• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Parkera och sova över natten

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Husbil är personbil II det räcker nog

Gör den visst det!
Det är inte alls så enkelt så man kan säga att allemansrätten inbegriper bilar och biluppställning.
Läs vad naturvårdsverket skriver, det är bättre än att mycket bestämt påstå än det ena än det andra, såna påståenden visar vanligen att kunskapen är bristfällig hos den som tycker till.


Här finns ett citat från den skriften:
”Man brukar säga, att det finns en allemansrätt men inte en ”allebilsrätt”.
 
F

f.d. 53452

Guest

Regler för parkering​

På enskilda vägar gäller samma bestämmelser för parkering som på andra vägar. Om markägaren ändå vill reglera parkering kan det ske genom lokala trafikföreskrifter.

I vissa fall kan markägaren förbjuda eller upplåta parkering. Stödet kommer från ”Lagen om kontrollavgift vid olovlig parkering”.

Inga skyltar utan tillstånd​

Markägaren får inte sätta upp skyltar som avvisar allmänheten från område av betydelse för friluftslivet utan att ha tillstånd från kommunen, undantaget skyltar som förbjuder motorfordonstrafik på enskild väg. En enskild väg får inte skyltas med förbud mot gångtrafik eller cykling. I normala fall inte heller mot ridning.
Bra information! Den som vill läsa ytterligare kan gå in på Trafikverkets hemsida där det finns mer information om enskilda vägar. Enskilda vägar delas in i två slag, vägar utan statsbidrag och vägar med statsbidrag. När det gäller vägar med statsbidrag kan man förenklat säga att där gäller samma regler som för allmänna vägar eftersom begränsande åtgärder kräver samråd med Trafikverket.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Vad säger allemansrätten om det? Där får du parkera 24 timmar utan att campa.
Allemansrätten har inte ett dugg att göra med hur man parkerar en husbil. Allemansrätten reglerar det man gör utanför husbilen när den väl är parkerad enligt parkerings/trafikregler vilka beskrivs tydligt i transportstyrelsen folder "Stanna och parkera". Punkt.

Ny:
 
F

f.d. 53452

Guest
Allemansrätten har inte ett dugg att göra med hur man parkerar en husbil. Allemansrätten reglerar det man gör utanför husbilen när den väl är parkerad enligt parkerings/trafikregler vilka beskrivs tydligt i transportstyrelsen folder "Stanna och parkera". Punkt.

Ny:
Tack Kenth! En jättebra länk till repetitionsutbildning (jag gick igenom hela).
Ha en fortsatt bra dag / Svante
 
F

F.d. 58689

Guest
På platsen Savannen i Alingsås har man klargjort vad som gäller för "Camping förbjuden".
Visa bilaga 209693
IMG_20210513_154910.jpg
Jag stod ensam på PB klass 2 parkeringen igår em, men tilläggstavlan är ju lite lustigt utformad, eller hur?! o_O;)
IMG_20210513_160224.jpg
Dumt av mig!! Om jag stått på den vanliga parkeringen bredvid, för både PB1 och 2, verkar man kunna stå hur som helst och dessutom "campa" ! :twitcy:
IMG_20210513_154304~2.jpg
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Den här gränsdragningen vad är parkering och vad är camping, är ingen unik svensk frågeställning.

Samma diskussioner har förts i Spanien, vilket resulterade i ”Normativas Nacional de Trafico” översatt ungefär: nationella trafikregler utställda av myndigheten Dirección General de Tráfico i Madrid.

CAMPING:
18FCBA77-3E08-455A-8740-CDCADC8B5DE6.jpeg

Din bil anses campa om någon av dessa saker kan kopplas till din bil:
- Markisen ute
- Bord och stolar utställda
- Generellt får inget löst finnas utanför bilens omkrets.
- Rinnande vätskor
- Nedfällda stödben.
- Öppna fönster, det räcker med att låset är öppet ”gungande fönster”
- Störande ljud.

Det räcker med att du ”syndar” med en av dessa saker, att söka förklara med ”svajig bak” när stödbenen är nerfällda kommer inte att möta någon förståelse.

PARKERING:
565DF1D6-ED8C-4700-AFF3-64A428287E19.jpeg

Står du parkerad så här, allt stängt, utom takluckan öppen, förutsatt att den inte sticker ut från husbilens omkrets så står du legalt och kan sova, äta, dricka, ja göra vad som helst inne i bilen.
Du kan för säkerheten även lägga stoppklossar bakom hjulen, men du får inte köra upp på dem.

Det här är en nationell trafikregel som gäller i hela landet oavsett lokala bestämmelser. Det betyder t,ex. att Policia Local har ingen rätt att köra bort dig om du i övrigt står korrekt parkerad... om det sedan är att rekommendera att ta den diskussionen med polisen är en annan sak och inget som jag rekommenderar. Nej det är bäst att dra. :)

Själv tycker jag att de spanska reglerna är logiska och något som jag kan leva med och tycka är okej.

Tommy

NB! Ser på Out of bounds inlägg här under att det finns svenska husbilsägare som missförstått det här och tror att de spanska bestämmelserna även gäller här i Sverige. Så är det självklart inte, det här gäller självklart bara inom spanskt territorium!

 
Senast ändrad:

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Den här gränsdragningen vad är parkering och vad är camping, är ingen unik svensk frågeställning.

Samma diskussioner har förts i Spanien, vilket resulterade i ”Normativas Nacional de Trafico” översatt ungefär: nationella trafikregler utställda av myndigheten Dirección General de Tráfico i Madrid.

CAMPING:
Visa bilaga 210132

Din bil anses campa om någon av dessa saker kan kopplas till din bil:
- Markisen ute
- Bord och stolar utställda
- Generellt får inget löst finnas utanför bilens omkrets.
- Rinnande vätskor
- Nedfällda stödben.
- Öppna fönster, det räcker med att låset är öppet ”gungande fönster”
- Störande ljud.

Det räcker med att du ”syndar” med en av dessa saker, att söka förklara med ”svajig bak” när stödbenen är nerfällda kommer inte att möta någon förståelse.

PARKERING:
Visa bilaga 210135

Står du parkerad så här, allt stängt, utom takluckan öppen, förutsatt att den inte sticker ut från husbilens omkrets så står du legalt och kan sova, äta, dricka, ja göra vad som helst inne i bilen.
Du kan för säkerheten även lägga stoppklossar bakom hjulen, men du får inte köra upp på dem.

Det här är en nationell trafikregel som gäller i hela landet oavsett lokala bestämmelser. Det betyder t,ex. att Policia Local har ingen rätt att köra bort dig om du i övrigt står korrekt parkerad... om det sedan är att rekommendera att ta den diskussionen med polisen är en annan sak och inget som jag rekommenderar. Nej det är bäst att dra. :)

Själv tycker jag att de spanska reglerna är logiska och något som jag kan leva med och tycka är okej.

Tommy
Ja! Tänk vad många som tror det gäller i Sverige, eftersom den spridits på svenska sidor
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.176
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
"Parkera och sova över natten"
Hinner inte läsa allt, håller på med årets 1:a grillning (regnfritt idag), men vill gärna ta upp några av våra erfarenheter.

Är vi trötta, då sover vi oavsett var vi är dock med "sunt förnuft", 4 öppna ögon och App-hjälp vilket har fungerat hittills. Synd att Portugal tog ett drastiskt beslut, men det var nästan väntat efter allt "skit" som folk lämnar efter sig. Bara att respektera och vara glad att vi får komma dit över huvud taget.
Spanien är inga problem om man stannar och övernattar i princip lite var stans men inte tillsammans med massor av husbilar som står långtids-parkerade i attraktiva områden (t.o.m. med P förbud), dumdristigt!
Frankrike & Tyskland är kända sedan länge som HB vänliga länder där man får stanna och sova på massvis av platser. Det enda vi tänker på är säkerheten, inte P-böter. Det var inga problem som helst med övernattning pga covid-19 i år trots "Transit" påbudet... Holland, Belgien och Luxemburg har vi besökt som "Skagen över dagen", men aldrig behövt testa övernattningar. Sen har vi lilla Danmark som man kör igenom på 3-3,5h där vi ändå stannar hos ett par som säljer fina sprätthöns ägg. Men det är ingen parkering utan en fin ställplats för billig peng...

Det är som Tommy informerar ovan, Parkera och sova = OK, campa gör man på avsedda platser är som gäller.

OT:
Ska vi däremot lyfta fram något kostsamt så är det inte (P) övernattningar utan fartkameror som blivit mer aktuella i och med nutidens "miljötänk". Frankrike håller på att plundra oss med sina fartkameror UTE PÅ LANDET där man ser knappt några bilar.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
I texten står bla... . Där parkering är tillåtet i 24 timmar får man även övernatta i sin husbil. Detta gäller dock enbart en natt då längre tid räknas som camping.....

För mig känns det konstigt att efter 24 tim parkering så kallas det camping... Borde det inte vara otillåten parkering :rolleyes:...

Sen kan man också undra är camping billigare än en otillåten parkering :rolleyes:

Sen undrar jag om det finns en ruta på parkeringsböterna där polisen kryssar för camping :rolleyes:
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Helt rätt muskatten. Nu talar vi parkering och det är parkeringens regler som gäller. Står det parkering 7 dygn eller som i någon hamn 30 dygn så får du på dessa regler bo i din husbil hela tiden.
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.164
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Olaga camping kostade 800 kr sist jag kollade. Man kan inte få felparkeringsavgift för olaga camping som är ett brott mot ordningslagen. Det kan utfärdas en ordningsbot av en polisman på plats om man erkänner (dumt) om inte, då kan en rapport skrivas av polisman, alltså ingen p-vakt eller liknande. Sedan verkar det som om rapporten avskrivs (vad jag har sett i alla fall).
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Olaga camping kostade 800 kr sist jag kollade. Man kan inte få felparkeringsavgift för olaga camping som är ett brott mot ordningslagen. Det kan utfärdas en ordningsbot av en polisman på plats om man erkänner (dumt) om inte, då kan en rapport skrivas av polisman, alltså ingen p-vakt eller liknande. Sedan verkar det som om rapporten avskrivs (vad jag har sett i alla fall).
Om jag då har uppfattat det rätt. .... Så kan man inte få en parkeringsbot om man parkera mer än 24 Tim på en 24 Tim parkering med en husbil :eek: ... Utan då måste det bli böter för camping
:twitcy:
 

KarinochTommy

HBK Medlem
Inlägg
442
Kommun
Osby
HBK-Nr
6520
Medlemskap
2024
Varför tvunget provocera? Vill de inte ha oss där är det bättre att leta upp en annan plats.
Jag har ingen lust att lägga fritids/semestervistelsen på att argumentera in absurdum om jag parkerar eller campar.
Står där förbudsskyltar kör vi vidare. Troligen finns det ställplatser eller campingar inom körbart avstånd. Gör det inte det så letar vi upp en skogsväg eller liknande där vi kan stå över natten
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Varför tvunget provocera? Vill de inte ha oss där är det bättre att leta upp en annan plats.
Jag har ingen lust att lägga fritids/semestervistelsen på att argumentera in absurdum om jag parkerar eller campar.
Står där förbudsskyltar kör vi vidare. Troligen finns det ställplatser eller campingar inom körbart avstånd. Gör det inte det så letar vi upp en skogsväg eller liknande där vi kan stå över natten
Ja du Tommy... Var du glad att andra inte bestämmer hur du skall göra..... Du gör det som passar dig..... Medan andra gör det som passar dem...... Och tar jag ansvar för bara mina handlingar och inte bryr mig om andras så blir livet mycket enklare för var och en...
Njut av dagen för imorgon kan det vara för sent.... ;)
 

KarinochTommy

HBK Medlem
Inlägg
442
Kommun
Osby
HBK-Nr
6520
Medlemskap
2024
Ja du Tommy... Var du glad att andra inte bestämmer hur du skall göra..... Du gör det som passar dig..... Medan andra gör det som passar dem...... Och tar jag ansvar för bara mina handlingar och inte bryr mig om andras så blir livet mycket enklare för var och en...
Njut av dagen för imorgon kan det vara för sent.... ;)
Helt rätt. Och om livselixiret är att tänja alla gränser till det yttersta eller föra en oändlig diskussion om vad som är camping eller parkering så väl bekomme.
För mig är valet enkelt. Vardagslivet är fyllt av konflikter av olika slag så när jag är ledig undviker jag dem om jag kan. Men som du skriver. Var och en gör som hen vill.
Dessutom vill jag besvära om en trevlig midsommar och hoppas attdet inte provocerar någon.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Helt rätt. Och om livselixiret är att tänja alla gränser till det yttersta eller föra en oändlig diskussion om vad som är camping eller parkering så väl bekomme.
För mig är valet enkelt. Vardagslivet är fyllt av konflikter av olika slag så när jag är ledig undviker jag dem om jag kan. Men som du skriver. Var och en gör som hen vill.
Dessutom vill jag besvära om en trevlig midsommar och hoppas attdet inte provocerar någon.

Tänk vad vår herre har gjort det bra....
När han har sett till att vi har olika intressen :spinny:

Tyärr så har jag inga stora konflikter i vardagslivet.... Utan jag får söka efter dem på andra ställen.....
Och då är de också ofta till nytta för andra som då uppskattar det man gör....
Och nu när vår herre har skapat olika förosättningar för oss..... Så förstår jag att det finns de som ibland inte gillar det andra gör...
Men jag tror att var och en gör det han/hon känner att de vill göra och då är det bra för en själv att låta dem göra detta... Gör man så, då märker man snart att ens liv blivit bättre och enklare, och då har man plötsligt mer energi till sina egna problem/konflikter....
Livet är enkelt.... Men ibland gör vi det svårt...
Önskar dig och alla andra här på hbk en trevlig midsommar :spinny: ;)
 
Toppen