkerad bil? Bara så jag förstår er rätt.
Följdsvar:
"Ordet camping är inte specificerat varken i lag, författningar, doktrin eller i lokala ordningsföreskrifter. Det är dock inte troligt att företeelsen ”camping” endast skulle vara förbehållet övernattning genom tältning, varför ett antagande om att camping får anses vara gångbart när man överhuvudtaget talar om övernattning på annat sätt än övernattning på ett fast boställe. När det gäller att ta en tupplur så torde detta vara tillåtet."


Lomma:
”Så länge parkeringsreglerna följs så får du lov att sova i bilen.”

Staffanstorp:
”Så länge bilen som du skriver är lagligt parkerad så finns det inget i den lokala ordningsstadgan som hindrar det. Hypotetiskt sett om det blir flitigt förekommande på samma person och i samma fordon så kan man fundera på om det skall räknas som ett boende och då blir det ett annat fall. Likaså om man tar fram till exempel bord och stolar, då räknas det som camping och det är förbjudet enligt samma ordningsstadga. Jag hoppas att det gav svar på din fråga.”

Falkenberg
"Camping
§ 15 Camping får inte ske på offentlig plats och därmed enligt § 3 jämställda områden.
Med camping jämställd övernattning i fordon (husvagn, husbil och liknande) får därutöver inte äga rum på offentlig plats längs badstränderna eller intillliggande fritids- eller bostadsområden utefter kommunens kustområde under tiden 15 maj till 15 september.
I föregående stycke omnämnd fordonscamping får inte heller ske på offentlig plats i Ullareds samhälle under någon del av året.

Här kommer länken till de lokala ordningsföreskrifterna som gäller för Falkenbergs kommun. Det är där ovanstående text finns;


https://kommun.falkenberg.se/download/18.71734e9d16be8e65c045b6a8/1566799727987/Lokala%20ordningsf%C3%B6reskrifter-%20inklusive%20bilagor%20med%20kartor%202019-06-25.pdf "

Trollhättan
"Nej inte att bara sova i en lagligen parkerad bil.

Vad gäller camping finns det en bestämmelse i § 15 i lokala ordningsföreskrifterna.
15 § Camping få endast förekomma på iordningsställda platser. Husbilscamping får även förekomma på särskilt anvisad plats.
Av 21 § framgår att som uppsåtligen eller av oaktsamhet bryter mot någon av 5-9 §§, 10 § första stycket, 11 §, 12 § första stycket, 13-15 §§ samt 17-18 §§ kan dömas till penningböter enligt 3 kap 22 § andra stycket ordningslagen. I ordningslagen finns också bestämmelser om förelägganden och förverkande.

Lokala ordningsföreskrifterna finns på nedanstående länk.

https://diariet.trollhattan.se/down...id=B2EF51747ED2968741CC1264ACAB840340597371DA "


Vänersborg
"Så länge fordonet är rätt parkerat och inom den tid för parkeringen som är tillåten finns det inget förbud till att sova i ett fordon."

Halmstad
”Camping liksom därmed jämställd övernattning i ex husbilen är INTE tillåtet enligt lokala ordningsstadgan. (Ordningsstadgan 15§: Camping liksom därmed jämställd övernattning i fordon får på offentlig plats endast äga rum på de platser eller områden, som kommunen upplåtit härför och på de tider av året som kommunen bestämt).

I klartext får Camping och därmed jämställd övernattning i fordon endast ske på campingplatser.

Förtydligande:
Enklare uttryckt får man campa endast på campingplatser och då menar jag även ställplatser för husbilar som ju är ett slags campingplats.

Vad är då camping? Gissningsvis mer än att bara sova. Jag har försökt men aldrig lyckats få en definition på begreppet "camping"
Överträdelse av detta förbud kan bara beivras av polisen och det är de som får göra bedömningen av vad som är "camping" och vad som är "därmed jämställd övernattning".

Förbudet gäller inte enbart husbilar för då hade man inte använt begreppet "fordon". Dock vågar jag påstå att en tupplur i bilen på dagtid lär inte bedömas som camping”.


Karlstad
"Svaret är att det inte finns något sådant förbud i de lokala ordningsföreskrifterna. Det närmaste man kommer en sådan reglering är väl 6 §, som ställer upp förbud mot camping på de i bestämmelsen angivna ställena. Här är en länk till ordningsföreskrifterna, om du vill ta del av dem:
https://karlstad.se/globalassets/fi...sforeskrifter-m-bilagor-from--1-juli-2020.pdf "


Sundsvall
"Enligt Lokala ordningsstadgan är camping inte tillåtet inom vissa områden. Läs gärna mer på : https://sundsvall.se/wp-content/uploads/2019/08/ALLMÄNNA-LOKALA-ORDNINGSFÖRESKRIFTER-FÖR-SUNDSVALLS-KOMMUN-2019.docx.pdf "

Följdfråga:
Jag har tittat på paragraf 14 i ert dokument.
Det är intressant att ni likställer sova i parkerad bil med camping.
Innebär det att man inte får ta en tupplur på dagen i en lagligt parkerad personbil? Eller gäller det bara på natten? Innebär det att långtradare som övernattar på rastplatser i er kommun och enligt er definition campar olagligt på natten?
Eller gäller bara er kommuns definitionen av camping/sova i bil enbart bilar av typen husbil?

Jag försöker bara att förstå regelverket.
Tacksam för svar.

Följdsvar:
"Ur trafikregleringssynpunkt får fordon stå uppställa den tid som anges enligt skyltning på plats eller enligt enlig generella trafikregler.
Din fråga avsåg Lokala ordningsstadgan reglerar camping i övrig står inget i den om att sova i fordon."


Östersund
"Det får du göra om du följer gällande trafikregler i övrigt."

Örebro
"Vi får hänvisa dig att vända dig till polisen i Örebro"

Umeå, Malmö. Kalmar, Jönköping, Luleå, Varberg
Inget svar
--------------------------------------------------------------------------
//Ulf
Problemet kan vara att husbilen är ett campingfordon.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.479
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Som jag sa i en tidigare tråd. Det är en del kommuner som inte vet skillnaden
mellan att sova i bilen och Campa.
Men som någon sa så har man ju bara tagit en tupplur. :)

Örebro var ju direkt dåliga på detta. Hänvisa till polisen. Jätte dåligt.
Polisen kommer ju alltid att neka till detta annars blir det ju problem om man
tillåter det och att det sedan händer något.
 
F

F.d. 58689

Guest
Polisen kommer ju alltid att neka till detta annars blir det ju problem om man
tillåter det och att det sedan händer något.
Mycket klart och tydligt uttryckt av Vänersborgs kommun!! Kort och koncist!

Om man är så trött att man inte orkar köra längre, utan att sova en stund, kan det bli problem om inte fordonet kan framföras på ett säkert sätt.
Man kan ofta se personer som tar en tupplur bakom ratten i personbilar (PB1) på t ex TRVs rastplatser.
På andra ställen står utländska långtradare, mer eller mindre olagligt parkerade, med sovande förare som måste ha sin vila.
 
Senast redigerad av en moderator:

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
676
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Vi har parkerat över natten ett flertal gånger utanför landsortskyrkor. Aldrig varit någon som varit framme och ifrågasatt det. Jag tror att detta med att campa har idag ett vidare betydelse än vad vi 50-talister tror.
Ur Wikipedia : "En campare definieras snarare utifrån den mobila boendeformen än var campingen genomförs."
Ifall jag parkerar min husbil på en laglig parkering med betalning och lämnar den så är det parkering. Men tar jag mig en lång 6-8 timmars "tupplur" under dygnets mörka del så är det camping. Eller...
Sen kan en ju fundera ifall Allemansrätten kan användas. Men där står det enbart om tältning...

 
Senast ändrad:

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Man kan med rätta säga att det svenska regelverket kring detta är föråldrat & kommunernas ansvariga handläggare är dåligt insatta, rent sagt okunniga. Detta är något för Sveriges husbilsorganisationer att försöka få rättelse på.
 

kuaiLi

FD HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
27671
Medlemskap
2021

Roland L

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
2780
Medlemskap
2024
Om jag mot all förmodan skulle bli bötfälld för sömn i husbil på grund av lokala ordningsföreskrifter skulle jag bestrida boten med hänvisning till ordningslagen kap3 §12 och 13.Dessutom skulle den som hävdar att jag sov bli föremål för en anmälan om hemfridsbrott. Något betydligt allvarligare än brott mot lokal ordningsföreskrift. Som jag i tidigare inlägg sagt efter kontakt med polisen har de andra prioriteringar. Så om jag inte beter mig direkt provoserande anser jag det fritt fram att sova i lagligt parkerad husbil närhelst jag vill. Undantaget naturreservat o. d. Där gäller andra lagar.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.139
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Konstigt att flera kommuner inte förstår frågan :rolleyes:..... De blandar in camping :eek:... Att bara sova i bilen har ju inte ett dugg med camping att göra :rolleyes:... Vilken typ av bil det sen handlar om har heller inte med camping att göra .... Men så är det tyvärr... Många anställda i kommuner myndigheter mm... Jobbar efter deras eget huvud och inte efter reglerna som skall styr upp deras arbete :msn_wall:
Det borde vara olagligt
 
R

RobbeS

Guest
Egentligen en ickefråga då det är polisen som ska utreda en sådan överträdelse vilket tar resurser från andra viktigare utredningar. Enda anledningen att polisen ens skulle bry sig är om "sovaren" är känd kriminell eller det finns risk att personen ifråga begår ordningsstörning eller andra brott. Men då är det knappast sovandet som är intressant utan ev innehav av narkotika, stöldgods eller en efterlysning.
Så parkerar man lagligt, beter sig som folk och har rent mjöl i påsen är risken obefintlig att man blir bötfälld för att sova i en lagligt parkerad husbil.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.479
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Ja. Ordningsstörning blir det om någon retar sig på att man står där och ringer polisen.
Risken för böter som jag ser det finns ju där när dom som bestämmer inte ens vet vad skillnaden är på sova och campa.

Det här är ju riktigt bra av Halmstad.
"""Enklare uttryckt får man campa endast på campingplatser och då menar jag även ställplatser för husbilar som ju är ett slags campingplats."""
Undrar när en ställplats är en slags camping. Dom borde skriva att ""Camping är en slags parkeringsplats"" i sin text också så har dom nästan helgarderat. :msn_wall:
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.781
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
En lastbilchauffør (långträder?) skal overholde EU regler om hviletid. Det er almindelig accepteret at det kan foregå i i lastbilens førerhus, der er indrettet til det. Flere lande, herunder Danmark, har af hensyn til de ansatte chaufførers arbejdsvilkår indført regler om at lastbiler kun må parkeres på rastepladser langs motorveje m.m. i 25 timer og dermed ikke i en hel weekend. Altså skal lastbilchaufføren sove på en anden plads næste nat.

Det vil derfor være forkert, hvis myndighederne vil mene at en husbils chauffør ikke har samme ret til at sove i bilen.

I Danmark er det ikke tilladt for kommuner at forbyde parkering af en husbil ved hjælp af en parkeringsforordning. Hvis kommunen af forskellige årsager ikke ønsker husbiler på en bestemt parkeringsplads, så skal forbuddet godkendes af politiet og det skal ske med skiltning som fremgår af Bekendtgørelse om vejafmærkning.

Så når I kommer til Danmark så må I parkere (indenfor afmærkede båse) medmindre der er et officielt godkendt skilt der forbyder. Kommunen kan altså forbyde parkering i et bestemt tidsrum eller forbeholde pladsen for en bestemt type biler, men de kan ikke forbyde aktiviteter der foregår inde i bilen.

I Danmark findes ingen officiel definering af begrebet Camping, men der er både hos kommuner og blandt private ved at komme en forståelse for at det handler om aktiviteten mere end det handler om hvilket køretøj (fordon) du anvender. Altså Parkering gør du med bilen/husbilen/husvognen. Campering gør du ved at rulle markisen ud eller tage stole og borde ud som du anvender.
 

Växjö Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
398
Kommun
Växjö
HBK-Nr
25247
Medlemskap
2021
Frågan har ju diskuterats många gånger. Och jag ser att några nya husbilsägare ställer denna fråga. Tyvärr finns det ju inte något enkelt svar då vissa kommuner tillåter och andra förbjuder. Med sova i parkerat fordon avser jag här övernattning, dvs parkera på kvällen, betala parkeringen och lägga sig att sova. Åka på morgonen. Alltså inte ställa ut stolar etc.
Vi sover ofta över på p-plats när vi besöker en ny stad. Det gäller att bara vara lite diskret och det kanske är lättare med en plåtis ;)

Jag roade mig med att dra iväg en fråga till några olika slumpmässigt utvalda kommuner.

Frågan lydde: ”Finns det, enligt den lokala ordningsstadgan i er kommun, något förbud mot att sova i en lagligt parkerad bil?”

I några fall dristade jag mig till att ställa en följdfråga.

Spinn gärna vidare och fråga andra kommuner och komplettera i tråden här :)
--------------------------------------------------------------------------------------------------

Göteborg:

”Det finns inget förbud i ordningsstadgan mot att sova i en lagligt parkerad bil. Ordningsstadgan finns på stadens hemsida under Styrande dokument.”

Borås:
Det som finns reglerat i Borås Stads lokala ordningsstadga är enligt följande.

”Enligt 15 § i de lokala ordningsföreskrifterna får camping inte ske på torg, begravningsplatser, kyrkogårdar, anläggningar för lek och idrott, parkeringsplatser som är avsedda för allmänheten, i parker och på kommunala badplatser enligt en till föreskrifterna särskild bifogad förteckning.”


Följdfråga:
Så Borås kommuns definition av camping omfattar även att ta en tupplur/sova i en lagligt parkerad bil? Bara så jag förstår er rätt.
Följdsvar:
"Ordet camping är inte specificerat varken i lag, författningar, doktrin eller i lokala ordningsföreskrifter. Det är dock inte troligt att företeelsen ”camping” endast skulle vara förbehållet övernattning genom tältning, varför ett antagande om att camping får anses vara gångbart när man överhuvudtaget talar om övernattning på annat sätt än övernattning på ett fast boställe. När det gäller att ta en tupplur så torde detta vara tillåtet."


Lomma:
”Så länge parkeringsreglerna följs så får du lov att sova i bilen.”

Staffanstorp:
”Så länge bilen som du skriver är lagligt parkerad så finns det inget i den lokala ordningsstadgan som hindrar det. Hypotetiskt sett om det blir flitigt förekommande på samma person och i samma fordon så kan man fundera på om det skall räknas som ett boende och då blir det ett annat fall. Likaså om man tar fram till exempel bord och stolar, då räknas det som camping och det är förbjudet enligt samma ordningsstadga. Jag hoppas att det gav svar på din fråga.”

Falkenberg
"Camping
§ 15 Camping får inte ske på offentlig plats och därmed enligt § 3 jämställda områden.
Med camping jämställd övernattning i fordon (husvagn, husbil och liknande) får därutöver inte äga rum på offentlig plats längs badstränderna eller intillliggande fritids- eller bostadsområden utefter kommunens kustområde under tiden 15 maj till 15 september.
I föregående stycke omnämnd fordonscamping får inte heller ske på offentlig plats i Ullareds samhälle under någon del av året.

Här kommer länken till de lokala ordningsföreskrifterna som gäller för Falkenbergs kommun. Det är där ovanstående text finns;


https://kommun.falkenberg.se/download/18.71734e9d16be8e65c045b6a8/1566799727987/Lokala%20ordningsf%C3%B6reskrifter-%20inklusive%20bilagor%20med%20kartor%202019-06-25.pdf "

Trollhättan
"Nej inte att bara sova i en lagligen parkerad bil.

Vad gäller camping finns det en bestämmelse i § 15 i lokala ordningsföreskrifterna.
15 § Camping få endast förekomma på iordningsställda platser. Husbilscamping får även förekomma på särskilt anvisad plats.
Av 21 § framgår att som uppsåtligen eller av oaktsamhet bryter mot någon av 5-9 §§, 10 § första stycket, 11 §, 12 § första stycket, 13-15 §§ samt 17-18 §§ kan dömas till penningböter enligt 3 kap 22 § andra stycket ordningslagen. I ordningslagen finns också bestämmelser om förelägganden och förverkande.

Lokala ordningsföreskrifterna finns på nedanstående länk.

https://diariet.trollhattan.se/down...id=B2EF51747ED2968741CC1264ACAB840340597371DA "


Vänersborg
"Så länge fordonet är rätt parkerat och inom den tid för parkeringen som är tillåten finns det inget förbud till att sova i ett fordon."

Halmstad
”Camping liksom därmed jämställd övernattning i ex husbilen är INTE tillåtet enligt lokala ordningsstadgan. (Ordningsstadgan 15§: Camping liksom därmed jämställd övernattning i fordon får på offentlig plats endast äga rum på de platser eller områden, som kommunen upplåtit härför och på de tider av året som kommunen bestämt).

I klartext får Camping och därmed jämställd övernattning i fordon endast ske på campingplatser.

Förtydligande:
Enklare uttryckt får man campa endast på campingplatser och då menar jag även ställplatser för husbilar som ju är ett slags campingplats.

Vad är då camping? Gissningsvis mer än att bara sova. Jag har försökt men aldrig lyckats få en definition på begreppet "camping"
Överträdelse av detta förbud kan bara beivras av polisen och det är de som får göra bedömningen av vad som är "camping" och vad som är "därmed jämställd övernattning".

Förbudet gäller inte enbart husbilar för då hade man inte använt begreppet "fordon". Dock vågar jag påstå att en tupplur i bilen på dagtid lär inte bedömas som camping”.


Karlstad
"Svaret är att det inte finns något sådant förbud i de lokala ordningsföreskrifterna. Det närmaste man kommer en sådan reglering är väl 6 §, som ställer upp förbud mot camping på de i bestämmelsen angivna ställena. Här är en länk till ordningsföreskrifterna, om du vill ta del av dem:
https://karlstad.se/globalassets/fi...sforeskrifter-m-bilagor-from--1-juli-2020.pdf "


Sundsvall
"Enligt Lokala ordningsstadgan är camping inte tillåtet inom vissa områden. Läs gärna mer på : https://sundsvall.se/wp-content/uploads/2019/08/ALLMÄNNA-LOKALA-ORDNINGSFÖRESKRIFTER-FÖR-SUNDSVALLS-KOMMUN-2019.docx.pdf "

Följdfråga:
Jag har tittat på paragraf 14 i ert dokument.
Det är intressant att ni likställer sova i parkerad bil med camping.
Innebär det att man inte får ta en tupplur på dagen i en lagligt parkerad personbil? Eller gäller det bara på natten? Innebär det att långtradare som övernattar på rastplatser i er kommun och enligt er definition campar olagligt på natten?
Eller gäller bara er kommuns definitionen av camping/sova i bil enbart bilar av typen husbil?

Jag försöker bara att förstå regelverket.
Tacksam för svar.

Följdsvar:
"Ur trafikregleringssynpunkt får fordon stå uppställa den tid som anges enligt skyltning på plats eller enligt enlig generella trafikregler.
Din fråga avsåg Lokala ordningsstadgan reglerar camping i övrig står inget i den om att sova i fordon."


Östersund
"Det får du göra om du följer gällande trafikregler i övrigt."

Örebro
"Vi får hänvisa dig att vända dig till polisen i Örebro"

Umeå, Malmö. Kalmar, Jönköping, Luleå, Varberg
Inget svar
--------------------------------------------------------------------------
//Ulf
Grymt BRA frågeställning ! Här ser man tydligt hur ansvariga med hyfsade löner gömmer sig bakom planket så man inte säger för mycket eller till o med inte svarar!
Jag tänker följande , om politiker och bestämmande inte kan svara på dessa frågor ? Hur ska vanligt folk i fordonet då kunna göra detta ? Inte ALLA i detta avlånga land som pratar fikonspråk eller har jag fel ? Väldigt mycket. the muppet show :D
 

55kjelle

FD HBK Medlem
Inlägg
167
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
11711
Medlemskap
2022
Vem vet att man sover!!!??? Eller om Husbilen bara står parkerad! Och var ligger bevisbördan då? Får man sova i en Lastbil lite över allt som vi ser att det görs. Kan vi även sova i våra bilar. Dom stora parkerings platserna är för det mesta upptagna av Utländska Lastbilar har inte sett att dessa fått några Böter! Det finns många som sitter o sover i personbilar också. Med vänlig hälsning, Kjell.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Tycker frågorna va bra ställda men svaren va väl inte dom smartaste. Däremot gav en del svar ett gott skratt.
Sedan kan man ju se det som så här att knackar någon på när man sover så är man ju vaken när man öppnar. Alltså har man aldrig sovit i bilen
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Tycker frågorna va bra ställda men svaren va väl inte dom smartaste. Däremot gav en del svar ett gott skratt.
Sedan kan man ju se det som så här att knackar någon på när man sover så är man ju vaken när man öppnar. Alltså har man aldrig sovit i bilen
Exakt ..jag sover alltid i min parkerade fordon och hur skall man se in i bilen för att se att det är någon som sover inne ?..Har man röntgen ögon??
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
... eller så säger man "Nä, vi sover inte vi kommer att sitta vakna hela natten", när någon knackar på.

Jag känner mig ganska övertygad om att förbudet för camping som finns i många lokala ordningsstadgor aldrig har folk som sover i bilar som målgrupp. Vad det har handlat om är att man inte vill ha tältare i parker eller husvagnar uppställda, mer eller mindre permanent, på parkeringsplatser. Sedan har man inte uppdaterat reglerna allteftersom verkligheten har ändrat sig.

MVH
Hans
 
Toppen